InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ebola virus: symptomen, oorzaak, uitbraak en behandeling

Ebola virus: symptomen, oorzaak, uitbraak en behandeling

Ebola virus: symptomen, oorzaak, uitbraak en behandeling Ebola-virus symptomen, oorzaak en behandeling. Ebola is een zeldzame, maar dodelijke virusziekte welke ernstige afwijking in het bloed veroorzaakt, waardoor inwendige bloedingen ontstaan. De epidemieën zijn klein, maar ze veroorzaken wel veel paniek, omdat de ziekte levensbedreigend is. De ziekte is in maar liefst 25% tot 90% van de gevallen dodelijk. Er bestaat (nog) geen behandeling voor de ziekte, noch een vaccin. Er bestaan verschillende stammen van het ebolavirus. Ze ontwikkelen virale bloederige koorts. De zogeheten 'Zaïre-variant' is de meest agressieve en dodelijkste vorm, waaraan 9 op de 10 mensen overlijden. Ebola is een van de meest virulente virale ziekten die de mensheid kent. Wat zijn de symptomen van Ebola, waardoor wordt het veroorzaakt en hoe kun je voorkomen dat je deze potentieel dodelijk ziekte krijgt?

Ebola virus

Ebola-uitbraak 2014-2015

Terwijl in de afgelopen tien jaar uitbraken van het virus beperkt zijn gebleven tot de Democratische Republiek Congo en Oeganda, met uitzondering van een uitbraak in Soedan in 2004, steekt het dodelijke virus thans de kop op in andere landen. In maart/april 2014 vond er een uitbraak plaats van het dodelijke ebolavirus in Guinee (West-Afrika), welke zich snel verspreidde naar het buurland Liberia (zie kaart). Het ebolavirus werd eind mei 2014 ook in Sierra Leone aangetroffen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is dit de dodelijkste ebola-uitbraak die zij ooit heeft meegemaakt. Tegen ebola bestaat geen medicijn of vaccin. Bij de Zaïre-variant waar het in deze uitbraak om gaat, overlijdt 90 procent van de geïnfecteerden.

De ebola-epidemie in West-Afrika heeft tot nu toe aan bijna 5.000 mensen het leven gekost. Er zijn meer dan 10.000 gevallen van de ziekte geconstateerd. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op 25 oktober 2014 bekendgemaakt. De uitbraak blijkt dit keer moeilijker in te dammen dan voorgaande jaren, meldden Artsen Zonder Grenzen en andere gezondheidsorganisaties. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft op 8 augustus 2014 de ebola-uitbraak in West-Afrika bestempeld als internationale gezondheidscrisis. Volgens de organisatie is een sterke reactie van de internationale gemeenschap nodig om verdere uitbraak te voorkomen. President Obama van de Verenigde Staten noemt de verspreiding van het ebola-virus een bedreiging voor de wereldwijde veiligheid. Hij deed dat tijdens een toespraak in Atlanta op 17 september 2014, waar hij ook formeel zijn plan om 3.000 militairen naar West-Afrika te sturen om te helpen bij de bestrijding van ebola ontvouwde. De militairen moeten onder meer mensen gaan opleiden om ebolapatiënten te behandelen en behandelcentra bouwen.

In Nigeria is er op 25 juli 2014 voor het eerst iemand aan ebola overleden sinds de huidige epidemie-uitbraak. Dat heeft minister van volksgezondheid Onyebuchi Chukwu bekendgemaakt. Tot nu toe had de dodelijke ziekte zich alleen naar Guinee, Sierra Leone en Liberia verspreid. Volgens de minister geldt nu bij alle grensposten naar Nigeria 'code rood'. Gezondheidsmedewerkers onderzoeken alle mensen die in contact zijn geweest met de overledene. De man werd zo snel mogelijk in quarantaine geplaatst nadat hij symptomen van ebola had vertoond. De patiënt was een Liberiaanse regeringsmedewerker die op dinsdag in Nigeria aankwam. Hij was in het land voor een internationale conferentie. Uit bloedtests bleek dat hij aan ebola leed. In de miljoenenstad Lagos zijn drie nieuwe besmettingen met ebola ontdekt, zo werd op 4 augustus wereldkundig gemaakt. Het gaat om een dokter die een andere patiënt met ebola had behandeld en in Nigeria is gestorven aan de ziekte en twee andere mensen die contact hadden met diezelfde patiënt. In Senegal is eind augustus 2014 het eerste geval van ebola vastgesteld. Volgens de Senegalese minister van Volksgezondheid is de patiënt een student uit buurland Guinee. Senegal is het vijfde land in West-Afrika waar de ziekte voorkomt. Op 30 september 2014 is voor het eerst in de Verenigde Staten bij iemand ebola vastgesteld. Het gaat om een man die in Liberia is geweest en die zich zes dagen na zijn terugkeer in de VS bij de dokter meldde. De autoriteiten in Mali hebben op 25 oktober bevestigd dat de eerste ebolapatiënt uit het land, een tweejarig meisje, is overleden aan de ziekte. De WHO vreesde dat het niet bij één geval van ebola in Mali zou blijven, maar volgens de nieuwste cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie d.d. 4 november 2014 zijn er geen nieuwe gevallen van de ziekte ontdekt in het land.

Aantal slachtoffers (8 maart 2015)
Wereldwijd zijn er per 8 maart 2015 24.282 ebolapatiënten waaronder 9.976 (41%) sterfgevallen gemeld.

Landen waar de besmetting wijdverbreid is

Legenda
A. Guinee
B. Liberia
C. Sierra Leone

Kan het ebolavirus naar Nederland komen?

In principe kan het virus naar Europa overwaaien, maar het ebolavirus zal nooit ver komen. Normaal gesproken worden mensen die besmet zijn met het virus snel opgespoord en geïsoleerd om verdere besmetting te voorkomen. Het Nederlandse gezondheidsinstituut RIVM heeft ten tijde van de ebola-uitbraak in 2014 luchthaven Schiphol gevraagd alert te zijn op passagiers met bloedingen. Daarmee moet worden voorkomen dat het ebolavirus in Europa voet aan de grond krijgt.

Niet alleen degene die ziek is, maar ook allen die met de besmette persoon in contact is geweest mag niet reizen en wordt thuis of in het ziekenhuis geïsoleerd. Nederlanders lopen daarom niet direct kans op besmetting. In het verleden is er één keer een Nederlandse toeriste geweest die besmet is geraakt met het marburgvirus, een op ebola gelijkende ziekte die ook alleen in Afrika voorkomt. Ze raakte destijds besmet in Oeganda. Ze werd opgenomen in het ziekenhuis, geïsoleerd en behandeld aan haar symptomen. Uiteindelijk is ze aan de ziekte overleden. Ze had niemand anders aangestoken. In Nederland wordt zeer hygiënisch gewerkt, onder meer door handschoenen te gebruiken en de handen te ontsmetten na de behandeling.Hierdoor wordt het risico enorm gereduceerd.

