TPN - een manier van voeden

TPN - een manier van voeden TPN ofwel Totale Parenterale Nutritie is een veelvoorkomende vorm van voeding geven aan de mensen. TPN wordt gegeven aan mensen die door een of andere reden niet meer langs de gewone weg voeding kunnen opnemen. De TPN kan gegeven worden via een centrale katheter die rechtstreeks met een grote ader is verbonden of via een poortkatheter (PAC). Dit is een soort reservoir dat aangeprikt kan worden en verbonden is met een grote ader.

Wat is Totale Parenterale Nutritie (TPN)?

TPN wordt ook wel artificiële voeding genoemd omdat het via een (slag)ader wordt toegediend. De samenstelling wordt berekend aan de hand van de individuele behoeften van de patiënt. Vaak is het een standaard samenstelling waar basisstoffen zoals vet, koolhydraten en aminozuren al in verwerkt zitten. Regelmatig worden er nog spoorelementen en vitaminen aan toegevoegd. De vloeistof wordt vlak voor de toediening gemengd door de lasnaden te breken die de zak in drie deelt. Dat wordt gedaan door druk te zetten op de zak.

Waarom TPN?

Mensen die ernstig ziek zijn kunnen vaak erg moeilijk voeding tot zich nemen. De eerste stap is het plaatsen van een maagsonde waarlangs sondevoeding wordt gegeven. Deze methode stelt mensen in staat om zich te concentreren op het herstel terwijl ze toch voldoende voedingsstoffen tot zich krijgen. Van zodra het mogelijk is, kan de sondevoeding afgebouwd worden en weer worden overgegaan op vaste voeding. Als deze stap niet lukt gaat men meestal over op een PEG-sonde. Pas als de PEG - sonde niet voldoende/onmogelijk is kan men gaan denken aan TPN.

Hoe wordt TPN toegediend?

De TPN wordt geleverd in een zak dat door middel van een infuusleiding aan de katheter kan gekoppeld worden. De vloeistoffen in de zak dienen gemengd te worden voor toediening en dat gebeurd door grote druk op de zak te zetten waardoor de lasnaden breken. Na deze handeling moet de vloeistof binnen 24uur toegediend worden. De infuusleiding moet 'gepurgeerd' worden, dat wil zeggen dat de vloeistof tot aan het uiteinde van de leiding moet zitten zodat er geen lucht meer in zit. Nadien kan de leiding gekoppeld worden aan de katheter.

TPN wordt het best toegediend door middel van een infuuspomp. TPN is een dikke vloeistof en het is niet raadzaam om dit zonder pomp te doen aangezien men dan de toedieningssnelheid niet nauwkeurig kan bepalen. De pomp wordt ingesteld op het aantal milliliter per uur. De pomp gaat automatisch in alarm bij een defect of als de vloeistof volledig is toegediend.

Kan ik met TPN naar huis?

Ja dat kan! Dit wordt in overleg met het ziekenhuis en de thuisverpleegkundige geregeld. Er kan ervoor gekozen worden om de TPN wekelijks af te halen (hiervoor worden de nodige dingen thuis geleverd) of dit wordt door een thuiszorgfirma geregeld die de zakken dan thuis komen afleveren.

De thuisverpleegkundige zorgt niet alleen voor het verwisselen van de TPN-zakken maar controleert of het verband van de katheter nog goed zit. Indien nodig kan ze een wondzorg uitvoeren. Hou er rekening mee dat patiënten die TPN thuis toegediend krijgen intensief opgevolgd moeten worden. Ze moeten dagelijkse vitale parameters bij zich opmeten en vaak op controle gaan in het ziekenhuis.

Aarzel niet om vragen te stellen als er iets onduidelijk is en benoem ook eventuele klachten zodat men op tijd de nodige controles/onderzoeken kan uitvoeren.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Klbz, Pixabay (bewerkt)
  • http://www.uza.be/sites/default/files/uza_naar_huis_met_tpn.pdf

Reageer op het artikel "TPN - een manier van voeden"

Infoteur: Armaris
Laatste update: 04-02-2020
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!