InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Is een gastroscopie echt zo'n naar onderzoek?

Is een gastroscopie echt zo'n naar onderzoek?

Een gastroscopie is een onderzoek van de maag. Met een soort kijker (endoscoop) kijkt de arts in de maag van de patiënt om op die manier te kunnen beoordelen of er iets mis is met de maag. Veel mensen die zo'n onderzoek moeten ondergaan zien erg tegen een dergelijk onderzoek op. Waarom is dat en hoe naar is een gastroscopie nu echt?

Wat is een gastroscopie precies?

Een gastroscopie wordt ook wel endoscopie genoemd. Met een endoscoop (kijker) worden de slokdarm, de binnenkant van de maag en het begin van de twaalfvingerige darm bekeken. De endoscoop is een slang met een heel klein cameraatje, die via de mond door de keel en de slokdarm naar binnen wordt gebracht.

Wanneer krijg je een gastroscopie?

Een gastroscopie wordt uitgevoerd, wanneer je langere tijd last hebt van maagklachten of buikklachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
  • Maagpijn
  • Brandend maagzuur
  • Zure oprispingen
  • Pijnlijke slokdarm
  • Niet cardiale pijn op de borst
  • Pijn in de bovenbuik

Wat kan men zien door middel van een gastroscopie?

De arts kan door middel van een gastroscopie zien of de slokdarm, de maag en de twaalfvingerige darm afwijkingen vertonen. Voorbeelden van de afwijkingen die gevonden kunnen worden zijn:
  • Een maagzweer
  • Zweren in de twaalfvingerige darm
  • Onrustig weefsel in de maag of slokdarm
  • Ontsteking van de maag
  • Onsteking van de slokdarm
  • Slokdarmbreuk, ook wel middenrifbreuk of hernia diafragmatica genoemd

Tijdens de gastroscopie kunnen er ook biopten worden genomen. Er worden dan kleine stukjes weefsel weggenomen, die onderzocht worden op bepaalde bacteriën of afwijkende cellen.

Veel mensen die een gastroscopie moeten ondergaan, gaan eerst op internet kijken om ervaringen te vinden van mensen die al zo'n onderzoek hebben meegemaakt. En dan stuit je op de wildste verhalen. Mensen die denken te stikken tijdens het onderzoek, die volledig in paniek raken en complete horrorverhalen.

Feit is echter dat dit onderzoek, mits men rustig blijft, helemaal niet zo'n verschrikking is. Wanneer je het onderzoek moet ondergaan, is het goed te volgende tips in gedachten te houden:
  • Bedenk dat het onderzoek geen pijn doet.
  • Het onderzoek belemmert de ademhaling niet, dus je kunt gewoon doorademen.
  • Kokhalzen wanneer de slang naar binnen gaat is volkomen normaal, het stopt wanneer de slang eenmaal voorbij de keel is.
  • Boeren is ook normaal, er wordt wat lucht in de slang geblazen, dat wil er ook weer uit, schamen hoeft helemaal niet. De arts en verpleegkundigen zijn niet anders gewend.
  • Als je rustig blijft, heb je na het onderzoek geen keelpijn.
  • Adem rustig in en uit, het onderzoek zal beter verlopen.
  • Ben je bang voor het kokhalzen, vraag dan om een verdovende spray. Deze wordt in de keel gespoten en vermindert het kokhalsreflex.
  • Bedenk dat het onderzoek na vijf minuutjes voorbij is

Kun je een gastroscopie onder narcose ondergaan?

In uiterste gevallen wordt er een roesje (lichte verdoving) gegeven bij een gastroscopie. Maar eigenlijk wordt het bij voorkeur niet gedaan. Er kleven ook risico's aan een roesje, zodat het eigenlijk belastender voor het lichaam is dan het onderzoek zelf. Meestal is het idee dat een gastroscopie eng is aanleiding voor een slechte ervaring met een dergelijk onderzoek. Je maakt je dan zo nerveus dat je door de paniek de slang (endoscoop) tegenwerkt, waardoor het onderzoek traumatisch kan verlopen.

Krijg je meteen de uitslag van het gastroscopisch onderzoek?

Of je meteen de uitslag krijgt, zal afhangen van wat de arts heeft kunnen zien tijdens het onderzoek en of er biopten zijn genomen. Wanneer er een breukje te zien is of een maagzweer, dan heb je kans dat de arts je dat meteen vertelt. Zijn er biopten genomen, dan zullen deze stukjes weefsel pas later onderzocht worden en krijg je de uitslag hiervan pas op een later tijdstip.
Gerelateerde artikelen
Videocapsule-endoscopie van de dunne darm: OnderzoekVideocapsule-endoscopie van de dunne darm: OnderzoekPatiënten krijgen veelal eerst een gastroscopie of een colonoscopie bij onverklaarbare maagdarmproblemen zoals bloedarmo…
De endoscopie - een kijk in het lichaamAl generaties lang worden er endoscopische onderzoeken verricht. Dit wordt gedaan door middel van een endoscoop (endo: i…
Endoscopie: onderzoek en kijkoperatieEndoscopie: onderzoek en kijkoperatieEen edoscopie betekent in het lichaam kijken. Dit gebeurt met behulp van een edoscoop. Er zijn tien verschillende vormen…
Chronische diarreeChronische diarreeChronische diarree is een ontlastingsprobleem dat een langere periode aanhoudt. Dit ontlastingsprobleem kan tal van oorz…
Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingSlokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEen ontsteking aan de slokdarm komt vaak voor wanneer zure maagsappen zich een weg weten te banen naar de slokdarm. Er k…

Reageer op het artikel "Is een gastroscopie echt zo'n naar onderzoek?"