Patiënt mogelijk besmet met ebola in Bravis: spoedeisende hulp ziekenhuis Roosendaal gesloten
Een patiënt heeft zich zaterdagmiddag 4 juli 2015 bij het Bravis-ziekenhuis in Roosendaal gemeld omdat hij mogelijk besmet is met het ebolavirus. De spoedeisende hulp van het ziekenhuis is hierop onmiddellijk gesloten. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bevestigd. De afgelopen tijd kwamen er soortgelijke meldingen van ziekenhuizen in Leiden, Groningen, Dordrecht en Nijmegen. Die patiënten bleken achteraf geen ebola te hebben.

Hoe raak je besmet met het ebolavirus?

De boosdoener kan zowel door mensen als door dieren doorgegeven worden. Besmette vleerhonden (grote vleermuizen), chimpansees, gorilla’s en andere apen, woudantilopen en stekelvarkens zijn de (inmiddels geïdentificeerde) verspreiders van het virus. Het virus wordt doorgegeven via contact met lichaamsvocht van besmette mensen of dieren. Het virus is via alle lichaamssappen overdraagbaar:
  • urine;
  • transpiratievocht (zweet);
  • bloed;
  • speeksel;
  • sperma;
  • ontlasting; of
  • moedermelk.

Mensen kunnen die ziek zijn geworden kunnen andere mensen besmetten via direct contact met bloed, ontlasting, urine, sperma, braaksel en zweet. Zo lang iemand geen ziekteverschijnselen heeft (koorts, bloedingen, diarree), is hij/zij niet besmettelijk voor anderen. Mensen die in direct contact komen met de patiënt, zoals familieleden en verzorgers, lopen een groot risico op besmetting. Tijdens begrafenisrituelen in West-Afrika, waarbij familieleden het lijk wassen, kan het virus ook zijn kans schoon zien om zich te verspreiden. Doordat het virus wordt overgedragen door contact met lichaamsvocht, kan ook medisch personeel gemakkelijk besmet raken, wanneer het geen speciale bescherming draagt (zie foto bovenaan het artikel waarbij gezondheidswerkers in Afrika afgebeeld staan die beschermende kleding dragen).

Kan het ebola-virus zich echt niet door de lucht verspreiden?
De ebola-epidemie heeft zich in West-Afrika zo snel verspreidt, dat sommige ebola-experts zich afvragen of het ebolavirus zich echt niet door de lucht kan verspreiden. Dr. C.J. Peters, die in 1989 een uitbraak van het virus onder apen die gebruikt werden voor wetenschappelijk onderzoek in Virginia moest bestrijden en die later het meest verregaande onderzoek leidde naar de overdracht van ebola tussen mensen (bij het Amerikaanse equivalent van het RIVM, het CDC, wat staat voor Centers for Disease Control and Prevention), zei bijvoorbeeld dat hij niet wil uitsluiten dat het virus zich verspreidt via de lucht in besloten ruimten waar veel mensen op elkaar zitten: "We just don't have the data to exclude it," zei Peters, die op dit moment onderzoek doet naar virale ziekten op de Universiteit van Texas in Galveston (VS).¹

Wat zijn de symptomen van ebola?

De incubatietijd —dat is de periode tussen besmetting en de eerste symptomen— ligt ergens tussen de 2 en de 21 dagen. Meestal ontwikkel je na 7 dagen de eerste ziekteverschijnselen. Het ebolavirus veroorzaakt in eerste instantie de volgende symptomen:

De eerste symptomen lijken sterk op die van malaria. In een tweede fase krijgt de patiënt de volgende klachten:
  • diarree
  • braken;
  • soms huiduitslag;
  • hemorragische symptomen, zoals petechiën (puntbloedingen), ecchymosen (een kleinvlekkige bloeding in de huid of in een slijmvlies) en mucosale (slijmvlies) bloedingen, en bloedingen uit alle lichaamsopeningen (ook via de neus en de urine);
  • nier- en leverproblemen; en
  • moeite met ademhalen.

Het ebolavirus verspreidt zich via het bloed in het hele lichaam en weet zeer adequaat het afweersysteem te verlammen, vaak nog voordat het afweersysteem de boosdoener detecteert en doorheeft wat er gebeurt. Op het moment dat het lichaam het virus opmerkt, is het vaak al te laat en heeft het zijn dodelijke werk al kunnen doen door bloedklonters te veroorzaken die vitale organen blokkeren en aldus voor enorme bloedingen zorgen.

Ebola verlamt het immuunsysteem. Het begint als een soort griep, daarna volgt diarree, overgeven en krijgen patiënten bloedingen. Tussen de 60 en 90 procent van de mensen overlijdt aan de gevolgen van het virus.

Onderzoek en diagnose

Differentiële diagnose

De volgende aandoeningen kunnen qua ziektebeeld veel gelijkenis vertonen met ebola:

Hoe kan ebola behandeld worden?

Er zijn op dit moment nog geen geneesmiddelen of vaccins goedgekeurd voor het behandelen of voorkomen van ebola. Artsen kunnen alleen de symptomen behandelen en de patiënten zo snel mogelijk isoleren om verdere besmetting te voorkomen. Behandeling bestaat uit het hydrateren van patiënten die door diarree zijn uitgedroogd. Daarnaast kan het toedienen van vitamines en pijnstillers nuttig zijn. Voorts is het van belang om de patiënt tegen eventuele andere ziektes, zoals malaria of een bacteriële infectie, te behandelen. Een zieke die geregeld het bewustzijn verliest en hevig bloedt en terminaal is, kan geholpen worden door de pijn te verlichten totdat hij sterft.

Experiment met ebola-medicijn
Medicijnen of vaccins zijn er niet, wel is in augustus 2014 bekend geworden dat twee Amerikaanse hulpverleners een een Spaanse patiënt die besmet raakten een geheim serum toegediend hebben gekregen dat alleen is getest op apen. Of het middel werkt bij mensen, moet nu blijken. Het gaat om het middel ZMapp, wat met behulp van muizen wordt gemaakt. Het is een cocktail van drie soorten anti-stoffen, zogeheten anti-lichamen. Dat zijn eiwitten die de verdere ontwikkeling van het virus in besmette mensen tegengaan. Daarnaast heeft een Canadees bedrijf toestemming gekregen om het middel TKM-Ebola te testen bij patiënten die dat zelf willen.

Noot:
  1. The Los Angeles Times. Some Ebola experts worry virus may spread more easily than assumed, http://www.latimes.com/nation/la-na-ebola-questions-20141007-story.html#page=1 (voor de laatste keer geraadpleegd op 13 oktober 2014)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar komt ebola vandaanEbola is een zeldzaam virus dat bij mensen en apen een ernstige afwijking in het bloed veroorzaakt, hierdoor ontstaan ve…
Hoe voorkom je ebola?Hoe voorkom je ebola?Ebola, het komt steeds dichterbij. Begin 2014 is er een ebola-uitbraak in West-Afrika begonnen. Met de hoeveelheid mense…
Ebola en preventie in Belgiënieuws uitgelichtEbola en preventie in BelgiëEbola (genoemd naar de Ebola rivier in Congo) is een ernstige virusziekte die ontstaan is Afrika, maar sinds september 2…
Ebola virus: diagnose, symptomen, behandeling en prognoseEbola virus: diagnose, symptomen, behandeling en prognoseHet Ebola virus, voorheen beter bekend als Ebola hemorragische koorts, is een zeldzame en dodelijke ziekte die wordt ver…
nieuws uitgelichtEbola: de feitenEbola blijft in de herfst 2014 in het nieuws komen en het sterftecijfer blijft maar toenemen. Bij veel mensen wordt de a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CDC Global, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Nl.wikipedia.org
  • The Los Angeles Times. Some Ebola experts worry virus may spread more easily than assumed, http://www.latimes.com/nation/la-na-ebola-questions-20141007-story.html#page=1 (voor de laatste keer geraadpleegd op 13 oktober 2014)
  • www.symptomen-behandeling.nl/1/ebola_virus_symptomen_775624.html
  • www.artsenzondergrenzen.nl
  • www.rivm.nl
  • www.trouw.nl
  • www.who.int

