InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bandenpijn bij zwangerschap

Bandenpijn bij zwangerschap

Bandenpijn bij zwangerschap Bandenpijn bij zwangerschap: die twee horen bij elkaar als thee met een koekje. Bandenpijn kan al zeer vroeg in de zwangerschap optreden, en zal naarmate de zwangerschap vordert ook wat heviger voelbaar zijn. Bandenpijn kan continue aanwezig zijn¨, maar is er wel vaak in fasen. Hoe herken je deze pijn en waardoor ontstaat het?

Wat is bandenpijn?

Bandenpijn is een kwaal die tijdens de zwangerschap voorkomt. De baarmoeder hangt in de buikholte aan banden, die de baarmoeder op zijn plaats houdt. Door de groei van de baarmoeder tijdens de zwangerschap wordt er aan deze banden getrokken. Deze rek veroorzaakt pijn, ook wel bandenpijn genoemd. Bandenpijn moet niet verward worden met hevige buikkrampen. Het verschil tussen deze twee zit hem in de ernst van de situatie: bij hevige buikkrampen kan dit duiden op een miskraam, terwijl bandenpijn nooit op een miskraam duidt maar een volkomen normaal verschijnsel is. Toch is het soms moeilijk om, vooral bij een eerste zwangerschap, het verschil tussen hevige buikkrampen en bandenpijn te herkennen.

Bandenpijn herkennen

Vaak is bandenpijn te herkennen door de lager gelegen pijn dan bij buikkrampen. De banden zitten namelijk vast aan het schaambot en aan het stuitje. De pijn die gevoeld wordt ligt dus veel lager dan bij buikkrampen. Het schaambot kan vooral vermoeid en pijnlijk aanvoelen, wat verergert wordt wanneer je zelf moe bent of veel staand werk verricht. Soms doet het gebied rond het schaambot al pijn bij aanraking. Hoewel gezegd wordt dat echte bandenpijn pas vanaf 20 weken zwangerschap voor komt, voelen veel vrouwen dit al vanaf ongeveer 8 weken zwangerschap, soms zelfs nog eerder. Wel is het zo dat de bandenpijn heviger wordt naarmate de zwangerschap vordert, omdat er zwaarder aan de banden getrokken wordt.

Een goede houding: draag je eigen buik

Veel zwangere vrouwen laten de buik hangen, waardoor deze nog meer aan de banden rekt. De buikspieren regelmatig aanspannen is de beste methode. Trek de navel naar binnen, op deze manier span je de buikspieren aan. Het is niet verstandig om tijdens een zwangerschap sit-ups te gaan doen om de buikspieren te trainen. Tijdens de zwangerschap verplaatsen de grote buikspieren zich naar de zijkant. Dit is nodig om plaats te makken voor de groter wordende baarmoeder. Sit-ups worden nu pijnlijk en brengt bovendien gevaar met zich mee: de buikwand kan gaan zakken. De eerste drie maanden kunnen nog wel sit-ups gedaan worden. Tussen de drie en zes maanden is het mogelijk om alleen de schuine buikspieren te trainen. Vanaf zes maanden zwangerschap worden sit-ups niet meer aangeraden. Wacht liever met het trainen van de buikspieren tot na de bevalling.

Sommige vrouwen vinden het fijn om een ondersteunende buikband te dragen. Let op, een ondersteunende buikband is iets heel anders dan een sierbuikband. De buikbanden met motiefjes erop en in allerlei kleurtjes dienen puur voor de sier en hebben geen ondersteunende functie. De ondersteunende buikband wordt onder de kleding gedragen, direct op de huid en bestaat vaak uit een broekje of panty en is middels klittenband of knoopjes aan te snoeren. Deze buikbanden horen strak te zitten, dit in tegenstelling tot de sierbuikband. Draag een ondersteundende buikband alleen tijdens werkzaamheden en doe hem daarna weer af. Een buikband ondersteunt wellicht de baarmoeder en de rug, maar zorgt er ook voor dat de spieren snel verslappen. Hierdoor ontstaan er uiteindelijk alleen maar meer klachten.

Bandenpijn en bloedverlies

Bandenpijn hoort niet bij bloedverlies. Sterker nog, bandenpijn kan geen bloedverlies veroorzaken. Heb je wel last van bloedverlies, dan kunnen hier verschillende oorzaken voor zijn. Dit kan komen door een beter doorbloedde baarmoedermond waardoor deze makkelijker gaat bloeden bij drukverschil (hoesten, niezen, bukken en tillen). Bloedverlies in combinatie met buikkrampen kan duiden op een dreigende miskraam. In de helft van alle gevallen van een dreigende miskraam, gebeurt er uiteindelijk helemaal niks en verloopt de zwangerschap verder goed. Buikkrampen voelen ook anders aan dan bandenpijn. Buikkrampen komen soms regelmatiger voor en worden vooral hogerop gevoeld, zeker niet ter hoogte van het schaambot. Wanneer je bloedverlies niet vertrouwt, kan je contact opnemen met de verloskundige. Deze kan eventueel een echo maken om te bekijken waar het bloedverlies van afkomstig is. In veel gevallen wordt er geen duidelijke oorzaak gevonden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bandenpijn bij zwangerschap"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 06-03-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!