InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandeling

Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandeling

Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandeling Een ontsteking aan de slokdarm komt vaak voor wanneer zure maagsappen zich een weg weten te banen naar de slokdarm. Er kan dan een ontsteking voorkomen. Dat zorgt voor een branderig gevoel achter het borstbeen, vlak boven de maag en in de keel. Dit wordt zuurbranden of brandend maagzuur genoemd. Een slokdarmontsteking wordt ook wel een reflux-oesopaghitis genoemd.

Symptomen

  • Zuurbranden
  • Pijn achter het borstbeen
  • Opboeren
  • Branderig gevoel achter borstbeen, boven maag en soms in keel

Oorzaak

Een slokdarmontsteking komt het meest voor wanneer de sluitspier tussen de slokdarm en de maag mankementen vertoont. Het bijtende zuur verplaatst zich dan naar de slokdarm waarna klachten beginnen op te treden. Bij patiënten komen de pijn en het branderige gevoel vooral voor wanneer ze zich in een liggende of bukkende houding bevinden. Dat komt omdat het voedsel in de maag zich dan makkelijker richting de slokdarm verplaatst. De slokdarmontsteking kan vanzelf overgaan, maar dat gebeurt niet altijd. Elementen die de kans op een slokdarmontsteking vergroten, zijn overgewicht, roken, alcohol en het gebruik van bepaalde medicatie. Pijnstillers takelen het slijmvlies van de slokdarm en maag toe. Dat geldt niet voor de paracetamol. Een te zwaar gewicht zorgt er voor dat het eten in de maag sneller richting de slokdarm wordt gestuwd. Bij te dikke patiënten komt een ontsteking aan de slokdarm dan ook vaker voor dan bij gezonde mensen.

Diagnose

De dokter zal de patiënt vragen stellen om een beeld te krijgen van de bestaande klachten. Eventueel kan de arts besluiten tot aanvullende onderzoeken om de diagnose zeker te stellen. Met een endoscoop kan er een kijkje worden genomen in de slokdarm. Dit noemt men een gastroscopie. De keel wordt verdoofd met een speciale spray, waarna het buisje de slokdarm wordt ingeschoven. Eventueel kunnen er met de scoop ook stukjes weefsel worden afgenomen voor onderzoek. Omdat een gastroscopie een belastend onderzoek is, wordt hier niet vaak voor gekozen. Dikwijls kan een dokter al tot de diagnose komen, wanneer de patiënt vertelt over zijn klachten.

Behandeling

Voor de behandeling schrijft de dokter bij een slokdarmontsteking maagzuurremmende medicijnen voor. Dat helpt niet bij alle patiënten. Als blijkt dat de zuurremmende medicatie niet aanslaat, kiest de arts meestal voor een middel dat het aanmaken van zuur helemaal stopt. Wanneer dat nodig kunnen er eventueel ook pijnstillers worden voorgeschreven om de pijn te verzachten. Er bestaat ook een chirurgische ingreep, waarbij de overgang van de slokdarm naar de maag krapper wordt gemaakt. Omdat dit een zeer belastende operatie is, wordt hier zelden voor gekozen. Een slokdarmontsteking treedt meestal sporadisch op. Wanneer die vaker voorkomt, kan het zijn dat er blijvend medicijnen moeten worden gebruikt.

Preventieve maatregelen

Een patiënt kan zelf ook actie ondernemen om de kans op een slokdarmontsteking te verkleinen. Dat kan door geen sigaretten en alcohol te gebruiken. Bij overgewicht is het belangrijk om af te vallen. Door het hoofdeinde van het ledikant met zon tien centimeter op te hogen, spoelt de inhoud van de maag minder snel naar boven bij het slapen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slokdarmontsteking: symptomen, diagnose en behandeling"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 15-02-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!