InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ringworm: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak

Ringworm: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak

Ringworm: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak Ringworm wordt niet veroorzaakt door wormen, maar door schimmels. Die zorgen voor rode schilferende ringvormige plekken op de huid. Meestal komen de plekken voor op en rond het hoofd, de romp of in de liezen. Vooral kinderen krijgen te maken met deze schimmelinfectie. De huidaandoening komt ook bij dieren voor.

Symptomen

  • Rode plek op het lijf
  • Ringvormige plek op het lijf
  • Schilferende plekjes op huid
  • Ringvormige plek wordt groter
  • Jeuk op aangetaste plek
  • Branderig gevoel

Ringworm begint met kleine schilferende jeukende plekjes op de huid. Binnen een paar weken komen er steeds meer ringvormige plekken die steeds groter worden. Als de schimmel in de hoofdhuid voorkomt, kunnen haren spontaan afbreken.

Oorzaak

Ringworm ontstaat door de schimmel dermatophyten. Zij komen voor op de hoornlaag van de huid. De schimmel weet de haarzakjes makkelijk binnen te komen. Ringworm is ontzettend besmettelijk en kan zowel door mensen als dieren worden verspreid. Kinderen lopen de huidaandoening vaak op na het spelen met een hond of een kat, maar ook gebruikte kammen en handdoeken kunnen ringworm verspreiden. Schimmels als ringworm gedijen ook in warme omgevingen als zwembaden en kunnen daar dan ook makkelijk worden opgelopen. Ook vee als schapen en koeien kunnen ringworm overdragen. Daardoor komt deze ziekte geregeld bij dierenartsen voor.

Diagnose

De huisarts of dermatoloog kan ringworm eenvoudig vaststellen. De ringvormige plekken wijzen op de aanwezigheid van de schimmel. Eventueel kan er weefsel worden bekeken onder de microscoop of kan de schimmel worden gekweekt voor onderzoek in het laboratorium. In sommige gevallen voert een arts een huidbiopt uit. De uitslag daarvan kan enkele weken op zich laten wachten.

Behandeling

De arts zal voor de behandeling van ringworm anti-schimmel-geneesmiddelen voorschrijven. Dat worden ook wel antimycotica genoemd. Meestal wordt een crème of zalf voorgeschreven. Ook kan de antimycotica worden voorgeschreven in tabletvorm. Het is bij ringworm vaak voldoende om een lokale anti-schimmelzalf te smeren. De ringwormplekken dienen twee keer per dag gezalfd te worden gedurende een periode van twee weken. Huisartsen en dermatologen kunnen anti-schimmelzalfjes voorschrijven. Het is aan te raden niet zelf te gaan experimenteren met anti-schimmelcrèmes, maar die te laten voorschrijven door een arts. De aanwezigheid van ringvormige plekken kan ook duiden op andere huidaandoeningen. Bij een ernstige schimmelbesmetting kunnen ook tabletten worden voorgeschreven, zoals itraconazolcapsules of terbinafinetabletten. Antischimmelproducten doen de ringworm in de meeste gevallen helemaal verdwijnen. Er blijven dan ook geen littekens achter.

Besmetting voorkomen

Ringworm is een vervelende aandoening, maar kan wel worden voorkomen door te letten op hygiëne. Speel en aai geen besmette dieren met ringworm. Was de handen na contact met beesten. Gebruik geen besmette hoofddeksels zoals petjes en hoeden. Wie ringworm heeft doet er goed aan geregeld de dekens en kussenslopen te wassen. Schimmels gedijen perfect op een natte huid. Houd die dus goed droog, ook na het douchen. Als je huisdieren hebt, is het goed die geregeld met plastic handschoenen te onderzoeken op de aanwezigheid van ringworm. Bij een vermoeden is het goed het beest mee te nemen naar de dierenarts. Die kan voor het dier een anti-schimmelmedicijn voorschrijven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.atriummc.nl/index.php?id=22485&view=aandoening&nummer=87638
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/ringworm.htm

Reageer op het artikel "Ringworm: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak"

Infoteur: Tina2011
Laatste update: 24-06-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!