42, 43 of 44 graden koorts

42, 43 of 44 graden koorts Koorts is een natuurlijke afweermechanisme bij ziekte. Soms kan koorts hoog oplopen: tot 42, 43 of 44 graden. In deze gevallen kan koorts gevaarlijk worden. Maar in hoeverre is koorts dodelijk en wanneer schakel je de arts in? Kinderen kunnen beter tegen koorts dan volwassenen. Dit wil niet zeggen dat de lichaamstemperatuur bij kinderen hoog mag oplopen. En voor baby's tot 3 maanden oud is dit weer anders: bij hen mag de lichaamstemperatuur zeker niet te hoog worden.

Wat is koorts?

In de hersenen zit de thermostaat van het lichaam: de lichaamstemperatuur wordt vanuit de hersenen gereguleerd. De normale gemiddelde lichaamstemperatuur bedraagt 37 graden Celsius. Verhoging is wanneer de lichaamstemperatuur tussen de 37.5 en 38 graden bedraagt. Boven de 38 graden wordt er van koorts gesproken.

Koorts treedt op bij een infectieziekte door bijvoorbeeld een virus of een bacterie, of bij een ontstekingsreactie. Doordat micro-organismen het lichaam binnendringen of er ergens een ontstekingsreactie ontstaat komt het lichaam in actie om de schade te beperken en te herstellen. Hiervoor zijn bepaalde stoffen nodig die beter werken bij een wat hogere lichaamstemperatuur. De thermostaat in de hersenen wordt dus hoger gezet en er treedt koorts op. Daarnaast heeft koorts nog een nuttige functie: veel micro-organismen maar ook bijvoorbeeld kankercellen zijn niet goed bestand tegen een hogere omgevingstemperatuur, verzwakken en zijn zodoende makkelijker uit te schakelen.

Kinderen zijn beter bestand tegen koorts

Over het algemeen kunnen kinderen beter omgaan met hoge koorts dan volwassenen. Een kind kan wel hangerig zijn en voor ouders is het vaak zorgwekkend om te zien dat hun kindje koorts heeft, maar in de meeste gevallen kan koorts geen kwaad en is het zelfs nuttig om de infectie te bestrijden. Zouden we de koorts omlaag brengen, dan kan het lichaam onvoldoende opkomen tegen de infectie. Een kind moet wel voldoende water drinken en de kans krijgen de overtollige warmte kwijt te raken. Kleed een kind dan ook niet te warm aan en stop het niet te dik toe. Oudere kinderen kunnen prima zelf aangeven of ze het warm of koud hebben.

Voor kinderen onder de drie maanden geldt een lichaamstemperatuur van 38 graden als het maximum. Boven de 38 graden heeft een jonge baby moeite de warmte kwijt te kunnen. Baby's jonger dan drie maanden moeten bij koorts hoger dan 38 graden daarom altijd gezien worden door een arts.

Kinderen tot een jaar of twee worden vaak ziek en krijgen hiermee vaak koorts. Dit komt omdat jonge kinderen nog geen weerstand hebben opgebouwd en daardoor extra gevoelig zijn voor virussen en bacteriën. Door iedere griep of verkoudheid goed uit te zieken, wordt de weerstand optimaal opgebouwd. Eigenlijk is het goed dat jonge kinderen vaak ziek zijn. Kinderen die in hun jonge leventje in een steriele omgeving zijn opgegroeid krijgen later veel vaker te maken met ernstige ziekten of chronische ziekten.

42 graden koorts

Bij koorts als gevolg van een infectie wordt de lichaamstemperatuur via de hersenen verhoogd en binnen bepaalde normen gehouden. Over het algemeen zal de lichaamstemperatuur niet boven de 41 tot 42 graden koorts uitstijgen. De inwendige thermostaat zorgt hiervoor.

Bij 42 graden koorts kan je je aardig beroerd voelen. Over het algemeen is 42 graden koorts niet direct gevaarlijk wanneer dit van korte duur is. Maximaal drie dagen koorts is normaal (mits niet te hoog). Wel moet het lichaam de warmte op een normale manier kwijt kunnen. Zwetend onder een dekbed is dan ook niet aan te raden. Trek luchtige kleding aan en drink voldoende water. Kinderen ouder dan drie maanden moeten hetzelfde behandeld worden. Controleer minstens tweemaal per dag de lichaamstemperatuur, bij voorkeur anaal.

Na drie dagen moet hoge koorts wel zo snel mogelijk naar beneden gebracht worden. Er kan begonnen worden met het toedienen van paracetamol: deze werkt koortsverlagend. Het beste is de koorts te verlagen tot 38-39 graden: het lichaam is met deze temperatuur nog goed in staat de ziekte aan te pakken. Wanneer de koorts hoog blijft, is het noodzakelijk een arts te waarschuwen. Hoge koorts zegt niets over de ernst van de ziekte. Men kan aan de lichaamstemperatuur dan ook niet aflezen welk soort ziekte iemand heeft of hoe lang de ziekte gaat duren.

Neem in de volgende gevallen zeker contact op met een (huis)arts:
  • Bij versuftheid
  • Bij kortademigheid
  • Bij te weinig drinken
  • Bij terugkerende koorts

Wacht zeker niet te lang bij:
  • Koorts in combinatie met een hartziekte, longziekte of diabetes
  • Een ernstige ziekte of verminderde weerstand

43 of 44 graden is gevaarlijk

De inwendige thermostaat houdt de lichaamstemperatuur op ten hoogste 42 graden. Soms is deze thermostaat ontregeld, en stijgt de lichaamstemperatuur. vaak wordt er dan gesproken over hyperthermie. Dit kan optreden bij bijvoorbeeld een zonnesteek of opgesloten zitten in een afgesloten auto in de volle zon. Maar hyperthermie kan ook ontstaan bij bepaalde infectieziekten, zoals tetanus. Tetanus is een ziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie die we vooral in aarde en in straatvuil tegenkomen.