Reacties

Marty, 15-04-2019 14:18 #32
Vanochtend gastroscopie onderzoek gehad, had er van tevoren niet teveel bij nagedacht en geen ervaringen op internet opgezocht. Van tevoren aangegeven dat ik snel angstig en paniekerig word, roesje krijgen was gelukkig geen probleem. In de behandelkamer kreeg ik 2,5 gram van een sedatiemiddel toegediend waardoor ik al snel versuft was, maar zodra ik de slang in mijn keel voelde, ging mijn complete lichaam in de aanval, was echt verschrikkelijk. Hierdoor hebben ze de dosering sedatie verhoogd en hierna heb ik niks meer meegekregen van het hele onderzoek. Werd wakker in de bijkomkamer, hartstikke prima. Voel me nu nog wel moe en slaperig, en ietsje keelpijn. Maar was behoorlijk blij met het roesje!

Ingrid, 13-03-2019 14:08 #31
Vandaag een gastroscopie (maagonderzoek) in de Lingepoli te Leerdam gehad. Zonder roesje, alleen een keelspray. Ik vond het een vreselijk onderzoek! En ben echt wel wat gewend… slang voelde ik naar binnen gaan, kon hem moeilijk inslikken. Heb constant liggen kokhalzen en boeren. Tranen rolden over mijn wangen. Er zijn 3 stukjes weefsel weggehapt. Het onderzoek duurt niet lang en de verpleegster was enorm lief en begeleidde heel goed maar ik zou het nooit meer doen zonder roesje. Ik ben nu 2 uurtjes thuis maar heb nu keelpijn en maagpijn. Hoop dat ik mij snel beter voel. Eten en drinken heb ik na 30 minuten al kunnen doen ondanks de keelverdoving.

Fieke, 15-09-2018 17:55 #30
Ik had geen enkele ervaring gelezen omdat ik met spoed een gastroscopie moest ondergaan. Ik kon me dus niet laten bang maken.
Weinig tot geen uitleg gekregen (dat eventueel kokhalzen of boeren normaal is). Ik kan zeer veel verdragen maar dit is de meest traumatische ervaring ooit. Constant zitten kokhalzen en boeren, echt vreselijk. Net of of alles ging overgeven. Zeer veel pijn in de maag tijdens het onderzoek (kon niet anders, want zware maagontsteking)
NOOIT laat ik het nog uitvoeren zonder roesje. In veel ziekenhuizen gebruiken ze enkel keelverdoving. Volgende keer ga ik bij een arts thuis, hij verdooft wel.

Heidy, 15-02-2018 14:18 #29
Afgelopen dinsdag voor de eerste keer een gastroscopie gehad. Dit i.v.m langdurige zuurbranden. Ik ging er eigenlijk heel ontspannen naar toe. Wist dat het naar was, maar dacht, het duurt maar even. Ik zag het meest op tegen het doorslikken van de slang.omdat ik bij zenuwen toch wel een slikfobie heb.

Ik was vastbesloten me op mijn ( neus) ademhaling te concentreren. Had van te voren aangegeven dat ik slijmvorming heb in bovenste luchtwegen, maar dat zouden ze wegzuigen. Ik heb geen roes gehad.evenmin een verdovende keelspray. De slang werd ingebracht.en na twee keer slikken zat hij erin, viel me mee.

Maar toen begon het traumatische kokhalzen. Ik kon bijna niet stoppen. Ik werd ook heel erg misselijk. Probeerde te ademen door mijn neus, maar op een of andere manier lukte dat niet.het leek of de slang de doorgang naar de neus blokkeerde. Door de slijmvorming in mijn longen kreeg ik het erg benauwd.dacht nog: hup haal die slijm weg, maar dat gebeurde niet. Het ademhalen door de mond lukte me niet, ik dacht te stikken.

Toch bleef ik vrij rustig en raakte niet in paniek.de verpleging zei me rustig te ademen.door mond.af en toe lukt dat maar het kokhalzen bleef. En dan duren de minuten uren. Bij elk biopt dat ze afnamen, weer kokhalzen. Uiteindelijk was de arts klaar en voorzichtig ging de slang eruit. Waarna hij toch nog even een keer in de slokdarm wilde kijken.dus weer twee keer slikken en slang erin. Gelukkig een paar seconden maar en toen was het klaar.

Ik vond het achteraf een toch wel traumatische ervaring. meer omdat ik niet door de neus kon ademen en de slijm mijn mond ademhaling belemmerde. Ik heb de middag er na last gehad van maagpijn.waarschijnlijk door de biopten. De nacht erna veel pijn in maag en misselijk, boeren en winden laten. De volgende dag pijn in de keel en kaken. En af en toe nog pijn in maag.vooral als hij leeg is. Volgende week de uitslag… spannend.

