Klachten na het dotteren

Klachten na het dotteren Klachten na het dotteren komen veel voor. Soms lijken ze erger dan de periode voor het dotteren. Medicijnen zijn soms de oorzaak, maar soms ook is de oorzaak onbekend.

Wat is dotteren

Dotteren is het opblazen van de vernauwde ader. Simpel gezegd. Wanneer de ader vernauwd is, kan er geen bloed meer doorheen stromen. Er wordt een katheter in gebracht, aan het einde hiervan zit een ballonnetje. Het ballonnetje wordt opgeblazen en de ader zet weer uit. Om te voorkomen dat de ader weer opnieuw terug zakt, wordt de vaatwand vaak versterkt door een stent, dit is een soort buisje.

Na het dotteren

Vaak blijven er na het dotteren toch wat klachten bestaan, die niet altijd door de artsen worden erkend. Dit is heel vervelend, want je loopt er wel mooi mee rond.

Veel mensen hebben na het dotteren nog steeds een gevoel van benauwdheid. Soms was er voor het dotteren geen sprake van benauwdheid,. maar vaak wel.Het is vreemd want je verwacht dat na het dotteren de klachten van benauwdheid verdwijnen, maar veel mensen blijven er toch last van houden.

Pijn in de kaak is ook een veel voorkomende klacht na het dotteren. Deze pijn kan links of rechts zitten of aan beiden kanten. De kaken kunnen ook stijf aanvoelen wanneer men zich wat meer inspant. Het gevoel van pijn of stijfheid kan doortrekken naar de oren.

Sommigen mensen moeten extreem veel gapen na het dotteren. Waarom een mens precies gaapt, is nog steeds niet helemaal duidelijk, dus waarom het gapen zoveel voorkomt na het dotteren is erg onzeker. Het is een vreemd verschijnsel, omdat na het dotteren juist meer bloed bij de hersenen aan zou moeten komen. Slaperigheid komt er soms ook bij kijken.

Pijn of een brandend gevoel op de borst is ook een klacht. Soms is er sprake van stentpijn. Wanneer me op de plek drukt waar het pijn doet en men voelt echt drukpijn, dan komt dit veelal door de stent die geplaatst is.

Jeuk kan ook ontstaan na het dotteren. De jeuk is soms moeilijk te lokaliseren, het lijkt ook wel eens van binnenuit te komen.

Medicijnen

Veel klachten worden veroorzaakt door de medicijnen die men na het dotteren krijgt. Ook veel stents geven klachten. Sommige artsen zegge dat het onmogelijk is dat je een stent voelt zitten, maar het kan wel degelijk een gevoel geven. Strents kunnen medicijnen bevatten, waardoor er ook klachten kunnen ontstaan. Bespreek de klachten altijd met de arts. Het kan zijn dat de arts de klachten niet erkend of niet herkend, ga dan naar een andere arts. Het is vervelend als je niet gehoord wordt.

Training

Bespreek met je arts wat mogelijk is , maar training is goed voor de conditie van het hart. Het maakt het hart sterk en weer gezond. Ook voor de vaten is training goed. Veel mensen voelen zich al snel een stuk fitter.
Gerelateerde artikelen
Percutane Coronaire Interventie (dotteren)Een Percutane Coronaire Interventie (PCI) wordt ook wel dotteren genoemd. Deze ingreep komt steeds vaker voor binnen de…
Hartaandoening angina pectorisBij angina pectoris krijgt een deel van de kransslagader die naar het hart toeloopt onvoldoende zuurstof doordat door ee…
Hartklepvervanging via de slagaderHet vervangen van een hartklep via de slagader in een lies of een schouder is bedoeld voor patiënten wiens gezondheid ee…
Coronaire AngiografieCoronaire Angiografie, ook wel hartkatheterisatie genoemd, is een verzamelnaam voor een groot aantal ingrepen waarbij ka…

