InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bandenpijn en zwanger

Bandenpijn en zwanger

Bandenpijn en zwanger Bandenpijn in de zwangerschap komt meestal voor rond de 20e week. Maar ook al vroeg in de zwangerschap kan bandenpijn voorkomen. Bandenpijn is niet te voorkomen tijdens de zwangerschap maar je kan er wel iets tegen doen om de pijn te verminderen. Zo zal een ondersteunende buikband verlichting kunnen geven, maar ook een juiste houding is belangrijk.

Wat is bandenpijn

Om te weten te komen wat bandenpijn is, moet je eerst weten wat de banden zijn. De baarmoeder ligt verstopt achter de blaas, en voor de endeldarm. De baarmoeder zit hier niet los in de buikholte maar wordt op zijn plaats gehouden door middel van banden. Deze banden zijn te vergelijken met elastieken, ze kunnen dus meerekken tijdens de zwangerschap. Dat meerekken gaat niet zomaar, dit gaat beetje bij beetje.

Tijdens de zwangerschap groeit de baarmoeder mee met het groeiende kind. De baarmoeder is normaal ongeveer zo groot als een mandarijn en zal mee moeten groeien om het kind de ruimte te geven om te groeien. Door de groei van de baarmoeder wordt er aan de banden getrokken. Dit gaat soms gepaard met pijn. Dit soort pijn wordt bandenpijn genoemd.

Bandenpijn aan het begin van de begin zwangerschap

Hoewel wordt beweerd dat bandenpijn pas rond de 20e week van de zwangerschap voor komt, kan bandenpijn ook al veel eerder ontstaan, soms al vanaf 6 weken. Vaak wordt het niet herkend als bandenpijn maar het gaat wel degelijk om een vorm van bandenpijn of baarmoederpijn. Bandenpijn of baarmoederpijn vroeg in de zwangerschap herken je doordat je een plotselinge stekende pijn voelt. Vaak is dit wanneer je een plotselinge beweging maakt. Bijvoorbeeld tijdens het bukken of tijdens het opstaan kan er een stekende pijn optreden. Maar ook wanneer de vrouw moet hoesten of niezen kan er bandenpijn ontstaan. Deze vorm van bandenpijn kan van de groeiende banden afkomen, maar ook van de groeiende baarmoeder zelf.

Doordat de baarmoeder ook in het begin van de zwangerschap groeit wordt er ook druk op de banden uitgeoefend. Dit kan bandenpijn veroorzaken. De meeste vrouwen hebben hier niet direct last van en krijgen de klachten pas later in de zwangerschap. Maar bandenpijn vroeg in de zwangerschap kan zeker voorkomen, hoewel in minder mate. In de meeste gevallen zullen de klachten van de baarmoeder zelf afkomen.

Bandenpijn vanaf de 20e week

De meeste bandenpijn komt later in de zwangerschap voor. Bij plotselinge bewegingen maar soms ook wanneer de zwangere vrouw helemaal niks doet. Een vervelend verschijnsel omdat de dikker wordende buik toch al aardig in de weg begint te zitten. De meeste bandenpijn voelt de vrouw aan de zijkant of ter hoogte van het schaambot. Het kan aanvoelen alsof er een scherp voorwerp in de buik gestoken wordt. Ook kan het schaambot gekneusd aanvoelen. Dit heeft allemaal met de bandenpijn te maken. Soms kan de pijn continue aanwezig zijn. Dit is vaak van tijdelijke aard en zal uiteindelijk weer verdwijnen. bandenpijn heeft niks met weeën te maken en zullen ook niet regelmatig terug keren. Bandenpijn ontstaat meestal vrij plots en kan net zo plots weer afgelopen zijn.

Een tweede of volgende zwangerschap geeft vaak veel eerder bandenpijn doordat de buikspieren door de eerste zwangerschap verslapt zijn. De baarmoeder heeft hierdoor nog maar weinig steun van de buikspieren en zal sneller in de banden gaan hangen.

Tegen bandenpijn

Bandenpijn is niet te voorkomen. Het is iets dat bij het zwanger zijn hoort. maar bandenpijn kan je wel iets verlichten. Laat in ieder geval je buik niet slap hangen. Draag je buik met je buikspieren door deze aan te spannen. Hierdoor hangt de buik minder aan de banden en zal er minder druk op de banden staan.

