InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger met 50 jaar of ouder

Zwanger met 50 jaar of ouder

Zwanger met 50 jaar of ouder Zwanger worden op een leeftijd van 50 jaar of ouder: voor velen vrouwen ondenkbaar of onhaalbaar. Toch komt het regelmatig voor dat ook de oudere vrouw op de natuurlijke manier zwanger wordt en zelfs een gezond kind ter wereld brengt. Wat zijn de voor-en nadelen van een zwangerschap op latere leeftijd?

De kans op zwangerschap na je 50e

Een vrouw is het meest vruchtbaar op een leeftijd tussen de 18 en 26 jaar. Na het 35e jaar gaat de vruchtbaarheid van de vrouw achteruit. In percentages is er duidelijk een verschil te zien. Een vrouw van 20 jaar heeft iedere maand 20 tot 25 procent kans om zwanger te worden. Tussen de 22 en 30 jaar is die kans 15 procent per maand. Met 38 jaar heb je iedere maand nog 5 procent kans om zwanger te worden.

Na het 45e jaar zijn de kansen om op een natuurlijk manier zwanger te worden heel klein. Toch komt het regelmatig voor dat een vrouw van vijftig jaar of ouder via de natuurlijke manier zwanger wordt.

Voordelen van zwanger worden na je 50e

Vrouwen die op oudere leeftijd zwanger willen worden, kiezen hier vaak heel bewust voor. Voor vrouwen die per ongeluk zwanger worden, kan het een grote schrik zijn. Toch kiezen ook deze vrouwen er vaker voor om de zwangerschap te voldragen dan jongere moeders die ongewild zwanger zijn geworden.

Op deze leeftijd hebben veel vrouwen veel meer financiële zekerheid dan hun jongere lotgenoten. Ook zijn vrouwen vanaf vijftig jaar veel geduldiger met kleine kinderen. Ze zijn in staat om makkelijker problemen op te lossen en hun fouten toe te geven. Op het werk of thuis voelen ze niet de druk om te presteren: dit maakt dat deze vrouwen vaak veel rustiger kunnen omgaan met de dagelijkse dingen.

Nadelen van een late zwangerschap

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan een zwangerschap vanaf het vijftigste jaar. Allereerst het medische gedeelte: de kans op een kind met een afwijking is velen malen groter bij een oudere vrouw dan bij een jonge vrouw. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de eicellen die na het 35e levensjaar drastisch achteruit gaat. Een vrouw van 20 jaar heeft weinig kans op een kindje met het syndroom van down: 1 op de 1.000. Met 40 jaar is die kans 1 op de 78. Met 50 jaar is de kans 1 op de 4. Dit wil zeggen dat van elke vier zwangere vrouwen boven de 50 jaar, één vrouw een kind met het syndroom van down krijgt. De kans op een gezond kind is en blijft velen malen groter.

De kans op een miskraam neemt ook toe met het ouder worden. Dit heeft te maken met de slechtere kwaliteit met de eitjes, maar ook door het minder goed werken van de hormonen. Tot het 35e jaar is de kans op een miskraam 10 procent. Na het 40e jaar is de kans op een miskraam toegenomen tot 40 procent.

Een ander nadeel, of voor sommigen een voordeel, is de grotere kans op een meerlingenzwangerschap. Vrouwen van 20 jaar hebben een kans van 1 op 100 om een tweeling te krijgen. Voor vrouwen boven de 40 jaar is dit 1 op de 70. Het sterftecijfer bij een tweelingzwangerschap ligt zeven maal hoger dan bij een normale zwangerschap.

Een oudere zwangere vrouw heeft ook meer kans om opgenomen te worden in het ziekenhuis tijdens de zwangerschap. Dit heeft te maken met een vaker hoge bloeddruk en zwangerschapsdiabetes. Ook worden bevallingen bij oudere vrouwen vaker een handje geholpen middels een inleiding of een keizersnede.

De omgeving

Een jonge vrouw met een dikke buik: iedereen vraagt meteen of zij zwanger is. Maar een oudere vrouw met een dikke buik wordt aangezien voor een vrouw met een buikje-van-het-eten. Bijna niemand staat er bij stil dat ook een vrouw van 50 jaar of ouder zwanger kan zijn.

Vrouwen van boven de 50 jaar met jonge kinderen zijn automatisch oma: zo ziet de buitenwereld het. Op het schoolplein wordt al snel gedacht dat oma haar kleinkind komt ophalen of brengen. Het is soms moeilijk om tegen deze vooroordelen op te boksen. Vaak wordt er ook gedacht dat men het kind onrecht aandoet door op oudere leeftijd zwanger te worden. Immers, het kind zal al snel een "oma" als moeder hebben. Gedeeltelijk klopt dit wel: de levensverwachting voor een vrouw is gemiddeld 82 jaar. Een vrouw die op haar 50e een kind krijgt, zal haar kind vaak op jonge leeftijd al achter moeten laten. Soms al eerder door opname in een verzorgingstehuis. Een kind van 30 zal aan de andere kant al lang in staat zijn om op eigen benen te staan. Bovendien: ook bij jonge moeders is nooit te voorspellen wat de toekomst brengt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Zwanger worden: hoe lang of wanneer?Samen heb je besloten om de toekomst te delen, samen én met een kindje. De voorbehoedsmiddelen gaan aan de kant, en iede…
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pregnancy_over_age_50

Reageer op het artikel "Zwanger met 50 jaar of ouder"

Reacties

Léonie, 28-03-2018 08:03 #6
Hoe groot is de kans om zwanger te worden boven de 50?