Operatie, nieuwe hartklepOperatie, nieuwe hartklepSommigen hebben een nieuwe hartklep nodig. Dit heeft niks met ouderdom te maken: ook kinderen en jonge volwassen hebben…
Reizen en gezondheidReizen en gezondheidMensen gaan steeds vaker op vakantie en vakanties worden vaak ook nogal avontuurlijk gemaakt. Hoeveel risico je loopt op…

Reageer op het artikel "Klachten na het dotteren"

Reacties

S. Bark, 15-06-2020 15:19 #22
Ik ben zes weken geleden gedotterd, omdat een van de kransslagaders wat vernauwd. was.Daarvoor ben ik in 2010 en 2014 ook gedotterd. De voorgaande keren ging alles goed en ben ik hersteld. Nu in 2020 heb ik echter veel klachten.Een week na de behandeling in het AMC kreeg ik overdag een hitteaanval. Ik gebruikte de bloedverdunner brillique en later nog een medicijn om het hart te ontlasten. De hitteaanvallen en de koude rillingen hielden aan.Vooral heb ik daar nu in de nacht last van. Omdat ik hoofdpijn kreeg van het aanvullende hartmedicijn is dat nu gestopt evenals de brillique die ik tweemaal per dag 100 MG kreeg. Nu heb ik Grepid 75 mg. en voor 1e per dag. Dus veel minder… De nachtelijke klachten duren voort. Ik heb maar weer de cardioloog geraadpleegd.

Freddy van Aelst, 09-07-2019 10:11 #21
Heb momenteel een percutane ballondilatatie ondergaan in beide onderbenen, reden hiervoor was constante kramp/pijn in beide onderbenen. Chirurg beloofde dat na de operatie pijn grotendeels weg zou zijn. Na de operatie enorm veel pijn gehad vooral rechteronderbeen. Na vijf dagen nog steeds serieuze pijn in beide onderbenen, kan tijdens de nacht niet slapen van de pijn moet een dafalgam forte innemen. Vraag blijft die pijn of gaat die na tijd weg?

Fred, 12-02-2018 23:09 #20
Beste lotgenoten, ik ben al gedotterd aan mijn benen resultaat was 0, nu 2 stents gezet aan mijn kransslagaders, ik hoopte dat mijn benen er ook baat bij hadden maar heb veel pijn met het lopen, moet ik het misschien opbouwen?
Gr Fred

W. H. de Boer, 02-10-2017 13:31 #19
Ik ben 22 september geholpen aan dotteren en een stent geplaatst in linkerkransslagader. Na de operatie was ik misselijk, en in de nacht veel pijn aan linkerschouder. Voordat ik uit het ziekenhuis werd ontslagen hebben ze een hartfilmpje gemaakt maar daar was niets op te zien.

De verpleegster vertelde mij, dat het stentpijn was. De cardioloog vertelde mij dat hij er niet in geloofd in stentpijn. Ik heb de hele week pijn op mijn borst, vol gevoel en kon niet goed doorademen. Nu gaat het elke dag beter, en krijg ik cardio fitnes waarvoor ik aangemeld ben.

Toch had ik het anders verwacht, mijn buurman die naast mij lag op de zaal, vertelde
aan de zuster oh, ik heb weer heel veel lucht, nou dat kan ik niet zeggen zei ik tegen hem. Ik denk dat het bij iedereen anders is.

Johanna, 03-06-2017 18:09 #18
Twee hartoperaties en 5 keer gedotterd, nu ben ik een paar dagen geleden weer gedotterd. Hoe kan het dat het zo vaak verstopt is?

