InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Beweging oogspieren en “scheelkijken”

Beweging oogspieren en “scheelkijken”

Beweging oogspieren en “scheelkijken” Oogspieren zijn essentieel voor de beweging van de ogen, ze worden ermee gestuurd. Hoe werken de oogspieren eigenlijk en wat is scheelkijken?

De oogspier

De oogspieren sturen de ogen en zitten vast aan de buitenkant en binnenkant van de oogbol. Als het oog goed werkt zullen de spieren dezelfde symmetrische beweging maken. Dit maakt het mogelijk dat de ogen gelijk in een bepaalde richting kunnen bewegen en op verschillende afstanden zaken te kunnen onderscheiden.
Als de oogspieren asymmetrisch gaan werken, om wat voor reden dan ook, ontstaat o.a. het zogenaamde “scheelkijken”.
Het oog kent 6 oogspieren, waarvan 4 rechte en 2 schuine oogspieren. De 4 rechte oogspieren zitten aan de bovenzijde, onderzijde en aan de zijkanten van het oog. Hiermee kan het oog alle kanten op bewegen.

Scheelkijken

Scheelkijken is een afwijking van de stand van de ogen, waarbij de ogen niet op hetzelfde punt gericht zijn. De aandoening ontstaat meestal op kinderleeftijd, maar kan ook bij volwassenen optreden (totaal zo’n 5% van de bevolking).
De belangrijkste reden om scheelzien al op jonge leeftijd op te sporen en te behandelen is om te voorkomen dat een oog lui wordt. Een lui oog ziet details slecht en is alleen bij jonge kinderen met succes te behandelen. Daarnaast is er uiteraard het cosmetische aspect, kinderen worden er nogal eens mee geplaagd.

Bij scheelkijken zijn beide ogen niet op hetzelfde punt gericht. Er komen twee beelden in de hersenen binnen die niet samengevoegd kunnen worden. Jonge kinderen hebben het vermogen om het hele beeld van het scheelstaande oog, of een gedeelte daarvan, te onderdrukken. Het dubbelbeeld wordt in de hersenen onderdrukt waardoor het kind niet echt scheel kijkt/dubbel ziet. Door het lang onderdrukken kan het gezichtsvermogen achteruit gaan en daar kan dan weer een lui oog uit ontstaan.

Een lui oog kan al op zeer jonge leeftijd ontstaan en het gaat niet vanzelf over, maar het kan wel verholpen worden, als er maar tijdig ingegrepen wordt.
Ontstaat het scheelkijken na het 8e levensjaar, dan kan het dubbel kijken wel degelijk plaatsvinden. Als het bij volwassenen voorkomt, is het vaak in de jeugd niet goed behandeld.

Behandeling

De behandeling van scheelzien en/of van een lui oog is pittig. Afhankelijk van de oorzaak van het scheelkijken wordt de behandeling bepaald
  • bril
  • oefeningen
  • operatie

Ogen

Voor iedereen zijn ogen belangrijk, maar niet altijd wordt tijdig een ziekte of afwijking erkent. Ook bij volwassenen loopt men soms al langer tijd rond met iets, voordat men eindelijk de oogarts raadpleegt. Onbegrijpelijk voor een belangrijk iets als de ogen. Is het niet zichtbaar maar heb je last van je ogen, te droog of te vochtig of zit glaucoom in de familie, raadpleeg dan een oogarts. Veel aandoeningen bij de ogen zijn goed te verhelpen of onder controle te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Orthoptie of recht kijkenOrthoptie of recht kijkenIedere dag maken we gebruik van onze ogen, ze zijn dus heel belangrijk. Voor een rechte oogstand is een goede samenwerki…
Dubbelzien, oorzaak en behandelingDubbelzien, oorzaak en behandelingDubbelzien, dubbel zien of diplopie is het waarnemen van twee beelden naast, boven of diagonaal van elkaar terwijl er in…
Is scheel kijken slecht voor je?Is scheel kijken slecht voor je?Scheel kijken of loensen wordt veroorzaakt door een erfelijke afwijking, een ziekte of een ongeval. Maar sommige mensen…
Scheelzien, scheel kijken en loensen: operatie en genezenScheelzien, scheel kijken en loensen: operatie en genezenScheelzien (strabisme) of scheel kijken is een afwijking van de stand van de ogen, waarbij de ogen niet op hetzelfde fix…
Scheelzien of loensenScheelzien of loensenScheelzien is een afwijking aan de ogen, hierbij zijn beiden ogen niet op hetzelfde punt gericht. Er zijn meerdere vorme…

Reageer op het artikel "Beweging oogspieren en “scheelkijken”"

Reactie

Femmy Pafort, 21-10-2010 10:01 #1
Mijn leeftijd is 63jr. Heb sinds 2003 last van bewegende ogen, omdat een jaar later Parkison werd vastgesteld, dacht ik dat het van de medicijnen kwam.Ben toen naar het Lucasziekenhuis geweest afd.scheelkijken, maar met een plakglaasje op een bril werd het afgehandeld.Momenteel loop ik bij een scpecialiste in de VU en zei denkt erover om de spiertjes in te korten. Ik vind het een beetjes griezelig, maar wordt erg moe van de hele dag je ogen te corriseren, eigenlijk als ik moe ben.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 21-10-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Lichamelijke gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!