InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Oefenen voor je bevalling met de Epi-no

Oefenen voor je bevalling met de Epi-no

Oefenen voor je bevalling met de Epi-no Bevallen..een topprestatie en tegelijkertijd zo gewoon omdat miljoenen vrouwen al kinderen op de wereld hebben gezet. Als je voor je eerste bevalling staat, kun je je echter behoorlijk onzeker voelen. Veel vrouwen vragen zich af of ze de pijn aankunnen, of ‘het wel past’ en zijn bijvoorbeeld bang voor inknippen of inscheuren. Voor deze vrouwen bestaat er een mogelijkheid om de spieren van je bekkenbodem alvast wat soepeler te maken, waardoor je zelfverzekerder de bevalling ingaat. Hier bestaat een handig apparaatje voor, de epi-no.

Geen knip

Letterlijk betekent epi-no ‘geen knip’. ‘Epi’ is de afkorting van episiotomie, de medische term voor inknippen en ‘no’ betekent ‘nee’. De gedachte aan een knip of het uitscheuren van het perineum is iets waar veel vrouwen zich voor de bevalling zorgen over kunnen maken. Heel begrijpelijk, want knippen betekent vaak ook hechten. Het herstel na de bevalling duurt langer omdat het bekkenbodemgebied langer pijnlijk en gevoelig voor ontstekingen blijft. Een knip is soms noodzakelijk, bijvoorbeeld als de baby in nood is en sneller geboren moet worden. Zo'n knip wordt in een wee gezet, hierdoor ervaar je nauwelijks pijn. Voorkomen is echter beter dan genezen.

Afrikaanse oorsprong

De epi-no is ontwikkeld naar aanleiding van ervaringen van sommige Afrikaanse vrouwen, die hun spieren van de vagina trainen met behulp van kalebassen. Deze brengen zij in en na enige tijd persen zij ze voorzichtig weer uit. Door iedere keer een grotere kalebas in te brengen en uit te persen, rekken ze op deze manier de spieren alvast wat op. Het is gebleken dat deze vrouwen door het oefenen minder snel inscheuren tijdens de bevalling.

Ballonnetje

De epi-no is geen kalebas, maar een opblaasbaar siliconen ballonnetje, dat je met een beetje glijmiddel op waterbasis inbrengt in de vagina. Je kunt het ballonnetje met behulp van een pompje een beetje oppompen, elke dag wat groter. Je laat het ballonnetje een minuut of tien zitten, waarna je het voorzichtig uitperst. Hiermee oefen je als het ware de persfase van de bevalling. Het uiteindelijke doel is om een diameter van 8 tot 10 centimeter te bereiken. Dit is ongeveer wat een gemiddeld babyhoofdje meet op het breedste gedeelte van het hoofd. Je kunt vanaf week 37 van de zwangerschap beginnen met oefenen, eerder is niet aan te raden.

Oefeningen

Bekenbodemspieren trainen

Met de epi-no kunnen de bekkenbodemspieren getraind worden. Je brengt de ballon een stukje in, vervolgens probeer je de ballon door het zachtjes aanspannen van de spieren omhoog te bewegen. Dit doe je gedurende tien seconden, waarna je tien seconden ontspant. Dit aan- en ontspannen probeer je tien minuten vol te houden.

Rekken

Door de ballon in te brengen en voorzichtig op te pompen tot een grootte die nog comfortabel aanvoelt, rek je de spieren in het vaginale gebied geleidelijk op. Door elke training de ballon wat groter op te pompen, wordt het weefsel steeds wat soepeler. Denk er om dat je nooit over je pijngrens heengaat. Als je de ballon hebt uitgeperst kun je deze naderhand opmeten om te kijken hoeveel vorderingen je hebt gemaakt. In het begin kan het prettig zijn om wat lucht te laten ontsnappen via het luchtventiel. Dit vergemakkelijkt het uitpersen. Na verloop van tijd kun je de lucht in het ballonnetje laten omdat het persen steeds soepeler zal gaan. Te allen tijde is het mogelijk de ballon leeg te laten lopen via het luchtventiel. Dit is een geruststellende gedachte, mocht het een keer niet lukken om de ballon uit te persen. Twintig minuten per dag oefenen volstaat.