Alex, 19-11-2016 17:59 #17
In maart gedotterd, voelde me lange tijd beroerd, ben je 47, op dat moment nooit ziek geweest. Nu gaat redelijk, wel voel ik de stent, zoals iemand omschreef branderig gevoel, voelt alsof je aan schrikdraad vast zit, pfff, voel me onzeker. Stress en spanning zijn heel slecht voor me. Al jaren werkloos en de moed zinkt me soms in de schoenen. Paar weken goed geweest en vandaag weer even hartkloppingen, paniek, suikers in voeding vermijden! Ik had er vervette lever door en waarschijnlijk ook door vele suikers verstoppingen in kransagader. Bij cardioloog voel ik me niet begrepen. Zit alleen maar recepten uit te schrijven. Statines verdraag ik slecht, kan nauwelijks trap op pijn op de borst, zwaar klote soms. Ik had liever die oplosbare stent gehad maar totaal niet verwacht hoe en wat, mocht ook niet meer naar huis na catheterisatie. Omgeving begrijpt me niet altijd, denken dat ik geweldig ben en het weer prima, gaat niet zeuren…

Bettina Paris, 24-10-2016 12:36 #16
Ruim een week geleden ben ik via de liezen gedotterd en heb 2 stents gekregen. Sindsdien heb ik gezwollen enkels en last van m'n benen, woon in Frankrijk maar ben in Nederland geholpen. Gaat dit vanzelf over?

Rhm, 15-10-2016 11:16 #15
Mijn man heeft ook pijn gehad op borst na stent in kransslagader. Wordt nu beter.

Ankie Theunissen, 24-04-2016 19:21 #14
3-03-2016 een hartinfarct gehad een stent geplaatst. Ik ben 66 na drie dagen naar huis valt vies tegen. Af en toe toch een kramperig gevoel op de borst (ik had een vernauwing in de kransslagader), doodmoe. Ben nog bezig met de hartrevalidatie, ik hoop dat het beter wordt voor iedereen met vergelijkbare klachten. Ik heb ook erg veel moeite met het grote aantal medicijnen waar ik nooit meer van af komt. Sterkte allemaal.

K. van Rootselaar, 17-03-2016 10:27 #13
Ben op 4 december gedotterd, maar heb nu nog steeds last van druk op de borst bij rust, heb meegedaan aan een project van een nieuw soort stent. Voor dat ik gedotterd was had ik geen last van pijn op de borst, maar nu na 4 maanden is de pijn op de borst niet minder maar alleen maar erger geworden. Heb ook in totaal 7 verschillende medicijnen waar ik dus niet meer van af kom, regelmatig erg moe en futloos, ben nu pas aan de hart revalidatie begonnen om de conditie weer op pijl te brengen, maar bij elke inspanning voel ik toch wel dat het niet goed zit, maar weer eens een afspraak maken met de cardioloog en hopen dat dit gevoel te verhelpen is, want het brengt ook een hoop onzekerheid met zich mee en hoop dat er wel een oplossing voor is.

Ko Meulmeester, 28-12-2015 20:17 #12
Ik ben vorig jaar na een hartinfarct met spoed gedotterd in Terneuzen. Daar bleek dat er nog 3 aders gedeeltelijk verstop waren.
Dit zou men met medicijnen proberen op te lossen.Helaas niet gelukt. 4 weken geleden opnieuw gedotterd in Terneuzen 2 stuks voel me nu veel beroerder dan voor het dotteren Pijn op de borst en andere dingen.Nu probeert mijn huisarts op korte termijn een nieuwe afspraak te maken.Ik hoop dat dit lukt.ik wou zelf een afspraak maken maar was dan haff februari aan de beurt

