InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Tomaat vermoedelijk ook goed voor je prostaat

Tomaat vermoedelijk ook goed voor je prostaat

Tomaat vermoedelijk ook goed voor je prostaat Lycopeen is een antioxidant dat vermoedelijk prostaatkanker kan voorkomen. Deze voedingsstof komt vooral in tomaten van goede kwaliteit voor. Waarom zou je daarom als man niet wat vaker tomaatproducten op het menu plaatsen om prostaatklachten uit te stellen. Baat het niet voor je prostaat dan schaadt het ook zeker niet, want de tomaat bevat nog tal van andere nuttige bouwstenen voor een gezond lichaam.

Prostaatklachten

De prostaat of voorstanderklier is het orgaan dat de vloeistof produceert waarin de zaadcellen zich thuis voelen en via een zaadlozing veilig het vrouwenlichaam binnengaan. Deze klier bevindt zich bij de man vlak onder de blaas en zit om de urinebuis heen. Naarmate je als man ouder wordt heb je steeds minder plezier van je prostaat. Je kunt namelijk vanwege een vergrote prostaat op den duur plasproblemen krijgen en incidenteel zelfs een totale plasblokkade. En het risico op prostaatkanker neemt ook toe naarmate je ouder wordt. Via het meten van de PSA-waarde in het bloed, kan het risico op prostaatkanker worden geschat.

Lycopeen

Lycopeen is de voedingstof die onder andere de tomaat zo mooi rood van kleur maakt. Lycopeen is een essentiële antioxidant, die van nature in het menselijk weefsel voorkomt. Deze antioxidant komt vooral voor in tomaten. De opname door de darmen van deze stof is helaas niet optimaal indien de tomaat in rauwe vorm wordt genuttigd. Daarom wordt aanbevolen de tomaat te consumeren in bereide vorm zoals, tomatenpuree, ketchup of gebakken tomaten. Lycopeen biedt bescherming tegen kanker, is aangetoond. In het bijzonder tegen prostaatkanker, hoewel de verschillende onderzoeken geen eensluidende uitkomst laten zien.

Geen concreet voedingsadvies

De verschillende onderzoeken leveren echter nog niet voldoende bewijs om mannen een duidelijk voedingsadvies tegen prostaatkanker te kunnen geven. De bevindingen suggereren wel dat tomaten een belangrijke rol spelen in de preventie van prostaatkanker, maar een keiharde bevestiging daarvan is er nog niet. Maar als de tekenen er wel op wijzen dat tomaat het risico op prostaatkanker verkleint waarom zou je ze dan niet ruimschoots nuttigen. Uiteindelijk was de Aarde ook al bolvormig, lang voordat daartoe het bewijs werd geleverd.

Van de volgende tomatenproducten is het lycopeengehalte per 100 gram:

  • Tomaten 2,5 mg
  • Tomatenketchup 17 mg
  • Tomatensap 9 mg
  • Tomatensaus 15 mg
  • Tomatensoep 5 mg

De gegevens zijn van de USDA Nutrient databank. De gehaltes kunnen nogal variëren. Een diepe rode kleur is een aanwijzing dat het lycopeengehalte het gunstigst is. Aanbevolen wordt om er bij het eten van tomatensap een eetlepel olijfolie door te mengen. In de vorm van capsules is lycopeen overigens ook verkrijgbaar.

De kwaliteit van de tomaat

De typische smakeloze watertomaat zou het minste lycopeen bevatten. Volgens de USDA, bevat 100 gram tomatensap van redelijke kwaliteit minstens 9 mg. Volgens deskundigen is biologische tomatenpuree die o.a. in natuurwinkels verkrijgbaar is, aan te bevelen en moet je daarvan dagelijks zon 100-200 gram van gebruiken. Gemiddeld krijg je dan bijna 30 mg binnen.

De Prolyco tomaat

Onder de merknaam Prolyco wordt een kleine trostomaat op de markt gebracht die een gunstig lycopeengehalte zou bevatten. Het is niet duidelijk hoe een tomatenkweker extra Lycopeen in zn tomaat zou kunnen stoppen. Het geheim zou schuilen in het feit, dat de tomaat niet in racetempo de grond wordt uitgetrokken, maar daarentegen alle tijd krijgt zich op natuurlijke wijze te vormen, mede doordat er spaarzaam met water wordt omgesprongen bij de kweek. Daardoor moet de tomaat een groter wortelstelsel vormen. En die vele wortels kunnen verhoudingsgewijs ook meer voedingsstoffen aan de aarde onttrekken, die uiteindelijk in de tomaat terechtkomen. De Prolyco wordt bemest met koemest en de insectenbestrijding vindt biologisch plaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prostaatvergroting: klachten, behandelingProstaatvergroting: klachten, behandelingBij veel mannen groeit in de loop van de jaren de prostaat. Sommigen krijgen daardoor problemen met plassen, maar bij an…
Prostaatproblemen behandelenProstaatproblemen behandelenHet prostaat maakt deel uit van het mannelijk geslachtsorgaan. Prostaat problemen komen vaak voor bij mannen met de leef…
Prostaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten: oorzaak en behandelenProstaatklachten komen voor in de vorm van prostaatkanker of een vergrote prostaat. Vaak zijn symptomen als pijn bij het…
Prostaatkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe functie van de prostaat is het afscheiden van vocht. Het vocht wat door de prostaat wordt afgescheiden wordt met de z…
Prostatectomie: Compleet verwijderen van de prostaatEen complete of radicale prostatectomie is een operatieve behandeling waarbij men de prostaat verwijdert bij ziekte, bij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Palingzp, Flickr (CC BY-2.0)
  • HEALTH & FOOD " nummer 84
  • Vita-info.nl
  • Voedingenkankerinfo.nl (27-4-2016)

Reageer op het artikel "Tomaat vermoedelijk ook goed voor je prostaat"

Reactie

Hennie, 07-08-2013 16:47 #1
Dus als ik het goed begrijp is rauwe tomaat niet zo goed voor de prostaat? Reactie infoteur, 07-08-2013
Dat is te sterk uitgedrukt. Verschillende bronnen beweren alleen dat het gunstige effect het grootst is indien de tomaten rauw worden genuttigd.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-07-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Plasklachten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!