InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Systemische Lupus erythematodes (SLE)

Systemische Lupus erythematodes (SLE)

Systemische Lupus erythematodes (SLE) Systemische Lupus erythematodes (SLE) is een auto-immuun ziekte met een afwisselend verloop. Het kan mild, maar soms ook heftig zijn. Op den duur kunnen organen en gewrichten aangetast worden. De ziekte wordt ook wel Systemische Lupus Erythematosus genoemd. Maar meestal wordt de ziekte simpelweg afgekort tot: SLE.

Waar komt de naam vandaan?

Systemisch wil zeggen dat vele organen in het lichaam kunnen worden aangetast. Het woord ‘lupus’ is een Latijnse benaming voor "wolf". De karakteristieke vlindervormige uitslag in het gezicht doen denken aan de witte tekening op de snuit van een wolf. Erythematosus is een Grieks benaming voor "rood". Deze verwijst naar de rode kleur van de huiduitslag.

Wat is Systemische Lupus erythematosus (SLE)

Systemische Lupus Erythemotodes (SLE) is een auto-immuun ziekte. Auto-immuun wil zeggen dat het lichaam antistoffen maakt en zich richt op het lichaam van de patiënt. Het afweersysteem valt dus het eigen lichaam aan. En zo kunnen in het hele lichaam ontstekingen ontstaan, doordat het afweermechanisme is ontregeld. Het is een chronische ontstekingsziekte.

SLE kan zich sluimerend ontwikkelen, maar het kan ook acuut verschijnen.

De ziekte openbaart zich meestal in de leeftijd van 10 tot 30 jaar.

SLE komt ongeveer voor bij 1 op de 1000 personen in Nederland.

Oorzaak

Wat precies de oorzaak is, is nog onbekend. Er zijn wel aanwijzingen dat erfelijkheid, hormonen en infecties een belangrijke rol spelen. Dat SLE vaker voorkomt in bepaalde families is namelijk aangetoond. Zonlicht en allergische reacties op medicijnen kunnen ook invloed uitoefenen op het ontstaan van SLE. Ook bepaalde infecties kunnen SLE opwekken.

SLE wordt meer gezien bij vrouwen, omdat vrouwelijke hormonen deze aandoening blijken te vorderen. Mannelijke hormonen integendeel zijn meer beschermd hiertegen.

Er wordt wel beweerd dat SLE waarschijnlijk een multifactorieel overerveringspatroon heeft. Dat wil zeggen dat er naast meerdere genen ook nog meerdere factoren een rol spelen bij het ontstaan v.d. ziekte.

Symptomen

Kenmerkend voor de ziekte zijn overgevoeligheid van zonlicht en jeuk v.d. huid. De jeuk zit vooral op de aan het zonlicht blootgestelde lichaamsdelen, zoals het gezicht, armen en bovenlichaam.

Karakteristiek is ook vaak een vlindervormige roodheid in het gezicht (huidafwijking). Wanneer er alleen maar huidafwijkingen aanwezig zijn, wordt de ziekte ook wel Cutane Lupus Erythematosus (CLE) genoemd of korter gezegd: Lupus Erythematosus

Dit kunnen de klachten zijn;

  • Gewrichtsontstekingen
  • Gewrichtspijn
  • Koorts
  • Gewichtsverlies
  • Moeheid
  • Pijnlijke blaasjes en zweertjes in de mond

Verder:

  • Stollingsmechanisme kan verstoord zijn.
  • Nierfunctie verlies, nierinsufficientie
  • Ontsteking in het hartzak of borstvlies
  • Bloedarmoede
  • psychoses

De mate waarin de kenmerken voorkomen verschilt van persoon tot persoon.

De diagnose

De diagnose SLE wordt vastgesteld op basis van het klachtenpatroon (bijv. hoofdpijn, gewrichtsklachten, blauwe plekken), lichamelijk onderzoek (bijv. vlindervormig, huiduitslag, artritis, pleuritis, nierstoornis, zweertjes in de mond) en een uitgebreid bloedonderzoek (bijv. verstoring van bloedbeeld, aantonen van anti-lichamen, etc.).