Reageer op het artikel "Ebola virus: symptomen, oorzaak, uitbraak en behandeling"

Reacties

Nienke Spil, 03-01-2015 21:20 #56
Hoi, Ik ben Nienke en heb onderzoek gedaan naar Ebola als vwo+ project. De kans dat Ebola een keer in Nederland opduikt is best groot, met al die Nederlandse hulpverleners. Maar ik denk dat we ons daar met z'n allen geen zorgen over hoeven te maken. De belangrijkste reden waarom het zich in Afrika zo snel verspreid heeft is slecht hygiëne en gezondheidszorg. In Nederland zijn die beide dingen goed geregeld. Ook was Afrika niet voorbereid op de epidemie. De regering van ons land heeft al ik weet niet hoeveel geld gestopt in voorbereidingen voor als ebola hier zou opduiken, hoewel dat geld wat mij betreft beter naar de bestrijding had kunnen gaan. Over reactie 55, voor zover duidelijk is kun je ebola alleen krijgen door direct contact met een patiënt of lijk of door het eten van bushmeat. Ebola is een virus en virussen kunnen sowieso niet overleven op niet levend materiaal zoals stoffen of andere materialen.

Kimberley Pex, 18-11-2014 12:14 #55
En alle importproducten? Voedsel, drank, kruiden en materialen enz.? Ik denk dat dat in sneltreinvaart kan gaan.

My, 28-10-2014 12:12 #54
Toch wel beangstigend, dit alles! Ik hoop niet dat dit via het riool verspreid kan worden, met die lichaamssappen en alles! Als ik dit zo alles hoor, dan zou ik mezelf eigenlijk het liefste in mijn huis opsluiten en er volgend jaar weer uitkomen, als dit alles klaar is… Reactie infoteur, 29-10-2014
Vroeger loosden mensen hun fecaliën en afvalwater in de vrije natuur of (in stedelijke gebieden) in open goten langs de wegen. Dit was een probleem in verband met de verspreiding van ziekten. We kennen in Nederland echter geen open rioleringen meer. Dus voor dat beeld wat u schetst, zou ik niet bang zijn.

Maurice Pieters, 24-10-2014 23:23 #53
Uitbraken van Ebola waren al bekend in de vorige eeuw, namelijk in 1989. Het virus heeft toen huisgehouden in voormalig Belgisch Congo, nu Zaire. In Zaire stroomt de rivier Ebola, vandaar de naam voor het virus waar de eerste besmettingen zich voordeden. Er waren drie varianten: Ebola Soedan, Ebola Zaire en Ebola Reston. De eerste twee hadden een zeer hoge mortualiteit, maar kwamen alleen voor in de betreffende landen. Ebola Reston heeft alleen een uitbraak gekend in de V.S.(Reston) en was (toen) niet gevaarlijk voor mensen. Over het Ebola virus is al in 1994 een boek uitgebracht door Richard M. Preston. ISBN9025409121, gebaseerd op artikelen uit 1989 Chronology of Events uit 1989. Buiten de drie varianten van het Ebola virus (filovirus) bestaat er nog een tweede filovirus met de naam Marburg, genoemd naar de Duitse stad waar de eerste besmettingen werden geconstateerd. Ook dit virus vond zijn oorsprong in Centraal Afrika. Ook het Marburg virus wordt als extreem gevaarlijk beschouwd en is qua mortualiteit vergelijkbaar met Ebola. (beiden zijn filovirussen, waarvan er voorzover bekend geen andere bestaan)
In 2008 is een Nederlandese vrouw, Astrid Joosten, tijdens een vakantie in Oeganda, besmet geraakt met het Marburg virus. Thuisgekomen is zij na een week overleden in het LUMC. (Leiden) Zie de krantenberichten uit die tijd en het artikel uit de Quest van juni 2009.

Ik persoonlijk vind dat de informatie die ons wordt gegeven omtrent deze virussen, op en in de bekende media, onvoldoende is en ik heb het gevoel dat het gevaar voor globale verspreiding, dat er zeer zeker bestaat, door de autoriteiten wordt gebagatelliseerd om geen paniek onder de bevolking te veroorzaken.

Kleian, 21-10-2014 11:19 #52
Tja… als je dan leest dat in Nederland gewoon nog kinderen uit Ebola landen asiel zoeken en vrijwel direct op scholen worden geplaatst omdat het nu eenmaal moet binnen 3 weken dan vraag je je af waar we mee bezig zijn. Zo'n kind zou min. 3 weken in quarantaine geplaatst moeten worden. Het maakt toch niet uit direct of na 3 weken op school als zo'n kind al de hele wereld is rondgereisd

Martijn Peeters, 19-10-2014 20:54 #51
Voor het helpen bij de bestrijding van Ebola wordt er gebruik gemaakt van specialisten uit de ontwikkelde landen. Een van de redenen dat van deze specialisten gebruik wordt gemaakt, is dat er zeer nauwgezet gewerkt moet worden om er voor te zorgen dat de helpers zelf niet besmet raken. Mensen die van Ebola genezen van Ebola kunnen toch niet meer besmet raken? Kunnen deze mensen niet helpen bij de bvestrijding? Ik begrijp dat je deze mensen geen infuus kunt laten aanleggen, maar ik kan me zo voorstellen dat er van alles te doen is zo'n hospitaal.

Mc, 19-10-2014 04:11 #50
Als het virus hier al niet is, kom zelf van Sicilië en er rijden daar touringcars af en aan onder politie escorte en het enigste bescherm middel wat buschauffeur heeft is een stofkapje voor zn mond! En de lokale autoriteiten daar snappen de gevaren niet altijd! Daar komen / zijn ze al massaal Europa binnen gekomen… Das een Europees probleem waar de EU dus niks mee doet!

Franka, 19-10-2014 00:39 #49
Krijg je het virus als je zegmaar in reactie komt met de huid als in huid op huid? Of als het in je mond komt?

Evi, 18-10-2014 17:04 #48
Ik wil even reageren, iemand zei van ja ik zie hele groepen bij elkaar staan. Er zou het maar iemand moeten hebben en we hebben terug een uitbraak. Ik heb verschillende reportages gezien en hoe ze het ginder aan pakken is echt niet te doen, geen wonder dat er zoveel mensen besmet zijn met ebola. Ze plaatsen de mensen daar in quarantaine, de gezonde mensen zitten samen met de zieken zonder water of drinken in een grote zaal. Ze hebben daar de middelen gewoon niet. Er was een vrouw met zes kinderen en ze had ook haar neefje bij haar, zijn ouders waren waarschijnlijk al gestorven. Haar neefje was ziek en zat een meter verwijderd van haar, ze wou hem niet aanraken uit angst voor haar andere kinderen, maar een meter is echt veel te weinig, meer plaats was er niet.

