InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benen

Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benen

Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benen Je kent het gevoel wel: eindelijk is het zomer en wil je van het mooie weer gaan genieten, maar dan duiken die vervelende zware benen weer op. Last hebben van zware benen is erg vervelend en komt vrij vaak voor. Basisoorzaak is een verminderde bloedcirculatie waardoor bloed beneden in de benen blijft zitten. Mensen met een erfelijke aanleg en ouderen hebben meer last van zware benen. Daarnaast zijn er nog tal van andere oorzaken die het probleem nog kunnen versterken. Een overzicht met oorzaken, behandeling en tips tegen een zwaar, vermoeid en loom gevoel in de benen.

Zware benen

In het menselijk lichaam heeft het bloed een cruciale functie. Via het bloed worden zuurstof en voedingsstoffen naar spieren en organen getransporteerd. De bloedcirculatie is dan ook cruciaal voor het functioneren van het lichaam. Het is de hartspier die het bloed naar alle delen van het lichaam pompt. Als nu die bloedcirculatie om de een of andere reden minder vlot gebeurt, kunnen er vervelende symptomen ontstaan, zoals onder meer zware benen. Benen die zwaar zijn geven je een ongemakkelijk, loom gevoel en veroorzaken al snel vermoeidheid na fysieke inspanningen.

Verminderde bloedcirculatie

Wanneer de bloedcirculatie minder vlot verloopt, kunnen de kuitspieren het bloed minder goed terug naar boven pompen. Het bloed blijft dan beneden in de benen zitten waardoor de benen zwaar en ongemakkelijk aanvoelen. De verminderde doorbloeding is dan ook de hoofdoorzaak van het last hebben van zware benen. Sommige mensen hebben meer last van zware benen dan andere; vaak gaat het om een genetische aanleg maar ook om leeftijd. Oudere mensen hebben meer last van vermoeide, loom aanvoelende benen dan jongere.

Zware benen: bijkomende oorzaken

De basisoorzaak van zware benen is een probleem met de bloeddoorstroming. Een slechte bloedcirculatie kan voorkomen in veel gevallen die het probleem nog versterken, zoals:
  • overgewicht
  • spataderen
  • zwangerschap
  • warme temperaturen
  • weinig lichaamsbeweging
  • erfelijke aanleg voor spataderen
  • erfelijke aanleg voor te snelle bloedstolling
  • langdurig sporten: benen voelen zwaar doordat afvalstoffen zich hebben opgestapeld in de kuiten

Behandeling zware benen: tips

De behandeling van zware benen bestaat in de eerste plaats in het vinden van de juiste oorzaak en deze weg te nemen. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden om de pijn te verlichten als je last hebt van zware benen. De bedoeling is om de bloeddoorstroming opnieuw te stimuleren waardoor het bloed door de kleppen in de kuitspieren terug naar boven gevoerd kan worden. Hier volgen enkele tips:

  • vermijd warmte
  • vermijd een heet bad
  • beweeg voldoende
  • eet evenwichtig met groenten en fruit
  • neem een koude douche: koude maakt je aders sterker
  • geniet van een massage of masseer je benen zelf met olie
  • draag losse kledij zodat je bloeddoorstroming vrij spel heeft
  • laat je benen goed recupereren na intensieve sportinspanning
  • gebruik een gel om de bloedcirculatie in de aders te stimuleren
  • leg je benen omhoog voor een tiental minuten: dit laat het bloed weer terug circuleren
  • drink voldoende water: water bevat zuurstof en zuurstof is nodig voor een vlot bloedtransport

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is de oorzaak van pijnlijke "zware benen"...?Wat is de oorzaak van pijnlijke "zware benen"...?De oorzaak van pijnlijke"zware benen" is in eerste instantie te wijten aan een slechte bloedcirculatie in de benen. "zwa…
Spataderen: oorzaak en behandelingSpataderen: oorzaak en behandelingKronkelige, gezwollen aderen vlak onder de huid, worden spataderen genoemd (varices). De aderen of venen voeren het bloe…
Spataderen of varices: oorzaak en behandelingSpataderen of varices: oorzaak en behandelingSpataderen (varices) zijn abnormaal uitgezette en kronkelige aderen. De uitzetting wordt veroorzaakt doordat de druk op…
Spataderen, oorzaken en gevolgenSpataderen zijn niet alleen een cosmetisch probleem, maar ze kunnen door zwellingen en pijnen ook de kwaliteit van het l…
Informatie over spataderenInformatie over spataderenSpataderen, in de medische wereld varices genoemd is een verwijding van de aderen die het meest voorkomt in de benen. De…
Bronnen en referenties
  • http://www.professioneleosteopaten.be/ned/webpage.asp?WebpageId=250
  • http://www.e-gezondheid.be/middeltjes-om-zware-benen-te-verlichten/actueel/1033

Reageer op het artikel "Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benen"

Reactie

Wauters, 12-07-2014 23:14 #1
Beste, ik heb soms last van een licht zwaar been (linker) soms tintelingen, ik heb veel gesport, wielrennen, het kan toch niet zijn van teveel te fietsen dat ik spierpijn ervaar, of is er slechte bloeddoorstroming of wat, graag uw informatie Reactie infoteur, 13-07-2014
Beste,

Het voelen van een zwaar been kan met meerdere oorzaken te maken hebben. Mogelijk ligt overbelasting door teveel sporten aan de basis van het probleem. Spierproblemen treden makkelijk op wanneer de spieren te weinig vocht hebben, of bij een tekort aan magnesium. Aangeraden is om na het sporten je benen lichtjes omhoog te leggen om de bloedcirculatie te bevorderen. Hierdoor kunnen je spieren snel recupereren.
Als het specifiek gaat om wielrennen, dan kijk je best ook naar je zithouding. Mogelijk leg je wat meer druk op één been waardoor er daar een probleem opduikt. Vraag voor alle zekerheid advies aan je arts; deze kan door middel van een eenvoudig lichamelijk onderzoek bepalen wat de oorzaak van je zwaar been is.
Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zware benen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!