InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bandenpijn: zwangerschap

Bandenpijn: zwangerschap

Bandenpijn: zwangerschap Bandenpijn komt voor vanaf 20 weken zwangerschap, bij een volgende zwangerschap vaak al eerder. Ook vroeg in de zwangerschap kan er sprake zijn van rek of groeipijn. Wat is bandenpijn en is het iets om me zorgen over te maken?

Zwangerschap

Bandenpijn komt voor in de zwangerschap. Het is een veel voorkomende klacht. Bandenpijn komt vooral voor vanaf de 20e week van de zwangerschap, maar ook in het begin is er sprake van een soort bandenpijn. Bij een tweede of volgende zwangerschap kan bandenpijn al veel eerder optreden.

De banden

De baarmoeder hangt als het ware in de bekken van de vrouw aan banden. Aan de bovenkant van de baarmoeder zitten de banden, die naar het schaambotje toe lopen. De banden houden de baarmoeder op de plaats. Maar wanneer de baarmoeder gaat groeien, komt er druk te staan op de banden. En dit wordt dan omschreven als bandenpijn.

Pijn vroeg in de zwangerschap

Hoewel dit geen echte bandenpijn is, wordt het wel vaak als bandenpijn omschreven. Vroeg in de zwangerschap kunnen er plotseling felle steken ontstaan, vooral bij het veranderen van houding. Dit komt door de veranderingen die in het lichaam plaats vinden, en is volkomen normaal. De zwangerschap is nog zo vroeg, dat er nog geen druk en rek op de banden staan en er dan ook geen sprake is van bandenpijn, maar voor het gemak wordt het ook omschreven als bandenpijn. Zolang er geen sprake is van bloedverlies, zijn steken of krampen die plotseling ontstaan en ook weer verdwijnen, volkomen onschuldig. Krampen die aan blijven houden en eventueel gepaard gaan met bloedverlies, geven iets meer reden tot zorgen en kunnen het beste onderzocht worden door een verloskundige.

Bandenpijn vroeg in de zwangerschap kunnen soms zeer pijnlijk zijn en omschreven worden als messteken. Ze kunnen meerdere malen achter elkaar voorkomen. Probeer rust te houden op deze momenten.

Bandenpijn vanaf 20 weken

Vanaf 20 weken zwangerschap komt er steeds meer gewicht en druk op de banden te staan. Deze banden moeten meerekken en dit kan pijn geven. Bandenpijn kan vooral ontstaan bij het veranderen van houding, zoals het opstaan of bukken. Men voelt dan een stekende felle pijn, die ook weer wegzakt na even stil te blijven staan.

Voorkomen

Bandenpijn is niet te voorkomen,het hoort gewoon bij de zwangerschap. Wel kan de bandenpijn wat beperkt worden. Tijdens het staan de buik af en toe aanspannen is een nuttige oefening. Span en ontspan de buikspieren regelmatig. Laat de buik ook niet hangen tijdens het langdurig staan, maar span de spieren wat aan. Probeer hierbij de rug niet bol te trekken. 's avonds een warme kruik tegen de pijnlijke buik aan kan enorm opluchten, de spieren kunnen zo ontspannen en men kan de volgende dag weer met frisse moed er tegen aan.

Buikband

Wanner de bandenpijn echt ernstig is, kan een buikband ondersteuning bieden. Het gaat hier niet om een sierbuikband, maar een echte ondersteunende buikband. Deze buikband ondersteunt tevens de rugspieren en zit als een soort elastieken band om de buik heen, met aan de onderkant een extra versteviging. Deze ondersteunende buikband zit vrij strak om de buik, dus het kan zijn dat men dit niet prettig vind zitten. Het is vaak een kwestie van wennen. Probeer deze ondersteunende buikband niet te vaak te dragen, de spieren kunnen hier erg lui van gaan worden. Draag de buikband alleen tijdens periodes waarin dit echt nodig is. Tussendoor de buikband af doen en zelf de buikspieren aanspannen, om deze te oefenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bandenpijn en zwangerBandenpijn en zwangerBandenpijn in de zwangerschap komt meestal voor rond de 20e week. Maar ook al vroeg in de zwangerschap kan bandenpijn vo…
Bandenpijn bij zwangerschapBandenpijn bij zwangerschapBandenpijn bij zwangerschap: die twee horen bij elkaar als thee met een koekje. Bandenpijn kan al zeer vroeg in de zwang…
Zwanger van een tweeling: verschijnselenZwanger van een tweeling: verschijnselenWie zwanger is, is hier vaak ontzettend blij mee. Je droomt al negen maanden verder, als je één kindje in je armen hebt.…
Zwangerschap: week 21 tot en met 24Zwangerschap: week 21 tot en met 24In deze periode is de 20 weken echo achter de rug. Mocht hier iets uitgekomen zijn, dan kan daar nu actie op worden onde…
Help, ik ben zwangerHelp, ik ben zwangerJe wilt zwanger worden en alles weten over de methodes zoals de temperatuurmethode of de ovulatietest, hoe vruchtbaar je…

Reageer op het artikel "Bandenpijn: zwangerschap"

Reactie

Sylvia, 01-11-2011 14:20 #1
In welke winkel kan ik slagen voor zo'n buik band? want ik ben al even op zoek, dus bij welke winkel moet ik zijn? want dan kan ik hem even passen en als ik het bestel via internet niet en vind ik het dus niet zo handig.
met vriendelijke groet Sylvia de Bruin. Reactie infoteur, 01-11-2011
Hallo Sylvia,
Bij prenatal verkopen ze de ondersteunende buikbanden. Let wel op dat je om de juiste buikband vraagt: dus niet om de sierbuikband.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!