InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Okugest helpt bij ernstige zwangerschapsmisselijkheid

Okugest helpt bij ernstige zwangerschapsmisselijkheid

Okugest helpt bij ernstige zwangerschapsmisselijkheid Okugest is een homeopathisch middel dat helpt bij ernstige zwangerschapsmisselijkheid. Dat een zwangerschap in de beginfase gepaard kan gaan met misselijkheid weet iedereen. Hoeveel last je hier als vrouw van hebt wisselt wel heel erg. Sommige zwangere vrouwen krijgen last van zeer ernstige zwangerschapsmisselijkheid. We spreken dan van hyperemesis gravidarum. Dit kan gepaard gaan met overgeven en daardoor uitdroging, gewichtsverlies, ketonurie en in sommige gevallen zelfs hartritmestoornissen en een verstoring van de functie van de lever. Ondersteuning met medicatie is dan gewenst.

Okugest bij zwangerschapsmisselijkheid

Wat is zwangerschapsmisselijkheid?

Zwangerschapsmisselijkheid is iets waar zwangere vrouwen - als ze er mee te kampen krijgen - vaak in de eerste 12 tot 16 weken van hun zwangerschap last van hebben, maar het kan ook veel langer duren. Sommige vrouwen hebben de pech dat ze er hun hele zwangerschap mee te kampen krijgen. De oorzaak moet waarschijnlijk gezocht worden in de hormoonschommelingen die de groei van een baby in de buik teweeg brengen. Stressfactoren kunnen daarbij ook een rol spelen. Zo'n 6 a 7 op de 10 vrouwen die in verwachting zijn krijgen te maken met lichte tot ernstige misselijkheid. Soms komt dit zomaar opzetten, maar het kan ook dat je door behaalde geuren al gaat kokhalzen. Het is bekend dat zwangere vrouwen erg gevoelig kunnen worden voor de vreemdste geuren zoals tandpasta, pindakaas, koffie, parfum of rubber. Dit is in principe helemaal geen reden om je zorgen te maken.

Krijg je te maken met verschijnselen als uitdroging als gevolg van ernstig braken, ketonurie, slapeloosheid, ernstige vermoeidheid of hartritmestoornissen, dan is het raadzaam snel een arts te raadplegen. Wanneer de verschijnselen zo erg zijn dan wordt er gesproken van hyperemesis gravidarium: overmatig zwangerschapsbraken. Soms is het nodig om in het ziekenhuis een infuus in te brengen om zo in ieder geval voldoende vocht en zouten binnen te krijgen en te voorkomen dat de gezondheid van moeder en baby in gevaar komt.

Wat kun je er tegen doen?

Met regelmaat gaan behandelaars over op het toedienen van medicatie. Het gaat dan om zogeheten anti-emetica zoals ondansetron, emesafene of metoclopramide. Dit moet tot gevolg hebben dat het weer mogelijk wordt voldoende voedsel binnen te krijgen en te houden. Als dat niet het geval is dan kan het noodzakelijk worden om over te gaan op het gebruik van sondevoeding om te voorkomen dat je een braakreflex krijgt, maar dit gebeurt alleen in heel ernstige gevallen.

Wanneer je last hebt van een milde vorm van zwangerschapsmisselijkheid dan kun je eigenlijk alleen maar doen aan symptoombestrijding. Weet je dat de misselijkheid vooral veroorzaakt wordt door bepaalde geuren dan kun je er zoveel mogelijk voor proberen te zorgen dat je deze in de omgeving niet tegen komt.

Er zijn veel tips die voor de een een positief effect hebben en bij de ander niets helpen. Veel gehoorde adviezen van ervaringsdeskundigen zijn de volgenden:
  • Probeer eens een vette hap te eten. Dit klinkt vreemd, maar als je een ander maaltijd niet binnen houdt dan wil een patatje met het nog weleens goed doen.
  • Drink frisdrank met koolzuur zoals Spa Rood of Cola. Doordat het bruist kun je ervan gaan boeren en dit brengt vaak verlichting.
  • Sommige vrouwen zijn gebaar bij acupunctuur.
  • Eet wat bosvruchten. Dit wil nog wel eens helpen en daarnaast is het natuurlijk ook gewoon gezond.
  • Drink kokossap, en dan met name het water van de groene kokos. Je kunt dit vaak in de supermarkt en anders zeker bij een toko of natuurwinkel kopen.
  • Het gebruik van Vitamine B6, Vitamine K, Magnesium, gemberwortel kunnen zwangerschapsmisselijkheid doen helpen afnemen.
  • Okugest van VSM is speciaal ontwikkeld om de ergste klachten te verhelpen

Gebruik van Okugest

Okugest is een homeopathisch middel van VSM dat je zonder recept kunt verkrijgen en dat helpt bij het bestrijden van zwangerschapsmisselijkheid. Het bevat de natuurlijke actieve bestanddelen Okoubaka aubrevillei, Arsenicum album, Carbo vegetabilis, Croton tiglium en Veratrum album. Okugest is verkrijgbaar in doordrukblisters met 20, 40 en 60 stuks. Bij acute klachten mag je twee tabletten per uur innemen, tot een maximum van twaalf per dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ZwangerschapsmisselijkheidZwangerschapsmisselijkheidMisselijkheid en overgeven tijdens de zwangerschap komt bij ruim 80 procent van de vrouwen voor. Vaak begint het met wee…
Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het!Zwangerschapsmisselijkheid? Koester het!Zwangerschapsmisselijkheid, de meeste zwangere vrouwen vervloeken dat misselijke gevoel, dat soms nog gepaard gaat met b…
Hyperemesis, extreem veel overgeven tijdens zwangerschapHyperemesis, extreem veel overgeven tijdens zwangerschapZo vreselijk veel braken en overgeven tijdens de beginfase van de zwangerschap dat de zwangere vrouw geen voedsel en gee…
Zwangerschapsmisselijkheid, meer dan een kwaaltje!Zwangerschapsmisselijkheid, meer dan een kwaaltje!Wanneer er een kindje op komst blijkt te zijn kan voor de meeste vrouwen hun geluk niet op. Helaas gaat voornamelijk het…
Zwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZwangerschapsmisselijkheid, een nare zwangerschapskwaalZelfs als je nog maar nét weet dat er een kindje op komst is, kan je al last hebben van zwangerschapsmisselijkheid. Deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: VSM Okugest
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwangerschapsmisselijkheid
  • http://www.zwangerschap-misselijkheid.nl/voeding-extreme-zwangerschapsmisselijkheid/tips-van-ervaringsdeskundigen/

Reageer op het artikel "Okugest helpt bij ernstige zwangerschapsmisselijkheid"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 12-09-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!