InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken - Nicotinell

Stoppen met roken - Nicotinell

Stoppen met roken - Nicotinell Nicotinell is een product dat sinds 1978 op de markt wordt verkocht als een middel dat kan dienen tegen rookverslaving. De stof die in Nicotinell werkzaam is is nicotine. Het product is verkrijgbaar onder verschillende namen zoals Nicorette en NiQuentin. Het is makkelijk te verkrijgen bij de drogisterij of apotheek. Het wordt in verschillende vormen verkocht, zoals pleisters, kauwgom en tabletten. Wanneer iemand zwanger is of borstvoeding geeft wordt nicotinell echter afgeraden omdat het ook effect op de baby kan hebben. Veel mensen hebben moeite om te stoppen met roken. Dit gaat vaak gepaard met psychische en fysieke klachten. Daardoor gaan veel mensen weer roken. Die afkickverschijnselen ontstaan doordat het lichaam gewend is aan nicotine en dat niet meer krijgt. Met nicotinell krijgt u die nicotine toch nog nog wel binnen en reageert uw lichaam minder heftig wanneer u besluit te stoppen met roken. Het voordeel is wel dat u niet meer de rook binnen krijgt, hetgeen het meest ongezond is aan roken. Door de nicotine lopen onder uw longen en slijmvliezen grote schade op die kan leiden tot bijvoorbeeld kanker.

Bijwerkingen Nicotinell

Er kunnen wel een aantal bijwerkingen optreden als u Nicotell gebruikt. Zo kan er irritatie ontstaan van de slijmvliezen of aan de huid. Dit laatste alleen in het geval dat u pleisters gebruikt. Andere bijwerkingen die regelmatig optreden is irritatie, slapeloosheid, angst, een gebrekkig concentratievermogen en hoofdpijn. Dit kunnen bijwerkingen zijn, maar kunnen ook ontstaan door het stoppen met roken. Andere bijwerkingen die op kunnen treden, maar minder vaak, zijn misselijkheid, huiduitslag en hartkloppingen.

Wanneer Nicotinell niet te gebruiken

Nicotinell mag niet altijd gebruikt worden. Het kan in sommige gevallen namelijk schadelijk zijn. Het is zeker niet aan te raden voor kinderen en mensen die nooit hebben gerookt. Zij kunnen niet goed tegen de nicotine. Een andere groep die het middel niet mag gebruiken zijn patiënten die medicijnen krijgen tegen migraine. Die medicijnen bevatten de stoffen ergotamine en methysergide en de effecten daarvan worden door de nicotine versterkt. Ook is het verstandig te overleggen met een arts wanneer u zwanger bent. In sommige gevallen kan het schadelijk zijn voor het kind, omdat deze bijvoorbeeld afhankelijk wordt van de nicotine. Ook wanneer het kind eenmaal geboren is en u borstvoeding geeft is het verstandig om te overleggen met de arts in hoeverre dit slim is. In het geval dat u borstvoeding geeft wordt Nicotinell bijvoorbeeld afgeraden. Dat komt omdat de baby de nicotine via de moedermelk binnen kan krijgen.

Hoelang Nicotinell gebruiken?

Als u plotseling stopt met het gebruik van Nicotinell zou u dezelfde afkickverschijnsel kunnen krijgen als wanneer u plotseling stopt met roken. Het is daarom aan te raden om langzaam af te bouwen. Voor pleisters en tabletten geldt dat het sowieso handig is om deze niet langer dan een half jaar te gebruiken. Deze producten zijn bedoeld om u te helpen stoppen met roken en niet als vervanging daarvan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Stoppen met roken - Nicotinell"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 21-12-2015
Subrubriek: Verslaving
Special: Roken
Medische informatie…
Schrijf mee!