De ziekte van behçet

Nog nooit over de ziekte van behçet gehoord? Voor ik mijn GIP had gemaakt wist ik ook niet dat deze ziekte bestaat. Het is een zeer ongename ziekte. Waarom? Wel, dat lees je hieronder.

Hypothese

Over de ziekte van behçet had ik nog nooit gehoord tot ik ze heb besproken in mijn GIP. Het leek me dus interessant om de informatie over de ziekte die ik heb gevonden op deze site te zetten.

Wat is behçet?

Behçet is een ernstige ziekte. Ze wordt gekenmerkt door ontstekingen in de mond, aan de ogen, aan gewrichten ( zoals knieën en enkels), de geslachtsorganen en het centrale zenuwstelstel. Maar ook huidzweren en vaatontstekingen komen evenveens voor. De ontstekingen die op je ogen optreed kunnen blindheid veroorzaken. Het is eigenlijk een chronische ziekte, maar behçet wordt ook gekenmerkt door perioden van herstel en verslechtering. Het syndroom is genoemd naar een Turkse oogarts die de ziekte voor het eerst beschreef.

Bij wie komt de ziekte het meest voor?

Behçet komt het meeste voor bij mannen. Het treed op bij patiënten tussen de 20 en 30 jaar. Maar bij uitzonderingen kan het ook optreden tijdens de kindertijd.

Wat zijn de oorzaken van behçet?

De oorzaak van de ziekte is nog niet bekend, maar het zou te maken hebben met virussen.

Hoe stelt men de diagnose?

Wanneer de arts je onderzoekt, stelt hij volgende symptomen vast:
  • Aften in mond en keel, die met velen tegelijk en 3 maal of meer in 12 maanden terugkomen.
  • Daarbij zijn ook nog minstens 2 van volgende symptomen aanwezig:
    • Aften die steeds terugkomen in de genitaliën.
    • Oogontstekingen.
    • Huidproblemen
    • Ontsteking van de huid na een prik met de naald.

Behçet vraagt een vroegtijdige behandeling. Vanaf dat de patiënten 1 van de hierboven opgesomde symptomen opmerkt moet hij eens nagaan of hij de laatste tijd aften in de mond heeft gehad?

Wat zijn de symptomen als je de ziekte hebt?

  • Hoofdpijn.
  • Steeds weerkomende pijnlijke aften in de mond bij alle gevallen van behçet.
  • Aften in de genitaliën bij ongeveer 70% van de gevallen.
  • Ontstoken en tranende ogen bij 75% van de patiënten.
  • Huidletsels veroorzaakt door ontsteking van de capillaire bloedvaten bij de helft van het aantal patiënten.
  • Eén of een paar opgezwollen en ontstoken pijnlijke gewrichten, meestal knie of enkel, soms grote teen, duim,... bij 65% van de gevallen.
  • Hevige pijn in borstkas, lenden en nierbekken.
  • Stijve nek.
  • Hevige vermoeidheid zoals bij griep.
  • Koortsaanvallen.
  • Neurologische verschijnselen door ontsteking van hersenen, hersenvlies,... of door overdruk in het hersenvocht bij 30% van de patiënten.
  • Phlebitis, thrombosis en aneurisma van de aders naar de hersenen, hart, longen, lever,...

Volgende symptomen komen minder voor

  • Bloed in de stoelgang.
  • Nierproblemen.
  • Moeilijk bewegen door aantasting van het zenuwstelsel.
  • Doofheid.
  • Hartritme stoornissen.
  • Lange termijn koorts.
  • Pijn in een helft van het aangezicht, prikkend met elektrische schokken en dit kan maanden duren.

Wat houdt de therapie in?

Er moeten drie zaken gebeuren:
  1. Verhinderen van nieuwe opstoten.
  2. Stilleggen van de doordravende immuun reacties.
  3. Herstellen van de schade aangericht in de opstoten van de ziekte.

Verhinderen van nieuwe opstoten

Het gebit moet heel hard verzorgd worden. Het verdient de volle aandacht. Tanden poetsen en vooral de gebreken, zelf de minste, laten verzorgen door de tandarts. Slechte tanden zijn namelijk een broedplats voor bacteriën en deze mogen dus zeker en vast geen kans krijgen om door te dringen in de bloedbaan. Dit zou nieuwe opstoten veroorzaken. Men zou alles moeten vermijden wat de tanden kan aantasten. Zoals suiker, scherpe specerijen, koffie en warme dranken. Deze stimuleren de werking van de slijmvliezen. Dus zo kunnen er opnieuw ontstekingen optreden. Deze middelen zijn dus verboden!
Iso - betadine wordt door dokters aangeraden om te ontsmetten.

