InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Mazelen: zeer besmettelijk

Mazelen: zeer besmettelijk

Mazelen: zeer besmettelijk Mazelen, ook wel morbilli genoemd, is een zeer besmettelijke virusziekte. De besmetting vindt plaats door middel van druppeltjes die via de lucht verspreid worden. Wie besmet is, merkt dat dit begint met een gewone verkoudheid. 1 op de 10 tot 1 op de 20 mensen met mazelen krijgt een oorontsteking erbij, soms met doofheid als gevolg. In 2013 zijn er meerdere kinderen in het ziekenhuis opgenomen met de mazelen.

Mazelen

Mazelen, ook wel morbilli genoemd, is een zeer besmettelijke virusziekte. Mazelen komt het meest voor bij kinderen. Iemand die besmet is met de mazelen, is ook weer besmettelijk voor anderen nog voordat hij of zij er ziek van is geworden. Daarom is deze ziekte zo besmettelijk, omdat het snel en onopgemerkt verspreid wordt. Over het algemeen verloopt de mazelen goedaardig, soms echter ontstaat er een hersenvliesontsteking.

Besmetting

De besmetting vindt plaats door middel van druppeltjes die via de lucht verspreid worden. Dit kan zijn met hosten of niezen. Tien dagen na de besmetting treden de vlekjes op. Echter, vier dagen voordat deze vlekjes verschijnen, is de persoon besmettelijk voor anderen. Mazelen heeft een incubatietijd van 10 tot 14 dagen. Incubatietijd is de tijd tussen de besmetting en de eerste ziekteverschijnselen. Tot ongeveer vier dagen na de mazelen is de persoon ook nog besmettelijk voor anderen. Mazelen is zo besmettelijk, dat 1 kind ongeveer 10 andere kinderen besmet. Wie eenmaal mazelen heeft, maakt zelf antistoffen hiertegen aan en kan later in zijn leven niet meer besmet worden met de mazelen.

Verloop van de ziekte

Wie besmet is, merkt dat dit begint met een gewone verkoudheid. Er kan hierbij hoge koorts optreden. Ongeveer twee dagen voor het optreden van de vlekken op de huid, ontstaan er eerst in de mond vlekken. Dit zijn de vlekken van Koplik. Het zijn klein witte vlekjes met een rode rand, die zich aan de binnenkant van de wang bevinden. De ogen kunnen pijnlijk of ontstoken zijn. 10 tot 14 dagen na de besmetting verschijnen er een huiduitslag. Eerst zijn dit rode en verdikte vlekken achter de oren. Daarna breiden deze vlekken zich verder uit over het gezicht en over de romp. Wanneer de koorts en de uitslag verdwenen zijn, blijft men nog ongeveer twee weken lang hoesten.

Gevaren

  • 1 op de 10 tot 1 op de 20 mensen met mazelen krijgt een oorontsteking erbij, soms met doofheid als gevolg.
  • 1 tot 5 op de 100 mensen krijgt een longontsteking, die zeer ernstig kan verlopen.
  • 1 op de 1000 mensen krijgt een hersenvliesontsteking, die ook zeer ernstig kan verlopen.
  • 1 tot 2 op de 1000 mensen sterft aan de gevolgen van de mazelen.

Behandeling

Voor mazelen is er geen behandeling. Wie de mazelen heeft, moet goed uitzieken en veel rust nemen. Men kan paracetamol innemen tegen de koorts. Wanneer er een bacteriële infectie bijkomt, word er een antibioticakuur gegeven. Voor de rest word mazelen hetzelfde behandeld als een gewone griep. In ontwikkelingslanden geeft men kinderen met de mazelen extra vitamine A, zodat blindheid als gevolg van de oogontsteking voorkomen kan worden. Verder schijnt de sterfte hiermee omlaag te gaan. Het hoesten kan verlicht worden door middel van een hoestdrank. Zwangere vrouwen moeten goed opletten met mazelen. Het is dan zaak om de koorts zo snel mogelijk omlaag te krijgen, omdat koorts vroegtijdige weeën kan opwekken. Het is onbekend wat mazelen met het ongeboren kind doet, en of hier afwijkingen door kunnen ontstaan. Bij pasgeboren baby's die besmet worden met de mazelen,overlijdt ongeveer 25-28 procent hieraan. Kinderen in Nederland worden ingeënt tegen de mazelen met 14 maanden en met 9 jaar.

Vaccinatie

Met 14 maanden krijgt een kind de eerste inenting tegen de mazelen, deze zit in de BMR-prik (Bof, Mazelen, Rode hond). Op een leeftijd van 9 jaar krijgt het kind de tweede enting tegen de mazelen. In 2009 overleed een jongen drie dagen na het krijgen van de BMR-prik. Het is onduidelijk of dit door de prik kwam, of een andere oorzaak had. Volgens de ouders voelde de jongen zich daags na de inenting niet lekker, en drie dagen later begon hij bloed over te geven. Na onderzoek kwam het RVIM tot de conclusie dat er geen verband was tussen de vaccinatie en het overlijden van de jongen.

In 2013 is er een uitbraak van de mazelen, vooral onder kinderen die niet ingeënt zijn om religieuze redenen. Verschillende kinderen moeten worden opgenomen in het ziekenhuis. Dagelijks komen er 120 nieuwe patiënten bij, ook ruim na de zomervakantie.
Gerelateerde artikelen
Mazelen of morbilli, symptomen en behandelingMazelen is een ernstige ziekte die meestal bij kinderen voorkomt. Mazelen is een besmettelijke ziekte die erg agressief…
Mazelen bij kinderenMazelen bij kinderenMazelen is een kinderziekte die niet onderschat mag worden. Mazelen is een zeer besmettelijke ziekte, en zeker niet onsc…
Mazelen: symptomen, behandeling, epidemie, inentingMazelen: symptomen, behandeling, epidemie, inentingMazelen is een virusziekte die erg besmettelijk is en samengaat met een verhoogde lichaamstemperatuur en een specifieke…
Mazelen (rubeola)Mazelen (rubeola)Mazelen is een zeer besmettelijke virusziekte. De ziekte gaat gepaard met koorts en huiduitslag en kan erg vervelend zij…
Mazelen (morbilli) – een zeer besmettelijke kinderziekteMazelen (morbilli) – een zeer besmettelijke kinderziekteMazelen is een virusziekte die voornamelijk kinderen treft. Deze zeer besmettelijke kinderziekte wordt ook wel ‘morbilli…
Bronnen en referenties
  • http://www.rivm.nl/rvp/overzicht_ziekten/mazelen/

Reageer op het artikel "Mazelen: zeer besmettelijk"

Reactie

Naam Jacoline, 13-03-2014 19:01 #1
Ik ben 57jaar.
Als ik met een kind in aanraking ben geweest dat mogelijk besmet is met mazelen, kan ik dat dan ook aan andere kinderen en/of ouderen doorgeven?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 10-10-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!