InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Münchhausen syndroom en Münchhausen by proxy

Münchhausen syndroom en Münchhausen by proxy

Münchhausen syndroom en Münchhausen by proxy Münchhausensyndroom is een psychische aandoening waarbij de patiënt zichzelf gefingeerde klachten e/o verwondingen toebrengt. Bij Münchhausen by proxy daarentegen brengt een verzorger een derde, vaak een kind of zelfs een huisdier, verwondingen toe. Dit wordt niet als een antisociale gedragstoornis gezien.

Wat is het?

Strikt genomen is het een schreeuw om zorg, waardering en aandacht in de richting van de medische hulpverleners.

Waar komt de naam vandaan?

Waarbij de naam te herleiden is naar legerofficier Baron von Münchhausen, deze man stak allerlei fantasieverhalen af over ziekten die hij zelf zou hebben. Overigens bracht hij zichzelf geen grote verwondingen toe, maar fantaseerde er alleen groots over. Bij Münchhausen gaat het dus om jezelf en bij Münchhausen by proxy gaat het om een derde. Een familielid of iemand anders in de omgeving waar om een of andere reden een zorgtaak ligt. ‘By proxy’ is eigenlijk misleidend, want in de vertaling wil dit tussenpersoon zeggen en niet, wat men het nogal eens noemt, een soort gegeven volmacht van de vermeende zieke. Dit is uiteraard niet het geval, temeer het meestal om de relatie ouder/kind gaat.

Te herkennen

Dit is lastig, want er is steeds iets anders aan de hand en daarmee kom je automatische veelal bij andere artsen terecht. Een beeld zal niet snel ontstaan, omdat de persoon in kwestie er van overtuigt is, en in geval van Münchhausen by proxy ook enorm meevoelend en begaan is met de patiënt. Meestal moeten er meerdere niet te verklaren voorvallen plaatsvinden, wil een beeld kunnen ontstaan waar het Münchhausensyndroom of Münchhausen by proxy aan het licht komt. Door de verschillende artsen zal een dossier helaas niet snel opgebouwd kunnen worden.

Bij Münchhausen by proxy kan nog bekeken worden of:
  • De klachten verminderen als de verzorger uit beeld is.
  • Bij de behandeling de aandacht meer naar de verzorger uitgaat dan naar de patiënt.
  • Bij de behandeling een nadrukkelijk verschil is tussen de verzorger die een kind ernstig ziek of bijna dood waant, terwijl de behandelaar dit zeer nadrukkelijk nuanceert.
  • De verzorger absoluut niet bij de patiënt weg wil (nadrukkelijker dan een echt bezorgde verzorger).
  • De verzorger erg veel weet van de medische wetenschap.
  • Zich erg manipulatief opstelt

Bij Münchhausen kan nog bekeken worden of:
  • Agressief gedrag vertonen als het behandelende personeel het vermoeden heeft dat er meer aan de hand is.
  • Er geen duidelijke externe reden is voor het zoeken van medische hulp.
  • Patiënt weet opvallend veel van ziektebeelden en medische terminologie.
  • Het voorwenden van een acute ziekte. Er zal dan altijd gegaan moeten worden tot opname (waar het de patiënt ook om te doen is).

Behandeling / genezing

  • Münchhausen by proxy: Cijfers uit de VS wijzen op een 1 op 1000 slachtoffers die overlijden. De verzorger die de ziekte heeft kan en zal nogal eens vervolgd worden en met hem of haar zal een behandelplan opgesteld moeten worden. Hij of zij heeft nadrukkelijk narcistische trekken of is zelfs borderline achtig. Verzorger en patiënt zullen dan ook meteen gescheiden moeten worden.
  • Münchhausen: Hoewel dit lang niet altijd het geval is, is het beste om een patiënt langdurig te behandelen en op te nemen in een kliniek.

Ontdekker

Het Münchhausensyndroom werd in 1951 door psychiater en internist Richard Asher het voor het eerst opgetekend in the Lancet. Het duurde tot 1977 voordat Sir Roy Meadow Münchhausen by proxy in hetzelfde blad vastlegde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Münchhausen by proxy?Wat is Münchhausen by proxy?Münchhausen by proxy: het is een van die aandoeningen die bij veel mensen wel een belletje doet rinkelen. Diverse bruten…
Münchhaussen by proxy - Als een moeder haar kind ziek houdtMünchhaussen by proxy - Als een moeder haar kind ziek houdtMünchhausen by proxy is een syndroom dat vooral voorkomt bij vrouwen. Vaak zijn het moeders die hun kind ziek houden omd…
MünchhausensyndroomMünchhausensyndroomMünchhausensyndroom is een aandoening waarbij herhaaldelijk medische hulp wordt gezocht voor niet bestaande of zelfveroo…
Morgellons syndroomMorgellons syndroomMorgellons syndroom is een geheimzinnige huidaandoening waarvan de meeste huidartsen denken dat het bij mensen "tussen d…
Munchausen, de onzichtbare ziekteMunchausen, de onzichtbare ziekteMuchausen is een geestelijke ziekte die voorkomt bij vrouwen. Deze ziekte is bijna niet te achterhalen, maar ze is er we…

Reageer op het artikel "Münchhausen syndroom en Münchhausen by proxy"

Reactie

Kees, 23-11-2011 14:02 #1
Hallo, ik vermoed dat iemand zijn dieren iets aandoet om zelf aandacht te krijgen. Die persoon heeft al verschillende dieren laten inslapen. De dierenarts kan ook nooit iets vinden, het zijn altijd aandoeningen die niet te achterhalen zijn. Ik merk ook dat ze er alles aandoet om maar veel aandacht te krijgen en die zelfs opeist. Als je haar ook spreekt is ze ook altijd zeer negatief en is er altijd wel iets ergs met haar of dr dieren aan de hand. Kan het ook zo zijn dat ze zichzelf vanalles aandoen? Want ze is ook altijd ziek, zwak en misselijk. Vreselijk dat ik het niet kan bewijzen. Ik zit er wel aan te denken om er een melding van te maken bij de dierenbescherming. Ben wel bang dat ik niet serieus wordt genomen. Mensen die vlakbij dr staan hebben volgens mij helemaal niets door. Het is ook iemand waar je het totaal niet van verwacht. Al zie wel dat ze altijd alles dr aandoet om maar in de schijnwerpers te kunnen staan. Ze helpt ook veel mensen maar dan wel met een ondertoon van, zo dat heb ik weer eens voor jouw gedaan, wees me maar dankbaar. Reactie infoteur, 23-11-2011
Als je gegronde reden hebt om aan te nemen dat iemand dieren aan het mishandelen is, kan je altijd melding maken bij de dierenbescherming. Of maak gebruik van het nieuwe nummer van de dierenpolitie 144. Je zult wel iets moeten hebben om mensen eventueel in actie te kunnen laten komen. Maar als je het niet probeert, gebeurt er sowieso niets. Succes.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-01-2010
Subrubriek: Ziekten
Special: Psychische gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!