InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Pijn tijdens de bevalling

Pijn tijdens de bevalling

Pijn tijdens de bevalling De eerste keer zwanger: de eerste keer bevallen. Wat kan ik verwachten en hoeveel pijn gaat het doen? Veel onzekerheden en nog meer vragen. Pijn tijdens de bevalling is een normaal verschijnsel. Soms kan er aan pijnnbestrijding worden gedaan, zoals een ruggenprik. Alles over de bevalling op een rijtje gezet. De negen maanden zijn bijna voorbij. Je kijkt uit naar de komst van je kindje, dat je al zo lang koestert. Maar stiekem ook wel onzeker, en misschien ook wel bang voor de bevalling. Want bevallen doe je niet zomaar even. Dit artikel bespreekt de normaal lopende bevalling zonder complicaties of waarbij speciale ingrepen bij nodig zijn.

De verschillende fases van de bevalling

Een bevalling kan ingedeeld worden in drie fases, al dan niet herkenbaar voor de vrouw.

Wat er aan vooraf gaat

Vanaf de tweede helft van de zwangerschap komen er al regelmatig oefenweeën bij de zwangere vrouw voor: een licht samentrekken van de baarmoeder. Met de oefenweeën bereidt het lichaam zich voor op de daadwerkelijke bevalling. Een aantal dagen voor de bevalling kan de vrouw de slijmprop verliezen, een slijmerige sliert, dat soms met wat bloedverlies gepaard gaat. De baarmoedermond wordt onder invloed van hormonen in de laatste dagen tot uren voor de bevalling korter en slapper, dit heet verweken en verstrijken. Zie het als het tuitje van een opgeblazen ballon, waarvan dat tuitje moet verdwijnen, de baarmoedermond is hiermee te vergelijken en het 3 cm lange tuitje moet eerst helemaal verdwijnen voordat er ontsluiting kan plaatsvinden.

De ontsluitingsfase

Nadat de baarmoedermond verstreken is, kan de daadwerkelijke ontsluiting plaatsvinden: de baarmoedermond wordt opgerekt tot ze een diameter heeft van ongeveer tien centimeter. De ontsluiting is te verdelen is drie fases:
  • Beginfase, 0-4 cm
  • Middenfase, 4- 8 cm
  • Laatste fase: 8-10 cm

Uitdrijvingsfase

Tussen de 8 en 10 cm ontsluiting, krijgen de meeste vrouwen het gevoel alsof ze vreselijk naar het toilet moeten: de persweeën komen op gang. Met volledige ontsluiting (10 cm) mag de vrouw toegeven aan de persdrang en voorzichtig mee gaan duwen. De persweeën worden steeds sterker en de vrouw zal ook meer kracht gaan zetten om het kind naar buiten te drijven. Wanneer de vrouw niet meeperst, wat voor de meeste onmogelijk is omdat de persdrang groter is dan het negeren ervan, zal het kind evengoed geboren worden omdat de persweeën ongeveer 80 procent van de kracht bedragen. Wanneer het hoofdje eenmaal "staat", dwz het hoofdje blijft tussen twee weeën door zichtbaar in de vulva, dan duurt het nog maar enkele weeën voordat het kind geboren wordt.

Nageboorte en naweeën

10 minuten tot een half uur na de geboorte van het kind, wordt de placenta geboren, dit heet de nageboorte. De baarmoeder trekt samen en drijft de placenta in zijn geheel eruit. Tot enkele dagen na de bevalling kunnen er naweeën optreden, bij een eerste kind vaak nauwelijks merkbaar, bij ieder volgend kind kan dit heftiger zijn. Door die naweeën trekt de baarmoeder goed samen en worden wonden gesloten.

Welke fase doet er pijn?

Wat vooraf gaat aan de bevalling, doet nauwelijks pijn: de oefenweeën geven een vervelend en gespannen gevoel en de buik voelt aan als een harde voetbal, maar pijnlijk is het zelden. Het verliezen van de slijmprop, vruchtwater of bloed is pijnloos.

Ontsluitingsfase en pijn

Tijdens de beginfase komen de weeën nog onregelmatig, er kan soms wel twee uur tussen zitten. De weeën zijn nauwelijks merkbaar, en te omschrijven als een menstruatie-achtig gevoel en pijn.
De middenfase is duidelijk herkenbaar: de weeën volgen elkaar wat sneller op, om de 4 tot 5 minuten,later om de 2 tot 3 minuten en zijn ook pijnlijker. Sommige vrouwen ervaren deze fase als zeer pijnlijk terwijl anderen er goed mee overweg kunnen. Over het algemeen heb je je aandacht nu wel echt bij de weeën nodig om deze op te vangen. Aan het einde van de middenfase verliezen veel vrouwen de moed en roepen zinnen uit als: ik kan niet meer, ik wil niet meer. Misselijkheid en overgeven komt in deze fase soms ook voor.
De laatste fase is het zwaarst voor de vrouw: de weeën komen heel snel achter elkaar, soms is er amper een pauze tussen en ze zijn zeer heftig. De pijn is moeilijk op te vangen. Het dringt nauwelijks tot je door wat er om je heen gebeurt en je wilt met rust gelaten worden.

