Natuurgeneeskunde: Liesbreuk en obstipatie

Bij een verstopping of obstipatie grijpen de mensen al gauw naar een laxeermiddel. Echter zijn deze middelen meestal volstrekt zinloos en verergeren zelfs de kwaal

Liesbreuk

Symptomen:
Door een breuk in de buikwand kunnen de darmen met het buikvlies naar voren komen en worden als een verdikking ter grootte van een hazelnoot of walnoot in de lies zichtbaar. De verdikking wordt groter bij hoesten, niezen of persen. Vaak doet het erge pijn.

Oorzaak:

Onder bepaalde omstandigheden kan de buikwand op bepaalde plaatsen stukgaan. Meestal als de elasticiteit minder wordt. Soms kan het ook een gevolg zijn van een te snelle gewichtsvermindering.

Behandeling:

Steeds weer hoort men dat alleen een operatie uitkomst biedt. Ik houd er een andere mening op na en mijn sucessen hierbij bewijzen het: heilgymnastiek volgens Kneipp, invetten en ‘s nachts een pleister erop plakken. Een breukband dragen. Deze bestaat uit een elastische band met een drukkussen die rondom het lichaam wordt gedragen. Het aan- en afdoen van de band mag alleen liggend gebeuren. Hij moet zo aangebracht worden dat de breuk dichtgedrukt blijft.

Genezingsproces:

Er is steeds controle nodig.

Ter voorkoming:

Het lichaam versterken door zit- en haifbaden, watertrappen en wassingen.

Verstopping of Obstipatie

Symptomen:

Last van een opgeblazen gevoel in het lichaam, snel moe en last van hoofdpijn en slapeloosheid. Ontlasting om de twee tot drie dagen. Laxeermiddelen zijn niet alleen zinloos, ze verergeren de kwaal ook nog. Bij gezonde kinderen en volwassenen moet de darm zich zoveel ontledigen als er aan voedsel opgenomen is. Bij drie maaltijden drie keer stoelgang. Wordt de darm maar één of twee keer per dag geleegd, dan spreken we van een vertraagde stoelgang. Duurt de verstopping langere tijd, dan spreken we van een chronische verstopping, die meestal als gevolg van andere kwalen ontstaat: nervositeit, hysterie, chronische maagcatarre, indalen van de darmen, verzakking van de baarmoeder, erge bloedarmoede, bloedstuwing als gevolg van hartzwakte, gezwellen aan de darm, verslapping van de buikspieren. Een niet behandelde verstopping trekt verschillende ernstige ziekten aan zoals reuma, kanker, hart- en bloedsomloopstoornissen, blindedarm- en galblaasontstekingen, vrouwenkwaaltjes, blaas- en nierbekkenontsteking.

Oorzaak:

Verkeerd samengestelde maaltijden, teveel Wit meel, gebak, eieren, kaas en vlees, te weinig fruit en groente. De darm heeft een ‘slakkenrijk’ voedsel nodig, zodat onverteerbare voedselresten de darm vullen en verder door golfachtige ritmische bewegingen verder gebracht kunnen worden.

Andere oorzaken: Te weinig beweging, de slechte gewoonte om op de stoel te wippen (scholieren), tabakmisbruik, vetzucht, gemoedsstemmingen, psychische en lichamelijke belastingen, verslapping en zwakte van de darmspieren (de patiënt klaagt over zware druk in het lichaam), zwangerschap, erfelijke lichamelijke eigenschappen.

Behandeling:

Overgaan op gezond slakkenrijk eten, Op de nuchtere maag geweekte pruimen tegenwoordig ook kiwi eten. Voor het ontbijt volkorenbrood eten, thee drinken, boter en fruit nemen. ‘s Middags in plaats van soep, fruit of rauwe groente, als hoofdgang groente en aardappelen. Voor het avondeten weer volkorenbrood en fruit. Verboden zijn: graanprodukten, wit brood, heschuit, chocolade, cacao, thee, rode wijn, mager vlees, bananen, aardappelpuree. Verder voor de hoofdmaaltijd twee eetlepels plantaardige olie nemen.