Speciaal voor de zwangere vrouw zijn er zwangerschap steunbroekjes of steunbanden die je om de zwangere buik draagt. Ze ondersteunen vooral het onderste gedeelte van de buik. Let op dat je een ondersteunende band niet verward met een gewone buikband. Deze gewone buikband is vaak modieus en draag je ter verlenging van bijvoorbeeld een truitje of om je zwangere buik te showen. Een ondersteunende buikband heeft weinig modieus in zich en draag je onder je kleding. Let op dat je hem goed bevestigd en dat de band ook ondersteund. Draag de band niet te lang achter elkaar en wissel de band af door zelf je buik te dragen door je buikspieren aan te spannen.

Heb je na een zware dag echt veel last van bandenpijn, ga dan rustig liggen en leg een lekkere warme kruik tegen je buik aan. Dit kan ook verlichting geven. Ook een warm ontspannen bad doet wonderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bandenpijn: zwangerschapBandenpijn: zwangerschapBandenpijn komt voor vanaf 20 weken zwangerschap, bij een volgende zwangerschap vaak al eerder. Ook vroeg in de zwangers…
Bandenpijn bij zwangerschapBandenpijn bij zwangerschapBandenpijn bij zwangerschap: die twee horen bij elkaar als thee met een koekje. Bandenpijn kan al zeer vroeg in de zwang…
Pijn in onderbuik zwangerPijn in onderbuik zwangerPijn in de onderbuik wanneer je zwanger bent is niet alleen vervelend maar soms ook verontrustend. Vaak is het onbekend…
Pijn aan baarmoederPijn aan baarmoederPijn aan de baarmoeder kan ontstaan tijdens de zwangerschap, maar ook buiten een zwangerschap om. Zo kunnen er vleesbome…
Buikpijn in de zwangerschap?Buikpijn in de zwangerschap?Buikpijn tijdens de zwangerschap komt regelmatig voor. Bij een prille zwangerschap hoor je vaak dat de pijn op menstruat…

Reageer op het artikel "Bandenpijn en zwanger"

Reacties

Mylady, 01-12-2014 23:37 #3
Halo ik heb 2maanden geleden een miskraam gekregen toen ik 10weken zwanger was. Hierdoor moest ik ook een curettage ondergaan. Heb daarna een ontsteking gehad aan mijn baarmoeder waardoor ik antibiotica moest slikken. We zijn nu een maand verder heb geen last meer gehad. Heb alleen nu sinds een week terug stekende pijn en dan vooral bij het hoesten niezenů Wat kan dit zijn? Mijn huisdokter zegt dat mijn baarmoeder gewoon nog moet herstellen van de curettage maar ik denk dat er toch wel iets anders is. Help!

Tessa, 26-09-2014 23:34 #2
Ik ben nu 21 weken zwanger en heb al ongeveer 6 weken heel veel last van bandenpijn. Kom mn dag eigenlijk alleen door met parecetamol. Nou staat in het bovenstaande artikel dat je je buikspieren moet aanspannen. Ik heb dit na gevraagd bij mijn verloskundige en zij zegt juist zo min mogelijk je buikspieren aanspannen. Doordat je buikspieren aan de kant gaan vanwege je groeiende buik moet je ze zo min mogelijk belasten. Als je ze teveel gebruikt tijdens je zwangerschap bestaat er een kans dat ze daarna niet meer helemaal netjes op hun plek komenů wees hier dus voorzichtig mee! Ook de ondersteunende band mag ik juist wel Veel dragen zodat het me steun bied. Hou je dus niet klakkeloos vast aan dit artikel en doe navraag bij je verloskundige.

Amy Marsilje, 22-11-2013 07:55 #1
Ik ben nu ongv 17 weken, en de banden pijn is bij mij gaan optreden omdat ik een verkoudheid heb opgelopen en me eigen helemaal suf hoest. en nu sinds de 4e dag dat ik die verkoudheid heb, begint bij de banden pijn echt op te komen, en inderdaad het is echt geen pretje. maar als straks dan dat kleine lieve meisje in me handjes heb, is t niet voor niets geweest.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-10-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!