InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Baclofen wordt als medicijn verstrekt bij diverse klachten

Baclofen wordt als medicijn verstrekt bij diverse klachten

Baclofen wordt als medicijn verstrekt bij diverse klachten Baclofen is een medicijn dat de spieren verslapt. Dit geneesmiddel is werkzaam bij klachten van verschillende aard. Zo wordt het medicijn verstrekt aan mensen die erge last hebben van spasticiteit. Maar er worden ook mensen geholpen met baclofen die te maken hebben met een alcoholverslaving. Soms wordt het medicijn aangeboden aan mensen die gedurende lange tijd last hebben van de hik. Baclofen kan worden verstrekt in de vorm van tabletten maar in sommige ernstige gevallen wordt gebruik gemaakt van een baclofenpomp.

Baclofen

Baclofen is een medicijn dat verstrekt wordt aan mensen die een spierverslapper nodig hebben. Het vermindert de krampen en spanning in de spieren en werkt tegen zenuwpijn. Baclofen wordt in Nederland op de markt gebracht door Teva Nederland B.V. Het middel is alleen op recept van de arts verkrijgbaar. De werkzame stof is baclofen. Tevens bevat een tablet de volgende ingrediënten; calciumwaterstoffosfaat, lactose, magnesiumstearaat, microkristallijne cellulose, natriumzetmeelglycolaat. De tabletten zijn rond en wit en kunnen doormidden worden gebroken.

Inname

Baclofen wordt verstrekt in de vorm van tabletten en soms middels een pomp. De tabletten dient men in te nemen tijdens de maaltijd met wat water. Over het algemeen zal gestart worden met 15 mg per dag. Daarna wordt de dosis verhoogd tot 4 keer per dag 2 tabletten zodat men in totaal 60 tot 80 mg per dag krijgt. Patiënten die zijn opgenomen in een ziekenhuis kunnen in totaal 100 mg per dag krijgen onder begeleiding.

Baclofenpomp

Een baclofenpomp wordt geplaatst door een chirurg bij mensen die langdurig last hebben van spasticiteit. Het medicijn wordt dan middels een pompje met een batterij geplaatst en besturing kan plaats vinden via een computer. Baclofen wordt in het reservoir opgeslagen en rechtstreeks ingespoten in het vocht dat zich bevindt rondom het zenuwmerg. Het pompje wordt over het algemeen geplaatst in de buik en zal regelmatig moeten worden gecontroleerd. Ook dient de pomp regelmatig te worden bijgevuld.

Voor wie is baclofen geschikt

Mensen die last hebben van spasmen kunnen het gevoel krijgen dat het lichaam een eigen leven gaat leiden zonder dat men daar veel invloed op uit kan oefenen. Spasmen zijn onwillekeurige spiertrekkingen die in het verlamde gedeelte van het lichaam voorkomen en dan vooral ook in de benen. Baclofen wordt o.a. voorgeschreven aan patiënten die lijden aan:
  • Aandoeningen van het ruggenmerg
  • Multiple sclerose
  • De ziekte ALS
  • Alcoholverslaving
  • Langdurige hik
  • Spierkramp bij een dwarslaesie
  • Aangezichtspijn

Alcoholverslaving

Bij alcoholverslaving wordt geadviseerd het medicijn gedurende enige maanden in te nemen. Het is niet voldoende om alleen medicijnen te gebruiken maar begeleiding op het psychische vlak naast het medicijngebruik is echt noodzakelijk. Dit kan gebeuren in een kliniek. Soms kan een psychotherapeut of psycholoog ook behulpzaam zijn bij het afkicken. Het spreekt voor zich dat het gebruik van alcohol tijdens de periode dat men het middel gebruikt streng verboden is.