De meesten moeten hun levensgewoonten veranderen: veel beweging in de buitenlucht, gymnastiek (liggend met de benen cirkels maken, de benen heffen en weer laten zakken, bovenlichaam heffen en weer laten dalen). Droog borstelen, totaalwassingen (in de zomer koud en in de winter warm), zelf- massage. Bij krampachtige verstoppingen na het eten een uur gaan liggen met wikkels of met een heet kussen. In ieder geval moet de behandeling op de grondoorzaak gericht zijn. Zo hebben een rolkuur met koffie en buikademhalingsgymnastiek of een dieet dat op macrobiotische leest geschoeid is al hij menigeen succes gehad. Alle patiënten hebben nog baat gehad bij het slikken van zonnebloemolie: 125 g olie (dc olie blijft ‘snachts in de darm). De volgende morgen krijgt men meteen overvloedige en zachte ontlasting. In sommige gevallen is een homoeopathische behandeling nodig. Kruidenrecept: 10 g venkel, 20 g sennabladeren en 20 g schors van de vuilboom met elkaar vermengen. ‘s Avonds een theelepel door een glas koud water roeren, ‘s nachts laten trekken, zeven en op de nuchtere maag drinken.

Genezingproces:

Zoals al beschreven moet op iedere maaltijd ontlasting volgen. In ieder geval letten op een regelmatige stoel- gang om ernstige gevolgen te voorkomen. Veel mensen die aan verstopping lijden merken niet meer wanneer ze naar het toilet moeten gaan. Deze mensen moeten iedere morgen en iedere avond op een vaste tijd naar het toilet gaan. Langzamerhand neemt het lichaam dit ritme over.

Ter voorkoming:

Goed voedsel, veel beweging. Alle kwalen, psychische zowel als lichamelijke, direct laten behandelen.

Verboden voedingsmiddelen bij darmklachten:
Alle voedingsmiddelen die de darmen prikkelen of te veel vragen van het verteringsproces moeten vermeden worden. In ieder geval moet men twee tot drie dagen vasten. Tegelijkertijd laxeermiddelen gebruiken maar alleen natuurlijke middelen. Zoals bij de maagziekten is een uitgelezen dieet afhankelijk van de oorzaak en ernst van de ziekte. Verder volgt hier een lijst van alle voedingsmiddelen die in geen geval genomen mogen worden.

Verboden voedingsmiddelen bij darmklachten met diarree:
Groente, fruit, vers en grof brood, suiker, melk, koffie, taai vlees, scherpe kruiden, sterke kaas, azijn, alcohol, (behalve rode wijn) en koude dranken.

Verboden voedingsmiddelen bij darmklachten met verstopping:
Graanprodukten, wit brood, beschuit, cacao, thee, rode wijn, chocolade, bananen, aardappelpuree, mager vlees.
Gerelateerde artikelen
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Verstopping en diarreeVerstopping en diarreeTwee uitersten van elkaar: verstopping/obstipatie en diarree/buikloop. Niet naar de wc kunnen gaan of juist erg vaak moe…

Gezondheid & hoesten en bronchiale problemenGezondheid & hoesten en bronchiale problemenHoesten is niets anders dan een reflexmatige reactie van uw lichaam op irritaties van uw luchtwegen. Vele oorzaken kunne…
Natuurgeneeskunde: Blindedarmontsteking en darmcatarreBlindedarmontsteking geeft acute pijnen in de onderbuik. In veel gevallen is het nodig om operatief in te grijpen, om er…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Liesbreuk en obstipatie"

Reacties

Kimberley Pex, 23-01-2015 21:51 #2
'n Breuk gaat nooit vanzelf weg, die kan alleen maar groter worden, de darm lijdt eronder want de doorstroming wordt steeds afgeblokt. 'n Breukband is geen optie, die drukt alle darmen samen, of de stoma geeft irritatie.Ik krijg nu weer 'n matje erbij. Breuk in litteken, waar eerst de stoma zat. Héél veel drinken is altijd nodig, voor chronische darmpatienten al zeker.

Johan Deboes, 29-07-2010 15:11 #1
Graag wens ik de naam van de auteur van dit artikel te kennen, daar ik met een liesbreuk zit, en een alternatieve behandeling zoek, die hier wordt aangereikt. Tot welke arts of alternatieve geneesheer kan ik mij hiervoor wenden?
" Behandeling:
Steeds weer hoort men dat alleen een operatie uitkomst biedt. Ik houd er een andere mening op na en mijn sucessen hierbij bewijzen het: heilgymnastiek volgens Kneipp, invetten en?s nachts een pleister erop plakken. Een breukband dragen. Deze bestaat uit een elastische band met een drukkussen die rondom het lichaam wordt gedragen. Het aan- en afdoen van de band mag alleen liggend gebeuren. Hij moet zo aangebracht worden dat de breuk dichtgedrukt blijft."

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 23-03-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!