Holyshizzle, 18-10-2014 02:23 #47
Ik ben 13 jaar oud en ik en alle mensen die ik ken worden er bang van. Ik denk persoonlijk dat het beste is dat niemand ons mooie land meer in mag, en een tijdje niet meer naar west- Afrika… Wat denken we wel, honderden besmette zieke vluchtelingen zullen in vluchtelingboten naar Nederland komen en ons besmetten en zoals ik het zeg: "uitzieken". Nederland word getroffen door ellende en kwelling… Stel je is voor. We moeten maatregelen nemen, NU HET NOG KAN.
We zijn veel te suf tegenwoordig…
Dit kan niet goed gaan.
God sta ons bij…
Hidde… 12 jaar

Jerry, 16-10-2014 10:28 #46
Bij iedere uitzending op tv zie ik altijd grote groepen mensen bij elkaar staan. Er zal maar 1 besmet tussen kunnen staan en we hebben weer een uitbraak. Is het niet mogelijk, zeker in de Afrikaanse landen, een verbod uit te vaardigen, om verzameling van grote groepen mensen te verbieden en dit ook toe te passen bij de beveiligers en zeker voorlopig grote evenementen niet toe te staan gedurende deze periode.

Chris, 15-10-2014 22:33 #45
Ik vraag me af hoe ze de ebola pandemie gaan tegenhouden zonder vaccins en zonder effectieve medicijnen.

Nick, 15-10-2014 21:19 #44
Wist je dat… Thomas Duncan, Ebola-diagnose bevestigd in USA en ondertussen helaas overleden, in Brussel (Zaventem) is overgestapt tijdens zijn vlucht van Liberia naar Amerika.

Liberia (vertrek: 19/09/2014) > Brussel > Washington (USA) > Dallas (USA) (aankomst: 20/09/2014)
Eerste symptomen van Ebola (24/25 september 2014) - Overlijden (8/10/2014)
Incubatietijd Ebola tussen 2 en 20 dagen!

Wat met medepassagiers vliegtuig, personen in lobby, mensen die naast hem zaten, zijn afval opruimen, …? Ondertussen 2 nieuwe besmettingen in the USA. Mijn God, waar gaat dit eindigen?

Fxcktheworld, 15-10-2014 18:48 #43
@swieber ik ben het helemaal met je eens. veel mensen weten niet wat er omgaat in deze wereld van leugens en bedrog en geloven blindelings op het geluid en beeld van de tv, hoewel je het beste internet kan gebruiken om meer te weten te komen over iets. het doel van de overheid van de verenigde staten is het creëren van een "one world government" met maar één leider. de oorlog tussen ISIS en andere Arabische landen en het neerstorten van MH17 zijn perfecte bruggen naar dit grootschalige gebeuren toe. het zal me niks verbazen als de NATO/NAVO dadelijk in oorlog gaat met Rusland en China. Veel gebeurtenissen lijden hier iniedergeval wel toe. Net wat jij zegt het is de bedoeling om de wereld populatie flink terug te brengen, Ebola is een perfect middel (ik zeg niet dat ebola uit gaat breken) maar dit leek me een goed voorbeeld. Voor de mensen die nog steeds in de politiek geloven en dat jou stem telt. dit doet het dus niet. met deze reactie hoop ik mensen aan het denken te zetten en zich bewust gaan maken wat voor ziek makende dingen er gebeuren in de wereld achter ons rug om. Veel dingen zijn gepland. Uit het diepste van mijn hart hoop ik dat iemand dit leest en even de tijd neemt om informatie op te zoeken. typ op Google maar in : GMO's, Chemtrails, One world government, New world order, Georgia Guidestones, The Simpsons 9/11 prediction, 9/11 inside job. Alstublieft ik vraag maar een paar minuten van uw tijd, de tijd die u bijvoorbeeld besteed aan het kijken van TV. Ik ben zestien jaar oud en heb meer geleerd van mijzelf door informatie op te zoeken en boeken te lezen dan School. Onderschat mijn kennis niet. ik ben misschien Jonger dan de meeste mensen op dit forum maar ik ben bewust van de huidige situatie. Voor vragen en opmerkingen e-mail mij alstublieft naar Espen_willem@hotmail.com, Ik sta voor alles open, als u mij wilt verbeteren Graag! Geniet van u dag want in deze tijd is elke seconde kostbaar. bedankt voor uw tijd

Isabelle, 15-10-2014 15:07 #42
Misschien een stomme vraag, maar als Ebola een virus is die het immuunsysteem plat legt, waarom zouden de anti-virale middelen tegen het HIV virus niet ook tegen Ebola werken?

Rene, 15-10-2014 13:23 #41
Het is duidelijk dat door besmette mensen naar hun land te halen, het virus zich wereldwijd zal verspreiden, waarom worden deze mensen niet ter plaatse behandeld? op de plek waar ze het opliepen? Dit wordt straks oncontroleerbaar, je ziet nu al hoe het zich verspreid, spanje amerika belgie…

Wouter, 13-10-2014 11:07 #40
Beste,
Ik vroeg mij af of er reeds een werkend geneesmiddel voor Ebola is gevonden. In het laatste stukje van het artikel stond: "Of het middel werkt bij mensen, moet nu blijken" Is hier al een resultaat van bekend? Reactie infoteur, 29-10-2014
Biotechnologisch bedrijf Crucell uit Leiden gaat al in januari een ebola-vaccin op mensen testen.

Crucell werkt al sinds 2002 aan een vaccin tegen ebola. Vorige maand werd besloten de ontwikkeling te versnellen met extra investeringen en een groter onderzoeksteam. Dat werpt vruchten af.

Als in januari blijkt dat het vaccin werkt, begint het bedrijf onmiddellijk met grootschalige productie. In mei komen dan de eerste 250.000 vaccins op de markt, in de maanden daarna nog eens 750.000.

GlaxoSmithKline ligt overigens voorop bij de ontwikkeling van een ebola-vaccin. Het Britse farmaceutische bedrijf zegt elk moment al met klinische testen te kunnen beginnen. (Bron: http://goo.gl/ekOsUy)

Cathy, 13-10-2014 10:36 #39
Sinds er in de media dagelijks over het Ebola-virus wel berichtgeving verschijnt, maakt ik me dan ook grote zorgen. Ik ben een piekeraar, (word hiervoor ook geholpen), maar deze berichtgevingen maken me angstig.
Mijn vraag aan jou is: of er een kans bestaat dat er hier in België een Ebola-epidemie uitbreekt? Mijn gezond verstand zegt me wel dat enkele gevallen niet uitgesloten zijn, maar mij grootste angst is dat er hier in België een epidemie uitbreekt, is die kans reëel? Reactie infoteur, 13-10-2014
Ik heb daar een apart artikel over geschreven (waarbij de Nederlandse en Belgische situatie niet wezenlijk van elkaar verschillen): http://goo.gl/gnXAVt