Het gekke is dat ik, als ik nog een keer moet.waarschijnlijk toch weer zonder roes doe. Het is zo'n kort onderzoek.dat ik het vervelender zou vinden om twee uur na te moeten blijven voor het bijkomen van de roes.

Mary, 01-12-2017 08:55 #28
De eerste keer dat ik een gastroscopie kreeg was ik helemaal niet bang. Ik had wel ergere dingen doorgestaan. Helaas bleek het een traumatische ervaring: continu kokhalzen, benauwd en pijnlijk, terwijl ik stevig werd vastgehouden door de verpleging. Vanwege een maagkwaal moet ik helaas met enige regelmaat zo'n onderzoek ondergaan. De volgende keer met roesje: ideaal. Helaas weigerde de specialist de volgende keer een roesje en is het onderzoek toen niet door gegaan. Twee jaar later bij een andere specialist (er zit om de haverklap een andere hier in het ziekenhuis) wel roesje gekregen maar die wachtte niet tot het was ingewerkt: opnieuw hele nare ervaring. Na afloop in de bijkomkamer viel ik wel half in slaap dus ze hadden gewoon langer moeten wachten. De keer daarop kreeg ik een keelverdoving: niet echt prettig bij het aanbrengen maar het onderzoek ging verder goed. Nu was het vorige week weer tijd voor een gastroscopie, ik zou een roesje krijgen had de arts bij het gesprek vooraf beloofd. Het onderzoek zelf werd door weer een andere arts uitgevoerd die het maar onzin vond. Vooraf zei de verpleegster dat ze zouden wachten met inbrengen van de slang tot het roesje zou werken. De standaarddosering had echter weinig effect, de arts weigerde langer te wachten of een hogere dosering te geven, hij weigerde ook alsnog een verdovingsspray te gebruiken, het was letterlijk slikken of stikken en voordat ik kon antwoorden liep hij geïrriteerd weg. Het ging dus niet door.
Nu heb ik ook een paar keer zonder moeite een colonscopie gehad zonder roesje, ook andere belastende onderzoeken en behandelingen gehad zonder problemen. Het is echt niet zo dat ik niks kan hebben. Het is echt dat maagonderzoek vanwege een hele hevige kokhalsreflex plus dat het echt niet lukt om door de neus te ademen dat ik echt meer dan verschrikkelijk vindt. Het gevolg is wel dat ik nu nog meer op kijk tegen het onderzoek dat er toch binnenkort zal moeten komen.

Anna-Marie, 19-09-2017 11:14 #27
Gisteren weer een gastroscopie gehad, de 5-e! Bij de vorige onderzoeken werd altijd de keel verdoofd. Wat toch wel prettiger was.
Voor de 2-e keer in zijligging. Waarom zou er algemeen gekozen zijn voor deze manier van onderzoek? Ik vond het onderzoek, waarbij de patiënt zittend werd behandeld veel prettiger en minder belastend voor je nek en keel. Bovendien kun je je zittend veel beter ontspannen! Al met al niet zo'n erg naar onderzoek!

G. Forma, 16-03-2017 21:36 #26
Van de week dit onderzoek gehad zonder roesje na een maagbloeding, maar wat hier boven geschreven staat is in mijn geval wel anders verlopen. Ik vond het vreselijk en die vijf minuutjes waren bij mij wel vijfentwintig minuten en die duren erg lang. Ik moet nog een keer maar bij mij alleen met roesje anders doe ik het nooit meer.

Daan, 09-03-2017 21:38 #25
Gisteren een gastroscopie ondergaan. Inderdaad niet prettig. Kokhalzen en veel boeren maar het is te doen zonder keelspray of narcose… waardoor ik direct erna lekker wat kon eten.

Yenina, 30-12-2016 11:14 #24
Ik heb gisteren een maagonderzoek gehad en kan met overtuiging zeggen dat het veel beter meeviel dan verwacht. Zelf had ik me heel bang laten maken door de verhalen die de ronde deden op internet. Toen ik mijn wijsheidstanden liet trekken, was het net hetzelfde verhaal. Helemaal gek van de horror die verspreid werd en uiteindelijk was het niets. Zo dus ook bij mijn maagonderzoek.

Je wordt heel goed ontvangen door de dokter, die bij mij heel veel kalmte uitstraalde, in tegenstelling tot mezelf. Omdat ik last heb van hyperventilatie, heb ik gekozen voor het roesje (en deels ook omdat ik er helemaal niet naar uitkeek natuurlijk). Wel, ik kan dat roesje iedereen aanraden! Als je nog maar een beetje twijfelt en paniekerig bent, vraag het dan!