De hik

De hik is een kramp waarbij het middenrif krachtig samentrekt. Het middenrif bestaat uit een spiergroep die de borstholte scheidt van de buikholte. In het midden zit de opening waar de slokdarm doorheen loopt. Soms hebben mensen langdurig last van de hik en het kan ook pijnlijk zijn. Zo wordt het als erg vermoeiend en frustrerend ervaren. Er worden vaak diverse middelen geprobeerd zonder resultaat. In sommige gevallen kan de arts baclofen voorschrijven. Dit kan verbetering geven maar het medicijn is niet altijd werkzaam. Soms worden klassieke antipsychotica voorgeschreven naast baclofen. Hierbij kunnen we denken aan haloperidol. We moeten wel bedenken dat dit zware middelen zijn waar men voorzichtig mee zal zijn en die slechts worden voorgeschreven als er goede begeleiding is.

Contra-indicatie

Het medicijn baclofen mag niet verstrekt worden aan patiënten die allergisch zijn voor de stof die het bevat. Ook bij de ziekte van Parkinson mag men dit medicijn niet gebruiken. Nierfalen is tevens een contra-indicatie. Indien men andere medicijnen gebruikt dan dien je dit op te geven bij de arts zodat hij kan onderzoeken of de medicijnen samen gebruikt kunnen worden. Baclofen bevat lactose.

Bijwerkingen van dit medicijn

Zoals bij alle medicijnen heeft ook dit middel bijwerkingen. Vaak voorkomende bijwerkingen zijn:
  • Slaperigheid
  • Sufheid
  • Misselijkheid
  • Onvoldoende spierkracht
  • Vermoeidheid

Er zijn ook bijwerkingen die zelden voorkomen maar toch in de gaten gehouden dienen te worden. Dit zijn o.a.:
  • Duizeligheid
  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Maag-darmklachten
  • Hoofdpijn
  • Psychische klachten
  • overmatig zweten

Autorijden

Het is absoluut af te raden om als je deze medicijnen gebruikt auto te rijden. Men kan duizelig of slaperig worden of trager reageren. Ga daarom pas autorijden na overleg met de arts en als je volledig gewend bent aan het medicijn.

Stoppen met baclofen

Het is altijd noodzakelijk om bij het stoppen met baclofen dit alleen te doen in overleg met de arts. Het middel dient zorgvuldig afgebouwd te worden. Soms kan er angst en verwardheid optreden maar ook manisch gedrag of hallucinaties zijn mogelijk. Versnelde hartslag en koorts zijn tevens bekende verschijnselen bij het beëindigen van dit medicijn.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Baclofen, een wondermiddel tegen verslavingen?Baclofen, een wondermiddel tegen verslavingen?Veel mensen worstelen jarenlang met een alcohol of drugsverslaving. Maar misschien is de oplossing simpeler dan gedacht.…
Pergolide (medicijn bij de ziekte van Parkinson)Pergolide (medicijn bij de ziekte van Parkinson)Pergolide is een medicijn dat voorgeschreven wordt aan mensen met die ziekte van Parkinson. Pergolide is een stof die de…
Geestelijke en lichamelijke schade door alcoholmisbruikGeestelijke en lichamelijke schade door alcoholmisbruikAlcoholconsumptie is bij matig gebruik niet overdreven schadelijk voor de gezondheid. Dat ligt anders bij stevige drinke…
Helpt anti-alcoholpil ook kinderen met autisme?Helpt anti-alcoholpil ook kinderen met autisme?Het middel Baclofen helpt veel alcoholisten om af te kicken en 'de rust in hun hoofd' terug te krijgen. Zou een soortgel…
Antidepressiva: Fluoxetine en ProzacAntidepressiva: Fluoxetine en ProzacProzac is een bekende naam omdat het wereldwijd ontzettend veel wordt gebruikt bij de behandeling van depressies, eetsto…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/baclofen?product=baclofen#wat-doet-baclofen-en-waarbij-gebruik-ik-het
  • http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h12154.pdf

Reageer op het artikel "Baclofen wordt als medicijn verstrekt bij diverse klachten"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 04-05-2017
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!