InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken: nicotinepleisters

Stoppen met roken: nicotinepleisters

Stoppen met roken: nicotinepleisters Stoppen met roken is erg moeilijk, niet alleen vanwege de geestelijke verslaving, maar ook door de lichamelijke verslaving. Het lichaam heeft te kampen met nicotineverslaving. Zodra je stopt met roken treden er meestal ontwenningsverschijnselen op, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, concentratie problemen en zweten. Het gebruik van de nicotinepleister helpt de problemen te onderdrukken. De nicotinepleiser is niet voor iedereen zonder gevaar te gebruiken.Overleg met de huisarts kan raadzaam zijn.

Stoppen met roken

Wie veel rookt en wil stoppen met roken, heeft te maken met een afhankelijkheid van het lichaam aan nicotine. Als je stopt met roken kun je daardoor te maken krijgen met ontwenningsverschijnselen, zoals hoofdpijn, concentratieproblemen, prikkelbaarheid, nervositeit en zweten. Stoppen met roken is een lichamelijk, maar zeker ook een geestelijk proces. Als je wilt stoppen met roken moet je er zelf compleet achter staan. Om de lichamelijke behoefte aan nicotine weg te nemen is het gebruik van nicotinepleisters een goed hulpmiddel. Hoe hoog de dosering van de pleisters moet zijn hangt af van de hoeveelheid sigaretten die er dagelijks gerookt worden.

Gebruik van de nicotinepleister

Plak de pleister op een schone, droge huid. Kies dagelijks een andere plek op het lichaam, om plaatselijke huidreacties te voorkomen. De pleister geeft geleidelijk nicotine af aan het lichaam. De pleister moet altijd weer verwijderd worden, voordat de nieuwe pleister wordt opgeplakt. Er zijn nicotinepleisters van verschillende merken te koop. Let goed op de gebruiksaanwijzing van de betreffende pleister.

Nicotinepleister niet gebruiken in de volgende gevallen

  • Bij angina pectoris
  • Als je recent een hartinfarct of beroerte gehad hebt
  • Bij hartritmestoornissen
  • Chronische huidaandoeningen
  • Ernstig eczeem
  • Mensen met een maagzweer
  • Zwangere vrouwen

Eventuele bijwerkingen van de Nicotinepleister

Door het gebruiken van de pleister kunnen bijwerkingen optreden, zoals huiduitslag, duizeligheid, zweten, jeuk, diarree, misselijkheid, gespannenheid, hoofdpijn, slapeloosheid.

Wie de pleister niet goed kan verdragen op de huid kan kiezen voor Nicotinekauwgom. Hier moet je een paar keer op kauwen en het daarna ergens tussen je wang en het tandvlees houden. De vrijgekomen nicotine wordt door het slijmvlies van de mond opgenomen en komt in de bloedbaan terecht. De kauwgom is zonder recept verkrijgbaar.

Sommige mensen kunnen van de ene op de andere dag zomaar stoppen met roken. Een groot deel krijgt dit niet zomaar voor elkaar, en begint vaak weer opnieuw met roken. Als je een keer gefaald hebt, wil dat niet zeggen dat het een volgende weer niet zal lukken.

Adviezen om te stoppen met roken

Goede voorbereiding;

Weet wat je te wachten staat door informatie te lezen over stoppen met roken en vraag eventueel aan mensen die al gestopt zijn hoe ze dat gedaan hebben en wat hen daarbij geholpen heeft. Onthoudingsverschijnselen duren meestal een dag of tien, maar het kan ook langer zijn. Mensen voelen vaak in bepaalde situaties of op bepaalde tijden de drang om een sigaret op te steken. Die drang kan erg sterk zijn. Als je hierop voorbereid bent is het vaak gemakkelijker om te voorkomen dat je toch een sigaret opsteekt. Je kunt bijvoorbeeld een stukje kauwgom nemen i.p.v. een sigaret.

Een stopdatum vaststellen;

Het in één keer stoppen met roken werkt over het algemeen beter dan geleidelijk aan minder gaan roken. Bewust een datum uit kiezen zorgt voor een goede voorbereiding. Bovendien kun je dan een goed tijdstip uitkiezen. Probeer niet te stoppen met roken als je al niet lekker in je vel zit, of last hebt van stress volle situaties, de kans van slagen wordt dan wel erg klein.

Vertel anderen dat je wilt stoppen;

Stoppen met roken is vaak een lang en moeilijk proces. Als je anderen in je omgeving geïnformeerd hebt over je plannen kunnen ze je steunen en stimuleren op moeilijke momenten. De kans op succes vergroot daarmee.

Bewust worden van rookgewoonten;

Wanneer steek je een sigaret op? Zodra je je daarvan bewust bent, kun je proberen die situaties te vermijden of te zorgen dat je wat anders gaat doen. Steek je altijd na het eten een sigaret op, ga dan eens een wandeling maken.

Bijhouden hoe lang de drang om te roken duurt;

Zodra je drang krijgt om een sigaret op te steken kun je bijhouden hoelang die drang aanhoudt. Vaak is dit niet erg lang. De volgende keer kun je dan denken: ‘Even volhouden, het is zo weer voorbij.’

Hulp zoeken;

Je kunt meedoen aan een ontwenningsprogramma. Gebleken is dat de kans op succes daarmee achtmaal groter is dan wanneer je het alleen probeert. Hulpprogramma’s zijn er bij de thuiszorg of de GGD.

Medicijngebruik in overleg met huisarts

Nicotinevrije medicijnen, zoals bupropion
Dit medicijn maakt chemische stoffen in de hersenen vrij, dopamine en norepinefrine, en bootst daarmee voor een gedeelte de werking na van nicotine. Het middel is alleen op recept verkrijgbaar bij de huisarts.

Nicotine- inhalator

Dit ziet eruit als een sigaret van plastic. Als je een trekje aan de sigaret neemt geeft de inhalator nicotinedamp in je mond af. Dit apparaat is op recept verkrijgbaar.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?Stoppen met roken: zijn nicotinepleisters schadelijk?De nicotinepleister of nicotinepatch is een van de vervangproducten van nicotine die gebruikt worden door rokers die wil…
Stoppen met roken met nicotinepleistersStoppen met roken met nicotinepleistersStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje met goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Stoppen met roken: nicotinevervangersStoppen met roken: nicotinevervangersStoppen met roken kan een hels karwei zijn. Hulp bij stoppen met roken is dan ook zeer gewenst. Nicotinevervangers vorme…
Stoppen met roken, maar hoe?Stoppen met roken, maar hoe?Sinds de invoering van het rookverbod in de horeca op 1 juli 2008 zijn veel mensen gestopt met roken. Voor degenen die t…
Stoppen met roken: doorzettingsvermogen en bewustzijnStoppen met roken: doorzettingsvermogen en bewustzijnRoken is een hardnekkige verslaving, zelfs na het stoppen blijft een lichte neiging naar een sigaret bestaan. Toch zijn…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidswijzer ISBN 90 6655 311 1

Reageer op het artikel "Stoppen met roken: nicotinepleisters"

Reactie

Edzer Tuik, 16-01-2017 11:07 #1
Ooit met nicotinepleisters rond de vijfde dag een nacht volledig wakker gelegen en wanneer ik probeerde te slapen kreeg ik waanzinnige hallucinaties. Dit wordt geheel onderaan op de ommezijde v.d. gebruiksaanwijzing vermeld als "10% v.d. gebruikers kan last krijgen van slapeloosheid en verwarrende dromen".

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!