Ik werd klaargemaakt, wat allemaal veel langer duurt dan het onderzoek zelf, eerst kreeg ik een meter voor de bloeddruk en hartslag, waarna er een infuus werd gestoken. Vervolgens spoot de verpleegkundige de keelspray in m'n mond en dat was het ergste. Het voelt alsof je stikt en heeft een heel vieze smaak, maar als je er rustig onder blijft, besef je wel dat stikken niet kan gebeuren. Verder moest ik op m'n zij gaan liggen en dan werd de verdoving ingespoten. Hoewel ik ervan overtuigd was dat ik niet helemaal sliep, weet ik niets meer vh onderzoek. Het laatste wat ik me herinner, is dat ik zei 'ik voel het al een beetje'. Vervolgens werd ik wakker in m'n bedje op de gang.

Ben verder nog een hele dag moe geweest en suf, alsof je een marathon hebt gelopen, maar inmiddels is dat ook weer voorbij. Het enige waar ik nog last van heb, zijn steken in mijn maag en darmen, maar ik vermoed dat daar wel een reden voor is (er wordt namelijk lucht in je gepompt en er is een biopsie genomen). Tenslotte krijg je niet elke dag een arm in je keel geduwd die dan wat in je maag peutert, dus die pijn zal wel weer verdwijnen.

Mijn raad voor diegene die het nog moeten ondergaan: laat je niet gek maken door de verhalen die je hoort (ookal heb ik me daar ook aan laten vangen) en vraag een roesje! Volgens mij is het ook te doen zonder roesje, maar ik neem graag het zekere voor het onzekere. Ben je angstig en paniekerig, twijfel dan niet! Het onderzoek valt echt heeeeel goed mee en je bent er zo vanaf!

Alice, 10-11-2016 11:51 #23
Ook voor mij is het 100 % meegevallen. Ik was vooraf heel nerveus door alle enge verhalen, van internet maar ook van collega's. "Ah moet je een gastroscopie ondergaan? Aiiiiii, da's geen pretje!" Daar word je alleen maar angstiger door. Vanochtend was het zover, bij het sint-Lucas ziekenhuis in Gent. De ontvangst was zeer prettig, de arts en verpleegkundige hakken iedere dag met dit bijltje en wisten precies wat ze tegen me moesten zeggen om me gerust te stellen. Ik moest op mijn linkerzij gaan liggen, waarna ik een verdovende spray ingespoten kreeg. Dit voelt een beetje gek maar je kan nog gewoon slikken. Daarna kreeg ik die ring in mijn mond, die voorkomt dat je op het instrument bijt. De eerste keer dat die slang in mijn keel verdween moest ik zo hard kokhalzen dat ik uit paniek het instrument er weer uit trok. De tweede keer lukte het goed. Wel vond ik het beter om met mijn ogen dicht te liggen, zo zie je tenminste niet wat er allemaal in je keel verdwijnt. Toen ik even gluurde zag ik de verpleegster staan met een hele lange soepele ijzeren draad. Ik had geen idee waar die goed voor was maar ik had zoiets van, laat maar komen maar ik wil niet zien hoe en wanneer, dus heb ik mijn ogen gauw weer dicht gedaan. Tussendoor pompt de arts wat lucht in de maag, dat boer je direct weer uit en ook voel je dat instrument daarbinnen, maar pijn deed het niet. Het ontprettigste was die slang in de keel, in mijn maag voelde ik niet zo heel veel. Toen ik tien minuutjes later bij mijn fiets stond was de keelverdoving al bijna weer uitgewerkt.

Conclusie: Ontspanning is key. Rustig en diep ademhalen, ogen dicht en het boeren en kokhalzen over je heen laten komen.

Succes voor iedereen die dit onderzoek moet laten doen en hierop heeft gegoogled!

Agnes, 12-10-2016 11:37 #22
2,5 Week geleden heb ik in het MST een gastroscopie gehad. Prettige ontvangst en goede uitleg gekregen over het onderzoek en de te verwachten stappen tijdens het onderzoek. Keelverdoving gekregen (aan mij de keuze), op linker zijde gaan liggen en kin op de borst wat het inbrengen van de endoscoop vergemakkelijkt. De verpleegkundige vertelt je precies wat de MDL arts (eventueel) tijdens het onderzoek tegenkomt en neemt, als hier aanleiding voor is, enkele biopten. Ondertussen legt de verpleegkundige uit waar de slang zich bevindt en wanneer deze je lichaam weer verlaat. Eventueel kokhalzen gewoon toelaten, tegenhouden kun je het toch niet en boeren laten hoort erbij. Het is een gewoon een onderdeel van het onderzoek en het maakt jezelf rustiger door dit dan ook gewoon toe te laten. Kalm blijven ademhalen door de neus, wat ik van te voren thuis heb geoefend en wat mij tijdens het onderzoek zeker heeft geholpen. Aansluitend wordt je uitgelegd hoe je slokdarm, maag en begin dunne darm er uitzien en wat de mogelijk volgende stap wordt. Ik kreeg een brief thuis gestuurd voor een telefonisch consult waarin mij de uitslag werd doorgegeven. Ook hier een prettig consult met een MDL arts en wederom alle ruimte en tijd om vragen te stellen over het voorbije onderzoek. Goed begrip voor je situatie en eerlijke uitleg voor en tijdens het onderzoek heeft er zeker aan bijgedragen dat ik het niet als heel vervelend heb ervaren. Zelf vond ik het veel belangrijker het onderzoek door te zetten, gelet op mijn al lang aanwezige klachten. Dat heeft gemaakt dat ik het onderzoek zo relaxed mogelijk ben ingegaan zodat ik na afloop wél wist waar ik aan toe zou zijn. Angst betekent voor mij vrijwel nooit een goede raadgever maar vertrouwen in mijzelf en het team die het onderzoek uitvoert maakt de kans dat het goed te doen is en het uiteindelijk meevalt wel groter. En het laat mij een betere herinnering achter. Wat ook heeft bijgedragen is goed de uitnodigingsbrief te lezen en vooral niet de meest vervelende verhalen op Internet over dit onderwerp, dat helpt je zeker niet.

