InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is acuut reuma?

Wat is acuut reuma?

Acuut reuma is een vorm van reuma, wat ontstaat na een infectie met een bacterie. Bij deze vorm van reuma is er steeds een ander gewricht wat pijnlijk is en voor klachten zorgt. Wat houdt acuut reuma precies in kan het behandeld worden?

Wat is acuut reuma?

In westerse landen komt acuut reuma nog maar weinig voor. Als het al optreedt, dan zijn vooral kinderen russen de vier en achttien jaar het slachtoffer. Voordat zij acuut reuma krijgen, is er daarvoor vaak sprake geweest van een keelinfectie. Acuut reuma komt te ontstaan na een infectie met een streptokok, de groep-A-streptokok. Dat is een bacterie die vaak voor keelinfecties zorgt. Deze bacterie komt veel voor. Bij het krijgen van deze keelinfectie krijgt men hoge koorts. Ook zijn er gewrichtsklachten, in de meeste gevallen is dat de knie, de elleboog, de enkel of de pols. Wat opvallend is, men heeft steeds weer last van een ander gewricht.

Dat acuut reuma in westerse landen nog maar weinig voor komt heeft verschillende oorzaken:
  • Het gebruik van antibiotica
  • Verbeterde hygiëne
  • Verbeterde voeding
  • De immunopathogeniteit van de streptokok is veranderd

Oorzaken

Als een reactie op de infectie valt het immuunsysteem de eigen weefsels aan. Dit is een verkeerde reactie van het immuunsysteem, omdat die het lichaam juist moet beschermen. Hierom valt acuut reuma onder de auto-immuunziekten. Bij auto-immuunziekten vormt het lichaam antistoffen tegen de eigen weefsels.

Klachten

Acuut reuma begint dus met een infectie. Na de infectie zijn pijnlijke gewrichten en hoge koorts de grootste klachten. In het beginstadium van de ziekte zijn dit de meest voorkomende klachten:
  • Hoge koorts
  • Vermoeidheid
  • Verminderde eetlust
  • Buikpijn
  • Neusbloedingen
  • Bleekheid

Vervolgens ontstaan er ontstekingen in bepaalde gewrichten. Vaak is het niet zo dat patiënten last hebben van alle gewrichten tegelijk, maar dat de gewrichten om de beurt pijnlijk zullen zijn. Meestal gaat het hierbij om de volgende gewrichten:
  • De elleboog
  • De knie
  • De pols
  • De enkel

Het komt niet vaak voor, maar het kan heel soms voorkomen dat er meerdere gewrichten tegelijk ontstoken zijn. Ook kan het zijn dat de gewrichten ondanks de ontsteking geen pijn doen, maar dat de patiënt zich alleen ziek voelt.

Wat bij acuut reuma ook nog kan optreden zijn:
  • Hartklachten
  • Zenuwklachten
  • Huidklachten

Diagnose

Acuut reuma heeft veel weg van andere infectieziekten en reumatische aandoeningen. Daarom baseert de dienstdoende arts de diagnose op de resultaten van bloed- en lichamelijke onderzoeken. Er worden onder andere bloedonderzoeken en hartonderzoeken gedaan. Mensen met acuut reuma hebben vaak last van lichte bloedarmoede en is het aantal witte bloedlichaampjes toegenomen. Deze reacties komen sowieso veel voor bij ontstekingen. Vaak verloopt acuut reuma in aanvallen, het is mogelijk om meerdere keren achter elkaar de ziekte te krijgen. Meestal gaat de ziekte vanzelf weer over. Wat bij veel mensen die acuut reuma hebben gehad wel veel voorkomt is dat er hartklachten blijven. Dit kan onder andere komen doordat de hartkleppen zijn beschadigd. Acuut reuma komt vooral voor bij kinderen en jonge volwassenen.

Behandeling

Bij acuut reuma zal de arts medicijnen voorschrijven. Welk medicijn dat is, hangt af van de klachten. Is er alleen gewerichtspijn, dan zal er alleen een eenvoudige pijnstiller voorgeschreven worden. Bij ontstekingen zal er gekozen worden voor antibiotica of een ontstekingsremmende pijnstiller. Naast medicijnen wordt er geadviseerd veel rust te houden, totdat de acute ziekteverschijnselen verdwijnen. In de eerste vijf jaar na het eerste geval van acuut reuma bestaat de kans dat de klachten zich herhalen. Om dit te voorkomen zal er een maandelijkse dosis antibiotica worden voorgeschreven. Zonder behandeling geneest acuut reuma meestal binnen ongeveer vijf maanden.
© 2013 - 2017 Erwink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reuma: symptomen en nieuwe behandeling reumaReuma: symptomen en nieuwe behandeling reumaAcuut reuma, reuma en artrose. Er zijn meer dan honderd reumatische aandoeningen en vormen van reuma. Wat zijn de sympto…
Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn komt vrij veel voor bij mensen en zorgt voor heel veel ongemak. Ernstige gewrichtspijn kan de kwaliteit va…
Roodvonk (scarlatina) en angina tonsillarisBeide ziektebeelden worden veroorzaakt door de Streptococcus pyogenes, ook wel bekend onder de naam hemolytische strepto…

Reageer op het artikel "Wat is acuut reuma?"

Infoteur: Erwink
Gepubliceerd: 17-10-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!