De behandeling

Tot op heden is er nog geen behandeling waarmee de Patiënt kan genezen van SLE.

Wel kan de ziekte meestal verzacht worden, door medicijnen.

De medicijnen kunnen de ziekte afremmen en kunnen enigszins de klachten bestrijden. Het ziekteproces wordt zo onder controle gehouden, zodat er minder klachten zijn en onomkeerbare schade in de organen kan worden voorkomen. De medicijnen kunnen bestaan uit pijnstillers, ontstekingsremmers en medicijnen voor het immuunsysteem.

Complicaties

Organen, zoals de nieren, zenuwstelsel, hart en longen worden soms ook betrokken in het ziekteproces.

Als door SLE organen zijn aangetast kan de ziekte ernstig verlopen. Het meest aangedane orgaan zijn de nieren. De nierfunctie kan zo ver achteruitgaan dat nierdialyse en later niertransplantatie nodig zijn.

Prognose

De Prognose (vooruitzicht) is niet te voorspellen, omdat de ziekte zeer afwisselend kan verlopen.
Ook de orgaanschade en gewrichtsklachten zijn van belang. Elke patiënt heeft een gerichte behandeling nodig.

Een zeer belangrijke regel is:
Vermijd zonlicht!
Zonlicht is de grootste vijand van SLE. Zonlicht kan namelijk het afweersysteem ontregelen en zo dus een SLE aanval lokken.

Met leefregels en medicijnen kunnen de verschijnselen worden onderdrukt. Hierbij komt de ziekte als het ware tot rust.
© 2007 - 2018 Elmas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Lupus erythematodes: symptomen en behandelingLupus erythematodes: symptomen en behandelingLupus erythematodes of LE is een auto-immuunziekte, dat wil zeggen dat het gaat om een ziekte waarbij het afweersysteem…
Lupus erythematosus (SLE): symptomen en behandelingLupus erythematosus (SLE): symptomen en behandelingLupus erythematosus, vaak afgekort als LE of SLE (systemische lupus erythematosus), soms ook wel systemische lupus eryth…
Subacute cutane lupus erythematosus: Huidziekte met letselsSubacute cutane lupus erythematosus: Huidziekte met letselsSubacute lupus erythematosus (SCLE) is één van de vormen van lupus erythematosus, een aandoening die vooral de huid en s…
Chronische discoïde lupus erythematodes (CDLE)Chronische discoïde lupus erythematodes (CDLE)Chronische discoïde lupus erythematosus (CDLE) is een vrij zeldzame huidziekte, welke tot de groep van zogeheten 'bindwe…
Chronische discoïde lupus erythematosus: HuidaandoeningChronische discoïde lupus erythematosus: HuidaandoeningLupus erythematosus (LE) is een groep van verschillende chronische auto-immuun ontstekingsziekten die vaak de huid treff…

Reageer op het artikel "Systemische Lupus erythematodes (SLE)"

Reacties

Corrina, 13-09-2014 00:16 #9
Hallo, Ik heb al jaren deze ziekte. Veel klachten komen en gaan. Maar eigenlijk is er altijd wel iets gaande. Ik ben zelf een positief ingesteld persoon en vind het lastig. (Het kan altijd erger) Van huid-, gewrichten-, slijmbeursontstekingen, reuma en organen- problemen, blijf ik positief en denk dat ik het heb gekregen omdat ik het aan kan. Levenswijze wordt natuurlijk veranderd. Maar ik zou graag een soort van chatroom willen waar ik mijn ervaringen, ideeen kwijt kan. Klagen helpt niet. Positief denken wel. Hoe kunnen we het beste hier mee omgaan. Mensen die hetzelfde ondergaan, om daarmee ervaring uit te wisselen. Dat mis ik. Bijvoorbeeld. Zon vermijden? Mijn huid was behoorlijk aangetast. Rode uitslag, jeuk overal. Toch heb ik geleerd weerstand op te bouwen door elke dag met factor 50, 10 minuten in de zon te zijn. Je weerstand kun je opbouwen. En daardoor zelfs langere tijd met een hoge uv, buiten te mogen zijn. Mijn medicatie helpt mij nu, na veel te hebben geprobeerd, chloroquine, is zo belangrijk gebleken. Dat ik dit graag met lotgenoten wil delen. Kunnen jullie me daarmee helpen.

