InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Kraamvrouwen met koorts

Kraamvrouwen met koorts

Kraamvrouwen met koorts De eerste tien dagen na de bevalling heten de kraamperiode. De vrouw is nog erg moe van alle doorgemaakte emoties, geboorte en bloedverlies. Wondjes in het baringskanaal zijn aan het genezen en de baarmoeder is aan het krimpen. Ook loopt ze in deze periode een verhoogde kans op infecties.

Koorts in de kraamperiode

Koorts in de kraamperiode hoeft neit altijd iets ernstigs te betekenen. Binnen de eerste vierentwintig uur na de bavalling is het zlefs normaal om koorts te krijgen. De koorts wordt dan veroorzaakt door een verandering van de hormonen in het bloed. Soms is er wel een ernstigere oorzaak van de koorts. Daarom is er in die periode ook een kraamverzorgende aanwezig die probeert de boel zo steriel mogelijk te houden.

Infecties

De eerste tien dagen na de bevalling staat de baarmoedermond nog iets open. Dit is natuurlijk een voedingshaard voor bacteriën. De binnenkant van de baarmoeder waar de moederkoek heeft gezeten is één groot wondoppervlak. Vaak zijn er ook kleine of grotere wondjes in en rondom de vagina en is het slijm in de vagina minder zuur, en daardoor hebben bacteriën meer kans. Bovendien als vrouwen pas bevallen zijn, zijn ze vaak erg moe, wat weer niet ten goede van de weerstand komt.

Oorzaken

Het komt vaak voor dat vrouwen verkouden worden na een bevalling. Door de verminderde weerstand hebben ook virussen vaak de vrije loop. De verkoudheid kan heviger zijn en langer duren dan een gemiddelde verkoudheid. Het is van belang om rust te nemen.

Doordat na de bevalling alle weefsels en spierweefsels nog erg slap zijn kunnen ze ook minder aandrang om te plassen voelen. De plas wordt langer opgehouden dan normaal, dit kan weer tot urineweg infecties leiden. Het is dus belangrijk om ook bij weinig aandrang toch te gaan plassen. De kans dat een blaasontsteking oploopt naar de nieren en daar een nierbekkenontsteking veroorzaakt is in de kraamperiode groter.

Doordat de melk niet uit de borst kan komen, kan er een borstontsteking ontstaan. Deze ontsteking zit niet in de melkgangen dus er kan wel doorgegaan worden met borstvoeding. De vrouw heeft meestal een harde, rode en pijnlijke plek op haar borst. Vaak heeft de vrouw ook koorts en voelt ze zich ziek. Meestal wordt er een antibiotica voorgeschreven. Ook het laten drinken van de pijnlijke borst als eerste zorgt voor een betere genezing omdat de eerst gegeven borst het best leeggedronken wordt. Door de borst met de pijnlijke plek te koelen kan er verlichting van de klachten ontstaan.

Endometritis

Het slijmvlies aan de binnenkant van de baarmoeder wordt endometrium genoemd. Na de bevalling is de binnenkant van de baarmoeder eigenlijk een grote wond. Het slijmvlies aan de binnenkant van de baarmoeder kan gaan ontsteken. Dit komt bij 1 % van de kraamvrouwen voor. Vrouwen zijn vaak ziek en hebben koorts. Ook hebben ze last van stinkend slijm uit de vagina. Meestal wordt hier een antibiotica voor gegeven.

Trombosebeen

De kans om een trombosebeen te krijgen in het kraambed is twee maal zo hoog als anders. Dit komt waarschijnlijk omdat vrouwen geneigd zijn om erg weinig te bewegen. Een trombosebeen geeft pijn in het been en kan soms met koorts gepaard gaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kraamvrouwen met koorts"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 02-09-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!