Ann, 12-10-2014 11:16 #38
Ik ben zo ongerust. Mijn man zal voor zijn werk( is niet verplicht maar wil het zelf) weer naar Namibië vertrekken. De kans is groot dat daar het virus ook al zit. Hij zegt van niet maar deze week zijn in Spanje al gevallen ontdekt! De hele familie is er tegen! Waar kan ik info vinden om eens te horen of er ginder al besmettingen zijn. Reactie infoteur, 13-10-2014
Op de website van het RIVM kun je gedetailleerd zien in welke gebieden ebola op dit moment voorkomt: http://goo.gl/AS8chN

Kitana, 09-10-2014 23:36 #37
Misschien domme vraag maar aangezien het zo besmettelijk is kun je het overkrijgen als iemand met het virus geld aanraakt? Zit het virus dan ook niet op het geld? Reactie infoteur, 10-10-2014
Ik vind het geen domme vraag.
Het ebolavirus wordt gemakkelijk gedood door zeep, bleekmiddel, zonlicht of droging. Het ebolavirus loopt u niet op door geld aan te raken. Ook niet door kruidenierswaren aan te raken, of door te zwemmen in een zwembad. Ook muggen dragen het ebolavirus niet over en anders dan griep wordt ebola niet overgedragen via de lucht. Je kunt besmet raken met het virus als u rechtstreeks in contact bent gekomen met lichaamsvloeistoffen van een (al dan niet overleden) geïnfecteerd persoon of geïnfecteerd dier. Op de website van GGD Kennemerland kunt u hier meer over lezen: http://goo.gl/tGRuyB

Kelly, 08-10-2014 19:21 #36
Hallo,
Ik werk in een ziekenhuis als poetsvrouw moest het hier in België komen moeten wij dan als poetsvrouw ook zo een witte pakken dragen? En als we ons beschermen met handschoenen en mondmaskers en ons handen erna wassen en ontsmetten is de kans dan kleiner voor ons om het niet te krijgen? vind dat ze een uitleg mogen komen doen in ziekenhuizen want zou erg zijn als er zo veel mensen zouden besmet geraken. Reactie infoteur, 10-10-2014
Alle patiënten met ebola of verdenking hierop moeten op een aparte kamer geïsoleerd verpleegd worden. Het bezoek door verzorgers, artsen en familie zal sterk beperkt worden. Iedereen moet de volgende isolatierichtlijnen strikt in acht nemen: het dragen van handschoenen en een overjas, chirurgische maskers en pet en indien ze op minder dan 1 meter van de patiënt komen: oogbescherming. Bij ernstig zieke patiënten die ernstig bloeden, braken, hoesten of profuse diarree hebben, dient verzorging in speciale beschermende pakken plaats te vinden. Het ziekenhuis zal handelen volgens allerlei richtlijnen op dat gebied. Zie bijvoorbeeld: http://goo.gl/y7n547

Maca, 08-10-2014 07:45 #35
Is het wel veilig dat mensen die door een virus overleden zijn gewoonweg begraven worden? Komt het niet door de aarde naar onze platen, groenten en vruchten? Het virus dood de persoon maar blijft leven en blijft ook zoeken naar meer slachtoffers het is! Als zo'n virus dat zich maar ontwikkeld in de grond en daar komt te zitten waar voedsel etc. etc. Reactie infoteur, 08-10-2014
Zonder gastheer (dus buiten het lichaam) zal het virus -vroeg of laat- het loodje leggen. In reactie op uw vragen het volgende citaat van Wikipedia: "Het virus verspreidt zich snel en doodt dikwijls een hele gemeenschap waarna het vaak spoorloos verdwijnt. Het is onbekend waar het virus blijft als er geen uitbraak is, dus ook hoe het zichzelf buiten de mens intact houdt." Een hypothese is dat het virus overleeft in vruchtenetende vleerhonden. Mogelijk dat vleerhonden de natuurlijke gastheer of vector voor het virus zijn. (Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ebolavirus) Deze vleerhonden verspreiden het virus onder meer via hun ontlasting. Verschillende dieren in het Afrikaanse tropische regenwoud kunnen met het virus worden besmet, zoals chimpansees, gorilla’s en antilopen. Als mensen deze dieren slachten en eten, kunnen zij het virus ook krijgen. (Bron: http://goo.gl/9OTrH5)

Fabien, 07-10-2014 21:10 #34
Aan Swieber: jij hebt duidelijk Inferno van Dan Brown of teveel gelezen of anders moet je dat dan maar eens doen :-) Bij elke ziekte, aardbeving, klimaatwijziging wordt wel naar een "morele" en verstaanbare reden gezocht. Daar hebben we zo'n nood aan met onze Carthesiaanse opvoeding :-) Virussen bestaan al langer, klimaatwijzigingen en aardbevingen ook. Shit happens op deze planeet. Ebola is er nog maar zo eentje. En inderdaad, met 7 miljard mensen zit je op een schietstoel. De meeste natuurrampen zijn slechts rampen omdat we letterlijk overal en bovenop elkaar wonen. Een beetje minder mensen zou de aarde geen kwaad doen. Vandaar te stellen dat de VS of wie dan ook er achter zitten…

Sonja, 07-10-2014 18:11 #33
Ik las hierboven dit stukje.

Mijn vraag is: is het niet verstandig de patiënten met ebola bloedverdunners te geven zodat er geen bloedklonters kunnen ontstaan en dan geen vitale organen kan blokkeren?

Swieber, 05-10-2014 00:39 #32
Mensen die naar Tunesie, uganda of welk afrikaans land dan ook willen reizen wat niet in West-Afrika ligt, ga gerust. Als er in Italie een virus uitbreekt, hebben wij in Nederland daar dan direct last van?

Toch is het wel gevaarlijk, zo'n virus dat zich maar ontwikkeld. Complotdenkers zeggen dat het doel hiervan is om de wereldbevolking eens flink uit te dunnen. Ik weet niet wat ik moet geloven, maar het is wel raar dat de US hun medicijn niet vrijgeeft. Alleen bepaalde mensen zijn hier mee behandeld. Ook is de US al decenia bezig om oliestaten te intimideren om zo hun munt overeind te houden.

Ik geloof niet alles was complotdenkers zeggen, maar ik geloof ook zeker niet alles wat in het gecensureerde nieuws voorkomt. (het is zeker niet alleen het communisme wat censuur kent).

Chris, 26-09-2014 14:08 #31
Het valt me op dat deze epidemie van ebola, in tegenstelling tot eerdere uitbraken van ebola, niet onder controle te krijgen is. Normaal had het al lang voorbij moeten zijn. Het lijkt of we hier met een compleet nieuw virus te maken hebben. Ik vrees er dan ook voor we in Europa vroeg of laat ook gevallen van ebola zullen zien en het zich hier ook zal verspreiden. Het is te hopen van niet en men het virus hier tegen kan houden.
Ik vraag me dan ook af waarom men nog steeds toeristen van en naar de getroffen gebieden toelaat, terwijl ebola een der gevaarlijkste infectieziekten is en er geen reisbeperkingen of reisverbod van en naar die landen gekomen is.

Guus, 24-09-2014 23:20 #30
Kunnen vliegen en muggen het ebola virus ook overdragen bij kontakt van mens naar mens? Reactie infoteur, 07-10-2014
Overdracht van ebola tussen mensen gebeurt als je in aanraking komt met lichaamssappen (zoals bloed of uitscheidingen als braaksel of ontlasting), wat vaak plaatsvindt tijdens het verzorgen van de zieke.