Moeder2017, 02-07-2017 14:29 #5
Soms is het niet zozeer dat je er voor kan kiezen, maar overkomt het je.
Ik (49) had 10 jaar geleden al willen kiezen voor nog (ik heb er al 6) een kindje. Toen was de situatie niet stabiel genoeg. Nu zijn de kinderen uit huis, ik heb al 7 kleinkinderen en ik heb veel vrije tijd.
Ik denk dat ik nu zwanger ben, ik kan het nog mis hebben, de test wordt morgen gedaan. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt deze zwangerschap af te breken. Ik menstrueer al 6 maanden niet dus de overgang is ingeluid dacht ik.
Is het zo dan is dit kindje meer dan welkom! Lichamelijk, geestelijk en uiterlijk kan ik nog door voor een 38 jarige, dus ik maak me geen zorgen.

Marlou, 19-05-2016 10:44 #4
Oudere moeders, wat mij betreft waarom niet? Ik heb in mijn leven, nu 50, veel jonge moeders gezien die erg instabiel in het leven staan en zich zelf maar al te vaak boven hun kinderen stelden. Dat vind ik akelig voor opgroeiende kinderen, geen aandacht voor hen! Kinderen worden omdat moeders nog zo met zich zelf bezig is (carrière maken, sociale clubjes maar even naar de creche gebracht. Naar mijn idee staan juist vrouwen boven de 40 stabieler in het leven (meer relativeringsvermogen, meer levenservaring) en is een keuze voor een kind ook meer gewild. Zelf voel ik me ook veel beter in mijn vel zitten dan op m'n 30 ste. Helaas had ik graag kinderen gewild maar na enkele miskramen mocht maar niet lukken. De leeftijdsgrens heeft ervoor gezorgd dat het voor mij een bekeken zaak is. Jammer, want zou graag een fijne opvoeding willen bieden. Verder had ik de vele talenten die ik heb geërfd en waar ik erg van geniet ook weer door kunnen geven. En alleen werken, carrière maken is het voor mij eigenlijk niet. Nichtjes, neefjes en jonge tantes zijn er bij mij genoeg. Ik ben er van overtuigd dat er meer vrouwen zijn zoals ik! Prima dus wat mij betreft; geef oudere vrouwen die het moederschap nog kunnen dragen een kans!

Fien, 17-01-2016 12:53 #3
Ik vind dit heel erg, mijn ouders waren oudere ouders, op mijn dertigste zijn zij gestorven, geen opa en oma.tantes en ooms.
Je hebt dan alleen nog maar neven en nichten.
Vrouwen die erover nadenken om na hun vijftigste nog een kind te nemen.erg egoïstisch, denken aan zichzelf niet aan het kind.
Je hele wereld staat op zijn kop als ouders wegvallen en jezelf nog zo graag het kind willen zijn.
Vreselijke vrouwen, iets anders kan ik hier niet over zeggen.wat kan je jouw kind geven? Een paar jaren? Tig jaren? En dan zoek je het maar uit?
Moet er om huilen dat de medische wereld zo in elkaar zit.twee partijen.oude vrouwen en de artsen.ja je brengt geld in het laatje
Met geld is alles te koop, een baby, is een hard gelach als je achter blijft.lieve oude moeders je geeft jouw kind tig jaren en voor de rest moet jouw kind het doen met wat neven en nichten.als die er dan zijn.

Marieke Boomsma, 09-10-2015 16:22 #2
Zijn het omgevingsfactoren die de kwaliteit van elke vorm van leven aantasten, zoals in Nederland het milieu? Kan het zijn dat men tweehonderd jaar geleden bijna alleen maar gezonde eitjes produceerde? Op schilderijen zie je nooit kinderen of mensen met het syndroom van down en de foto's van slachtoffers in de oorlog van 1040-1945 laten ook geen kinderen met het syndroom van down zien.

Eugenie Mac Gillavry, 05-03-2013 01:41 #1
Het is niet dat ik nog een keer moeder zou willen worden, maar dit wil ik wel even kwijt: Jong van lijf wil niet zeggen dat je dan automatisch jong van geest bent. Ik voel me met mijn nakomertje van bijna 10 nu op mijn 51e jaar jeugdiger en vitaler en een gezelligere moeder dan toen ik met mijn 19e mijn eerste kind kreeg en 7 jaar later mijn tweede en het jaar daarop mijn derde kind. Tijd, toeval en vooral ontwikkeling van karakter, bepalen de omstandigheden waarin een kind opgroeid. Dat je jong bent wil niet zeggen dat je alles dan beter aan kunt. Nu ik ouder ben kan ik ook meer relativeren en ga ik soepeler met alles om. Mijn kleinkind nummer 4 is dit jaar geboren en mijn jongste is nu al 6 jaar ' Tante." Stel dat ik nu nog een kind zou krijgen, dan hebben mijn kleinkinderen een oom of tante die jonger is dan zij. Als ik net zo oud zou zijn als mijn moeder toen zij stierf op haar 79e dan zou dat laatste kind 27 zijn. Oud en hopelijk wijs genoeg om op eigen benen te kunnen staan, en als dat kind net zo snel is als zijn/haar moeder… dan ook al zelf een vader of moeder. én gezegend met 3 oudere zussen., hoe veel moeders kan een kind dan hebben :-) Ach… als mijn geest het aan kan. dan mijn lichaam toch zeker. Dan is het alleen maar hopen dat het kind gezond zal zijn ;-)

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 18-09-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!