Janique, 29-10-2015 15:11 #11
1 Week geleden gedotterd en stent geplaatst in hartslagader. Ik ben na 5 minuten wandelen moe. Mijn energiepeil staat dan op heel laag pitje. Tevens nog steeds pijn in mijn linkerarm. De ingreep vond ik goed te doen, maar hoe ik me nu voel is aanzienlijk minder dan voor de ingreep. Als ik de folder lees waarin staat dat je naar paar dagen weer heel veel dingen kan doen, herken ik me daar niet in. Ik ben doorgaans niet zo snel van mijn stuk, maar dit valt me echt tegen. Herken ook de benauwdheid waar een aantal in deze rubriek over schrijven. Dat had ik eerder helemaal niet. Ik vertrouw er vooralsnog op dat het met de tijd wellicht (en hopelijk) beter wordt. Naar mijn gevoel zetten de medicijnen je ook een flink stuk achterop. Ik heb in ieder geval suizend hoofd, slappe kuiten, en voel me van tijd tot tijd behoorlijk duizelig en misselijk. Ik wens al mijn mede "stent" houders in ieder geval verder herstel toe.

Kees, 05-09-2015 21:57 #10
Voor het dotteren had ik de klacht dat na 10-15 minuten stevig wandelen pijn in de borst optrad. Na het dotteren (18-8-2015) is er dezelfde klacht na 5 minuten stevig wandelen. Na 2 vergeefse pogingen in ADRZ Goes en Terneuzen werd in het UZA Antwerpen op 18-8-2015 met succes een stent geplaatst. De ingreep werd verricht door 2 professoren. De ene herhaalde de pogingen die in Goes en Terneuzen waren ondernomen, ook zonder succes, waarna de andere prof met een boortje de kalk verpulverde zodat een ballonetje en stent konden worden geplaatst. Dat verpulveren van de kalk veroorzaakte op de operatie-tafel hevige hartpijn, wat na medicatie werd verholpen. De verpulverde kalk zal wegzakken naar de haarvaatjes, aldus de prof.
Kan die verpulverde kalk in de haarvaatjes de oorzaak zijn van de huidige pijn na 5 minuten lopen? Iemand ervaringen hiermee?

Hendrika, 04-01-2015 13:42 #9
Ik ben een vrouw van 66(werkte nog 3 dagen in de week). Op 27 oktober heb ik 2 stents gekregen in re-kransslagader. Vanaf half juli had ik na inspanning een beklemd gevoel/pijn op de borst.
Na het dotteren heb ik pijn in en op mijn borst(anders dan daarvoor). De pijn is branderig, schrijnend en stekend. Onderzoek heeft niets opgeleverd tot nu toe. Deze week wordt er nog onderzocht of de hartspier voldoende doorbloed is(myocard perfusie scintigrafie). De cardioloog is van mening dat het geen stentpijn is. De pijn voelt soms wel als wondpijn.
Ik loop elke dag 2 keer een half uur buiten. Mijn tempo ligt heel laag en af en toe sta ik stil en kijk naar de vogeltjes omdat ik dan adem te kort heb.
Mijn verwachting na het dotteren was dat ik snel weer de oude zou zijn, maar die verwachting heb ik inmiddels bijgesteld:).
Wie herkent zich in dit verhaal?

Sinds vorige week ben ik begonnen met revalideren. Mijn conditie is 33% van wat het zou moeten zijn gezien mijn leeftijd. Mijn hoop is gevestigd op de training. Ik vind het confronterend om te ervaren hoe weinig ik kan. Maar ik geef de moed niet op en mijn verwachting is nu dat ik na vier weken een kleine vooruitgang gemaakt zal hebben.

J. Lieffering, 06-10-2014 11:26 #8
Ik ben een week of 3 geleden gedotterd stents geplaatst in de hoofdstam en een zijtak… gelijk na het dotteren was ik erg warm en had en heb last van zweetaanvallen… in de ochtend lig ik drijfnat van het zweet in bed… vermoeidheid en een beklemmend gevoel op de borst af en toe is gebleven. Wie heeft of herkend deze klachten?

Bergsma, 04-04-2014 14:53 #7
Vier jaar geleden is er in mijn linker bovenbeen een stent geplaatst (19cm). Nu heb ik bij bepaalde bewegingen veel pijn, vooral bij het lopen. Is zo'n stent te vervangen?

