InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hooikoorts plus symptomen

Hooikoorts plus symptomen

Hooikoorts is een allergische reactie van de slijmvliezen van neus en ogen op stuifmeel (pollen) van grassen, bomen of struiken. Hooikoorts heeft weinig met hooi en meestal niets met koorts te maken. Vroeger dacht men dat de meeste klachten ontstonden tijdens de hooitijd, vandaar de naam hooikoorts.

Allergie

Een allergie of overgevoeligheid is een ongecontroleerde reactie van het lichaam op bepaalde stoffen, die ook wel allergenen worden genoemd. Normaal gesproken maakt het lichaam na contact met het allergeen zogenaamde antistoffen aan. Deze antistoffen zijn in staat het allergeen uit te schakelen, waardoor klachten uitblijven. Bij een allergische reactie is dit proces verstoord en reageert het lichaam extreem fel op het allergeen. Tijdens een allergische reactie komt er histamine vrij. Histamine is verantwoordelijk voor de ziekteverschijnselen die optreden bij een allergische reactie. Wilt u meer informatie over allergieën vraag dan bij uw apotheek naar de informatiefolder ‘Allergie’.

Klachten en symptomen

Hooikoortsklachten zijn gebonden aan het bloeiseizoen van grassen en windbestuivende planten. Dit loopt van februari tot september. Meestal is het stuifmeel van grassen de boosdoener, maar ook het stuifmeel van bomen (berk, wilg), struiken (hazelaar) en onkruid (bijvoet, weegbree) kan klachten veroorzaken. Daarnaast zijn factoren als bloeitijd van het betreffende gewas, het weer (bij droog weer neemt de pollenconcentratie toe) en de grootte van de stuifmeelkorrel van invloed op hooikoortsklachten. Gras bloeit in de maanden mei, juni en juli. Voor veel hooikoortspatiënten is dat dan ook de lastigste periode. Hooikoortsklachten zijn verschillend van aard en kunnen zowel afzonderlijk als gecombineerd voorkomen. De ernst van de klachten is afhankelijk van het aantal stuifmeelkorrels in de lucht. Hooikoorts is niet gevaarlijk maar bij langdurige klachten kan een beschadiging van het neusslijmvlies optreden die moeilijk herstelt.

Neusklachten

Het lijkt in het begin op een neusverkoudheid die steeds erger wordt. Het neusslijmvlies raakt gezwollen en er ontstaat een branderig en jeukend gevoel, waardoor onbedwingbare niesbuien ontstaan. Er stroomt eerst helder, dun vocht uit de neus, dat later slijmerig, taai en soms gekleurd kan worden. Door de gezwollen neusslijmvliezen raakt de afvoer van de neusbijholtes naar de neus vaak verstopt. Dit geeft dan een vol gevoel in het hoofd en een zeurderige hoofdpijn boven de neusrug en de ogen.

Oogklachten

Bij oogklachten jeuken de ogen, ze voelen branderig aan en tranen voortdurend. De oogleden zijn gezwollen, het oogwit is rood en men is overgevoelig voor licht.

Mond-, keel- en longklachten

Deze klachten uiten zich in jeuk, een droog, branderig gevoel in de keel, een droge irriterende hoest, kortademigheid of een piepende ademhaling. Soms ontstaat astma.

Huidklachten

Huidklachten die kunnen optreden zijn zwellingen van mond en gezicht en netelroos (jeukende rode huidbulten).

Oorzaken

Hooikoorts is dus een allergische reactie op stuifmeel van bomen en grassen. Hooikoortsklachten ontstaan pas nadat men enkele seizoenen stuifmeel heeft ingeademd. Veel mensen krijgen hooikoorts tussen het 15e en 25e jaar. Er zijn echter uitzonderingen.

Wanneer moet u een arts raadplegen

Bij genoemde klachten is het verstandig om een arts te raadplegen. Deze kan de vorm en de aard van hooikoortsklachten vaststellen.

Hoe is hooikoorts te voorkomen

Hooikoortsklachten worden minder naarmate er minder stuifmeel ingeademd wordt. In de maanden mei tot augustus worden er hooikoortsberichten afgegeven. Deze bestaan uit een verwachting van de situatie voor hooikoortspatiënten. Ze worden dagelijks op radio en teletekst uitgezonden. U kunt de dagelijkse voorspellingen ook via internet opzoeken (www.weeronline.nl).

