InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Weeën: voortijdige oefening spieren en (eerdere) geboorte

Weeën: voortijdige oefening spieren en (eerdere) geboorte

Weeën: voortijdige oefening spieren en (eerdere) geboorte Het hebben van weeën is een aankondiging, dat de bevalling op handen is. Toch komen weeën reeds ver voor de berekende datum voor en moeten worden gezien als baarmoederwand-spieroefeningen. Het doel is daarvan om het lichaam eraan te laten wennen, dat bepaalde persbewegingen tijdens de bevalling moeten worden uitgevoerd. Wanneer treden oefenweeën op en op welk moment moet men medische aandacht krijgen?

Weeën

Eerste oefeningen na 6 weken

Is een bevruchte eicel succesvol ingenesteld dan is er officieel sprake van een zwangerschap. Cellen beginnen te delen, waarbij een verbinding via de navelstreng met de moeder wordt gemaakt. Op die manier kan de vrucht voeding krijgen, zodat het kan groeien. Vanaf de 6e week zullen de baarmoederspieren oefeningen gaan doen. De vrouw zal daarvan in eerste instantie niets merken, echter de oefenweeën zijn dan reeds van toepassing. Het heeft tot doel om de spieren geleidelijk aan te laten wennen aan de omstandigheid van de bevalling. In dat geval dienen de spieren veel kracht te zetten, zodat het kind door de bekkenbodem kan worden geperst.

Wanneer vroegtijdige weeën?

Indien de spiersamentrekkingen voor de 37-ste week tot vruchtvliesbreuk leiden, dan is er sprake van een vroegtijdige geboorte. Het kind komt eerder dan normaal voor volgroeiing noodzakelijk is ter wereld en dient daarna in een couveuse te worden opgevangen. Komen de echte weeën systematisch voor dit tijdstip op gang dan zal men oplettend moeten zijn. Door verschillende redenen kunnen weeën overgaan tot de werkelijke bevalling. Vroegtijdige bevalling dient echter zoveel als mogelijk worden voorkomen, omdat het de gezondheid van het kind kan schaden.

Redenen vroeggeboorte

Waarom dat de geboorte eerder op gang komt, is niet altijd evident. In ons land komt het in 7% - 8% van de gevallen voor dat het kind te vroeg komt. Toch zijn er enkele redenen aan te wijzen waarom het kind eerder ter wereld komt. Denk aan zoal de volgende redenen.

Overmatig veel stress

Indien de vrouw onvoldoende rust of teveel stress heeft, kan het zuurgehalte in het lichaam stijgen. Melkzuur kan daarbij opbouwen in de buikspieren en krampachtige pijnen veroorzaken. Dit gevolg kan ervoor zorgen dat de vrouw eerder de spierbewegingen gaat opwekken. Het is altijd noodzaak voor de zwangere vrouw om gepast werk te doen, waarbij spanningen en stress zoveel als mogelijk worden vermeden.

Teveel vruchtwater

Door toedoen van zwangerschapsdiabetes krijgt het kind teveel suikers binnen, waardoor het op twee manieren gaat reageren. Enerzijds groeit het kind te snel door relatief eenzijdige voeding. Anderzijds wordt er meer plas afgescheiden. De combinatie van deze twee zorgt ervoor dat het vruchtvlies teveel onder druk komt te staan. Als gevolg daarvan zullen de baarmoederspieren eerder worden geactiveerd.

Druk door vleesbomen

Tijdens de zwangerschap zijn de hormonale waarden hoog, zodat het kind optimaal kan groeien. Nadeel van een hoog oestrogeengehalte is dat ook myomen oftewel vleesbomen tot ontwikkeling kunnen komen. Dit zijn vleesachtige vertakkingen, welke een groot formaat kunnen aannemen. Het zorgt ervoor dat de vrucht onder druk komt te staan, waardoor het mogelijk eerder ter wereld moet komen.

Wel of geen bevalling

Soms lijken de verkrampingen dermate erg dat het de aankondiging van de geboorte is. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Er dient altijd sprake te zijn van ontsluiting, waarnaast ook het vruchtvlies moet breken. De heftigheid van de weeën voordat het werkelijk tot de bevalling overgaat, kan zeer intens zijn. Het kan lijken alsof men gaat bevallen, terwijl dat nog niet zo is. Omdat de intensiteit direct voor het werkelijke bevallen toeneemt, zal men dus oplettend moeten blijven. Indien men niet thuis wenst te bevallen, dient men altijd zo spoedig als mogelijk naar het ziekenhuis te gaan. Bij eventuele complicaties kan dan effectief worden ingegrepen. Let wel dat ook door toedoen van relaxine het SI gewricht ontspant, waardoor bekkeninstabiliteit kan ontstaan. Voorzichtigheid is voor de bevalling noodzaak, waarbij de vrouw mogelijk weken of maanden moet blijven liggen.

Laat u informeren omtrent wanneer u het beste medische aandacht bij bevalling moet krijgen. Uiteraard kunt u overwegen om het tezamen met een vroedvrouw thuis te laten gebeuren, echter dat sluit complicaties niet uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsgymnastiekHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
De pijn van weeën bij de bevalling herkennenDe pijn van weeën bij de bevalling herkennenPijn bij de bevalling, de meeste zwangere vrouwen zien er tegenop. Ben je voor de eerste keer in verwachting dan weet je…
De bevalling of keizersneeDe bevalling of keizersneeWat is nu een keizersnede, wat gebeurd er met je tijdens een bevalling ? het zijn de vragen van vele zwangere mensen die…
Naweeën: na de bevallingNaweeën: na de bevallingNa iedere bevalling komen ze voor: naweeën. Naweeën zijn nuttig omdat de baarmoeder hiermee de normale vorm weer aanneem…
Aangezichtsligging in de zwangerschapAangezichtsligging in de zwangerschapDe normale liggingspositie voor de babyvlak voor de bevalling is de hoofdligging. Soms komen er afwijkende liggingen voo…
Bronnen en referenties
  • http://www.nvog.nl/Sites/Files/0000000195_vroegtijdige_wee%C3%ABn_en_dreigende_vroeggeboorte.pdf

Reageer op het artikel "Weeën: voortijdige oefening spieren en (eerdere) geboorte"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Vruchtbaarheid
Medische informatie…
Schrijf mee!