Rob, 03-09-2016 17:48 #21
Afgelopen dinsdag in Zuwe Hofpoort een gastroscopie. Ik had hier gelezen dat het allemaal wel meevalt. Welnu: ik kan u zeggen: 5 minuten absolute doodsangst, bang om te stikken.
En over 2 jaar weer: ik denk het niet.

Sanne, 09-08-2016 11:08 #20
Gisteren aan het eind van de middag een gastroscopie gehad in het MST Enschede. Prettige ontvangst, duidelijke uitleg en ruimte om vragen te stellen. Thuis ook al duidelijke uitleg op papier ontvangen. Ik had van tevoren verhalen gelezen op internet maar aangezien ik vrij nuchter van aard ben dacht ik van “ik ga het meemaken, iedereen reageert anders”. Bij binnenkomst eerst een voorstelrondje en meteen uitleg hoe alles in zijn werk ging. Ik mocht plaats nemen op de rand van het bed en kreeg een drankje om schuimvorming in de maag te voorkomen. Hier krijg je standaard een keelverdoving, bijtringetje in en gaan liggen op de linkerzij met de kin op de borst…niets geen naar gevoel o.i.d. alleen het doorslikken van de scoop even onaangenaam maar goed te doen. Geen kokhals neigingen of braakgevoelens en ook niet opboeren. Je voelt de scoop wel in de maag maar doet geen pijn. Er werd keurig verteld waar de scoop zat en ook wanneer die weer terug ging. Bij het naar buiten trekken de melding “pas op, hij komt zo naar buiten en dat is even een onprettig gevoel” en toen was het klaar. Overtollig slijm in het blauwe zeiltje spugen en alles wordt meteen opgeruimd. Nadien met de arts de foto’s bekeken en uitleg gekregen hoe nu verder. Ik kon meekijken op een scherm maar had mij thuis ten doel gesteld te focussen op de ademhaling…dus ogen dicht en door de neus de buikademhaling op gang houden. Dit ging echt super! Binnen 10 minuten stond ik monter en wel weer buiten. Dat halfuurtje daarna eerst geen drinken of eten, dat is zo voorbij. 100 procent meegevallen.

Nicole, 17-05-2016 19:13 #19
Heb vandaag 17/05/2016 een maagonderzoek laten doen en is goed mee gevallen zonder een roesje, als je goed blijft ademen is het eigenlijk zo gebeurd.

