InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zelf je cardiovasculair risicoprofiel bepalen

Zelf je cardiovasculair risicoprofiel bepalen

Zelf je cardiovasculair risicoprofiel bepalen Hart- en vaatziekten zijn volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de belangrijkste doodsoorzaak. Zelf bepalen in hoeverre je het risico loopt op een aandoening in de volgende tien jaar van je leven is mogelijk.

Eerste doodsoorzaak

Ook in de Lage Landen zijn hart- en vaataandoeningen in één op de drie gevallen de oorzaak van een overlijden. Eens men erdoor getroffen wordt is een weg terug vaak niet meer mogelijk maar wel kan gestreefd worden om de levenskwaliteit te verbeteren.

Wat zijn het?

Hart- en vaatziekten hebben te maken met het dichtslibben van de slagaders en dan spreken we vooral over de kransslagaders (naar en van het hart), de slagaders naar de hersenen en die naar de ledematen. Ten gevolge hiervan kan een hartaanval optreden of een beroerte (hersenen) en in het geval van de benen kan dit in het uiterste geval tot gangreen leiden.

Een aandoening van de slagaders wordt atherosclerose genoemd. Er zijn drie hoofdoorzaken van atherosclerose: een ongezonde levenswijze (slechte voeding, roken, stress, alcohol, geen beweging), erfelijkheid en leeftijd. Aan de laatste twee kan je niets doen, aan de eerste wel degelijk want dan spreken we over een te hoog cholesterolgehalte, overgewicht, hoge bloeddruk, suikerziekte en roken. Uiteraard varieert dit van persoon tot persoon.

Risicofactoren

Deze risicofactoren kun je wél aanpakken en daarom is het het best om je gezondheid op regelmatige basis door je huisarts te laten controleren. Maar zelf kan je ook een indicatie krijgen van je cardiovasculair risicoprofiel, hetgeen betekent dat je je risico op het krijgen van een hart- en vaatziekte zelf kan laten inschatten.

Welke elementen moet je daarvoor invoeren?

Ten eerste of je al dan niet roker bent, ten tweede je systolische bloeddruk en ten derde je totale cholesterol. De systolische bloeddruk is de maximale bloeddruk op de slagaderwanden als het bloed uit de linkerhartkamer wordt gepompt terwijl die samentrekt. Je cholesterol kun je te weten komen na onderzoek van een bloedstaal.

Als je die hier ingeeft dan krijg je een schatting van het risicopercentage van een cardovasculair overlijden binnen de eerstvolgende tien jaar.

Hartleeftijd

Verder kan je ook zelf je ‘hartleeftijd’ meten, te weten hoe gezond je hart is ten opzichte van je leeftijd en in functie daarvan kan je een eigen plan opstellen om die leeftijd te verlagen als die te hoog is, want hoe slechter de conditie van je hart hoe meer kan je maakt op een hart- en vaatziekte. Op deze site kan je zelf een schatting laten maken: hartleeftijd en je eigen stappenplan laten opstellen.

Lees verder

© 2010 - 2018 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtPravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtWe hebben vet nodig in onze voeding voor vele processen binnen ons lichaam. Wanneer we te veel vet eten, kan er een teve…
Hart- en vaatziekten: Belangrijkste ziekten en hun symptomenDe term "hart- en vaatziekten" is een algemene verzamelnaam voor meerdere ziekten en aandoeningen van het hart en/of de…
Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalteAtorvastatine voor een lager cholesterolgehalteWe hebben cholesterol nodig om vet in het lichaam te transporteren en het is nodig om cellen, hormonen en gal te maken.…
Statines: Medicatie om LDL-cholesterol in bloed te verlagenStatines: Medicatie om LDL-cholesterol in bloed te verlagenStatines, ook gekend als "HMG-CoA reductaseremmers", zijn een groep van geneesmiddelen die het de LDL-cholesterolgehalte…
Ontstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenOntstekingen risicofactor bij ontstaan hart- en vaatziektenDiverse risicofactoren bij het ontstaan van hart- en vaatziekten zijn inmiddels algemeen bekend. Dit zijn bijvoorbeeld d…
Bronnen en referenties
  • http://www.hartleeftijd.be/becel/#/home/?lang=nl

Reageer op het artikel "Zelf je cardiovasculair risicoprofiel bepalen"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 04-06-2010
Subrubriek: Ziekten
Special: Ziektes en onderzoek
Medische informatie…
Schrijf mee!