InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Myasthenia Gravis een ernstige neurologische ziekte

Myasthenia Gravis een ernstige neurologische ziekte

Myasthenia Gravis is een ernstige, maar zeldzame neurologische ziekte. De Latijnse woorden voor Myasthenia Gravis betekenen ernstige spierzwakte. Het is een auto-immuunziekte waarbij het afweersysteem zich niet naar buiten richt, maar op het eigen lichaam. Daardoor worden spieren zwakker bij Myasthenia Gravis en dit betekent dat bepaalde delen van het lichaam het niet meer doen.

Myasthenia Gravis

Myasthenia Gravis valt het eigen afweersysteem van het lichaam aan. Bij deze ziekte worden vooral de stoffen die zorgen voor de overdracht van prikkels van zenuw naar spier het slachtoffer. Die prikkel van zenuw naar spier is er nauwelijks en daardoor doen de spieren op een gegeven moment bijna niets meer.

Myasthenia Gravis op de ogen

Myasthenia Gravis kan op bepaalde delen van het lichaam slaan. Bij sommige mensen worden vooral de oogspieren aangetast. In veel gevallen hebben die mensen dan ook nog eens de Ziekte van Graves, een aandoening van de schildklier. Bij Myasthenia Gravis waarbij de ogen worden getroffen heeft iemand dus last van verlamde oogleden. De ogen hangen daardoor en iemand kan daardoor ook niet goed meer zien, want de oogleden hangen voor de pupillen. Ook zijn de oogbollen vaak naar voren gedrukt en ze draaien niet synchroon. Ook is de lichtinval vaak te sterk voor iemand met deze ziekte.

Hoe ontstaat Myasthenia Gravis?

Myasthenia Gravis kan op verschillende manieren ontstaan. Mensen krijgen de ziekte soms na:
  1. Een operatie
  2. Een infectie
  3. Door erfelijke factoren

Hoe behandel je Myasthenia Gravis?

Myasthenia Gravis is niet te genezen, maar wel met medicijnen te behandelen. Bij niet iedereen slaan die medicijnen echter aan en wie er niet op reageert, zal met de ziekte moeten leren leven.

Hoe ziet het leven van iemand met Myasthenia Gravis eruit?

Mensen die aan Myasthenia Gravis lijden hebben ernstig verzwakte spieren in het hele lichaam. Elke inspanning zorgt voor grote vermoeidheid. Activiteiten ontwikkelen kan maar in beperkte mate.

Hoe vaak komt Myasthenia Gravis voor?

Myasthenia Gravis komt bij ongeveer 20 op de 100.000 mensen voor. Vrouwen en ouderen van tussen de 50 en 70 jaar worden het meest getroffen.

Welke medicijnen worden ingezet bij Myasthenia Gravis?

Medicijnen die worden ingezet tegen Myasthenia Gravis zijn onder meer prednison. Ook andere sterke ontstekingsremmers worden gebuikt. Ze helpen echter niet altijd. Bij de ziekte wordt ook wel de thymus weggehaald. Een deel van de mensen heeft daar baat bij.

Bekende mensen met Myasthenia Gravis

Aristoteles Onassis, de latere man van Jacky Kennedy leed aan Myasthenia Gravis. Ook de dwerg Sleepy uit de Walt Disneyfilm Sneeuwwitje had de aandoening en kampte met hangende oogleden. Walt Disney gaf de dwerg dit uiterlijk, omdat hij iemand kende met de ziekte.
Gerelateerde artikelen
Myasthenia gravis: oorzaak, symptomen, behandeling, prognoseMyasthenia gravis: oorzaak, symptomen, behandeling, prognoseMyasthenia gravis is een vorm van spierzwakte die berust op een gestoorde prikkeloverdracht tussen zenuwen en spieren. H…
Thymectomie: verwijderen van de zwezerik of thymusThymectomie: verwijderen van de zwezerik of thymusDe zwezerik of thymus heeft een grote invloed op de ontwikkeling van het immuunsysteem. Een arts kan echter beslissen da…
Myasthenia Gravis: ernstig verzwakt lichaam en dubbelzienMyasthenia Gravis: ernstig verzwakt lichaam en dubbelzienAlgehele spierzwakte waardoor het dagelijkse functioneren wordt belemmerd, kan worden veroorzaakt door de auto-immuunzie…
Neurotransmitter acetylcholine: veroorzaker Parkinson en MSNeurotransmitter acetylcholine: veroorzaker Parkinson en MSVoor de overdracht van prikkels van de zenuwen naar de spieren wordt acetylcholine ingezet. Het is een neurotransmitter,…
Myasthenie, spierzwakteMyasthenie, spierzwakteMyasthenie of myasthenia gravis is grotendeels een auto-immuunziekte, maar kan ook een andere oorzaak hebben. Bij een au…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant Spierziekte Nederland

Reageer op het artikel "Myasthenia Gravis een ernstige neurologische ziekte"

Reacties

Son, 19-06-2013 14:58 #2
Er staat helemaal niets over welke spieren dan allemaal aangedaan kunnen zijn, behalve dat er ingegaan wordt op de occulaire variant.

Alle willekeurige spieren (meer dan 640 zijn dat er!) kunnen worden aangedaan, zoals tongspieren, beenspieren, handspieren maar ook ademhalingsspieren en slikspieren.
Dat kan soms gevaarlijk zijn (myasthene crisis kan ontstaan) maar zelfs als deze levensbedreigende situatie niet ontstaat is gegeneraliseerde Myasthenia Gravis die niet of onvoldoende op medicatie reageert, erg beperkend en zeer invaliderend.

Er heerst vaak onbegrip omdat het een zeer wisselend beeld kan geven.

Monique Maes, 05-01-2013 19:45 #1
Ik ben ongeveer 5 jaar met mijn gezondheid aan het sukkelen (dubbelzien, vermoeidheid)
Na vele onderzoeken werd de diagnose Myasthenia Gravis vastgesteld.
Mits het nemen van medicatie en op tijd rusten kan ik zonder veel problemen verder.
Laatst heb ik echter een opstoot gehad (terug dubbelzien), Mijn zicht wordt spijtig genoeg niet meer zoals voorheen. Ik moet nu naar de oogarts en vragen of ik kan geholpen worden met het dragen van een bril met een prisma glas. Graag wat info aub. Reactie infoteur, 06-01-2013
Ik denk dat het toch het beste is dat u dat aan uw oogarts vraagt. Die heeft de grootste expertise op dit gebied.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 08-12-2010
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!