Naj, 10-05-2016 23:20 #18
Ik heb vandaag een maagonderzoek gehad. Ik had op advies van de mdl arts gekozen voor een roesje tijdens mijn eerste afspraak, omdat ik bij de tandarts ook nogal zenuwachtig ben. Naar aanleiding van de meeste reacties hier had ik alsnog besloten geen sedatie te nemen voor de buis naar binnen werd gebracht, omdat ik dacht dat het mee zou vallen en dat ik sneller naar huis zou kunnen gaan. Het meest waar ik tegenop keek was eigenlijk de infuus (fobie voor naalden) ik dacht eraan te ontkomen als ik geen sedatie zou nemen, maar kreeg helaas alsnog een infuus. Vervolgens werd ik naar de kamer meegenomen waar het onderzoek plaats zou vinden. Hier kreeg ik een keelspray en moest dat doorslikken. Hier had ik niet echt moeite mee, het gevoel was ongeveer wanneer je bij de tandarts een verdoving krijgt. Het slikken gaat wat moeilijker dat is alles. Toen werd de slang binnen gebracht, die slik ik zo wel even door zoals gelezen in de reacties, dacht ik. Vanaf hier, was het gewoon een horror ervaring. Nou ben ik iemand die niet snel in paniek raakt (meerdere keren een astma aanval gehad) maar dit onderzoek is toch voor mij het ergste wat ik ooit in een ziekenhuis heb meegemaakt! (inclusief verstandskiezen verwijderen) Ik moest heel erg kokhalzen en het gevoel dat iets naar beneden ging was heel naar, en ook vervelend pijnlijk. Niet een scherpe pijn maar een doffe pijn alsof iemand in je buik heeft geslagen. Een arts assistente keek alles mee waardoor het naar mijn idee ook langer duurde. Ik probeerde mijn ademhaling te regelen maar steeds als de buis werd bewogen moest ik kokhalzen, ik had tranen van het steeds kokhalzen. Op een gegeven moment zo erg dat een verpleegkundige me zei dat ik rustig aan moest doen anders kon ik stikken. Alsof ik het bewust deed. Ik had ook af en toe het gevoel dat ik ging stikken. Ik kon gewoon (moeizaam) ademen maar door het kokhalzen kreeg ik het wel even benauwd. De slang werd op en neer bewogen om de arts assistente alles te laten zien. Ook de biopten die eruit werden geplukt, een stuk of 10, een paar van die voelde ik toch wel goed. Een nare diepe doffe pijn. Het onderzoek werd bij mij gedaan vanwege veel pijn bij de maag misschien is dit ook de reden dat ik het zo erg heb gevoeld. Mijn maag was ook een beetje rood en geïrriteerd kreeg ik te horen. Ook zag ik bloed op het meekijkscherm toen de artsen even opzij gingen. Dit hielp ook niet echt positief mee. Tijdens het onderzoek dacht ik nog 'nooit meer zonder sedatie!' Het voordeel was weer dat ik erna snel al naar huis mocht zonder dat iemand me hoefde op te halen. Ook was ik niet beperkt in het verkeer en kon ik na een uur drinken en eten. Ik heb dit pas voorzichtig na 3 uurtjes gedaan. Slikken ging wat pijnlijk en iedere keer als ik slik moet ik denken aan die buis die in m'n keel zat. Ik heb de hele dag last gehad van mijn maagstreek. Ik heb dagelijks wel maagpijn maar dat was na dit onderzoek wel stukken meer. En na het eten een brandend gevoel in de maagstreek, ook al was het niet pittig. Ben met m'n vuist zo tegen mijn maag aangedrukt erop gaan liggen om de pijn wat te verlichten.
Dus als iemand het mij zou vragen hoe ik het heb ervaren, dan zou ik zeggen dat ik nooit meer zonder een roesje zo'n onderzoek laat doen. Ik wil mensen niet bang maken maar denk er goed over na. Als je al last hebt van je maag dan ga je waarschijnlijk wel wat meer voelen dan de rest. Ik heb ook een darmonderzoek gehad paar jaar terug en had erge verhalen erover gelezen en vond dat juist mee vallen. Ook het 'vieze drankje' wat je vantevoren in een hoeveelheid van 2 liter op moest drinken kreeg ik zonder moeite opgedronken. Vandaar dat ik dit onderzoek naar aanleiding van de reacties heb onderschat. Ik raad dus zeker een sedatie aan.

Nadia, 10-02-2016 10:32 #17
Zojuist een gastroscopie gehad en het viel best mee. Letterlijk wat de verpleegster ook tegen me zei, haha! Het ergste vond ik eigenlijk de verdovende spray, die ervoor zorgde dat mijn keel dik aanvoelde, wat een soort misselijk gevoel gaf. Ik kon ook bijna niet meer slikken, maar dat was blijkbaar juist de bedoeling. En ja, bij het inbrengen van de slang moet je kokhalzen. Heel normaal, lijkt me. Daarna voelde ik niet veel meer en ik kon veel beter doorademen dan ik had gedacht. Het lucht inblazen voelt wat gek, net als de beweging van de camera in je buik, maar is ook veeeeel minder vervelend dan ik dacht. De slang werd volgens mij ook na nauwelijks twee minuten alweer verwijderd (ik heb liggen tellen). Daarna was vooral de keelverdoving vervelend, daar kreeg ik ook een kokhalsgevoel van, maar als je er niet teveel aandacht aan geeft trekt het wel weg. Praten ging ook heel moeilijk. Gelukkig is het na een half uur al uitgewerkt. Daarna een wat pijnlijke keel, maar dat lijkt me ook normaal. Als het ooit nog eens moet ga ik weer zonder roesje. Liever wat ongemak dan extra rommel in mijn lijf en en grotere kans op complicaties.

Ingeborg, 18-12-2015 18:25 #16
Ik heb vanochtend Gastroscopie gehad, zonder roesje en zonder verdoving keel.Op de scoop zat een gelei met verdovend middel.Je krijgt soort ring in mond moet je op bijten en daar doorheen kwam de scoop.Ik kreeg m niet meteen doorgeslikt maar daarna ging het eigenlijk best snel.Wel regelmatig boeren en kokhalsen, maar werd goed begeleid door verpleegkundigen. Ik stond 10 minuten later weer buiten. Zou het volgende keer weer doen zonder roesje maar wel met verdoving keel.

Ank, 01-12-2015 02:18 #15
Ik heb 2 weken geleden een Endoscopie en een Gastroscopie ondergaan.
Dit ging onder een roesje van dit onderzoek weinig gevoeld maar toch bijgekomen tijdens de Gastroscopie behandeling.
Een nare ervaring een verpleegkundige stelde mij wel gerust U doet het goed mevrouw.
Ik was ook totaal wakker helemaal niet slaperig na deze behandeling.
Voor de mensen die deze onderzoekingen moeten ondergaan hamer op een hele goede narcose (slaaproesje)