Vlak na een regenbui is de concentratie stuifmeel in de lucht het laagst. Dat is dan ook een goed moment om te gaan sporten of wandelen. Ook 's ochtends vroeg is er nog niet zo veel stuifmeel in de lucht aanwezig.

In huis valt stuifmeel snel op de grond, tenminste als er geen tocht is. U kunt gerust met open raam slapen, maar doe wel de deuren dicht en stofzuig regelmatig de slaapkamer. In de zomer is het verstandig horren voor open ramen en deuren te plaatsen, om het binnendringen van pollen zoveel mogelijk tegen te gaan.

Op het platteland zit meestal drie tot vijf keer zoveel stuifmeel in de lucht als in de stad.
Op drukke autowegen zit vaak veel stuifmeel in de lucht. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de sterke luchtwervelingen. Aan de kust tenslotte zit erg weinig stuifmeel in de lucht.

Bij de meeste mensen worden na een jaar of tien de klachten minder, maar vaak gaat hooikoorts niet helemaal over.

Geneesmiddelen

Er bestaat geen geneesmiddel waarmee hooikoorts genezen kan worden. Wel kunnen de klachten bestreden worden. De meeste geneesmiddelen tegen hooikoorts kunnen het beste in overleg met de huisarts gebruikt worden, omdat het toepassen van dergelijke middelen een nauwkeurige diagnose vereist en omdat een aantal van deze middelen bijwerkingen kan geven. Ook zijn vervelende wisselwerkingen met andere geneesmiddelen mogelijk.

Antihistaminica worden vaak toegepast bij hooikoorts. Deze middelen gaan de werking van histamine tegen. Zij verminderen de ziekteverschijnselen die optreden bij hooikoorts. Uw apotheek kan u adviseren bij het kiezen van een antihistaminicum.

Verder is er een aantal neussprays verkrijgbaar voor de behandeling van neusklachten. Deze moeten in het seizoen elke dag gebruikt worden, ook als er minder stuifmeel in de lucht zit. Veel van deze neussprays bevatten natriumcromoglicaat dat ervoor zorgt dat stoffen als histamine niet vrij kunnen komen. Indien neusklachten gepaard gaan met oogklachten is doorgaans het gebruik van een neusspray afdoende. In de meeste gevallen verdwijnen ook de oogklachten. Is dit niet het geval dan kunt u een natriumcromoglicaat bevattende oogdruppel overwegen.
© 2006 - 2020 Brussenenco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middelen tegen hooikoortsNatuurlijke middelen tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische ontsteking van de neusholtes. Het komt vooral voor in het najaar en de herfst wanneer er v…
Hooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoortsHooikoorts Bestrijding: Tips tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische reactie van de slijmvliezen van neus en ogen op stuifmeel (pollen) van grassen, struiken o…
Het beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatieHet beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatieWat is het beste medicijn bij hooikoorts? Omdat in Nederland zo veel mensen last hebben van hooikoorts zijn er veel midd…

Reageer op het artikel "Hooikoorts plus symptomen"

Reacties

Ed Hoekstra, 26-02-2014 20:54 #9
Als ik alle symptomen lees dan is het bijna één op één, enkel ik lees op fora dat je je meestal na je 55e jaar genezen bent, ik ben echter 61 heb nog nooit last van hooikoorts gehad en nu heb ik alle symptomen. Kan het toch zijn dat ik hooikoorts heb en hoe is dit te verklaren?

mvg

Ed Hoekstra

Marja, 17-06-2013 18:35 #8
Ik heb wel eens gelezen dat de allergie/hooikoorts/astma klachten minder kunnen worden na je 50ste. Heeft iemand hier iets over gehoord of ervaring er mee? De huisstofmijt klachten zijn ook zo leuk en dan je ogen bij alles pff… maar ik ben niet de enigste en soms lijkt het minder vandaar mijn vraag. Ik ben 53.
alvast bedankt.

