InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Syndroom van Verbiest

Syndroom van Verbiest

Syndroom van Verbiest Het syndroom van Verbiest wordt ook wel Neurogene claudicatio intermittens genoemd. Deze ziekte berust op een vernauwing die in het wervelkanaal is ontstaan waardoor de zenuwwortels bekneld komen te zitten. Dit geeft klachten die sterk op die van een hernia lijken. Toch is dit geen hernia. Klachten bestaan voornamelijk uit een branderig vermoeid en pijnlijk gevoel in de benen en spierzwakte. Niet altijd is het syndroom van Verbiest even goed te behandelen.

Syndroom van Verbiest

Deze ziekte is vernoemd naar de neuroloog Verbiest. Deze ziekte lijkt erg veel op een hernia, en wordt daarom soms hiermee verward. De ziekte berust op een vernauwing van het wervelkanaal. Andere benamingen voor het syndroom van Verbiest zijn Neurogene claudicatio intermittens en spinale stenose.

Oorzaak

De ziekte kan aangeboren zijn. Vaak is bij de geboorte niet direct duidelijk dat de baby het syndroom van Verbiest heeft. Soms treden er helemaal geen klachten op, waardoor de ziekte heel lange tijd onopgemerkt blijft. Op latere leeftijd kunnen de eerste klachten ontstaan. Een ongeval kan ook de oorzaak zijn, bijvoorbeeld bij een val op de rug. Ouderdom maar ook artrose speelt ook een rol. Soms ontstaat het syndroom van Verbiest na een rugoperatie.

Symptomen

Het wervelkanaal is vernauwd, dit komt vooral laag in de rug voor. Maar ook de bovenrug of nek kan aangedaan zijn. Doordat het wervelkanaal om de een of andere reden vernauwd is, kunnen de zenuwenwortels bekneld komen te zitten. Dit geeft klachten die veel op een hernia lijken. Er kan pijn in de benen ontstaan of een vervreemd gevoel aan de benen. Ook kramp of een vermoeid gevoel komt voor. Er kan zwakte in de spieren ontstaan en soms ook moeite met de stoelgang of met plassen. Opmerkelijk is dat de klachten afnemen wanneer er voorover gebogen wordt. Bij een holle rug verergeren de klachten juist. Het lopen zal moeizamer gaan. De klachten zullen steeds meer toenemen. Uiteindelijk zijn bepaalde bewegingen niet meer mogelijk. In andere gevallen blijven de klachten op een bepaald punt stabiel. De klachten verergeren met lopen en nemen niet direct af met stilstaan. Daarnaast kunnen er ook klachten optreden die niet direct door het syndroom van Verbiest veroorzaakt worden maar wel door de onderliggende oorzaak. Zo kan bij een val meer beschadigd zijn met bijkomende klachten, en zal er bij artrose voornamelijk stijfheid optreden.

Behandeling

Eerst zal de arts een diagnose moeten stellen. Lichamelijk onderzoek laat alleen symptomen zien wanneer deze ook worden uitgelokt. Opvallend is dat bepaalde reflexen verzwakt zijn. Het syndroom van Verbiesten is te achterhalen door een MRI-scan of een CT-scan. Ook kan er een röntgenfoto gemaakt worden waarbij contractvloeistof wordt gebruikt. Een hernia moet uitgesloten worden. Wanneer de klachten niet ernstig zijn en niet toenemen kan de arts besluiten om pijnstillers voor te schrijven. Hiervoor wordt vooral gekozen bij mensen op leeftijd, waar deze ziekte vaker bij voorkomt als gevolg van slijtage en ouderdom. Behandeling door een fysiotherapeut is aan te raden. Deze richt de behandeling voornamelijk op beweging om de spieren soepel te houden en het stabiel houden van de wervelkolom.

Bij aan houdende klachten of bij klachten die steeds meer toenemen is een operatie noodzakelijk. Tijdens een operatie kan een halve wervelboog weggenomen worden waardoor er meer ruimte in het wervelkanaal ontstaat. Soms moet er een hele wervelboog weggenomen worden bij een ernstige vernauwing. In veel gevallen is de patiënt na de ingreep in staat weer te kunnen lopen. Biet altijd verdwijnen alle klachten. Een afname van de klachten komt wel veel voor. In enkele gevallen treedt er geen verbetering op. Er moet dan bekeken worden of een nieuwe operatie zinvol is, of dat men overgaat op pijnstillers en fysiotherapie. Een en ander zal ook afhangen van de leeftijd van de patiënt. Bij ouderen is opereren toch een groter risico.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Polycysteus-ovarium syndroom (PCO-syndroom)Vrouwen met het PCO-syndroom kunnen oligomenorroe (dit wil zeggen dat het tijdsinterval tussen twee menstruaties meer da…
Headshaking syndroom bij paarden: Oorzaak en behandelingSchudt jouw paard vaak met het hoofd? Heeft jouw paard last van lopende neusgaten en ogen? Misschien heeft je paard dan…
Een hernia: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van rugpijn. In sommige gevallen is er dan sprake van een hernia. Een hernia is een zeer ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.spreekuurthuis.nl/themas/rugklachten/informatie/indeling_van_mogelijk_structurele_oorzaken/syndroom_van_verbiest
  • Neurologie. structuur, functie en dysfunctie van het zenuwstelsel, Wolters en Groenewegen
  • Tlichtpuntje.be/info/wervelzuilchirurgie.htm

Reageer op het artikel "Syndroom van Verbiest"

Reacties

Elly, 22-04-2018 17:36 #3
Wat zijn de vooruitzichten na de operatieve ingreep?

Marianna de Jong, 12-02-2018 20:27 #2
Geachte,

Sinds medio 2013 is bij mij een stenose, 5,6 nekwervel, ontdekt middels MRI. Het advies, operatie, van de neurochirurg heb ik niet opgevolgd omdat na mijn mening de klachten daar niet vandaan kwamen. Begin 2017 zware uitval in mijn voeten. Wederom het medisch circuit in. Blijkt dat er op 4 niveau's vernauwingen in mijn onderrug zijn, waarvan de laagste het ruggenmerg helemaal dicht zit. Dankzij, nu, een meedenkende neurochirurg een behandeling bij de pijnpoli ondergaan. Na een dag, hiep hoi, voor 60% verbetering en waas weer bruisend vol energie. Helaas maar voor 1 dag.

Nelleke, 26-01-2018 15:35 #1
Ik word binnenkort geopereerd aan deze aandoening. Ik ben heel beperkt in lopen, staan, na een kwartier is het klaar… Ik had hier nog nooit van gehoord en vraag mij af of er iemand is die deze operatie ook heeft ondergaan met alle bevindingen over de operatie, herstel enz.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 18-05-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!