Tijn, 23-09-2014 16:39 #29
Ebola is inderdaad zeer gevaarlijk en ik ben ook bang voor een uitbraak in Europa, maar als dit misschien wordt opgelost (waar ik geen vertrouwen in heb) dan komt er wel weer een ander ongeneesbaar virus. De artsen hadden zich hier al op voor moeten bereiden. Ze wisten ten slotte al dat het ongeneesbaar is. Ze wisten alleen niet dat er een uitbraak zou komen omdat het heel zeldzaam is, maar ik hoop dat er snel een medicijn komt.

Chris, 19-09-2014 14:32 #28
Het lijkt of deze keer geen einde komt aan de ebola-epidemie. Intussen al meer dan een half jaar bezig en nog steeds komen besmettingen en doden bij.
Hoe komt het dat deze epidemie zo groot, langdurig en hardnekkig is, terwijl eerdere uitbraken veel minder gevallen telden (minder dan honderd per uitbraak) en minder dan een half jaar duurden?

En is dit een nieuw ebola-virus, een mogelijk nieuwe variant?

Noelle, 14-09-2014 21:23 #27
Wat ik niet snap is dat dit virus al zo lang bestaat en ook toen heel gevaarlijk was. Maar hier krijgen we er nu pas iets over te horen want 2 doktoren in Amerika waren besmet. En er is een week later een experimenteel geneesmiddel tegen. Ik snap dat het misschien nu om een mutatie gaat. Maar toch vind ik dit merkwaardig.

Ikke, 13-09-2014 11:17 #26
Zou die ziekte die in die warme landen voorkomt niet in koude omgeving te genezen zijn. B.V. een kuuroord in het noorden van Noorwegen ofzo? Reactie infoteur, 14-09-2014
Deze ziekte heeft niets met het klimaat te maken, maar dat het in Afrika opduikt heeft te maken met de bron van de besmetting. Ebola wordt veroorzaakt door een virus (filovirus). Vleermuizen zijn de meest waarschijnlijke bron voor filovirussen. Het RIVM schrijft dar de virussen zijn aangetroffen in verschillende vleermuissoorten die in Afrika leven. Zij verspreiden het virus onder meer via hun ontlasting. Verschillende dieren in het Afrikaanse tropische regenwoud kunnen met het virus worden besmet, zoals chimpansees, gorilla’s en antilopen. Als mensen deze dieren slachten en eten, kunnen zij het virus ook krijgen. (Bron: http://goo.gl/9OTrH5)

Chretien van den Bosch, 13-09-2014 08:53 #25
Vandaag lees ik in de krant dat twee Nederlandse artsen terugkomen naar Nederlands omdat zij mogelijk besmet zijn met Ebola. Wat mij verbaasd is dat zij gewoon naar huis gaan en niet in een ziekenhuis in afzondering. Misschien begrijp ik het niet goed maar kan iemand mij uitleggen hoe dit zit. Als ze geen Ebola hebben dan hoeven ze toch niet naar Nederland? Als ze wel Ebola hebben dan moeten we ze toch in afzondering opnemen in het ziekenhuis? Graag enige reactie(s). Reactie infoteur, 14-09-2014
Het RIVM schreef op 12 september 2014 het volgende hierover:

"Twee Nederlandse hulpverleners worden één dezer dagen gerepatrieerd uit Sierra Leone. Zij hebben daar contact gehad met patiënten die besmet bleken met ebola. Tijdens het contact waren zij onvoldoende beschermd. De kans op besmetting is daarom niet uitgesloten. De 2 Nederlanders hebben op dit moment geen ziekteverschijnselen. Bij aankomst wordt hun gezondheidssituatie door artsen beoordeeld.

De ziekte is besmettelijk via direct onbeschermd contact met de patiënt of lichaamsvloeistoffen van een besmettelijke patiënt. De verspreiding van ebola wordt tegengegaan door zieke mensen snel te herkennen en af te zonderen zodat er geen nieuwe besmettingen plaatsvinden. Mensen die direct contact hebben gehad met een ebolapatiënt worden 21 dagen gevolgd om te kijken of zij ook ziek worden. Zo lang zij geen ziekteverschijnselen hebben (koorts, bloedingen, diarree) zijn zij niet besmettelijk voor anderen. Krijgen ze wel klachten, dan worden zij ook meteen opgenomen in het ziekenhuis, waarbij zij afgezonderd van andere patiënten worden verpleegd. Ook hun contacten worden vervolgens enige tijd gevolgd." (Bron: http://goo.gl/roSiAk)

M., 09-09-2014 21:55 #24
Hallo
Is er al bekend hoe lang ebola blijft leven buiten het lichaam?
Is het gevoelig voor temperatuur?… dit gezien de snelheid waarmee het vermenigvuldigd.

Wilma van der Vlugt, 31-08-2014 17:01 #23
Wij gaan begin november naar Senegal op vakantie en nu hebben we gehoord dat daar 1tje is besmet met ebola virus.
Is het verstandig om daar nu dan heen tegaan?
Of is het verstandig om onze vakantie te annuleren? Reactie infoteur, 06-09-2014
Er is tot dusverre geen negatief reisadvies gegeven voor Senegal: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/senegal

Ebola is een ernstige infectieziekte met vaak dodelijke afloop. Het ebolavirus wordt overgedragen via direct contact met besmettelijke patiënten/dieren of hun lichaamsvloeistoffen. Vermijd daarom direct contact met ebola patiënten en hun lichaamsvloeistoffen. Vermijd direct contact met dode mensen en dieren. Neem geen deel aan begrafenisrituelen. Gebruik geen ‘bushmeat’ of andere dierlijke producten uit het regenwoud. Was regelmatig de handen.

Op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering vindt u informatie over voorzorgsmaatregelen die u kunt nemen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een arts of vaccinatiebureau bij u in de buurt.

Kuro, 27-08-2014 20:41 #22
Ik maak me ook flink zorgen, iemand uit mijn klas is 2 weken terug anderhalve week op vakantie geweest naar Afrika met haar hele familie. Ze had gezegd dat ze niet extra was gecontroleerd bij het instappen en verlaten van het vliegtuig. Dit virus kan dus gewoon ons land binnendringen omdat er geen maatregelen worden genomen.

Chris, 17-08-2014 14:24 #21
In Spanje is nu ook een geval van ebola opgedoken. Moeten we nu vrezen voor verdere verspreiding van ebola in Europa of krijgen ze het hier onder controle, zodat het aantal besmettingen buiten Afrika beperkt blijft? Ik hoop het dat het niet buiten Afrika verder verspreidt. Reactie infoteur, 18-08-2014
Een Nigeriaanse man die in Spanje in quarantaine was geplaatst uit angst dat hij ebola zou hebben, blijkt niet te zijn besmet. Dat zegt het Spaanse ministerie van Volksgezondheid na tests. Artsen denken nu dat hij misschien een bacteriële keelinfectie heeft.

