InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zo voorkom je een verzwakkende verkoudheid

Zo voorkom je een verzwakkende verkoudheid

Zo voorkom je een verzwakkende verkoudheid Verkoudheid houdt in dat de ademhalingswegen met een virus zijn besmet. Het is in principe een onschuldige ziekte, die meestal na een week vanzelf over gaat. Hoe kun je voorkomen dat je met het verkoudheidsvirus besmet raakt. En wat kun je doen om, als het virus toch toe slaat, weer snel van die hinderlijke verzwakkende verkoudheid af te raken.

Oorzaak van verkoudheid

Een verkoudheid loop je sneller op als je extra vatbaar bent, door o.a. oververmoeidheid of slechtere voeding. Dus als je algehele conditie is verminderd. Vaak wordt beweerd dat als je onvoldoende goed tegen de kou gekleed bent of op de tocht staat, je een verkoudheid oploopt, maar dat is niet zo. Je kunt dus niet door het virus geïnfecteerd worden, uitsluitend door het koud te hebben. Wel is het zo dat je weerstand kan verminderen door constant last van de kou te hebben, waardoor het virus makkelijker gelegenheid krijgt om toe te slaan. Verkoudheid is wel een besmettelijke aandoening, het wordt bijvoorbeeld overgedragen door het schudden van een hand die net een hoest heeft tegengehouden. En niezen zonder de mond af te schermen kan ook tot infectie bij een ander leiden. Een verkoudheid verzwakt de weerstand van het lichaam. Daardoor krijgen andere virussen en bacteriën de kans om ook een aanval te doen. Er volgt dan een tweede (ernstiger) besmetting met bijvoorbeeld bronchitis, griep etc.

Je kunt verkoudheid dus enigszins voorkomen door een goede weerstand op te bouwen via gezond te eten, regelmatig te leven en voldoende nachtrust te nemen. En door uit de buurt te blijven van mensen die reeds verkouden zijn en de besmetting kunnen overdragen.

Symptomen en klachten

Verkoudheid gaat dikwijls gepaard met een verstopte neus, hoesten en niezen. Daarnaast kan er ook sprake zijn van lichte verhoging, tranende ogen, koortsuitslag, oorpijn, keelpijn, pijnlijke lymfeklieren van de hals. Ook raakt vaak de voorhoofds- en kaakholte ontstoken, wat hoofdpijn en kiespijn kan geven. Als er reeds sprake is van een chronische benauwdheid of bij astma, kun je door de verkoudheid extra benauwd worden. Ook bij zuigelingen kan zich extra benauwdheid voordoen.

Dokter en kinderen

Bij kleine kinderen moet je natuurlijk extra voorzichtig zijn. Het is altijd verstandig de arts te raadplegen indien het kleintje:
  • jonger is dan 4 maanden en het langer dan 1 dag, 38 graden of meer koorts heeft,
  • jonger is dan 6 maanden en oorpijn heeft of moet hoesten,
  • ouder is dan 6 maanden en langer dan 5 dagen hoest,
  • 6 tot 24 maanden oud is en langer dan 24 uur oorpijn heeft,
  • ouder dan 2 jaar is en langer dan 3 dagen oorpijn heeft.

Kinderen geen pijnstillers geven die acetylsalicylzuur bevatten. Kinderen met waterpokken of griepverschijnselen mogen deze stof onder geen beding binnenkrijgen, i.v.m. verhoogde kans op het syndroom van Reye. Een paracetamol is wel o.k.

Dokter en volwassenen

De dokter in principe raadplegen bij:
  • langer dan 5 dagen koorts,
  • bij benauwdheid en veel slijm ophoesten,
  • langer dan 5 dagen (eenzijdige) pijn in de bovenkaak, kiespijn, kauwpijn, of pijn bij voorover bukken,
  • sprake is van een tweede temperatuurverhoging.

Tips

  • Te vaak en te intensief snuiten prikkelt het neusslijmvlies en leidt ertoe dat het besmette slijm in de oren en voorhoofdsholten kan komen. Eigenlijk is slijm ophalen verstandiger dan snuiten.
  • Stomen onder een handdoek is misschien prettig en verlichtend, maar bewijs dat het helpt is er niet. In ieder geval is het stomen bij jonge kinderen af te raden.
  • Verkoudheid is niet sneller te genezen met geneesmiddelen; het is gewoon een kwestie van uitzieken. Alleen de symptomen kunnen verlicht worden.
  • Bij koorts en pijn eventueel een paracetamol innemen.

Verstopte neus en hoesten

Zowel voor volwassenen als kinderen heeft een apotheker geschikte middelen (vaak zoutoplossingen) die de neusverstopping kan bestrijden. Neusdruppels kunnen bij langdurig gebruik averechts werken en zelfs schade aan het neusslijmvlies veroorzaken. Niet langer dan 7 dagen achter elkaar gebruiken. Tegen een irritante hoest bestaan verzachtende hoestdempende middelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zorg dat je geen griep krijgtDe griep, iedereen heeft het wel eens. Het is een vervelende ziekte welke wordt veroorzaakt door een virus. Lees hoe je…
Griep, oorzaken, symptomen en behandelingHet griepvirus (influenzavirus) geeft besmetting van de slijmvliezen van de luchtwegen. Dit betekent dat de slijmvliezen…
Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep en verkoudheid deze winter!Geen griep of verkoudheid deze winter, maar gezond blijven! Hoe wordt griep veroorzaakt? Wat is het verschil tussen grie…
RS-virus (RSV) bij baby of peuter: wat wil je weten?RS-virus (RSV) bij baby of peuter: wat wil je weten?Het RS-virus (RSV) komt vooral in najaar en winter voor. Het is het belangrijkste verkoudheidsvirus bij jonge kinderen:…
Wat helpt bij griep en verkoudheid? 30 verkoudheidtips!Wat helpt bij griep en verkoudheid? 30 verkoudheidtips!Iedereen heeft het wel eens: verkoudheid of de griep. Is er antibiotica tegen het virus? Lees hier wat helpt tegen griep…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zo voorkom je een verzwakkende verkoudheid"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 24-11-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Winterse gezondheidsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!