Jessica, 04-12-2013 16:29 #6
Mijn vader is afgelopen juli gedotterd. Het gebeurde in zijn linkerpols. Nu heeft hij sindsdien elke dag pijn in zijn linkerarm.hij kan zijn arm bijna niet omhoog doen van de pijn. In het begin dachten we dat het vast zou wegtrekken maar dat is niet het geval. Wat kan er gebeurd zijn?

Jaak, 03-12-2013 19:09 #5
Weet iemand hoe groot (diameter) de stent van een hoofdstam is?

Bert Mollenhorst, 13-07-2012 18:56 #4
Ik ben dinsdag j.l.10 juli gekateriseerd en gelijk gedodderd en er zijn twee stens bij mij geplaatst. Nu is het vrijdag en heb meer pijn als voorheen in mijn borst en dat straalt net als voorheen naar mijn hals en kaken toe zowel links als rechts.Het is vaker en pijnlijke als voor de behandeling, terwijl je zou denken dat het over moet zijn, toch? Wie kan mij advies geven en of dit normaal is? Maak mij toch zorgen omdat de pijn steeds vaker terug komt. Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 22-07-2012
Pijn kan na een operatie heftiger worden, maar zou na enkele dagen af moeten nemen. Indien dit niet het geval is, of als er sprake is van koorts, is het raadzaam een arts te raadplegen.

Jaak, 19-02-2012 11:39 #3
Stent geplaatst in 2008 in de hoofdstam, voordien geen problemen, en nadien alle dagen moe pijn in de linkerborst heel diep en scherp, pijn in de arm, stikapot bij arbeid en vooral slecht en pijn in rust, is er iemand die mij hierin wat verder kan helpen, ben zeker niet depressief, ga wandelen, fietsen, en als ik terug kom of tijdens een maaltijd word ik slecht. Reactie infoteur, 25-02-2012
Dit zijn klachten die zeker gehoord moeten worden. Ben je er al eens mee naar de arts gegaan, weet deze van je klachten?

T. Veldman, 02-12-2011 17:11 #2
Beste Leon
Ik ben 2weken geleden gedotterd en heb precies dezelfde klachten.

Leon Koch, 20-06-2011 08:46 #1
Ook ik ben 10 dagen geleden gedotterd. had licht hartinfarct gehad, waarvoor ik opgenomen ben geweest in Leijenburg ziekenhuis in Den haag. Prima behandeling daar gehad, hartcatheterisatie gehad, toen is men er achter gekomen dat er 2 vaten vernouwd waren.
Na 4 weken wachten kon ik dan eindelijk gedotterd worden. Had al vele medicijnen gehad in de perioder ervoor, o.a. atenolol 110, perindopril 2 mgr promocard 30 mgr, clopidogrel 75 mgr, ascal 100. En dat voor iemand die nooit med heeft geslikt! Naar mijn idee komen de klachten ook door de medicijnen die ik nu moet slikken. Na het dotteren voelde ik mij erg goed en mocht na 24u weer naar huis. Na 3 dagen begon de ellende, misselijk, pijn op de borst, vol gevoel, neiging tot braken, overmatig zweten. Ben naar de huisarts gegaan die het weet aan de medicijnen en maagproblemen, maagzuur remmer gehad, maar nee hoor hielp niet.Geprobeerd afspraak te maken in ziekenhuis, maar kon daar in eerste instantie pas over 2 maande terecht, daar had ik dus geen zin in. Na veel heen en weer bellen kan ik nu as woensdag terecht bij een cardioloog. hoop dat die een verkalring kan geven voor deze klachten. Ik dacht na 2 weken weer aan het werk te gaan, maar zoals ik me nu voel zal dat zeker niet lukken. O ja mijn conditie, die voor het infarct goed was te noemen is helemaal weg, stukje wandelen met de honden kost mij al heel veel energie.
wie heeft ook deze ervaringen? hoor dat graag.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 22
Medische informatie…
Schrijf mee!