Bianca, 12-07-2012 23:24 #8
Beste Naida hoe vroeg of laat de sle wordt ontdekt hoeft zeker geen garantie te zijn dat het niet in je nieren kan gaan zitten. Bij mij is sle geconstateerd toen ik 17 jaar was. Ben inmiddels bijna 30. Jarenlang de standaard klachten gehad zoals gewrichtspijnen vlekken in het gezicht vermoeidheid etc. Mij werd in de eerste instantie ook verteld dat als je in het begin niets met je nieren hebt die kans zeer gering is dat het wel gebeurd. Toch helaas naar 5 jaar waarvan al 4 jaar mijn ziekte redelijk rustig verliep werd bij mij een grote hoeveelheid eiwitten ontdekt in de urine en waren toch mijn nieren aangetast door deze zeer onvoorspelbare en grillige ziekte. Dat de ziekte zo onvoorspelbaar is maakt het soms juist moeilijk om mee te leven. Je weet nooit hoelang het goed blijft gaan. Positief en met zo min mogelijk stress door het leven gaan is het beste medicijn!

Rianne, 08-06-2012 13:29 #7
Graag wil ik reageren op onderstaande berichten, ik heb SLE sinds 2005, althans, sinds die tijd is het bekend dat ik het heb. Ik ben nu 48. Ik was veel ziek (leek op ernstige griep) en werd niet serieus genomen door mijn huisarts, totdat er een keer een vervanger van mijn eigen huisarts in de praktijk zat, die heeft me meteen doorstuurd naar de reumatoloog en daar komt ik nu ieder half jaar, dan wordt alles weer onderzocht (bloedwaarden ed) en ik ga 1x per jaar naar de oogarts. Ik slik Plaquenil en dit medicijnen lijkt goed aan te slaan, ik ben al lange tijd niet meer ziek geweest. Ik heb tot nu toe het geluk gehad dat alleen mijn gewrichten aangevallen zijn en niet mijn organen. ik vind de Lupus in mijn gezicht wel lastig, het is goed te zien. Maar ik ben allang blij dat het verder redelijk gaat. Verder ga ik naar een homeopaat die mij helpt mijn immuunsysteem te versterken en ga ik naar een kinesioloog die mij bewust maakt om verstandig en bewust met mijn ziekte om te gaan en om te kunnen reageren op reacties uit mijn omgeving (lees; onbegrip) Hopelijk kan ik lotgenoten met dit bericht een beetje helpen.

Naida, 11-04-2012 10:08 #6
Toen ik 29 jaar was hebben ze sle geconstateerd. Ik ben inmiddels 36. Die sle zit op mijn nieren waardoor mijn nieren niet meer functioneren. Mijn nieren werken alleen 35 procent. Ben laatst naar mijn internist geweest en mijn nieren die werken volgens de artsen 45 procent, dus vooruit gegaan. Als je de zon vermijd en op je dieet let, kan je ermee leven. Ik heb 5 jaren prednison geslikt en inmiddels gebruikt ik het niet meer omdat het zo goed met mij ging. Als je twijfel dat je sle heb moet zo snel mogelijk naar een arts voordat je te laat ben. Mijn zus was op tijd dus heeft alleen sle, maar ik was te laat waardoor mijn nieren ook kapot zijn gegaan. Bij mij begon het met dikke enkels. Dacht gaat van zelf over maar werd steeds pijnlijk en 20 kilo in twee weken afgevallen en toen begon het bij mijn handen. Ze kunnen dat het beste controleren in je 24 uurs urine.

Wilmaswagers, 24-05-2011 18:47 #5
Ik heb op het moment last van de gewrichten in mijn voeten, de pijn gaat naar een hoogte punt en dan zakt de pijn weer. Soms kan ik dan haast niet lopen.