Na de bevalling

Drie weken na de bevalling is het mogelijk de bekkenbodemspieren te trainen ter bevordering van het herstel. In de bijgeleverde handleiding van de epi-no staan diverse oefeningen beschrevn die je in het kader hiervan die je kunt doen.

Effect van het trainen met de epi-no

Doordat je al wat ervaring hebt met het naar buiten brengen van de ballon, weet je tijdens de persfase van de bevalling wat je moet doen. Je weet hoe het voelt en daar kun je op inspelen. Je gaat de bevalling met meer zelfvertrouwen in, bovendien zul je meer vertrouwen hebben in wat je lichaam van nature kan.
De spieren van de bekkenbodem worden getraind met de epi-no, waardoor je sneller hertelt na de bevalling. Het risico op incontinentieklachten vermindert hierdoor sterk.
Je oefent thuis in alle rust, waardoor je leert te ontspannen. Hoe meer ontspannen je bent tijdens de bevalling, hoe soepeler en sneller deze meestal verloopt. Je verzet je minder tegen de pijn en maakt daardoor minder adrenaline aan, waardoor je ook daadwerkelijk minder pijn ervaart.

Niet gebruiken als..

Het gebruik van de epi-no is af te raden bij de volgende situaties:
  • Als tijdens de zwangerschap reeds is vastgesteld dat er om welke reden dan ook geen natuurlijke bevalling kan plaatsvinden en er dus een keizersnede gepland staat.
  • Als er kans is op infectie doordat bijvoorbeeld de vliezen voortijdig zijn gebroken of bij een vaginale infectie of bloedingen in het vaginale gebied.
  • Als er baarmoederhalskanker is geconstateerd.
  • Als het gebruik van de epi-no te veel pijn veroorzaakt.

Ervaringen

Als je op internet zoekt naar ervaringen met de epi-no, zijn deze over het algemeen positief. Vooral in Zwitserland en Duitsland wordt de epi-no veelvuldig gebruikt en aanbevolen door specialisten.
In Nederland zijn de meningen wat meer verdeeld. Sommige verloskundigen zijn enthousiast en raden het gebruik van de epi-no aan bij hun cliënten. Andere specialisten zijn sceptisch, vinden het geldklopperij en beweren dat de epi-no juist het tegenovergestelde bereikt en angst voor de bevalling eerder in de hand werkt.
Vraag je verloskundige er eens naar, of google eens als je twijfelt over het gebruik van de epi-no. Op diverse zwangerschapspagina’s vind je bevallingsverhalen. Op basis hiervan kun je beslissen of je al of niet gebruik wilt maken van de geboortetrainer.
© 2013 - 2019 Paulina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Inknippen en scheuren tijdens bevallingInknippen en scheuren tijdens bevallingEen bevalling verloopt niet altijd zonder schade aan de vagina. Als je bent bevallen, bekijkt de verloskundige de schede…
Perineum pijn: pijn tussen balzak en anus of vagina en anusPerineum pijn: pijn tussen balzak en anus of vagina en anusHet gebied tussen de anus en bij vrouwen de vulva/vagina en bij mannen de balzak (scrotum) wordt het perineum genoemd. H…
Help, ik ben zwangerHelp, ik ben zwangerJe wilt zwanger worden en alles weten over de methodes zoals de temperatuurmethode of de ovulatietest, hoe vruchtbaar je…
Homeopathie bij beschadigd weefsel na bevallingHomeopathie bij beschadigd weefsel na bevallingNa negen maanden zwangerschap is het eindelijk zover, de bevalling kan gaan beginnen. Tijdens een bevalling heeft u te m…
Aangezichtsligging in de zwangerschapAangezichtsligging in de zwangerschapDe normale liggingspositie voor de babyvlak voor de bevalling is de hoofdligging. Soms komen er afwijkende liggingen voo…
Bronnen en referenties
  • www.epino.nl

Reageer op het artikel "Oefenen voor je bevalling met de Epi-no"

Infoteur: Paulina
Gepubliceerd: 01-04-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!