InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bevallingsposities

Bevallingsposities

Bevallingsposities Als we in Nederland praten over bevallen hebben we het al snel over al dan niet thuis bevallen en over wel of geen pijnbestrijding. Iets wat minstens zo belangrijk is om aandacht aan te geven, is de houding waarin iemand bevalt. In Nederland bevallen vrouwen meestal horizontaal, dat wil zeggen: (half) liggend op bed. Maar is deze houding wel zo comfortabel en doeltreffend?

Bevallingsposities

In welke posities kan een vrouw eigenlijk bevallen? In feite kan een vrouw in bijna alle mogelijke posities bevallen, zolang het geboortekanaal maar vrij blijft. Een aantal voorbeelden van bevallingsposities:
  • Horizontaal; (half) liggend op de rug.
  • Hurkend
  • Zittend op de baarkruk
  • Op handen en knieën
  • Staand (ondersteund door iemand of leunend op hulpmiddelen)

Voordelen van horizontaal bevallen

De voordelen van het liggend bevallen liggen met name op het vlak van overzicht van degenen die de bevalling begeleiden. De verloskundige of gynaecoloog heeft een goed zicht op het vaginale gebied als de vrouw ligt. Begeleiders kunnen makkelijk interventies plegen (zoals een knip zetten) en kunnen de ontsluiting goed controleren als de barende op haar rug ligt.

Nadelen van horizontaal bevallen

Als een vrouw horizontaal bevalt, perst ze eigenlijk tegen de zwaartekracht in. De zwaartekracht kan haar niet helpen bij de ontsluiting en uitdrijving. Over het algemeen is dit nadelig. In een enkel geval kan het juist een voordeel zijn, bijvoorbeeld als de uitdrijving veel te snel gaat. Horizontaal bevallen is over het algemeen niet erg prettig bij pijn. Met name de pijn van rugweeën is vrijwel niet op te vangen bij een horizontale houding. Bij rugweeën is het prettiger om de rug niet te belasten. Je kunt deze weeën beter verdragen als je rondloopt of op handen en knieën zit. Als je liggend bevalt kun je een gevoel van controleverlies hebben. Dit kan onprettig voelen, alsof je de totale regie uit handen geeft en het je allemaal overkomt.

Voordelen van verticaal bevallen

Als een vrouw verticaal bevalt kan zij tijdens de weeën de houdingen snel afwisselen. Ze kan vanuit staan makkelijk doorzakken naar de knieën of de hurken, ook tijdens een wee, als ze maar ondersteund is. Dit makkelijk wisselen is fijn om te kunnen zoeken naar houdingen om de pijn beter te kunnen verdragen. Verticaal bevallen bevordert de ontsluiting. Met name staan en lopen zijn goed om te doen als je de ontsluiting sneller wilt laten gaan. Als een vrouw verticaal bevalt heeft ze over het algemeen meer controlegevoel. Dit kan een heel positieve uitwerking hebben op het geboorteproces.

Nadelen van verticaal bevallen

Staan tijdens de laatste fase (het persen) geeft meer risico op inscheuren en bloedverlies.

Samenvattend

Over het algemeen is verticaal bevallen de meest natuurlijke manier. Het bevordert de bevalling het best als de vrouw tijdens de ontsluiting staat of rondloopt. Tijdens de uitdrijving kan ze dan gaan zitten op de baarkruk, hurken of op haar handen en knieën zitten. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Gaat de bevalling erg snel en is er daardoor bijvoorbeeld veel kans op inscheuring, dan is het vaak beter om te gaan liggen. Ben je in het ziekenhuis en krijg je pijnbestrijding en /of een katheter, dan heb je meestal geen keus en moet je liggen. Laat je vooraf goed informeren over alle mogelijkheden, zowel voor een thuisbevalling als voor een ziekenhuisbevalling!
© 2015 - 2019 Vlinderstruik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Piepie, Pixabay
  • http://www.gezondheidsnet.nl/zwanger/bevallen-zoals-jij-dat-wilt
  • https://degeboortenis.wordpress.com/2011/05/02/de-beste-standjes-geboorteposities-tijdens-de-bevalling/

Reageer op het artikel "Bevallingsposities"

Infoteur: Vlinderstruik
Laatste update: 21-04-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!