Damen, 31-03-2011 14:16 #4
Hallo, als je SLE hebt kan dat dan zomaar weer na vele jaren weer uit je lichaam zijn? In 1996 werd geconstateerd dat ik SLE had, nu in 2011 krijg ik weer onderzoeken en blijkt dat ik helemaal geen SLE heb. Hoe kan dit?

Abaas Dwight, 18-11-2010 18:40 #3
MIjn zusje van 24 heeft s.l.e. Dit hebben we pas een week ondekt. Ze is nu onder behandeling van een internist. Haar nieren functioneren niet meer zo goed. Ze heeft gewichtsverlies, bloedverlies, gewrichtspijnen en een heleboel andere klachten. Ze kan Kleine letters niet meer zo goed zien. Ik zou graag willen weten of s.l.e. 100% te genezen is. Thank you Reactie infoteur, 15-02-2011
Beste Abaas,

SLE is een hele vervelende ziekte als het te laat is ontdekt. Het beste is om in een academisch ziekenhuis behandeld te worden en regelmatig het hart / longen / stolling etc (bijna alles wel) te laten controleren. SLE is niet te genezen, maar slechts met medicijnen kunnen de klachten wat verminderen. Vermijdt de zon, want die kan SLE doen activeren. Dus een goede zonnebrandcreme met hoge factor voor je in de zon gaat.
Heel veel sterkte met je zus.
Er bestaat een patientenvereniging, misschien is het goed om je daar bij aan te sluiten. Zie onderaan het artikel voor de link.

Groet,
Elmas

Yvonne, 25-02-2009 01:09 #2
Kan je SLE hebben zonder dat dit in het bloed te zien is.
Ik heb een heel veel symptomen die wijzen op SLE, het is alleen niet in mijn bloed terug te vinden vinden.
Zelfs mijn internist dacht dat het SLE was
vrgrt yvonne Reactie infoteur, 04-03-2009
Beste Yvonne,
Heeft uw arts dan ook specifiek onderzoek gedaan naar SLE? De test KAN, zoals bij elke test, wel eens fout-negatief zijn. Misschien is het een optie om het nog eens door een onafhankelijke arts te laten onderzoeken.
M.v.g. Elmas

Mw M. Stutterheim, 18-03-2008 10:16 #1
Ik heb al 30 jaar gezondheidsklachten. heb al diverse diagnosen gehoord, maar voel mij vreselijk moe. De laatste jaren veel hinder van huidklachten. In oct.07 prednisolonkuurtje gehad, toen ging het redelijk maar nu is het weer mis. Ben allergiepatiënte, RA, polyarthritis, polyarthrose. In 1979 hart- en herseninfarkt. In 1974 baarmoeder i.v.m. myom verwijdert.1972 candida albicans, vaginaal gehad. Ik heb het vermoeden dat ik dit nu wéér heb, maar nu bovenlichaam. Ik leef nu gist en suikervrij, maar heb sinds 4 weken een vreselijke uitslag, ondanks dieet. Mijn hele gezicht is opgezet. Heb knobbeltjes in de halsspieren.Het vocht wat uit mond, oren, neus, navel kkomt is branderig. Heb op mijn rechter wang een rode vlindervorm. Is dit misschien toch SLE?. Waar kan ik het beste voot onderzoek terecht. Mijn dochter, nu 45 jaar heeft het fenomeen v.Raynaud. Ik hoop op een b ericht.
Met vrl. groeten, Martiny Reactie infoteur, 20-03-2008
Beste Martiny,
Voor al uw klachten kunt u beter naar uw huisarts of internist gaan. Ik ben geen arts. Ik heb dit artikel geschreven, omdat mijn schoonzus aan SLE lijdt. Zij had niet echt de klachten die u noemt, maar ja SLE klachten lopen zo uiteen. Ik durf en ik mag ook niet zomaar iets beoordelen, daarvoor ben ik niet bevoegd. Ik zou het vragen aan uw arts, hij kan zeker onderzoek doen naar SLE. Ik wens u heel veel sterkte.
Groeten,
Elmas

Infoteur: Elmas
Laatste update: 05-05-2014
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!