InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoestmiddelen: behandelen van hoesten

Hoestmiddelen: behandelen van hoesten

Hoestmiddelen: behandelen van hoesten Iedereen heeft er weleens last van: hoesten. Hoesten wordt veroorzaakt door prikkeling van het slijmvlies van de luchtpijp en de luchtpijpvertakkingen. Hoesten is een verdedingsreflex tegen binnengedrongen deeltjes die je slijmvlies prikkelen. Door te hoesten probeert je lichaam deze deeltjes weer uit je lichaam te verwijderen. Hoesten is geen op zichzelf staande ziekte, maar vaak een symptoom van andere aandoeningen. Hoesten heeft dus een erg nuttige functie. Althans, in de meeste gevallen. Hoesten is namelijk alleen zinvol wanneer het productief is. Een productieve hoest is een hoest waarbij slijm meekomt tijdens het hoesten. Een kriebelhoest bijvoorbeeld is niet alleen nutteloos maar ook vervelend en vermoeiend.

Het doel van de behandeling van hoesten is het wegnemen van de oorzaak van het hoesten. Wanneer men een infectie aan de longen heeft dient dit bijvoorbeeld bestreden te worden met een antibioticum en niet met een hoestdrank. Astma zal met weer andere middelen worden behandeld. Pas wanneer de oorzaak van het hoesten onduidelijk is of wanneer het hoesten niet overgaat met het behandelen van de oorzaak van het hoesten moet overwogen worden een hoestmiddel te gebruiken. Echter, een hoestmiddel gebruiken tegen een rokershoest is volstrekt zinloos, deze hoest gaat enkel over wanneer men stopt met roken.

Hoestmiddelen

Bij het bepalen van het juiste hoestmiddel wordt onderscheid gemaakt tussen de productieve hoest (de hoest waarbij slijm mee komt) en niet-productieve hoest. De kriebelhoest en prikkelhoest zijn niet-productieve hoesten.

Er zijn vier soorten hoestmiddel:
  • Hoestverzachters (emollientia)
  • Slijmvervloeiers (mucolytica)
  • Slijmverdunners (expectorantia)
  • Hoestremmers (antitussiva)

De meeste hoestmiddelen zijn zonder recept verkrijgbaar.

Hoestverzachters (emollientia)

Hoestverzachters worden gebruikt om de geprikkelde slijmvliezen in de mondholte en keelholte te verzachten. Een hoestverzachter verhoogt de slijmproductie van de slijmvliezen. Een hoestverzachter heeft geen invloed op de hoest zelf. Hoestverzachters zijn vaak siropen of stropen met een hoog percentage suiker, zoals althaeastroop, dropsiroop, bronchicum en tijmstroop. Drop is ook een veelgebruikte hoestverzachter.

Slijmvervloeiers (mucolytica)

Slijmvervloeiers verminderen de stroperigheid en kleverigheid van het slijm in de longen, waardoor het slijm gemakkelijker op te hoesten is.Slijmvervloeiers worden veel gebruikt, maar de effectiviteit is (nog) niet bewezen. Veelgebruikte slijmvervloeiers zijn:
  • Acetylcysteïne (Bisolbruis, Fluimucil, Mucomyst)
  • Broomhexine (Bisolvon, Darolan, Famel)

Slijmverdunners (expectorantia)

Slijmverdunners stimuleren de slijmproductie in de longen waardoor het hoesten gemakkelijker gaat. Ook aan dit middel kleven nadelen, ze kunnen net als slijmvervloeiers maag- en darmklachten veroorzaken. Veelgebruikte slijmverdunners zijn:
  • Ammoniumchloride
  • Kaliumjodide
  • Ipecacuanha

Hoestremmers (antitussiva)

Hoestremmers zijn de enige hoestmiddelen waarvan de werking bekend is en aangetoond is. Hoestremmers hebben invloed op remming van het hoestcentrum in de hersenen. Hoestremmers kunnen echter vervelende neveneffecten hebben, zoals slaperigheid, misselijkheid en obstipatie. Veelgebruikte hoestremmers zijn:
  • Codeïne (nauw verwant aan de sterke pijnstiller morfine)
  • Noscapine (Librochin prikkelhoest, Noscapect 'Roter')
  • Pentoxyverine (Balsoclase, Tuclase)
  • Promethazine (Phenergan)

Codeïne, noscapine en pentoxyverine mogen enkel bij kriebelhoest gebruikt worden. Als men deze middelen gebruikt bij productieve hoest wordt het verdedigingsmechanisme van de luchtwegen onderdrukt en dat is niet gewenst. Promethazine is een antihistaminicum (werkzaam bij allergieën) en mag absoluut niet aan kinderen jonger dan 1 jaar gegeven worden.
Gerelateerde artikelen
Hoestmiddelen: Soorten medicatie voor verlichten van hoestHoestmiddelen: Soorten medicatie voor verlichten van hoestEen hoest is een automatische reactie op irritatie van de luchtwegen in de longen. Hoesten is vaak een goed teken. Het l…
Werkzame stoffen in hoestmiddelenEr zijn een hoop verschillende medicijnen om de hoest te bestrijden zoals huismiddeltjes, medicinale hoestmiddelen, home…
Kan een hoestsiroop schadelijk zijn voor onze gezondheid?Kan een hoestsiroop schadelijk zijn voor onze gezondheid?Er wordt gezegd dat een hoestsiroop vaak meer bijwerkingen heeft dan dat het de hoest stilt. Bovendien werken de meeste…
Mexicaanse griep symptoom hoesten: Bryonia e.aMexicaanse griep symptoom hoesten: Bryonia e.aMexicaanse griep hoesten: Bij de Mexicaanse griep is een lange droge hoest één van de belangrijkste symptomen. Omdat een…
Droge hoest: symptomen, oorzaken en prikkelhoest verhelpenDroge hoest: symptomen, oorzaken en prikkelhoest verhelpenEen droge hoest of prikkelhoest is een vervelende klacht. Hoesten zonder dat er slijm vrijkomt, wordt een droge hoest of…

Reageer op het artikel "Hoestmiddelen: behandelen van hoesten"

Reacties

M. Smit, 28-08-2012 06:12 #2
Ik krijg kriebelhoest als het weer verandert. Zo is het 30 graden en zo is het 20 graden dan kan ik er donder op zeggen dat er kriebelhoest komt. Ik moet dagelijks veelvuldig mijn stem gebruiken. Ik heb een beroep waar ik met klanten werk veel sessies. Is er niet een manier om hier snel vanaf te komen, soms tijdens het praten is gewoon je stem gehinderd door slijm of een rot kriebel. Voor de nacht heb ik codeïne gekregen, maar voor overdag wil ik ook verlichting hebben. Wat nu?

Devry Rit, 01-08-2011 12:12 #1
Zit al reeds 5 jaar geplaagd met een kriebelhoest. Het eigenaardige is dat ik deze 14 dagen heb en 14 dagen dan weer niet? Het heeft dus niets te maken met de seizoenen of met mijn longen of mijn keel en mijn oren want deze zijn laatst nog getest en volledig goed bevonden. Heb er enorm veel last van. Als ik dat krijg op den tram of zo wordt ik wel aardig bekeken alsof ik een besmettelijke ziekte heb. Het is echt wel een geweldige hoest dan. help! Reactie infoteur, 04-08-2011
Vijf jaar lang een kriebelhoest die af en toe optreedt klinkt niet gezond. Zou het kunnen dat je allergisch bent voor bepaalde stoffen of voedingsmiddelen die het slijmvlies in je keel kunnen irriteren waardoor de kriebelhoest ontstaat?

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-07-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!