Uitdrijvingsfase en pijn

De persweeën geven je het gevoel alsof je enorm naar de wc moet, de meeste vrouwen moeten hier ongewild aan toegeven. Het meepersen doet in het begin nog weinig pijn, naarmate het kind dichter bij de vulva komt, ontstaat er meer druk en ook meer pijn. Ondanks de pijn, voelen de meeste vrouwen een oerkracht naar boven komen die ervoor zorgt dat ze tegen de pijn in meepersen. Bij het staan van het hoofdje is er een branderig gevoel merkbaar, soms omschreven als een gevoel dat men uit elkaar scheurt. De geboorte van het hoofdje is het moeilijkste en pijnlijkste gedeelte, de rest van het lichaam is niet voelbaar.

De nageboorte en naweeën

Na zoveel geweld dat in het lichaam heeft plaatsgevonden, zijn de samentrekkingen van de baarmoeder om de placenta uit te drijven, niet pijnlijk.
De naweeën zijn een ander verhaal: bij een eerste bevalling hebben de meeste vrouwen hier geen last van, bij een tweede of volgende bevalling kunnen naweeën net zo pijnlijk zijn als de middenfase van de bevalling.

Hoe lang duurt het allemaal?

Dit verschilt echt per vrouw, een eerste kind duurt meestal langer dan een tweede en volgend kind. Als vuistregel kun je stellen dat er per uur 1 cm ontsluiting vordert, maar de beginfase van de ontsluiting kan soms wel tot twee dagen duren.
Er zijn vrouwen die tot aan de 8 tot 10 cm ontsluiting helemaal niks merken en bijna pijnloos bevallen, terwijl andere vrouwen bij de eerste cm al veel pijn ervaren.

Hoe lang het duurt heeft vooral te maken met je eigen pijnbeleving: ervaar je veel pijn dan duurt de bevalling voor je gevoel ook veel langer. Bovendien kan veel pijn ook een gespannenheid veroorzaken, waardoor de hele bevalling langer duurt. Stress en gespannenheid zijn niet bevorderlijk voor het verloop van de bevalling.

Pijnbestrijding

in sommige landen is het heel normaal dat men pijnloos bevalt: in Amerika bevalt slecht tien procent van de vrouwen zonder enige vorm van pijnbestrijding. In de westerse landen komt pijnbestrijding relatief minder voor. In Nederland kijkt men het liefst het verloop van de bevalling eerst aan voordat men overgaat op pijnbestrijding. Bespreek vooraf de mogelijkheden met de verloskundige of gynaecoloog. Bevallen met pijnbestrijding zal altijd in het ziekenhuis moeten plaatsvinden, omdat er altijd risico's aan verbonden zijn bij het gebruik hiervan tijdens een bevalling.

Tips tijdens de bevalling

  • Bij ernstige rugpijn: druk op de onderrug kan verlichting geven, dit kan door de partner gedaan worden.
  • Liggen op de rug verergert de rugpijn, ga op de zij liggen of ga zitten of staan.
  • Bij alleen buikweeën , is liggen op de rug vaak prettiger
  • Beweeg hoe jij het zelf wilt: het is jouw bevalling en je maakt zelf de keuze hoe je die gaat doorstaan. Zitten, liggen, staan of lopen, in bad, geef aan waar jij je prettig bij voelt.
  • Geef duidelijk aan wanneer je rust wilt, en beslis zelf wie er wel en niet bij de bevalling aanwezig mag zijn. Niemand zal het vreemd vinden als je op het laatste moment toch nog die goede vriendin, je moeder of je partner de deur uit stuurt.
  • Ga tussendoor gerust naar het toilet: hier kan je even jezelf zijn en alles laten lopen. Wees gerust: kinderen worden zelden in het toilet geboren en men laat je echt niet gaan met volledige ontsluiting.
  • Lees tussendoor een boek, bel een vriendin, kijk een tv-programma, alles wat afleiding geeft, doet jou de pijn vergeten.
  • Bij heftige naweeën mag er een paracetamol ingenomen worden.

Vergeven en vergeten

Een vaak gezegde en gehoorde zin: na de bevalling ben je alles vergeten. En vaak is dit ook zo. Wanneer je na al dat zware werk een nat, warm en klein hummeltje in je armen sluit, grote ogen die je aankijken en een mondje dat smakkende geluidjes maakt, is al het leed heel snel vergeten. En vergeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn bij de bevallingPijn bij de bevallingDoet een bevalling pijn? Na negen maanden zwangerschap is het dan zover: de baby wordt geboren. Soms wat eerder, soms wa…
Is de bevalling echt zo pijnlijk?Is de bevalling echt zo pijnlijk?De meeste zwangere vrouwen zijn bang voor de bevalling. Ze zien vooral erg op tegen de pijn. Vooral vrouwen die voor de…
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Angst voor de bevallingAlle zwangere vrouwen hebben er in meer of mindere mate last van: opzien tegen of angst hebben voor de bevalling. Het is…
Pijnbestrijding bij de bevallingPijnbestrijding bij de bevallingHoeveel pijn doet bevallen? Vraag het elke vrouw met kinderen en je krijgt verschillende antwoorden. Bij de een was het…
Bronnen en referenties
  • Dit artikel is samengevat uit medische feiten uit boeken, verhalen van de verloskundige en eigen ervaringen. Schrijfster Bibiana heeft vier verschillende bevallingen meegemaakt: van geheel pijnloos naar de 10 cm tot een zware bevalling die niet vorderde. Onzekere en nieuwsgierige vrouwen mogen ten alle tijden contact opnemen om ervaringen uit te wisselen of te delen.

Reageer op het artikel "Pijn tijdens de bevalling"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 05-10-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!