Kalehein, 13-01-2013 23:11 #7
Dag iedereen. Ikzelf heb al vanaf mijn 5e of 6e last van hooikoorts. Ben inmiddels al 33 dus loop al bijna 20 jaar met die ellende. In het begin was het overduidelijk alleen maar graspollen. Dagje aan de maas resulteerden uitslag op de benen, dikke opgezette ogen, waarbij het oogwit meer gelig was en duidelijk 'op' de oogbol lag. De volgende ochtend zaten mn oogleden dan ook aan elkaar vastgeplakt. Goed, bij de huisarts testjes gedaan, huidprikjes met vloeistof en watbleek, graspollen, katten/konijnen/cavias/muizen, huisstofmijt, en lichte virm boompollen. De allergie mbt de dieren is makkelijk te vermijden, graspollen is gelukkig wel wat minder geworden, maar moet nog steeds uitkijken. Boompollen is echter een heel ander verhaal! Dit is door de jaren heen alleen maar erger geworden en sinds een jaar of 10 begint de ellende al vanaf eind maart/begin april en duurt tot augustus. Tel hier de snottermaanden in de winter bij op en ik ben een goede 5 maanden vrij van een verstopte neus. Enkele jaren geleden is hier ook nog astma bij geconstateerd, vooral te danken aan de boompollen, waardoor ik vanaf begin april 's nachts wakkerschiet omdat ik geen lucht krijg. Die astma is ook een vervelende bijkomstigheid waar ik nooit meer vanaf zal komen en die alleen maar erger zal worden.
Ik raad iedereen aan om bij minste of geringste klachten, direct naar een huisarts te gaan en je te laten testen. Ben je er op tijd bij dan maak je het alleen maar beter voor je zelf.

Anne, 30-04-2010 15:23 #6
Hallo allemaal,
Ik denk dat ik hooikoorts heb. Ik heb namelijk last van dikke ogen, die heel erg jeuken, en er komen ook sochtends en zo van die 'snotjes' in mn ogen(ja klinkt raar, maar ik bedoel dat dan in het stukje tegen je neus van dat harde oogspul komt te zitten) en k heb een soort vreemde rode wond op mn hoofdhuid die enorm jeukt en ook nog meer huiduitslag…
Ik kan alleen niet meer naar een dokter aangezien ik direct wegga en morgen op vakantie…
We hebben van die pilletjes tegen hooikoorts(gekocht in supermarkt bij geneesmiddelen) en die heb ik vandaag een geslikt. Maakt het dan wat uit dat ik dan pas volgende week naar de dokter ga?

Joseph, 22-04-2010 02:18 #5
Beste Corrie, je zal dit hoogstwaarschijnlijk (een jaar later) wel niet meer lezen, maar voor de andere oudere hooikoortsjes onder ons die er vroeger nooit last van hadden; ja, ook op latere leeftijd kan je er last van krijgen. Zelf ben ik inmiddels 50, en heb nooit iets gemerkt van hooikoorts tot een paar jaar geleden de ellende begon. Tot nu toe enkel nog in de maanden april (en soms mei ook nog wel) als het gras weer gaat groeien. Medicijnen ertegen heb ik nooit in genomen, en ben daar nog steeds terughoudend mee. Maar irritant is het wel.

Frankie, 20-04-2010 15:16 #4
Florentine; dit is de meest opzichtige reclame voor Dr Vogel die ooit heb gezien. Het is nog nooit bewezen dat een flesje water oftwel homeopathie werkt.
Heb je echt klachten van hooikoorts ga dan liever naar een huisarts die je echte medicijnen of andere verlichting kan geven. Dat is mijn tip.

Florentine, 30-03-2010 14:31 #3
Hallo, ik ben nu 33 jaar en kreeg vorige week voor het eerst van mijn leven last van hooikoorts. Zit wel in de familie, dus ik kon erop wachten. Ik heb direct Pollinosan gekocht van Dr Vogel en warempel, het werkte al na een dag!
Ik heb me nu ingeschreven op de twitter van Vogel, krijg ik elke dag een bericht met de verwachtingen (zie http://www.avogel.nl/Indicaties/Hooikoorts-symptomen-pollen-allergie-hooikoortsverwachting.php ) :-) Zijn er nog tips?

Jessy, 07-03-2010 19:04 #2
Kan het zijn dat als je nooit hooikoorts gehad hebt, dat je dan op eens hooikoorts krijgt?

Corrie Boshoven, 21-05-2009 11:29 #1
Hallo, ik ben Corrie Boshoven en nu 53 jaar, kan het zijn dat je pas op latere leeftijd hooikoorts kan krijgen, want nu begin ik daar volgens mij pas mee. Graag u reactie, b.v.d. Corrie Boshoven

Infoteur: Brussenenco
Gepubliceerd: 27-11-2006
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!