InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapsvergiftiging: kenmerken toxicose (bloeddruk)

Zwangerschapsvergiftiging: kenmerken toxicose (bloeddruk)

Zwangerschapsvergiftiging: kenmerken toxicose (bloeddruk) Zwangerschapsvergiftiging? Hoe herkent u de kenmerken van een zwangerschapsvergiftiging, toxicose, hoge bloeddruk en pre-eclampsie? Het zijn namen voor de ongewenste combinatie van een te hoge bloeddruk, het vasthouden van vocht en te veel eiwitten in de urine die daarmee worden uitgeplast. Wat zijn de kenmerken en signalen? Wie al eerder zwanger is geweest zonder een zwangerschapsvergiftiging, heeft een kleiner risico op deze kenmerken en een kleinere kans op deze complicatie bij een zwangerschap. Deze zeer ernstige complicatie kan zowel tijdens een zwangerschap als daarna optreden.

Kenmerken zwangerschapsvergiftiging en toxicose, let op uw bloeddruk

De oorzaak van zwangerschapsvergiftiging en toxicose is onbekend, maar de klachten, kenmerken en symptomen zijn wel goed herkenbaar:
  • U hebt een te hoge bloeddruk.
  • Er is sprake van oedeem wat inhoudt dat u te veel vocht vasthoudt.
  • U hebt opgezwollen ledematen.
  • Uw gezicht zwelt op.
  • U wordt plotseling zwaarder.
  • U hebt pijn in de buik (rechts boven).
  • U krijgt enorme hoofdpijn.
  • U gaat slecht zien.
  • Uw vingers tintelen.
  • De pre-eclamsie kan overgaan in stuipen, een soort van epileptische aanval.
  • Organen vallen uiteindelijk uit.
  • U kunt bewusteloos raken.

De stuipen en het bewusteloos raken betekenen dat de zwangerschapsvergiftiging in een ver gevorderd stadium is. Dit moet u koste wat kost proberen te voorkomen. Als de pre-eclampsie tijdens de zwangerschap overgaat in eclampsie, staat het leven van u en uw kind op het spel. Vaak treedt de ziekte, als die zich gaat voordoen, na week 24 op. Overigens kunnen deze verschijnselen ook na de zwangerschap optreden wat voor u eveneens levensbedreigend kan zijn. Een goede controle en begeleiding kan dit soort excessen voorkomen. Toch doet zwangerschapsvergiftiging zich nog in 5% van de zwangerschappen voor.

Wie heeft er een verhoogd risico op pre-eclampsie?

De naam pre-eclampsie staat voor het beginstadium van een zwangerschapsvergiftiging, eclampsie voor het eindstadium. De naam zwangerschapsvergiftiging is eigenlijk niet een juiste naam, maar wordt zo in de volksmond wel veelvuldig gebruikt. Er is immers aanvankelijk geen sprake van een vergiftiging, maar er treedt een auto-immuunreactie van het lichaam op, waarbij het leven van moeder en kind in gevaar komt. Het spreekt voor zich dat als dit gepaard gaat met nierfalen en het uitvallen van vitale organen, wel een vergiftiging zal optreden door het ophopen van talloze afvalstoffen in het lichaam. Een extra risico op deze complicatie lopen de vrouwen die van zich zelf al een verhoogde bloeddruk hadden en de vrouwen die een meerling verwachten.

Toxicose verergert gradueel

In het begin zult u niet zoveel van de zwangerschapsvergiftiging merken, omdat het gradueel en dus geleidelijk verergert. Maar er komt een moment dat de toxicose zichtbaar wordt via de vele zwellingen. Dan wordt een en ander ook meetbaar via het onderzoek van de urine. Hoofdzaak is dat de hoge bloeddruk wordt getemperd wat ook een speciaal dieet, zoutarm, zal betekenen. Veel rusten is eveneens belangrijk, niet op de rechterzijde maar de linkerzijde om de baarmoeder te ontlasten. Een arts, gynaecoloog, verloskundige, vroedvrouw, kunnen u van passend advies voorzien. Soms is een ziekenhuisopname noodzakelijk en zult u extra medicijnen toegediend krijgen. Als de zwangerschapsvergiftiging in een verder stadium is en het normaliter kind op korte termijn geboren zou worden, kan ertoe besloten worden om het kind eerder ter wereld te brengen door middel van een keizersnede. Anders loopt het kind door een onvoldoende doorbloeding kans op te weinig voeding wat tegelijkertijd een groot risico voor het kind betekent. Een goede monitoring van de ontwikkelingen zijn daarbij essentieel. Als een vroeggeboorte niet per se noodzakelijk is, zal deze niet worden opgewekt.

Conclusie zwangerschapsvergiftiging

Zeker wie niet eerder een zwangerschapsvergiftiging heeft gehad, zal moeite hebben om in het begin de kenmerken te herkennen. De professionals herkennen deze kenmerken wel snel. Daarom is een goede en regelmatige controle tijdens een zwangerschap van groot belang. Als er verschijnselen en klachten zijn die op een toxicose wijzen, kunnen de behandelaars u tegenwoordig goed begeleiden om erger te voorkomen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Welke-ziekte, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Zwangerschapsvergiftiging: kenmerken toxicose (bloeddruk)"

Infoteur: Welke-ziekte
Laatste update: 05-01-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!