InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > 12 weken zwanger: Tips voor jonge moeders

12 weken zwanger: Tips voor jonge moeders

12 weken zwanger: Tips voor jonge moeders De twaalfde week van de zwangerschap is een echte mijlpaal. Hoewel de baby nog erg klein is, meestal zo'n 6 tot 8 cm, is deze vrijwel helemaal klaar met ontwikkelen. De meeste organen zijn helemaal gevormd en de vorm van een kind wordt elke echo steeds duidelijker. Maar wat gebeurt er nog meer met je lichaam wanneer je twaalf weken zwanger bent?

De baby

De baby wordt steeds duidelijker zichtbaar op elke echo die je laat maken. Hoewel de meeste vrouwen de eerste echo pas rond de tiende week laten maken, kun je al duidelijk de vorm van een baby onderscheiden. Je bent nu toch echt zwanger! Wist je dat het hartje van je baby wel 160 slagen per minuut maakt in de twaalfde week van je zwangerschap?

In de twaalfde week is de baby zo goed als "af". Voornamelijk het gezicht gaat zich nog verder ontwikkelen voordat de rest van het lichaam gaat groeien. De ogen gaan dichterbij elkaar staan, de oren gaan op de juiste positie staan en de neus en mond worden steeds beter ontwikkeld.

Vruchtwaterpunctie

Eventuele erfelijke aandoeningen of chromosomale afwijkingen kunnen vanaf de twaalfde week opgespoord worden. Meestal gebeurt dit door een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Hiermee kan bijvoorbeeld gekeken worden of het kindje lijdt aan het syndroom van Down. Meestal worden deze testen uitgevoerd op aanvraag van de vrouw of als er bepaalde genetische aandoeningen in de familie zitten.

Het gewicht

De vrees van iedere vrouw wordt in de twaalfde week van de zwangerschap langzaamaan werkelijkheid, het gewicht gaat toenemen. Doordat de baby gaat groeien en in gewicht toeneemt, gaat de buik van de buik van de vrouw uitzetten en neemt het gewicht toe. Als je goed kijkt zul je zeker al verschil merken in de omvang van de buik, vooral in de onderbuik zal al een bolling te zien zijn.

Bron: Onbekend, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Onbekend, Flickr (CC BY-2.0)

Datum uitrekenen

Dit is voor veel aankomend ouders een mijlpaal, je hebt nu immers een echte datum oom naar toe te leven. Vanaf de twaalfde week kan er een vrij betrouwbare berekening gemaakt worden wanneer je het kindje kan verwachten. Vaak ligt de daadwerkelijke bevalling ergens rond deze datum.

Testen

Vanaf de twaalfde week word je als zwangere vrouw regelmatig getest op je algehele gezondheid. Deze test moeten er voor zorgen dat het lichaam in perfecte staat blijft zodat het kindje goed kan groeien en ontwikkelen. Over het algemeen worden vanaf de twaalfde week de volgende tests afgenomen:

Bloeddruk

De bloeddruk kan tijdens de zwangerschap standaard iets hoger liggen dan normaal. Een te hoge bloeddruk kan zorgen voor zwangerschapsvergiftiging en dan is soms levensbedreigend voor het kind en de moeder.

Bloedsuiker

Het is vrij normaal dat de bloedsuikerspiegel hoger ligt dan anders, dit heet zwangerschapsdiabetes. Dit is verder niet schadelijk en zal na de zwangerschap ook direct weer verdwijnen.

IJzergehalte

IJzer is een belangrijk bouwmiddel voor het lichaam van het baby’tje. Het ijzergehalte wordt daarom ook nauwlettend in de gaten gehouden en eventueel kun je ijzersupplementen voorgeschreven krijgen.

Urineonderzoek

Niet iedere verloskundige acht een urine onderzoek noodzakelijk. Meestal wordt dit alleen gedaan als uit andere test blijkt dat er iets niet helemaal duidelijk is. Vaak wordt er via de urine getest op bloedsuiker en eiwitten.

Bloedgroep en resusfactor

Vaak wordt getest op bloedgroep en positieve of negatieve resusfactor. Wanneer de resusfactor negatief blijkt te zijn hoeft dit niet direct voor problemen te zorgen, maar wordt het bloed wel verder onderzocht op eventuele complicaties.

SOA's

Sommige SOA's kun je ongemerkt voor een lange tijd meedragen in het lichaam. Het is daarom van belang zo vroeg mogelijk te ontdekken of je eventueel een SOA hebt opgelopen zodat de baby hier niet mee besmet wordt. Vaak wordt er getest op HIV, Syfilis en Hepatitis B.

Lees verder

© 2013 - 2019 Gosupress, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wanneer ben ik uitgerekend?Wanneer ben ik uitgerekend?Wanneer is een zwangere vrouw uitgerekend? Duurt een zwangerschap 38 of 40 weken? Soms blijkt het lastig te zijn om uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Helga Weber, Flickr (CC BY-ND-2.0)
  • http://www.flickr.com/photos/91695677@N00/3448935105/
  • http://www.flickr.com/photos/7796992@N08/3806386668
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "12 weken zwanger: Tips voor jonge moeders"

Infoteur: Gosupress
Gepubliceerd: 31-07-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!