InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgen

Zwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgen

Zwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgen Zwangerschapsvergiftiging is een ziekte die zich kan openbaren tijdens de zwangerschap of na de bevalling. Wat zijn de symptomen van zwangerschapsvergiftiging? Wat zijn de oorzaken en welke gevolgen heeft zwangerschapsvergiftiging voor de moeder en de baby?

Wat is zwangerschapsvergiftiging?

Zwangerschapsvergiftiging is een ziekte die zich tijdens de zwangerschap of na de bevalling kan openbaren. Er zijn verschillende vormen van zwangerschapsvergiftiging. Een minder ernstige vorm kan zich snel ontwikkelen tot een schadelijke variant, zoals het HELPP-syndroom. Een ziekenhuisopname kan dan onvermijdelijk zijn, net als een bevalling die wordt opgewekt.

Oorzaken zwangerschapsvergiftiging

Er zijn geen duidelijk aanwijsbare oorzaken die tot zwangerschapsvergiftiging leiden. Wel is er sprake van bepaalde risicofactoren. Zo speelt leeftijd een rol: vrouwen die ouder dan 35 zijn, hebben een verhoogd risico op zwangerschapsvergiftiging dan jongere vrouwen. Verder komen zwangerschapsvergiftigingen vaker voor tijdens een eerste zwangerschap. Wanneer je zwanger bent van een meerling, loop je ook een verhoogd risico op zwangerschapsvergiftiging. Daarnaast is er een aantal ziekten die de kans vergroten, zoals suikerziekte, een stofwisselingsafwijking of verhoogde bloeddruk. Ook erfelijke factoren kunnen een rol spelen bij de ontwikkeling van zwangerschapsvergiftiging.

Wanneer openbaart zwangerschapsvergiftiging zich?

Zwangerschapsvergiftiging openbaart zich meestal na de 24e week van de zwangerschap. Ook in de eerste dagen na de bevalling kan de ziekte ontstaan.

Symptomen zwangerschapsvergiftiging

Vrouwen die lijden aan zwangerschapsvergiftiging, kunnen de volgende symptomen waarnemen:
  • Opgezwollen handen, enkels of een opgezwollen gezicht als gevolg van vochtophopingen (oedeem)
  • Tintelingen in de vingers
  • Pijn rechtsonder de ribben
  • Lichtflitsen of sterretjes zien
  • Een pijnlijk en gespannen gevoel in de buik
  • Te hoge bloeddruk
  • Teveel eiwit in de urine

Als de symptomen zich regelmatig voordoen, is het verstandig om een verloskundige, huisarts of gynaecoloog te raadplegen.

Gevolgen zwangerschapsvergiftiging

Zwangerschapsvergiftiging kan ernstige gevolgen hebben voor zowel moeder als kind.

Gevolgen zwangerschapsvergiftiging moeder

Zwangerschapsvergiftiging heeft tot gevolg dat bepaalde organen niet meer goed functioneren. Door het oedeem in handen, enkels of gezicht, kan er meer vocht uit de bloedvaten weglekken. De nieren worden poreuzer, met als gevolg dat er eiwit in het urine terechtkomt. Daarnaast heeft zwangerschapsvergiftiging gevolgen voor het functioneren van de lever.

Gevolgen zwangerschapsvergiftiging baby

Door zwangerschapsvergiftiging wordt de moederkoek aangetast, wat verregaande gevolgen heeft voor de gezondheid en ontwikkeling van de baby. De baby krijgt dan minder voedingsstoffen en zuurstof binnen. Dat heeft tot gevolg dat de baby minder hard groeit. Baby’s die worden geboren na een zwangerschapsvergiftiging, zijn dan ook over het algemeen magerder dan normaal.
Gerelateerde artikelen
ZwangerschapsvergiftigingZwangerschapsvergiftigingZwangerschapsvergiftiging oftewel toxicose kan levensbedreigend zijn voor moeder en kind. Door regelmatige controle tijd…
Zwangerschapsvergiftiging: kenmerken toxicose (bloeddruk)Zwangerschapsvergiftiging: kenmerken toxicose (bloeddruk)Zwangerschapsvergiftiging? Hoe herkent u de kenmerken van een zwangerschapsvergiftiging, toxicose, hoge bloeddruk en pre…
Gezondheidsrisico's na zwangerschapsvergiftigingGezondheidsrisico's na zwangerschapsvergiftigingOver de gevolgen van zwangerschapsvergiftiging wordt steeds meer bekend. Zo bleek onlangs dat zwangerschapsvergiftiging…
Moedersterfte door zwangerschapMoedersterfte door zwangerschapIn Nederland sterven steeds minder vrouwen tijdens of net na hun zwangerschap. Helaas komt het elk jaar toch nog wel enk…
Het HELLP-syndroom: oorzaken, symptomen en behandelingHet HELLP-syndroom: oorzaken, symptomen en behandelingEen van de ernstigere complicaties die tijdens de zwangerschap kunnen voordoen, is het HELPP - syndroom. HELPP is een er…
Bronnen en referenties
  • Gezondheisplein
  • Babyinfo.nl

Reageer op het artikel "Zwangerschapsvergiftiging: symptomen, oorzaken & gevolgen"

Reacties

Monique, 29-05-2015 22:15 #2
Hoi Sieg,

Ja dat kan, ik heb het helaas zelf ondervonden. Twee keer een goede zwangerschap gehad, maar de 3de was helaas een drama, spoedkeizersnede met 26 weken, gelukkig wel overleefd. Maar het kan dus wel.

Sieg, 29-04-2014 22:21 #1
Kan je na twee gewone zwangerschappen toch nog zwangerschapsvergiftigingkrijgen?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 19-07-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!