Frank, 11-03-2015 14:42 #14
Gisteren gastroscopie gehad in het Gelre Ziekenhuis in Apeldoorn. Had om een roesje gevraagd. Helaas krijg je maar 5 mg dormicum (ik ben zelf veel zwaardere rustdempers/slaapmiddelen gewend), dus ik heb alles volledig bewust meegemaakt. Ik heb sowieso al de hele dag het gevoel dat ik moet kokhalzen, dus ik vond het geen prettige ervaring. Wel waren de verpleegsters extreem vriendelijk en behulpzaam. Ach en ik denk altijd maar zo, het wordt ook weer morgen en dan ben je er vanaf. Zat lekker te boeren en te kokhalzen, maar het onderzoek kon verder gewoon prima doorgaan. Kwam bij mij uit dat er toch wel geïrriteerde rode vlekken net onder mijn borstbeen te zien waren (waarschijnlijk door te veel ibuprofen-inname, zonder maagbeschermers). Ik nam die dingen vroeger als snoepjes namelijk. Nu gebruik ik een jaar omeprazol en stop ik maar helemaal met ibuprofen. De huisarts zal mij nu de verdere uitslag vertellen en wat er eventueel nog aan te doen is.

Bart, 24-12-2014 00:42 #13
Op 22 december was het de bedoeling om een gastroscopie te laten plaatsvinden in het azm maastricht. Op voorhand aangegeven dat ik panische angst heb op moment dat men in de keel zou komen. Antwoord van een man in witte jas: stel JE niet aan. Die persoon n.b jonger als ik ben. Geruststellende woorden verpleging niks van gemerkt. De prutser duwt zonder me iets te zeggen slang in mond en keel. Flinke paniekreactie terwijl ik aan kokhalzen was. Heb gelijk slang vastgepakt en weggegooid en met andere hand de prutser weggeduwd. Eens maar nooit mer in azm.

Anneke, 11-11-2014 20:32 #12
Ik heb vorige vrijdag een onderzoek gehad. Keel verdooft met een spray… Maar ik had ze gezegd dat ik heel vlug ik paniek raak.
Ze hebben met veel moeite het onderzoek kunnen doen door inderdaad een zware paniekreactie… Ik moest heel het onderzoek kokhalzen… na het onderzoek boeren. Door het kokhalzen en de paniekreactie deed mijn keel heel veel pijn. Nu 5 dagen verder doet mijn keel nog pijn (miet zoveel als op de eerste dag, maar toch). Uit het onderzoek was er geen afwijkingen te zien.
Dus nu heeft de dokter een darmonderzoek aangevraagd… Ik wacht nog op een telefoon wanneer ik moet gaan. Maar die keelpijn kan dat lang duren?

Dedee, 22-10-2014 20:44 #11
Het onderzoek, zonder roesje, is me erg meegevallen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom sommige mensen er op aandringen dat je om zo'n roesje moet vragen. Belangrijk is dat je je realiseert dat het onderzoek geen pijn doet en dat je gewoon door kunt blijven ademen. Natuurlijk moet je af en toe kokhalzen ; ze duwen immers een vreemd voorwerp in je keel. Ook moet je soms boeren. Niets om je voor te schamen ; het hoort erbij.
Tip : oefen thuis je ademhaling. Concentreer je en tel langzaam : 1 2 3 inademen, 1 2 3 uitademen, enz.
Helpt echt.

Louise, 06-10-2014 22:10 #10
Ik heb vanmiddag het onderzoek gehad zonder sedatie/roesje. Lekker op mijn zij gelegen en op mijn gemak gesteld door de verpleegkundige die het mondstukje in deed. Daarna gaat de slang naar binnen, en inderdaad het eerste stuk voelt vreemd aan. Je moet kokhalzen maar dat is zo over, goed door de neus ademen. Je voelt de slang met de camera eraan in je keel en maag, maar absoluut niet pijnlijk. Er zijn wat poliepen weggenomen bij mij en dat is nu een paar uur later voelbaar. Keelpijn heb ik ook maar dat is waarschijnlijk omdat ik toch niet echt helemaal ontspannen was tijdens het onderzoek?

Bianca, 23-08-2014 07:56 #9
Heb gisteren het onderzoek gehad zonder roesje. Het onderzoek is niet pijnlijk, wel lastig. Het inbrengen van de slang voelt tegennatuurlijk! Zodra de slang naar binnen ging, kwam er een golf maagzuur in mijn mond. Wegslikken ging niet, dus dat was lastig. Heb de gehele tijd liggen boeren en te kokhalzen.
Ik heb me wel goed gefocust op de stem van de verpleegkundige die steeds zei dat ik het goed deed en moest letten op mijn ademhaling en dat ik het zuur maar naar buiten moest laten lopen. Het afnemen van de biopten was voelbaar als een lichte kriebel. Kreeg na het onderzoek water en nog nooit zoiets zoets geproefd. Wel kreeg ik s' avonds zo' n 4 uur verschrikkelijk pijn in mijn buik. Achteraf lucht wat niet weg kon. Nu nog wel behoorlijk last van mijn keel.

Daisy Kok, 10-08-2014 11:55 #8
8 augustus een maag darm onderzoek gehad
Ik kon een roesje krijgen maar dan was dat misschien uitgewerkt als ik mijn darm onderzoek kreeg.