Anoniem, 12-08-2014 16:09 #20
Er zijn 4 landen met ebola-uitbraken… 1800 gevallen en 1000 doden. Wel erg voor die mensen daar in Afrika, en men begint al over een pandemie. Ik vind het te vroeg om al over een pandemie te beginnen.
Wel is het goed dat er voorzorgsmaatregelen zijn en er zullen komen. Het zijn dan ook vooral de armste landen die momenteel getroffen worden door ebola. Die mensen hebben het daar al moeilijk, en dan die ebola epidemie er nog eens bovenop. Ik vind het toch onverantwoord en dom om naar Afrika te reizen. Idem voor landen waar armoede & oorlog heersen. Ik blijf liever gewoon in eigen land.
Je kan Europa niet met Afrika gaan vergelijken.

Chris, 10-08-2014 13:41 #19
Gaan ze alle reizigers die vanuit deze landen (voor ze in een vliegtuig kunnen stappen) naar andere landen reizen controleren of ze het ebolavirus dragen?
En die het virus dragen niet laten instappen zodat het zich niet verder kan verspreiden, zou een mooie maatregel zijn. Of een reisverbod (behalve medisch en hulppersoneel om hulp te bieden dan).

Anoniem, 09-08-2014 13:23 #18
Hoe lang is het virus buiten het lichaam nog besmettelijk (in braaksel, ontlasting, speeksel, zweet)?

Geke, 09-08-2014 09:59 #17
Vraag mij af of screening ervoor zorgt dat het hier niet komt, je kan het al bij je hebben, is dat dan te controleren al voordat de symptomen er zijn?

Anoniem, 09-08-2014 08:39 #16
Iedereen die op dit moment naar Afrika vertrekt is gewoon dom bezig!
Mensen vragen hier om een bevestiging puur om zichzelf over te kunnen halen om toch te gaan.

Mijn advies voor wat het waard is: gewoon lekker in NL blijven!

Ik voel me hier niet eens veilig.

Chris, 08-08-2014 12:35 #15
Als ze apen van ebola kunnen genezen, waarom dan niet mensen? Het is nu een wereldwijde bedreiging en er worden nog steeds geen maatregelen genomen om dit virus te stoppen.

Anoniem, 08-08-2014 12:15 #14
Het is nu een 'wereldwijde bedreiging voor de gezondheid' dus we gaan allemaal dood aan de rotziekte die ebola heet! Waarom geen reisverbod van en naar die landen? Ik ben bang van ebola!

Anoniem, 07-08-2014 22:07 #13
Intussen meer dan 1700 besmettingen en bijna 1000 doden. Misschien nu al 2000 gevallen of meer? Het loopt stilaan uit de hand daar in Afrika met ebola. Ik blijf hopen dat het nooit een pandemie zal worden en voldoende maatregelen zullen komen om het tegen te gaan. Als het (ongemerkt) hier komt is kans dat men anderen besmet en dan gaan de poppen aan het dansen.

Het lijkt of men nu beter de ebola gevallen beter geteld heeft dan tijdens vorige uitbraken. Misschien dat bij eerdere uitbraken veel meer gevallen & doden waren waardoor het lijkt of deze uitbraak van ebola de ergste ooit is. Of is dit een nieuw gemuteerd virus waardoor het besmettelijker is of geen van beide.

In elk geval zou men best alle verkeer van en naar de getroffen landen stilleggen tot de uitbraak voorbij is. Het gevaar is immers te groot en toch laat men toeristen van en naar die landen reizen. Of is het omdat de mensen daar zeer arm zijn, geen toegang hebben tot voedsel, ondervoed zijn, geen drinkwater, medische zorgen, en door verzwakking kwetsbaarder zijn voor ebola. Voor sommige mensen hier is het een ver-van-mijn-bed-show. Maar als het hier zou uitbreken zullen ze dat niet meer zeggen en gaan de poppen zeker aan het dansen.

Chris, 07-08-2014 19:11 #12
Verder wil ik zeggen dat als we hier geen ebola gevallen willen zien of dat het virus zich ook hier zou verspreiden. Sluit de grenzen van de besmette landen, geen vluchten van en naar deze landen tot de epidemie daar voorbij is. Virussen kennen immers geen grenzen. Reizigers kunnen het virus ongemerkt ons land binnen brengen (incubatietijd tot 2 weken) en als de eerste symptomen zich dan voordoen, kunnen ze zo andere mensen besmetten. En dat kan tot rampzalige gevolgen leiden. Ik vind dat er meer maatregelen moeten komen om het ebola virus te bestrijden en maatregelen om te voorkomen dat het zich verder blijft verspreiden. Voorkomen is immers beter dan genezen! Ik begrijp niet dat men nog steeds mensen van en naar die landen laat reizen. Bij Mexicaanse griep zei men ook dat het risico klein was op verdere verspreiding. Het heeft zich toch verder verspreid maar was gelukkig niet zo gevaarlijk. Het ebolavirus is een heel ander, veel gevaarlijker en dodelijker virus. Ik hoop dat het zo'n vaart niet zal lopen en beperkt blijft tot Afrika (en zal verdwijnen). Misschien overdrijf ik maar zoals eerder gezegd is het beter om te voorkomen dan te genezen (genezing is onmogelijk, bij ebola ben je ten dode opgeschreven). En extra maatregelen kunnen nooit kwaad.

Chris, 07-08-2014 12:28 #11
Het risico bij ebola zit ook in de incubatietijd.

Stel, er komen mensen naar hier vanuit de getroffen gebieden, die met ebolavirus besmet zijn (het virus met zich meedragen) maar die nog geen symptomen vertonen.
Een week later worden deze personen (thuis, op het werk of elders) ziek en krijgen ebola-symptomen. En ik weet dat tijdens de incubatie niet besmettelijk is.
De incubatietijd van het ebolavirus is een week maar kan ook 2 weken duren. Mogelijk kunnen dragers van het virus (bij de eerste symptomen) dan hier verder andere mensen besmetten (gezinsleden onder hetzelfde dak, collega's op het werk, openbaar vervoer, dokters, medisch personeel). En dan gaan de poppen aan het dansen. Ik had liever dat er geen vluchten meer waren van en naar de getroffen gebieden. Dan pas zou ik geruster zijn. Het is echt een gevaarlijke situatie en geen fictief verhaal. Ik wil hier niemand aan ebola verliezen of eraan lijden/sterven.
En een verwittigd man is er twee waard.
Wat dan? Moeten we in dat geval (hierboven genoemd) bang zijn voor een uitbraak van de ziekte (die mogelijk wereldwijd zal worden)?
Er zijn hier wel degelijk veel mensen bang dat we hier ook met ebola te maken krijgen.

Of hebben we hier een sterker immuunsysteem dan mensen uit Afrika waardoor bv Europeanen beter bestand zijn tegen ebola en het virus hier minder dodelijk zou zijn dan in Afrika?

De laatste tijd ben ik eerder nieuwsgierig dan bang rond ebola.
Dit zijn geen paniekberichten, dit is realiteit.

Chris, 06-08-2014 19:18 #10
Ik vind het toch nog een beetje beangstigend nieuws dat bij de huidige ebola-epidemie
nog dagelijks besmettingen en doden bijkomen. Nooit eerder hoorde ik zoveel nieuws over ebola. Het is nu al sinds maart hierover berichten verschijnen. De laatste weken lijkt het of er nog maar 1 ziekte bestaat, alleen ebola! Je hoort erover op de radio, op tv, leest het op internet en in kranten.

Ik heb ergens gelezen dat de landen in Afrika waar duizenden besmettingen en doden gevallen zijn bij de armste landen van de wereld horen. Misschien dat deze epidemie daarom niet ten einde komt.

