InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stop met roken, want je partner zoent met een vieze asbak

Stop met roken, want je partner zoent met een vieze asbak

Stop met roken, want je partner zoent met een vieze asbak Roken is slecht voor je portemonnee, maar de gezondheidsschade is de hoogste prijs die een roker betaalt. Longemfyseem, longkanker, mondkanker, angststoornissen zijn serieuze risicoís. Evenals een hartaanval en beroerte. Een miljoen zieken door tabaksverslaving zijn er in ons land. En er sterven elk jaar 20.000 personen aan de gevolgen van roken. Hoog tijd dus om met de nicotineverslaving te stoppen, al was het maar om je partner een plezier te doen. Want het is niet echt aantrekkelijk een mond te moeten kussen die als een asbak smaakt, en waarin je vieze gele door rook aangetaste tanden ziet.

In de klas roken

Tot ver in de jaren 60 van de vorige eeuw werd roken absoluut niet als ongezond beschouwd. Zelfs de meester van de lagere school rookte toen nog in de klas. En roepende-in-de-woestijn dr. Meinsma, kreeg pas begin 70-jaren overheidssubsidie in zín strijd tegen het roken. Wie toen had voorspeld dat roken ooit verboden zou worden in openbare gelegenheden en op stations, zou als gek zijn afgevoerd.

Roker stinkt uit de mond

Een volwassen mens heeft veel over voor zín uiterlijk en wil er graag gezond, aantrekkelijk en jeugdig uitzien. Dat geldt ook voor de gemiddelde roker. Maar voor een rookverslaafde is het wat dat betreft vechten tegen de bierkaai, want:
  • Hij/zij stinkt uit zín mond als een asbak. Als je hem/haar kust of -nog erger- een tongzoen geeft/krijgt, lijkt het alsof je met je tong een asbak likt.
  • De huid van een roker is overdreven sterk gerimpeld en lelijk gegroefd.
  • De aangetaste stembanden produceren, (ook bij vrouwen) geen aangename klank, maar een schor krakend geluid.
  • Vingers, duimen en tanden zijn vies bruin gekleurd.

Gezondheidsschade van rokers

In Nederland overlijden per jaar 650 personen in het verkeer, er zijn 1700 doden vanwege alcohol, 30 sterven aan een overdosis cocaïne, en er zijn 20.000 doden als gevolg van tabaksverslaving.
De gezondheidsschade van rokers uit zich in:
  • Een verhoogd risico op longziekten als longemfyseem en longkanker.
  • Mondkanker dat zich in het begin uit in de vorm van een zweer op tong, lippen of rest van de mond.
  • Bloedvatvernauwing en hogere bloeddruk.
  • Grotere kans op een hartaanval en beroerte, vasculaire dementie.
  • Snellere veroudering van de huid, die grauw en slap wordt met meer rimpels.
  • Eerder moe aangezien het bloed minder zuurstof bevat.
  • Slecht voor het gebit en eerder tandvleesontsteking.

Roken en zwangerschap

Circa 10% van de zwangere vrouwen rookt nog dagelijks. Volgens het ministerie van Volksgezondheid worden er in ons land dagelijks veertig kinderen geboren die reeds in de baarmoeder aan tabaksrook zijn blootgesteld. Elk jaar overlijden daarvan zestig baby's. Roken door de moeder verhoogt de kans op: vroeggeboorten, miskramen, latere gezondheidsklachten bij kinderen. Waarom als moeder niet minstens negen maanden gestopt!? (bron, AD 11-2-2017).

De vele positieve gevolgen als je stopt met roken

Effecten op korte termijn

Zodra je geen rook meer inademt komen er uiteraard ook geen kankerverwekkende stoffen en nicotine meer in je lichaam. Je krijgt te maken met ontwenningsverschijnselen. Maar tegenover dit onplezierige gevoel staat de wetenschap dat het op de volgende punten al vrijwel direct beter met je gaat:
  • Bloeddruk en hartslag worden binnen enkele uren weer normaal.
  • Het percentage zuurstof in het bloed is weer normaal waardoor de conditie ook weer verbetert.
  • Na 1 dag worden de longen reeds schoner, het ademhalen gaat gemakkelijker en je krijgt meer energie.
  • De kans op het krijgen van een hartaanval daalt al na één dag stoppen.
  • Twee dagen na het stoppen is de nicotine uit het lichaam verdwenen.
  • Binnen een week is het reuk- en smaakvermogen aanzienlijk vooruitgegaan.
  • De bloedcirculatie in het lichaam gaat de eerste weken goed vooruit.

Effecten op langere termijn

  • Tussen de 3 en 9 maanden ga je minder piepen, hoesten en word je minder benauwd.
  • Na 1 jaar heb je 40% minder kans dat je overlijdt vanwege het roken.
  • Eveneens heb je na 1 jaar de helft minder kans op een hartinfarct.
  • Na 10 jaar heb je de helft minder kans op longkanker dan degenen die wel blijven dampen.
  • Als je 15 jaar niet meer rookt heb je een gelijk risico op een hartaanval als iemand die nooit heeft gerookt.

Hulpmiddelen

Alles staat of valt met de motivatie. Als je niet werkelijk wilt, helpen allerlei nicotinevervangende geneesmiddelen, in de vorm van pleisters, zuigtabletten, kauwgom en inhalers, ook niet.

Geneesmiddelen via de dokter

Wanneer het niet mogelijk is op eigen kracht, eventueel in combinatie met nicotinevervangende geneesmiddelen, te stoppen, kan de huisarts beslissen andere middelen voor te schrijven. Die hebben als doel de stemmingswisselingen tegen te gaan die de behoefte om te roken opwekken. Dergelijke middelen kennen wel bijwerkingen.

Alternatieve methoden

Kunnen wellicht ook effect hebben, te denken valt dan aan acupunctuur, hypnose, massage, lasertherapie of homeopathie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De lichamelijke voordelen van stoppen met rokenDe lichamelijke voordelen van stoppen met rokenVoor iemand die verslaafd is aan roken, is het in veel gevallen erg lastig om daar zomaar mee te stoppen. Gelukkig geeft…
Kanker in de mond: oorzaken & symptomen van mondkankerKanker in de mond: oorzaken & symptomen van mondkankerKanker in de mond: het is een van de meest stiekeme, maar ook gevaarlijkste vormen van kanker. Doordat mondkanker niet a…
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
De nadelen van rokenDe nadelen van rokenDat roken slecht voor de gezondheid is, weten we allemaal. Maar wat zijn nu de feiten? Wat zijn de daadwerkelijke gevare…
Mondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseMondkanker: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEr is een grote toename van mensen met hoofd-halskanker. Dit is een verzamelnaam voor verschillende typen kanker, waaron…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Kring-apotheek nieuws
  • NH-Dagblad 29-4-2016
  • Algemeen dagblad 11-2-2017

Reageer op het artikel "Stop met roken, want je partner zoent met een vieze asbak"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 11-09-2019
Subrubriek: Verslaving
Special: Rookverslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!