Stilleggen van de doordravende immuun reacties

In het eerste geval moet men de ontstekingen gaan verminderen door het gebruik van cortisone. Na de behandeling met cortisone gaat men immunosuppressiva gebruiken( Dit is een geneesmiddel dat de werking van het afweersysteem remt. Het geneesmiddel wordt gebruikt bij aandoeningen waarbij de ontstekingsreactie van het lichaam ongewenst is.)

Het geneesmiddel gaat het heropflakkeren van ontstekingen tegen. Sommige symptomen blijken effectiever onderdrukt te worden door welbepaalde medicamenten. Enkele voorbeelden:

Aften

Ontstekingen in de capillaire bloedvaten( dit zijn hele fijne bloedvaten), maar ook huidsymptomen zoals arthritis: De ontstekingen zijn in veel gevallen voorbijgaande en laten weinig of geen letsels na. Agressieve medicamenten zijn niet nodig.

Neuro- symptomen

Voor aften, huid - en artritissymptomen is er effectieve medicatie. Behandeling van oogontstekingen en neuronsymptomen leidt in enkele gevallen tot herstel en in veel gevallen tot stabilisatie, maar er zijn nog steeds gevallen waarin, zelfs bij ononderbroekn medicatie, de symptomen heropflakkeren en telkens verergeren.
Voor de behandeling moet men een arts raadplegen met een grote theoretische kennis over ziekten.

Wat men zou moeten kunnen is het immuun systeem onderdrukken op die plaatsen waar het over reageert, maar de rest van het immuun systeem in takt blijft. Zodat het toch in staat blijft om alle nieuwe bacterie besmettingen te onderdrukken voordat deze de kans krijgen om behçet weer te laten aanzwengelen. Wanneer men een lage dosis aan cortisone geeft, dan kunnen de ontstekingen opnieuw opflakkeren. Geeft men een hoge dosis cortisone dan kan de bacterie zijn gang gaan tot dat ze zijn schade heeft aangericht.

Herstellen van de schade

Vele organen van het lichaam hebben een goed herstelvermogen. Schade aan slijmvliezen, huid, gewrichten.. herstelt meestal spontaan. Bij ogen, hersenen, zenuwen, grote bloedvaten.. herstelt de schade zich slechts gedeeltelijk. Een raadpleging aan de oogarts, cardioloog.. zijn dan nodig!
© 2008 - 2020 Sarahw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het maag-darm stelsel. In Nederland worden er per jaar bij o…
Ziekte van Wegener: Symptomen, oorzaken en behandelingDe Ziekte van Wegener is een auto-immuunziekte, waarbij er in het gehele lichaam ontstekingen ontstaan. Longen, gewricht…
Ziekte: ziektebesef en betekenisZiekte: ziektebesef en betekenisEen ziekte is een verstoring van het geestelijke of lichamelijke evenwicht. Door een ziekte wordt de patiënt beperkt in…

Malaria desastreusMalaria desastreusMalaria kan verwoestend werken terwijl het zo eenvoudig te voorkomen zou zijn. Wat is malaria eigenlijk.
De langste man ter wereld: langste man ooit en anno 2017De langste man ter wereld: langste man ooit en anno 2017De langste man ter wereld, ooit gemeten en ooit geleefd, was Robert Pershing Wadlow. Hij werd 2,72 lang. Wadlow werd geb…

Reageer op het artikel "De ziekte van behçet"

Reacties

Saida, 27-09-2014 21:55 #3
Hallo ik ben een vrouw van 33 jaar en heb ook de ziekte en ik kan je zeggen dat heel mijn leven is veranderd sinds ik de ziekte heb. Ik neen verschillende medische waardoor ik bijna 18kg ben aangekomen en heb zo, n eetlust ben te moe ik kan bijna niets meer aan alles wordt mij te veel zijn er mensen die ook deze ziekte hebben
.

Dhiradj Bhiekhemsing, 09-03-2012 17:24 #2
Is het wel te genezen? want ik heb dit soort dingens 7 jaren al.pijnen zijn niet te verdragen.

Elisabeth, 09-07-2011 11:52 #1
Mijn man heeft deze ziekte gehad, maar men wist in1969 nog niets van deze ziekte af.Hij had het aan de ogen, later ook hartkwalen.het eerst is hij terecht gekomen bij Prof. Doeschaten in het oog en al kliniek in utrecht maar wist hier geen raad mee. mijn vraag is;is deze ziekte erfelijk?

Infoteur: Sarahw
Gepubliceerd: 16-07-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!