Ze maken hier wel mensen bang met dat het zeer besmettelijk is. Net op radio 2 weer zo'n beangstigend bericht gehoord. En er zijn vergelijkingen met de Spaanse griep uit 1918 en de pest. Ik blijf dan ook hopen dat we hier in België, Europa en de rest van de wereld ervan gespaard blijven en dit geen pandemie gaat worden. Er zijn al geruchten dat er veel meer gevallen zijn en doden dan geregistreerd. Brrr!

Isis, 06-08-2014 18:56 #9
Net in Eenvandaag reportage over dit vreselijke virus gezien. De eerste menselijke besmettingen zijn voortgekomen uit het feit dat men in Sierra Leone ( met virus besmette) apen en vleermuizen eet. Ik kan me Altars reactie goed voorstellen: inderdaad, wij NLérs denken er veel te gemakkelijk over. Oh, de overheid roept dat het besmettingsrisico nihil is? Dan zijn we veilig jongens, ons kan niets gebeuren. Bloedlinke houding van overheid/gezondheidszorg! Onbegrijpelijk… stel je voor: er hebben al een paar mensen in vliegtuigen hebben gezeten die dit virus - zonder dat ze het wisten- bij zich droegen… en die hebben rondgelopen op Schiphol, misschien geniest of gehoest, wellicht van wc's gebruik gemaakt, handen niet (goed) gewassen… tel uit je winst… je wilt er niet aan denken, maar ik zou zeggen: wegblijven uit alle risico gebieden en een algeheel negatief reisadvies!… Ik moet nog vakantie boeken, wil eigenlijk naar Canarische eilanden, maar twijfel nu heel erg die kant op te vliegen

Altar, 06-08-2014 15:28 #8
Redactie,

Nederlanders zijn zorgeloos, goed van vertrouwen en argeloos. Ons kan niets gebeuren. De regering en de overheid hebben een dergelijke houding bij de bevolking gecreëerd en geïndoctrineerd. We zijn suf gehersenspoeld. We hebben niet in de gaten dat de Ebola uitbraak via Lampedusa naar Europa kan worden gebracht. Al die arme en besmette bootvluchtelingen. Italië is vlakbij Nederland en er is geen grenscontrole. De vluchtelingen zullen zich tussen het vakantiegangers en het verkeer mengen en naar Nederland komen om de mensen hier met Ebola te besmetten. De ziekenhuizen en doctoren en hulpverleners zullen uit humaniteit het eerste besmet worden en sterven. Daarmee is de weg vrij voor een algehele epidemie en zullen de Europeanen massaal uitsterven. Bedenk dat dit geen horrorscenario is maar de realiteit. Je bent gewaarschuwd.

Altar.

Sylvia, 04-08-2014 11:23 #7
Als ik het allemaal zo lees en hoor in het nieuws maak ik mij ook zorgen.
Wij gaan naar Zanzibar in september moeten wij ons zorgen maken over het ebola virus, het ligt ver van de besmette gebieden,
maar toch maak ik me zorgen.

Bvd voor uw reactie Reactie infoteur, 05-08-2014
Er is momenteel een ebola uitbraak gaande in Guinee, Liberia en Sierra Leone. (En er zijn drie nieuwe gevallen van ebola in Nigeria.) Kijk voor meer informatie op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering: www.lcr.nl

Riny Mabelis, 04-08-2014 11:17 #6
Wij hebben voor 10 oktober een reis geboekt naar Tunesie.Moeten wij ons zorgen maken omtrent het Ebola virus.
Ik heb vernomen dat er nu ook 1 geval is in Marokko.Kunt u mij vertellen onze zorg terecht is.
gr.Riny mabelis

Chris, 02-08-2014 13:59 #5
Als ebola naar Europa komt (bv naar Nederland of België), wat gaat er dan gebeuren?
Ik vind het hoe dan ook onverantwoord en dom om van en naar de door ebola getroffen landen te reizen. Toeristen kunnen het virus zo oppikken en dan anderen besmetten eens de symptomen er zijn. Men had vanaf de eerste gevallen beter een reisverbod ingesteld naar deze gebieden.
Ik vraag me af hoelang het virus nog besmettelijk is buiten het lichaam.
Het valt verder op dat er, buiten Afrika, nog geen gevallen en/of uitbraken zijn van ebola. Hopelijk blijft dat zo, kunnen ze het daar onder controle krijgen en er geen pandemie van ebola gaat komen!

Hans Ebbeling, 31-07-2014 11:23 #4
Als je het aantal patiënten welke tot nu toe zijn overleden, en het aantal patiënten welk de ebola verschijnselen hebben neemt
dan moeten we ons de vraag stellen of we naar een pandemie gaan.
700 doden + 1100 patiënten met het ebola virus. De incubatie periode van 2-21 dagen maakt het aannemelijk dat er wellicht een paar duizend mensen met het virus rondlopen. Met de huidige mobiliteit, je bent immers van Afrika in 8-10 uur in Europa.

Dat Engeland zich zorgen maakt lijkt mij juist, het controleren op Schiphol is alleen mogelijk als er mensen met bloedingen rondlopen. De overheid RIVM zegt dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Volgens mij dienen we dat wel te doen

Alex Schrauwen, 18-07-2014 10:00 #3
Beste
Ik maak me grote zorgen, gezien het feit dat er blijkbaar ook 1 geval in marocco is. in mijn ogen waar 1 geval is heb je er veel meer. alleen komt de ziekte pas na uiting als verspreiding heel veel mensen besmet kan hebben. ik vrees dan ook dat er wereldwijd veel mensen gaan sterven.ook omdat reis adviezen niet negatief zijn. gewoon een ramp.

Shirley, 04-07-2014 10:23 #2
Hallo,

Volgende week vertrek ik naar Oeganda. Moet ik me daar momenteel zorgen maken om besmet te kunnen raken met het Ebola virus?

B.V.D. voor uw reactie. Reactie infoteur, 11-07-2014
Vooral in Liberia en Sierra Leone grijpt de ziekte om zich heen, terwijl in Guinee de situatie iets beter lijkt te worden. Oeganda kampte in 2012 voor de laatste keer met een uitbraak van ebola, nu niet.

Liesbeth van Hove, 18-05-2014 00:15 #1
Hallo… wil in juni samen met mijn Senegalese vriend naar Dakar zijn familie gaan bezoeken.
Heb een homeopatische behandeling voor malaria om mezelf daarvoor te beschermen. Moet ik mij in dat gebied ook zorgen maken over t ebolavirus?

Met vriendelijke groet,

Liesbeth van Hove Reactie infoteur, 15-06-2014
Voor zover ik weet is in Senegal tot op heden nog geen Ebola voor. Eind maart 2014 heeft Senegal de grens met buurland Guinee gesloten om te voorkomen dat de ebola-uitbraak ook Senegal bereikt.

U voorkomt malaria door uzelf te beschermen tegen muggensteken en in bepaalde gebieden malariamiddelen in te nemen. Hier kun je terecht voor meer informatie: http://goo.gl/lSZII4
Neem echter voor de zekerheid altijd contact op met de regionale GGD.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-08-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Ebola-virus
Reacties: 56
Medische informatie…
Schrijf mee!