InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandeling

Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandeling

Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandeling Het syndroom van Reiter is een ontsteking van de gewrichten op plekken waar pezen en banden aan de beenderen vastzitten. De aandoening tast met name de benen en armen aan. Het syndroom kan ook ontstekingen veroorzaken aan de ogen, de mond, de darmen, de urinewegen en de geslachtsorganen. Kenmerkend is de rode uitslag op de huid.
Het syndroom van Reiter treft vooral blanke mannen tussen de twintig en veertig jaar oud. Bij deze aandoening is sprake van een reactieve artritis. De gewrichtsontsteking wordt namelijk veroorzaakt door een infectie aan de geslachtsdelen of de organen. Het syndroom van Reiter is er in twee soorten. De eerste ontstaat na een geslachtsziekte, zoals chlamydia en treft vooral jongemannen. De tweede soort komt voor na een infectie aan de darmen. Bij de meeste mensen met een infectie treedt het syndroom van Reiter niet op. De patiënten die het wel krijgen hebben daar mogelijk een genetische aanleg voor.

Symptomen

Het syndroom van Reiter start meestal ongeveer twee weken na een infectie aan de geslachtsdelen of de darmen. De volgende klachten kunnen optreden

Bij mannen

  • Ontsteking van de plasbuis
  • Pijn aan penis
  • Afscheiding uit penis
  • Uitslag op penis
  • Pijnlijke prostaat

Bij vrouwen

  • Afscheiding uit de vagina
  • Onprettig gevoel bij plassen

Bij mannen en vrouwen

  • Ontsteking bindvlies aan ogen, rode en geïrriteerde ogen
  • Gewrichtspijnen
  • Gewrichtsontstekingen
  • Zweren in de mond
  • Gele kleur bij vinger- en teennagels
  • Rode huiduitslag
  • Kleine dikke harde plekjes op voetzolen en handpalmen

Diagnose

Bij het onderzoek van het bloed wordt bij patiënten met het syndroom van Reiter vaak het HLA-B27-antigeen gevonden. Dit is een eiwit dat op witte bloedcellen voorkomt. Een arts kan tot de diagnose komen wanneer hij de symptomen aan de gewrichten, geslachtsdelen, urinewegen, ogen en mond met elkaar vergelijkt. Soms duurt het lang, voordat de diagnose wordt gesteld. De klachten hoeven namelijk niet gelijktijd op te treden. Door het maken van röntgenfoto’s kan gekeken worden of en hoe ver de gewrichten door ontstekingen zijn aangetast. Eventueel kan de dokter ook een monster nemen van gewrichtsvocht en weefsel weghalen uit een gewricht voor onderzoek om te kijken welke infectie de gewrichten aantast.

Behandeling

De infectie die het syndroom van Reiter veroorzaakt kan bestreden worden met een antibioticum. Gewrichtsontstekingen gaan weer over, maar genezing kan wel een paar maanden in beslag nemen. De pijn kan bestreden worden met ontstekingsremmers, zoals diclofenac, naproxen en ibuprofen. Wanneer de weerstand laag is kan het voorkomen dat een gewrichtsontsteking zich opnieuw laat gelden. Meestal is het syndroom van Reiter van voorbijgaande aard.
Gerelateerde artikelen
Ziekte van ReiterZiekte van ReiterZiekte van Reiter, de symptomen, diagnose en behandeling. Een andere benaming voor deze ziekte is reactieve artritis of…
Reactieve artritis: Symptomen aan huid, maag, darmen en ogenReactieve artritis: Symptomen aan huid, maag, darmen en ogenHet syndroom van Reiter (reactieve artritis) is een auto-immuunaandoening die zich ontwikkelt als reactie op een bacteri…
Putjes in de nagels: oorzaak van putjesnagels en groevenPutjes in de nagels: oorzaak van putjesnagels en groevenBij putjes in de nagels of putjesnagels ontwikkelen zich op het oppervlak van de nagel kleine putjes. Er kan sprake zijn…
Het syndroom van Asperger bij kinderenHet syndroom van Asperger bij kinderenLees hier alles over het syndroom van Asperger bij kinderen, de gevolgen voor hun motoriek en hoe je het syndroom kunt h…
Bronnen en referenties
  • www.merckmanual.nl
  • www.ziektebeeld.com
  • www.rpv-denbosch.nl

Reageer op het artikel "Syndroom van Reiter: symptomen, diagnose en behandeling"

Infoteur: Tina2011
Laatste update: 03-01-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!