InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapskwaaltjes door vitamine B12-tekort

Zwangerschapskwaaltjes door vitamine B12-tekort

Zwangerschapskwaaltjes door vitamine B12-tekort Ben je zwanger en heb je last van vermoeidheid, tintelingen, geheugenverlies, depressiviteit en ben je erg misselijk? Het zou wel eens aan een vitamine B12-tekort kunnen liggen. Een vitamine B12-tekort kan niet alleen schadelijk voor jezelf zijn, ook je kind kan er de nadelen van ondervinden als je dit tekort niet aanvult. Het tekort is moeilijk aan te tonen in bloedonderzoek omdat een hoge waarde foliumzuur de b12 test waarde beïnvloedt. Aangezien de meeste zwangere vrouwen extra foliumzuur slikken is het goed hiervan op de hoogte te zijn.

Voorraad vitamine B12

Een vitamine B12-tekort ontstaat niet zomaar ineens. Vitamine B12 is de enige in water oplosbare vitamine die in het lichaam wordt opgeslagen. Het is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Een goede voorraad is voldoende voor minimaal drie tot soms wel tien jaar. Als je daar doorheen bent gaat de bloedwaarde dalen en ga je de verschijnselen van een tekort merken.

Oorzaak B12-tekort

De meest voorkomende oorzaak is een verstoorde opname in het maag-darmkanaal. Denk hierbij aan een parasiet of bijvoorbeeld bacteriële overgroei. Wanneer ooit het laatste gedeelte van je dunne darm is verwijderd, of wanneer deze niet goed functioneert is de opname van vitamine B12 verminderd. Maar ook (langdurig) gebruik van maagzuurremmers of andere medicijnen kan een tekort veroorzaken. Wanneer je langere tijd geen of weinig vlees, vis, eieren en melkproducten at kun je een vitamine B12-tekort hebben ontwikkeld. Daarnaast kunnen lachgas en alcoholisme een oorzaak zijn.

Vermoeidheid, misselijk, depressie en andere verschijnselen en zwangerschapskwaaltjes

De verschijnselen van een B12-tekort zijn in sommige gevallen vaag en kunnen al een tijd sluimeren voordat je ze opmerkt. Zo kun je last hebben van een doof of juist brandend gevoel in je armen, benen, handen en/of voeten. Je kunt last hebben van stemmingswisselingen of apathie. Verder kun je last hebben van spierpijn, een ontstoken tong of bijvoorbeeld een uitblijvende, hevige of te lange menstruatie. Wanneer je deze klachten al had kun je tijdens je zwangerschap meer last hebben van misselijkheid en vermoeidheid en andere ‘typische’ zwangerschapskwaaltjes.

Testen en behandeling vitamine B12-tekort zwanger

Een langdurig tekort kan blijvende schade veroorzaken. Laat je daarom testen op deze vitamine als je bovenstaande klachten hebt. Heb je een goede Hb-waarde dan wil dat niet zeggen dat je B12 gehalte goed is. Wanneer na een test is gebleken dat je een tekort hebt, zal dit snel behandeld moeten worden. Tijdens je zwangerschap verbruik je namelijk meer vitamine B12. De behandeling bestaat uit injecties of tabletten.

Je baby

Foliumzuur kan niet in het lichaam omgezet worden wanneer er een tekort aan vitamine B12 bestaat. Gebleken is dat moeders met een kind met spina bifida duidelijk lagere waarden van serum-B12 hadden dan moeders met gezonde kinderen. Wanneer je baby geboren is en je geeft borstvoeding terwijl je een onbehandeld vitamine B12-tekort hebt geef je dit tekort door aan je baby. Al op de leeftijd van 3 of 4 maanden kunnen niet-specifieke klachten zoals een ontwikkelingsachterstand en een afbuigende groeicurve voorkomen. Ook hebben moeders die tijdens de zwangerschap een vitamine B12-tekort hadden een grotere kans op een huilbaby. Daarom is het belangrijk om dit vitaminetekort serieus te nemen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: denis83/123RFStockfoto,
  • http://www.vitamine-info.nl/
  • http://www.nataal.nl/
  • http://stichtingb12tekort.nl/

Reageer op het artikel "Zwangerschapskwaaltjes door vitamine B12-tekort"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!