Ik heb het maagonderzoek dus zo ondergaan.
Als het weer zou moeten zou ik maag en darmonderzoek apart laten doen.
Dan kan ik voor beide een roesje krijgen

Abida, 11-07-2014 16:56 #7
Beste mensen,
mensen schrijven hier horror verhalen, ik heb vandaag gastroscopie gehad met roesje.
ze namen mij mee naar de gastroscopiekamer kreeg mondstuk en daarna roesje ik heb niets gemerkt of gevoelt.
ik werd wakker in de uitslaapkamer, en het was al voorbij.
door die enge verhalen was ik echt heel erg bang geworden.
neem met roesje en je hoef niet bank voor te zijn, je voelt echt niets.

Margaret, 10-04-2014 10:23 #6
Het roesje waar ik om had gevraagd werd te laat gegeven, pas op het moment dat de scoop eindelijk beschikbaar was voor mijn maagonderzoek. Ik heb het als een mensonterend onderzoek ervaren; kon me niet ontspannen en moest dan ook constant kokhalzen en had pijn in mijn keel. Terug op de uitslaapkamer begon het roesje te werken en viel ik in slaap - lekkere timing allemaal! Bovendien mag ik nog een keer, want de arts kon het met deze 'rechte' scoop niet goed zien. De volgende keer wil hij de 'zijwaartse' scoop gebruiken, maar wat mij betreft komt er geen volgende keer, tenzij ik volledig onderzeil ben!

Catherine, 09-10-2013 10:19 #5
Zojuist gastroscopie ondergaan. Ik was behoorlijk nerveus door alle spookverhalen van mensen zowel op internet als van collega's op mijn werk. Nou is iedereen natuurlijk anders, maar hierbij even mijn ervaring. Nadat ik moest gaan liggen kreeg ik een bitje met opening tussen mijn tanden. Mijn eigen mdl-arts voerde het onderzoek uit. Het doorslikken van de scoop liet me meerdere malen kokhalzen. Hierna werd me gezegd wat te ontspannen. De arts vertelde steeds waar hij was en wat hij deed. Na het afzakken van de scoop was het kokhalzen bijna weg. Ook zijn er enkele biopten afgenomen uit de twaalfvingerige darm. Dat voelde wel apart. De terugweg naar boven was niet vervelend. Het ronddraaien van de camera in mijn maag voelde ik goed, maar was eerder grappig dan vervelend. Bij het eruit halen geen last gehad, enkel het voelen gaan van de scoop. Na ongeveer 5 minuten was ik klaar. Blijkbaar had de endogel, glijmiddel rond de scoop, mijn keel verdoofd maar dat was na 15 minuten over. Heb nu wat buikpijn en het voelt gevoelig bij eten. Al met al was het vervelend ja, maar zal er nooit meer van wakker liggen als het nogmaals moet. Bekijk een filmpje op youtube van tevoren van een ziekenhuis. Die voorlichting helpt wel denk ik. Lees verder zo min mogelijk op internet, praat er van te voren niet over met anderen. Je hoort toch enkel de meest nare verhalen.

Carola, 03-09-2013 15:08 #4
Ik heb nu 3 van deze onderzoeken gehad. de eerste keer was ik erg aan het tegenwerken, moest veel kokhalzen en dat de arts zei is niet leuk voor u maar ook niet voor ons kunnen we niet goed kijken. ik moet om de twee jaar morgen gaat het voor de 4 keer gebeuren en ook weer met roesje en inderdaad als je rustig blijf gaat het ook vaak goed, maar als het met roesje kan waarom niet.

Jen, 22-08-2013 12:09 #3
Het is geen prettig onderzoek, maar als je rustig blijft en goed oplet wat de dokter en verpleegkundigen voor aanwijzingen geven dan is het prima te doen! Ik heb vooral gelet op mijn ademhaling en kon zelfs antwoord geven toen ze vroegen hoe het ging.
Kokhalzen en boeren doe je toch wel (gelukkig maar, dat reflex werkt dan tenminste goed)
Het enige wat ik vervelend vond was het doorslikken van de slang, maar als je een paar keer flink slikt tegen de kokhals neiging in dan gaat het prima.
Ik ben heel blij dat ik geen roesje heb gehad, is me wel gevraagd maar de dokter zei dat het niet nodig was als ik rustig bleef. Ik stond 10 min later weer op de gang, klein beetje last van de maagstreek maar meer niet.
Mijn advies: rustig blijven, alle spieren ontspannen en letten op de ademhaling, laat boeren en kokhalzen maar komen (dat houd je ook niet tegen eigenlijk)

Ria, 18-06-2013 10:10 #2
Zou het niet beter zijn als de behandeld arts vertelt waarom hij een castrocopie belangrijk vindt, het zou dan ook minder stress geven voor de patiënt?

Jln91, 23-04-2013 12:40 #1
Ik wil even ingaan op het feit dat hier staat dat alleen in uiterste gevallen een roesje gegeven wordt. Ik vroeg hierom toen de afspraak gemaakt werd en dit was geen enkel probleem. In de uitslaapkamer lagen bij mij nog veel meer mensen bij te komen van een roesje dat ze hadden bij hun gastroscopie.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 12-02-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 32
Medische informatie…
Schrijf mee!