InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Voorbehoedsmiddelen-anticonceptiemiddelen

Voorbehoedsmiddelen-anticonceptiemiddelen

Verschillende methoden om zwangerschap en eventuele soa's te voorkomen, zijn reeds op de markt gebracht:de pil, de anticonceptiepleister,... Vooreerst dient gezegd te worden dat er verschillende methoden bestaan om een ongewenste, ongewilde zwangerschap te voorkomen.
Er bestaan hormonale anticonceptie, anticonceptie met mechanische of chemische barrière of de meer alternatieve vorm van anticonceptiva.

Anticonceptiva zonder medicatie of fysieke barrièrre

Periodieke onthouding

Een vrouw is 24 tot 48u vruchtbaar, de zaadcellen van een man kunnen tot 72u in leven blijven. Bij periodieke onthouding houdt de vrouw nauwkeurig haar vruchtbare periode bij, op die manier weet zij wanneer zij wel en niet gemeenschappelijke betrekking mag hebben. Deze periode is vooral te vertrouwen wanneer de vrouw een zeer regelmatige cyclus heeft. De grootste veiligheid wordt bekomen kort na de menstruatie en ver tegen de volgende menstruatie.

Temperatuurmethode

De vrouw houdt nauwkeurig elke ochtend voor het opstaan haar temperatuur bij en brengt die aan in een grafiek. Zo zal zij merken dat er vlak voor elke eisprong een lichte temperatuursstijging waar te nemen is. Dit is ongeveer een 14dagen voor de menstruatie. Op die manier weet zij eveneens wanneer zij vruchtbaar is en niet. Na 14 dagen blijft de temperatuur op diezelfde hoogte wat wil zeggen dat zij zwanger is, ofwel daalt de temperatuur na 14 dagen opnieuw en krijgt zij haar menstruatie. Het is ook enkel betrouwbaar wanneer de vrouw een zeer regelmatige mencvyclus heeft. Uiteraard gaat gaat het hier om een zeer kleine stijging van de temperatuur, ongeveer een 0,3 tot 0,6.

De combinatie van de 2 vorige methodes

De varentest met het baarmoederslijm

Wanneer de vrouw niet vruchtbaar is, is het slijm uit de vagina niet 'rekbaar'. Dit wil zeggen als men een beetje baarmoederslijm tussen duim en wijsvinger houdt, dit geen lange draad maakt. Het slijm is eerder korrelig. Hoe dichter bij de vruchtbare periode, hoe rekbaarder het slijm. Men kan dan een lange draad tussen duim en wijsvinger trekken.

Anticonceptiva met mechanische barrière

Condoom

Diafragma of pessarium

Een in de vagina of baarmoederholte in te brengen voorwerp van onder andere metaal, gummi of kunststof.

Anticonceptiva met chemische barrière

Zaaddodende middelen (ook wel spermiciden genoemd)
Oplosbare vaginale pillen

Intra-uteriene middelen

Dit zijn voorbehoedsmiddelen die in de baarmoederholte dienen aangebracht te worden, hiermee wordt het spiraaltje bedoeld.

Soorten spiraaltjes:

  • Grafenberg: een zilveren ring, 1 van de eerste spiraaltjes.
  • Lippesloop: koperspiraaltjes (koper heeft een invloed op de spermacellen,koper zou de zaadcellen doden.)
  • Zonder vaste skelet (dus soepeler): minder pijnklachten en/of abnormaal bloedverlies.
  • Spiraaltje met hormoon erin: T-vorm en een residu met hormoon. Dit spiraaltje geeft een inwerking op het endometrium (dit is het baarmoederslijmvlies) om te voorkomen dat er zich een bevruchte eicel innestelt.

Werkingsmechanisme van het klassieke spiraaltje

Door het vreemde voorwerp bevinden er zich meer leukocyten in de baarmoederholte. Daardoor wordt er verhinderd dat er zich een bevruchte eicel innestelt in het baarmoederslijmvlies (bij een spiraaltje kan er zich dus een bevruchting plaatsvinden maar wordt de innesteling ervan verhinderd).
Er zijn meer klachten van krampachtige pijnen en de maandstonden kunnen overvloediger zijn.

Hormonale anticonceptie

Soorten:

Orale:
Gecombineerde pil (oestrogeen en progesteron)
Sequentiële pil (1reeks met progesteron en 1 reeks met oestrogeen)
Continue progestatieve pil (= minipil, voorbeeld gcombineerd met borstvoeding

Prikpil:
Dit dient men om de paar maand te herhalen.

Patch of pleister:
Een pleister die men op de bovenkant van de dij, de bovenarm of de buik dient te kleven. Hij dient om de 3 weken vervangen te worden, waarna een stopweek plaatsvindt.

Staafje:
Dit wordt onder verdoving onderhuids in de bovenarm ingebracht. Het heeft een werking van enkele jaren.

Betrouwbaarheid:

Zeer goed op voorwaarde dat deze regelmatig plaatsvinden, de innametijd moet gerespecteerd worden. Het mag niet vergeten worden. Bij eventuele andere medicatie (zoals bepaalde antibiotica) is het best bijkomend voorbehoedsmiddel te gebruiken (zoals een condoom) gezien bepaalde antibiotica de werking van onder andere de pil kan afremmen. Ook bij diarrhee en overgeven wordt aangeraden een bijkomend voorbehoedsmiddel te gebruiken wanneer men de pil neemt.

Bijwerkingen:

Het kan zijn dat de vrouw in gewicht bijkomt, last heeft van hoofdpijn terwijl ze dit voordien niet had en een verminderd libido heeft.

Sterilisatie

Bij de vrouw is een sterilisatie moeilijker tot zelfs niet te herstellen gezien de eileider wordt onderbroken of afgeklemd. Bij de man is een sterilisatie wel te herstellen.
© 2007 - 2019 Lise, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden: stoppen met anticonceptieZwanger worden: stoppen met anticonceptieWanneer je zwanger worden wilt, is stoppen met de anticonceptie uiteraard een eerste stap. Met sommige voorbehoedsmiddel…
Anticonceptie zonder hormonenAnticonceptie zonder hormonenEen ongewenste zwangerschap kan voor veel emoties zorgen. Om een ongewenste zwangerschap te voorkomen gebruikt men antic…
Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Zwanger worden terwijl je de pil slikt: Is het mogelijk?Veel vrouwen zijn vaak bezorgd over ongewenst zwanger worden. Ook terwijl ze voorbehoedsmiddelen of anticonceptie gebrui…
Voorbehoedsmiddelen in vroeger tijdenVoorbehoedsmiddelen in vroeger tijdenIn 2010 was het 50 jaar geleden dat 'de pil' op de markt werd geïntroduceerd. Het doel van de anticonceptiepil was en is…
De pil niet meer slikken, maar welk anticonceptiemiddel dan?De pil niet meer slikken, maar welk anticonceptiemiddel dan?Veel jonge vrouwen zijn het innemen van “de pil” zat. De pil, die ooit werd beschouwd als een vorm van bevrijding, staat…

Reageer op het artikel "Voorbehoedsmiddelen-anticonceptiemiddelen"

Infoteur: Lise
Gepubliceerd: 07-04-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!