Hyperthermie kan dodelijk zijn. Wanneer er niet snel wordt ingegrepen, treden er stuipen op, bewusteloosheid, een verstoorde ademhaling en uiteindelijk soms hartstilstand. Hyperthermie wordt behandeld middels medicijnen die de lichaamstemperatuur snel omlaag brengen. Wanneer er dus 43 of 44 graden koorts gemeten wordt, is het zaak om direct een arts te waarschuwen of het alarmnummer te bellen.

Overigens gaan je hersenen niet 'koken' of 'verbranden' zoals vaak gedacht wordt. Er komt geen stoom uit de oren, maar het proces lijkt wel op vlees dat gebakken wordt. Vanaf 43 graden Celsius gaan de eiwitten in de hersenen zich ontvouwen. In beginsel is dit proces nog te herstellen, maar later niet meer. Wanneer bewusteloosheid optreedt en later ademhalingsproblemen, dan is het proces al ver op weg. Vaak is er dan al sprake van 44 graden koorts of hyperthermie. Soms kan de patiënt wel gered worden maar blijft er een schade aan de hersenen achter.

Let ook op het gebruik van de thermometer: soms is deze kapot en geeft een foutieve lichaamstemperatuur aan of wordt verkeerd gebruikt. Een thermometer die anaal wordt gebruikt geeft het beste resultaat. Een oorthermometer is een prima tweede keus, maar kan iets meer afwijking vertonen.
Gerelateerde artikelen
Koorts bij baby'sKoorts bij baby'sAls je baby warm aanvoelt en hangerig is, kan het zijn dat hij koorts heeft. Koorts meet je met een koortsthermometer; i…
Wanneer heb je koorts?Wanneer heb je koorts?Koorts is een verhoging van de lichaamstemperatuur, die normaal gesproken tot 42 graden kan stijgen. Daarboven spreken w…
Het nut van koortsHet nut van koortsKoorts hebben hoort bij ziek zijn. Waarom de mens eigenlijk koorts krijgt, is voor velen een raadsel. Koorts is ontzette…
Koorts bij kind en babyKoorts bij kind en babyAls baby's of (kleine) kinderen ziek zijn is het soms lastig om te bepalen wat er aan de hand is en wat je er aan kunt d…

Tetanus en tetanusprikTetanus en tetanusprikTetanus is een ziekte die nog weinig voorkomt in Nederland dankzij de tetanusspuit of de rijksvaccinatie. Gemiddeld stie…
Ziekte van Parkinson: symptomen, diagnose en behandelingZiekte van Parkinson: symptomen, diagnose en behandelingBij de ziekte van Parkinson sterven cellen in de hersenen af. Het gaat om cellen die de stof dopamine aanmaken die onmis…

Reageer op het artikel "42, 43 of 44 graden koorts"

Reacties

Jacob, 01-04-2018 00:57 #3
Ik ben een man van 70 en heb vaak een lichaamstemperatuur die ik ervaar als koorts. Ik heb het van binnenuit gloeiend warm en plaatselijk kan mijn huid pijn doen als van zonnebrand. Maar het is al met al eerder prettig dan onaangenaam. Ik vraag me af of het niet vaak een overreactie is op kou. Kan dat ook? Ik heb geen thermometer, moet ik die kopen?

Elena, 04-06-2016 04:29 #2
Bij mijn zoontje is t altijd direct 42, t was ooit gemeten 42,7 -ik ging niet experimenteren en gaf perdolan. T kan duren een week. T gebeurt regelmatig en in combinatie met meteorisme en buikpijn, meestal geen andere symptomen, vroeger had hij ook oorontstekingen… En ik vraag mij af kon mijn zoontje bij dat temperatuur ooit schade aan zijn hersenen krijgen? T kind is normaal maar gedraagt zich soms raar, bvb negeert mij luistert niet, volgt bepaalde instructies niet… Leeftijd is bijna 3 nu, ook normaal dus voor die moeilijke leeftijd maar welke schade kan zo'n koorts veroorzaken?

Rinie, 07-09-2013 01:48 #1
Vanavond was mijn temperatuur 38,44 gr, paar keer zo gemeten.
nu tegen half 2 s'nachts is het opgelopen naar 38,76 graden.

ik lees hier alleen maar over kinderen en niet over ouderen (man in dit geval, 54 jaar)
Ook gaat het steeds over de kritieke hoogte ervan.
Maar ik kan nu nog niet aangeven of ik ook zo hoog kom en als het zover is is het te laat kennelijk ik heb hier geen directe hulp en ken het fenomeen al van dat een huisartenpost dokter niet eens kwam kijken toen ik en stuk kabel in mijn oog gehad had… pas geleden…

dus mijn vraag is van wanner af mag ik terecht die huisartstepost bellen op dit tijdstip en wat doen zij dan volgens hun regels zelf reizen mag nooit weet ik al in deze gevallen daar ik ook een pacemaker heb…
moet ik nu maar afwachten en hopen dat ik in slaap val en dat het dan weer normaal wordt?.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 18-11-2017
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!