InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > PICC-katheter, een lange katheter in de arm

PICC-katheter, een lange katheter in de arm

PICC-katheter, een lange katheter in de arm Een PICC-katheter wordt anno 2018 steeds meer bij patiënten geplaatst. Deze katheter wordt dan ook gebruikt voor veel toepassingen. Ook bij chemo wordt deze steeds meer geplaatst. Deze katheter biedt veel voordelen tegenover een infuus via de arm. Een goede verzorging van deze PICC-katheter is zeer belangrijk als je deze lang wilt behouden.

Wat is een PICC-katheter?

Een PICC-katheter is een perifeer ingebrachte, centrale katheter. Dit wil zeggen dat de katheter via de arm is geplaatst in de vena basilica of de vena cephalica. Dit meestal net onder de elleboogplooi. De katheter is zon zestig centimeter lang en gemaakt van siliconen. Het uiteinde bevindt zich in de vena cava superior. Dit is een grote slagader net voor de ingang van het hart. De katheter kan tot twaalf maanden blijven zitten. Een PICC-katheter wordt altijd geplaatst onder plaatselijke verdoving.

Waarvoor wordt een PICC-katheter gebruikt?

Een PICC-katheter heeft veel toepassingen. Dit zijn onder andere:
  • Toedienen van chemo
  • Geven van parenterale voeding, ook wel TPN genaamd
  • Toedienen van geneesmiddelen voor lange perioden
  • Toedienen van bloedproducten
  • Toedienen van contrast om onderzoeken uit te voeren

Wie krijgt een PICC-katheter?

Een PICC-katheter kan overwogen worden bij patiënten die moeilijk te prikken zijn, al zal men in de meeste ziekenhuizen sneller kiezen voor een diepe veneuze katheter omdat deze makkelijker te verwijderen is. Ook kom je in aanmerking als je chemo moet krijgen. In uitzonderlijke gevallen krijgen andere patiënten ook een PICC-katheter. Een arts bespreekt dit samen met de patiënt. Dit omdat een PICC-katheter maar een beperkt aantal keer per patiënt geplaatst kan worden. Een juiste keuze is dus zeer belangrijk.

Heeft een PICC-katheter voordelen?

Een PICC-katheter heeft zeer veel voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat deze lang ter plaatse kan blijven en je niet telkens opnieuw geprikt hoeft te worden. Zo worden veel naalden en blauwe plekken uitgespaard. Bovendien zal een PICC-katheter niet zo snel ontsteken als een perifeer infuus. Daardoor is de toegang zeer lang bruikbaar en hoeft men geen angst te hebben voor een verstopping.

Een ander voordeel is dat het zowel voor de patiënt als voor de verpleegkundige makkelijker is. Het is comfortabeler voor de patiënt want ze hoeven enkel slangetjes aan te sluiten en af te koppelen. Ook voor de verpleegkundige is dit eenvoudiger. Ook is het mogelijk dat de patiënt therapie thuis krijgt via een thuisverpleegkundige. Daardoor hoeft hij zich niet telkens te verplaatsen naar het ziekenhuis voor de therapie.

Verzorging

Een PICC-katheter dient wekelijks verzorgd te worden. Dit moet steriel gebeuren, anders kan er een infectie ontstaan ter hoogte van het insteekpunt. Een verzorging houdt in dat de oude pleister met kliksysteem vervangen wordt en de huid rondom het insteekpunt van de katheter wordt ontsmet. Ook wordt het slangetje van de PICC-katheter voorzichtig op een andere plaats gelegd zodat de patiënt geen drukletsel krijgt.

Naast de verzorging van de insteekplaats en een nieuw verband dient de katheter één keer per week doorgespoeld te worden. Dit zorgt ervoor dat de katheter niet verstopt en er geen bloedklonters in de katheter gevormd worden.

Verwijdering

Een PICC-katheter is zeer makkelijk te verwijderen. Dit doet geen pijn. De verpleegkundige maakt het verband los en klikt de katheter uit de houder. Dan neemt de verpleegkundige een paar kompressen en legt deze tegen de katheter. Dan zal de verpleegkundige zachtjes aan de katheter trekken. Hierbij wordt hij voorzichtig verwijderd. Nadat de katheter is verwijderd, worden de kompressen gebruikt om de insteekplaats af te drukken. Op die manier wordt het bloeden snel gestopt. Nadat het bloeden is gestopt wordt er een pleister geplakt op de insteekplaats.

Leven met een PICC-katheter

Een PICC-katheter beïnvloedt het dagelijkse leven niet. Je kan alles nog doen wat je anders doet. Je mag zelfs met de katheter baden. In de luchthaven geeft de katheter geen problemen. Er zijn een paar dingetjes waar je op moet letten met een katheter. Laat geen bloeddruk meten aan de arm waar de katheter zit en laat langs die arm ook geen bloed afnemen. Dit mag enkel als langs de katheter zelf bloed wordt afgenomen. Zwemmen wordt afgeraden met een PICC-katheter.

Lees verder

© 2018 - 2019 Leen0095, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Maagsonde controleren op juiste ligging door pH-waardeMaagsonde controleren op juiste ligging door pH-waardeEen maagsonde is een katheter (dun slangetje) dat in de maag uitkomt. Patiënten krijgen een maagsonde geïndiceerd wannee…
Wat is een katheter?De katheter is een medisch hulpmiddel dat zeer regelmatig voorkomt binnen de gezondheidszorg. Er bestaan verschillende k…
Suprapubische katheter: Voordelen, gebruik en risico'sSuprapubische katheter: Voordelen, gebruik en risico'sPatiënten die niet zelf kunnen plassen, hebben baat bij een katheter. Er zijn verschillende soorten katheters. De meest…
Observatiepunten en complicaties bij katheterisatieObservatiepunten en complicaties bij katheterisatieNatuurlijk zijn er ook diverse aandachtspunten, observatiepunten en complicaties die kunnen optreden bij een blaaskathet…
BlaaskatheterisatieOnder blaaskatheterisatie wordt verstaan: het inbrengen van een flexibele buis (de katheter) in de blaas, zodat de urine…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DarkoStojanovic, Pixabay
  • http://www.vygon.be/nl/de-verzorging-van-een-picc/
  • https://www.uzleuven.be/mucocentrum/picc-katheter
  • https://www.isala.nl/patienten/folders/7333-perifeer-ingebrachte-centraal-veneuze-katheter
  • Gebaseerd op een opleiding verpleegkunde en ervaring met PICC-katheters in de praktijk.

Reageer op het artikel "PICC-katheter, een lange katheter in de arm"

Infoteur: Leen0095
Laatste update: 26-01-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!