InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > De lichamelijke voordelen van stoppen met roken

De lichamelijke voordelen van stoppen met roken

De lichamelijke voordelen van stoppen met roken Voor iemand die verslaafd is aan roken, is het in veel gevallen erg lastig om daar zomaar mee te stoppen. Gelukkig geeft stoppen met roken vele voordelen voor het menselijk lichaam. Deze voordelen kunnen een grote motivatie zijn om te stoppen met roken. Wist je dat het risico op het krijgen van een ernstige ziekte, weer net zo klein kan worden als bij iemand die nooit gerookt heeft? Alleen al om die reden is het altijd het proberen waard om te stoppen met roken.

Lichamelijk gevolgen van stoppen met roken

Wanneer je stopt met roken begint het lichaam direct met het afvoeren van schadelijke stoffen. In het begin kan dit erg lastig zijn, doordat je te maken krijgt met afkickverschijnselen. Gelukkig geeft stoppen met roken juist veel voordelen voor de gezondheid.

Lichamelijke gevolgen van het stoppen met roken

TijdLichamelijke gevolgen
8 uurDe zuurstofconcentratie in het bloed neemt toe. Hierdoor neemt de kans op een trombose of hartinfarct af.
24 uurAlle koolmonoxide is uit het lichaam. De longen zijn zichzelf direct aan het opschonen. Hierdoor kun je veel last krijgen van hoesten. De bloeddruk, en kans op een hartinfarct dalen.
48 uurAlle nicotine is uit het lichaam. Het smaak- en reukvermogen is al sterk verbeterd.
72 uurHet ademen gaat makkelijker. Je merkt dat je meer energie hebt dan voorheen.
1 weekRond deze tijd kun je sterke afkickverschijnselen krijgen, denk aan hoofdpijn en keelpijn. De longfunctie is al verbeterd ten opzichte van een roker.
1 maandDe bloedsomloop is sterk verbeterd. Dit geldt ook voor de conditie. Rond deze periode krijgen mensen vaak behoefte om meer te snoepen ter vervanging van het roken. Mocht je deze behoefte hebben, eet dan iets gezonds. Anders loop je het risico op een grote toename van het gewicht.
2 maandenDe behoefte om te roken zal vanaf nu stukken minder worden. Lichamelijk zal je vrijwel geen last meer hebben van afkickverschijnselen. Echter geestelijk zal het nog steeds erg lastig zijn.
3 tot 9 maandenIn deze periode merk je grote lichamelijke voordelen van het stoppen met roken. De conditie is sterk verbeterd, en ademhalingsproblemen zullen vrijwel over zijn. Je zal minder vaak verkouden zijn. Wanneer je wel verkouden bent is dit minder heftig, en minder lang dan bij een roker.
1 jaarHet risico op hart- en vaatziekten is na een jaar gehalveerd.
5 jaarDe kans op mond- en slokdarmkanker is gehalveerd.
5 tot 15 jaarDe kans op een beroerte is nu net zo klein als bij iemand die nooit gerookt heeft.
10 jaarDe kans op longkanker is nu twee keer zo groot als bij iemand die nooit gerookt heeft.
20 jaarNa 20 jaar is het risico op longkanker net zo groot als bij iemand die nooit heeft gerookt.

Vruchtbaarheid

Roken heeft een negatief effect op de vruchtbaarheid van zowel man als vrouw. Door te stoppen met roken verklein je de kans op vruchtbaarheidsproblemen. Mannen die stoppen met roken hebben daarbij ook nog eens minder kans op impotentie.

Miskraam

Bij mensen die roken is de kans op het krijgen van een miskraam drie keer zo groot dan bij mensen die niet roken. Wanneer je stopt met roken verklein je dus de kans op het krijgen van een miskraam. Dit geldt voor mannen en vrouwen! Het advies is dan ook om eerst te stoppen met roken, voordat je stopt met de pil (of andere anticonceptie). Vaak kom je er namelijk pas na een aantal weken achter dat je zwanger bent. Wanneer je rookt, beschadig je je kindje dus al in de eerste weken van je zwangerschap. In deze periode worden zijn vitale organen aangelegd. Alle redenen dus om te stoppen!

Kanker

Dat roken longkanker kan veroorzaken, is bij de meeste mensen wel bekend. In 86% van de gevallen wordt longkanker veroorzaakt door roken. Wat minder mensen weten is dat roken ook het risico op andere soorten kanker sterk vergroot. Zo hebben vrouwen die roken een grotere kans op het krijgen van borstkanker. Ook kanker is het mond- keel- en slokdarmgebied komt veel vaker voor bij rokers dan bij niet rokers.

Hart- en vaatziekten

Rokers hebben een verhoogd risico op het krijgen van hart- en vaatziekten, zoals een verhoogde bloeddruk, een beroerte, een hartaanval en hartfalen. Ook hebben rokers vaker last van etalagebenen. Dit alles wordt veroorzaakt doordat roken de bloedvaten vernauwd. Er komt dan van binnenuit meer druk op te staan.

Beschadiging

Verder kan roken kleine beschadigingen veroorzaken aan de binnenkant van de bloedvaten. Deze worden dan ruw. Om dit te herstellen worden er een soort korstjes gevormd aan de binnenzijde van de bloedvaten. Dit kan leiden tot verstopping van de bloedvaten.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken met nicotinezuigtablettenStoppen met roken met nicotinezuigtablettenStoppen met roken is voor velen jaarlijks een goed voornemen. Toch hebben veel mensen grote moeite met het stoppen met r…
Bronnen en referenties
  • KWF Kankerbestrijding

Reageer op het artikel "De lichamelijke voordelen van stoppen met roken"

Infoteur: Denn
Laatste update: 23-02-2017
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!