InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Informatie pfeiffer

Informatie pfeiffer

Heeft u wel eens gehoord van de ziekte Pfeiffer? Dat is een infectieziekte die vaak voorkomt. De informatie die gegeven zal worden brengt u op de hoogte van de ziekte.

Wat is Pfeiffer

Pfeiffer is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door een virus, het Epstein-Barrvirus. Het is een ziekte die vaak voorkomt bij mensen jonger dan 20 jaar. De ziekte komt veel voor bij jongeren, maar ook kinderen en volwassenen zijn niet veilig. De ziekte is een besmettelijke ziekte en komt daardoor dus redelijk vaak voor. De ziekte is een virus, dus maakt het lichaam ook antistoffen aan zodra ze hebben opgevangen dat er het Epstein-Barrvirus in het bloed zit. Gelukkig kunt u maar een keer in uw leven besmet raken met Pfeiffer, de tweede keer dat u in aanraking komt met het virus bent u immuun. Het lichaam zal dan antistoffen maken en het virus verdelgen voordat u er ziek van wordt. Pfeiffer wordt ook wel klierkoorts of de kissing disease genoemd.

Oorzaak van de ziekte

u kunt al besmet raken zodra u het speeksel van een besmet iemand aanraakt. De naam kissing disease is ontstaan doordat u ook besmet kan raken als gaat kussen met een besmet iemand (aanraking van speeksel). u kunt ook ziek worden door het hoesten van iemand anders in te ademen. Maar er zijn nog meer manieren om besmet te raken. Bijvoorbeeld door uit hetzelfde glas te drinken of het gebruik van een tandenborstel van een besmet persoon.

De symptomen

De tijd dat er symptomen kunnen optreden vanaf de besmetting kan variëren van 10 dagen tot 6 weken. Jonge kinderen zullen minder klachten/ symptomen hebben dan jongeren. Meestal hebben jonge kinderen alleen last van huiduitslag, koorts en een hangerig gevoel. Naast deze symptomen zullen jongeren en volwassen er deze nog bij krijgen:

Een algeheel ziek gevoel:

Als u besmet raakt tijdens of na de pubertijd kunt u een algeheel ziek gevoel krijgen. Dat is vaak keelpijn, koorts, hoofdpijn en een grieperig gevoel. Vaak zijn er ook lymfeklieren in de hals opgezet. Ook de lever en mild kunnen opgezet zijn en niet honderd procent functioneren. Vaak zijn de keelpijn of keelontsteking het sterkst aanwezig. Meestal verdwijnen de meeste symptomen na 5 tot 8 weken. Soms houden de vermoeidheidsklachten nog enkele maanden aan.

Afwijkende leverfuncties:

Als mensen met Pfeiffer een bloedonderzoek laten doen, dan is het meestal zo dat ze een tijdelijk afwijkende lever hebben. Door het virus kunnen de levercellen geïnfecteerd raken en dus licht ontstoken. Meestal wordt dit een lichte vorm van hepatitis (leverontsteking) genoemd. Doordat de cellen niet goed werken kan er geelzucht ontstaan. Geelzucht is dat uw huid en ooglid een gele tint krijgt. Geelzucht zal na 5 tot 8 weken verdwijnen.

Behandeling van de ziekte

De ziekte is niet te behandelen en zal in principe vanzelf verdwijnen. Dit gaat bijna nooit gepaard met complicaties. De ernst en de duur van de ziekte zal zeer verschillen bij iedereen. De klachten zullen uiterlijk na 8 weken verdwijnen. Maar er kan wel nog een vermoeid gevoel een paar maanden aanhouden.

Adviezen

Voorkom de besmetting van de ziekte. Zorg altijd dat u uw hand voor uw mond of neus houdt tijdens het hoesten of niezen. Zoen niet met mensen die besmet zijn met de ziekte. Deel geen glazen of tandenborstels met mensen die besmet zijn. Ga als u besmet bent niet naar school of naar uw werk.
© 2011 - 2019 Gamer1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.mlds.nl/ziekten/122/pfeiffer-ziekte-van/

Reageer op het artikel "Informatie pfeiffer"

Infoteur: Gamer1
Laatste update: 07-05-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!