InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hartaandoeningen

Hartaandoeningen

Er zijn vele hartaandoeningen, in dit artikel worden een aantal van deze aandoeningen kort besptroken, waaronder hartfalen, pericarditis, myocarditis, tamponade, fibtillatie en endocarditis.

Afwijkingen aan het pericardium

pericarditis

Pericarditis is een ontsteking van het serous pericardium, de uit bindweefsel bestaande laag van het pericardium die het hart oppervlak bedekt. De oorzaak van deze ontsteking is vaak onbekend, maar het kan resulteren uit infecties en ziektes van het bindweefsel of schade door stalingsbehandeling voor kanker. De aandoening kan erg pijnlijk zijn, met sensaties van pijn in de ruch en de borst waardoor deze pijn verward kan worden met de pijn van een hartinfarct. Pericarditis kan resulteren in een accumulatie van een kleide hoeveelheid vloeistof in de pericardiale zak die om het hart heen zit.

Tamponade

Tamponade kan een fatala conditie zijn waarbij vocht of bloed accumuleert in de pericardiale zak. Deze vloeistof drukt vanaf de buitenkant op het hart. Het hart is een krachtige spier, maar ontspanning van het hart is passief. Wanneer er door de vloeistof in de pericardiale zak op het hart gedrukt wordt, kan het niet verwijden wanneer de hartspier ontspant. Hierdoor kan het hart zich niet volledig vullen met bloed tijdens de ontspanning, waardoor het ook niet kan pompen. Tamponade kan snel tot de dood leiden als de vloeistof niet verwijderd wordt. Oorzaken van tamponade zijn onder andere een scheur in de hartwand ten gevolge van een hartinfarct, een scheur in een bloedvat in het pericardium na invasie van een kwaadaardige tumor, schade aan het pericardium ten gevolge van radiotherapie en trauma zoals bij een verkeersongeluk.

Abnormaal hartritme

conditiesymptomenmogelijke oorzaken
TachycardiaHartslag is hoger dan 100 slagen per minuutVerhoogde lichaamstemperatuur, excessieve sympathische stimulatie, toxische condities
BradycardiaHartslag is lagen dan 60 slagen per minuutVerhoogd uitvloei vollume bij atleten, excessieve vagus zenuw stimulatie, carotide sinus syndroom
Sinus arrhythmieHartslag varieert meer dan 5% tijdens de long cyclus en tot 30% tijdens diepeademhalingNiet altijd bekend, soms door ischemie, ontsteking of hartfalen
Paroxysmal artial tachycardiaPlotselinge verhoging van de hartslag naar 95 tot 150 slagen per minuut voor een paar seconden of zelfs een paar uur excessieve sympathische stimulatie, abnormaal verhoogde permeabiliteit van de hartspier voor calcium

Fibrillatie

Als het hart in fibrillatie is trekt een klein deel van het hart zeer snel achter elkaar samen, onafhankelijk van de rest van het hart. Hierdoor wordt de bloedstroom uit het hart gereduceert tot maar een paar mililiter bloed per minuut. Als de fibrillatie niet snel gestopt wordt kan het snel tot de dood leiden. Om het proces te stoppen wordt defibrillisatie gebruikt, hierbij wordt een sterke schok gegeven op de borst. De electrische schok zorgt voor depolarisatie van alle hartspiercellen. Na de depolarisatie herstelt het lichaam het normale potentiaal in het hart waardoor de hartspieren weer hun normale ritme van contractie uitvoeren.

Ontsteking van hartweefsels

Endocarditis

Endocarditis is een ontsteking van het endocardium. Het endodardium is het deel van het hart dat direct in contact staat met het bloed in de atria en de ventrikels en vormt de bekleding van de hartkleppen. Het heeft het meeste effect op de kleppen en kan leiden tot depositie van littekenweefsel waardoor de kleppen niet meer functioneel zijn.

Myocarditis

Myocarditis is een ontsteking van het myocardium, het hartspierweefsel. De ontsteking zorgt ervoor dat de hartspier minder goed functioneert en kan leiden tot hartfalen. Het kan veroorzaakt worden door een virale of bacteriele infecte, door immuunreacties van het lichaam of door toxische omstandigheden.

Rheumatische hart ziekte

Een streptococcen infectie kan leiden tot deze aandoening bij jonge mensen. De bacterie produceert toxinen die een immuun reactie kunnen veroorzaken die rheumatische koorts genoemd wordt. Dit verschijnsel doet zich meestal 2 tot 4 weken na de infectie voor. De immuun reactie kan leiden tot inflamatie van het endocardium.
© 2008 - 2018 Zephyrmerel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een ontsteking van het hartEen ontsteking van het hartHet hart is een belangrijke spier in ons lichaam en het zorgt ervoor dat het bloed door het hele lichaam wordt rondgepom…
Pericarditis of ontsteking hartzakje: symptomen, behandelingPericarditis of ontsteking hartzakje: symptomen, behandelingPericard is een andere naam voor hartzakje, dit is het vlies om het hart. Als het hartzakje ontstoken raakt spreken we v…
Myocarditis: niet altijd zo onschuldigMyocarditis: niet altijd zo onschuldigToen de veldrijder Bart Wellens op 8 januari 2012 net voor het Belgisch kampioenschap na een training plotseling onwel w…
Endocarditis; diagnose, klachten en behandelingEndocarditis; diagnose, klachten en behandelingEndocarditis is een risicovolle ontsteking van de binnenwand van het hart en de hartkleppen. Iedereen kan endocarditis k…
Hartfalen: Symptomen, diagnose, BNP en behandelingHartfalen is een aandoening, waarbij je hart er niet meer in slaagt om het lichaam tijdig te kunnen voorzien van genoeg…
Bronnen en referenties
  • Steeley R., Stephens T., Tate P. (2005) essentials of anatomy & phisiology fifth edition, Mc Graw Hill, New York USA

Reageer op het artikel "Hartaandoeningen"

Infoteur: Zephyrmerel
Laatste update: 16-02-2010
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!