InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Is gardnerella een soa? - Bacteriële vaginose

Is gardnerella een soa? - Bacteriële vaginose

Is gardnerella een soa? - Bacteriële vaginose Gardnerella, ook wel bacteriële vaginose, wordt vaak een soa's'genoemd, maar dat is het zeker niet. Gardnerellais een infectie van de vagina. Je kunt last hebben van een grijswitte afscheiding en jeuk. Maar sommige mensen hebben er helemaal geen last van.

Ziekteverwekker

Gardnerella is geen soa, maar een infectie veroorzaakt door een verstoring van de zuurgraad in de vagina. Onder gewone omstandigheden is de zuurgraad in de vagina in balans. De meeste bacteriën kunnen in dat evenwicht niet leven. Bij een verstoorde zuurgraad krijgen bepaalde bacteriën een kans om zich uit te breiden. Het vaginale evenwicht kan verstoord raken door bijvoorbeeld:
  • Het wassen van de vagina met zeep
  • Door het te lang in houden van een tampon
  • Door het gebruik van bepaalde soorten antibiotica.
Gardnerella wordt ook wel bacteriële vaginose genoemd.

Ziektebeeld

Er treden klachten op bij ongeveer de helft van de gevallen. Soms merk je er helemaal niks van. De klachten die je kunt krijgen zijn:
  • Een grijswitte afscheiding
  • Jeuk
Soms kan de afscheiding een vieze geur (vis geur) hebben. De hoeveelheid afscheiding is per persoon verschillend. De meeste mannen die het hebben merken er helemaal niks van.

Hoe kun je gardnerella overdragen?

Je kunt gardnerella krijgen als de zuurgraad in de vagina veranderd, bepaalde bacteriën hebben dan meer kans om te groeien. Het is dus niet zo dat je het alleen krijgt door contact met iemand die dit wel heeft. Wel kan seksueel contact de bacteriële balans verstoren en zo de kans op gardnerella vergroten. Je kunt gardnerella helpen voorkomen door de vagina niet te wassen met zeep, maar met lauw water. De vagina reinigt zichzelf.

Is er genezing mogelijk?

Ja, er is genezing mogelijk. Als er klachten zijn kun je naar de huisarts gaan, je krijgt dan een zalfje of een medicijnkuur. Door de medicijnen kun je misselijk worden. Tijdens de kuur mag je geen alcohol drinken. Als er geen klachten zijn gaat het na een aantal weken vanzelf weer weg. Ook kun je bij de drogist of op internet producten kopen die er voor zorgen dat de zuurgraad van de vagina normaal blijft.

Aantal geïnfecteerden

Het is niet bekend hoeveel mensen gardnerella hebben. Gardnerella is een veel voorkomende ziekte bij vrouwen. Veel mensen merken er niks van of gaan niet naar de dokter. Het is daarom lastig om te zeggen hoeveel mensen gardnerella hebben.

Lees verder

© 2011 - 2019 Eva3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bacteriële vaginose (BV): symptomen, oorzaak en behandelingBacteriële vaginose (BV): symptomen, oorzaak en behandelingBacteriële vaginose (BV) is een vaginale aandoening waarbij er overmatige groei van normale bacteriën in de vagina optre…
Bacteriële vaginose: symptomen, diagnose en behandelingBacteriële vaginose: symptomen, diagnose en behandelingEen bacteriële infectie in de vagina kan alle vrouwen overkomen. Het is normaal dat er bacteriën en schimmels in de sche…
Oorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingOorzaken van gele afscheiding en groene afscheidingAlle vrouwen produceren afscheiding, maar soms kan de afscheiding afwijken. Dit kan voor paniek zorgen. Vooral als uw af…
Vaginale jeuk of jeukende vagina: oorzaken en symptomenVaginale jeuk of jeukende vagina: oorzaken en symptomenVaginale jeuk is kriebel in de vagina en/of een branderig gevoel in de vagina. Vaginale jeuk of jeukende vagina is een v…
Vaginale infecties: meestal onschuldig, maar wel vervelendVaginale infecties: meestal onschuldig, maar wel vervelendVaginale problemen is niet iets waar de meeste vrouwen gemakkelijk over praten. Velen schamen zich; denken dat ze één va…

Reageer op het artikel "Is gardnerella een soa? - Bacteriële vaginose"

Reacties

Luc, 09-12-2013 12:26 #2
In de kop zeggen jullie dat Gardnerella 'een van de bekendste soa's' is en in de tekst zeggen jullie (terecht!) dat het eigenlijk GEEN soa is. Kunnen jullie de koptekst aanpassen! Het is GEEN SOA!
Luc

Lara, 17-09-2012 09:28 #1
Vreemd dat er in de inleiding wordt gezegd dat Gardnerella een SOA is, terwijl in het eerste kopje wordt gezegd dat het géén SOA is. Het is dan ook geen SOA maar een bacteriële infectie. Het is dus ook geen ziekte, zoals in het laatste kopje wordt beweerd.

In het kopje 'hoe kun je het overdragen?' wordt gezegd dat je het alleen door seksueel contact kunt overdragen. Dit is strikt genomen misschien juist, maar wekt de indruk dat je Gardnerella alleen krijgt door seksueel contact en dat is niet juist.

In het kopje 'is er genezing?' staat dat je een zalfje of medicijnkuur kunt krijgen en dat je bij de drogist producten kunt kopen. Het zou wellicht handig zijn om te vermelden om welke medicatie en producten dat dan gaat. Dat je er misselijk van kunt worden en dat je geen alcohol mag drinken is erg afhankelijk van welke medicatie je krijgt.

Kortom, ik vind dit een nogal onvolledig en onprofessioneel artikeltje, dat ook nog een onjuiste info bevat.

Infoteur: Eva3
Laatste update: 27-08-2016
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!