InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benen

Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benen

Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benen Je kent het gevoel wel: eindelijk is het zomer en wil je van het mooie weer gaan genieten, maar dan duiken die vervelende zware benen weer op. Last hebben van zware benen is erg vervelend en komt vrij vaak voor. Basisoorzaak van dit fenomeen is een verminderde bloedcirculatie waardoor bloed beneden in de benen blijft zitten. Mensen met een erfelijke aanleg en ouderen hebben meer last van zware benen. Wil je het zware, vermoeide gevoel in de benen snel tegen gaan, dan is een gel of balsem een goede oplossing. Om zware benen in de toekomst te voorkomen kan het dragen van een steun- of compressiekous dan weer efficiënt zijn. Deze kousen bevorderen de bloedcirculatie waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd worden en je minder snel moe wordt. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van zware benen en welke tips kunnen de klachten verlichten?

Last zware benen

In het menselijk lichaam heeft het bloed een cruciale functie. Via het bloed worden zuurstof en voedingsstoffen naar spieren en organen getransporteerd. De bloedcirculatie is dan ook cruciaal voor het functioneren van het lichaam. Het is de hartspier die het bloed naar alle delen van het lichaam pompt. Als nu die bloedcirculatie om de een of andere reden minder vlot gebeurt, kunnen er vervelende symptomen ontstaan, zoals onder meer zware benen. Benen die zwaar zijn geven je een ongemakkelijk, loom gevoel en veroorzaken al snel vermoeidheid na fysieke inspanningen.

Verminderde bloedcirculatie

Wanneer de bloedcirculatie minder vlot verloopt, kunnen de kuitspieren het bloed minder goed terug naar boven pompen. Het bloed blijft dan beneden in de benen zitten waardoor de benen zwaar en ongemakkelijk aanvoelen. De verminderde doorbloeding is dan ook de hoofdoorzaak van het last hebben van zware benen. Sommige mensen hebben meer last van zware benen dan andere; vaak gaat het om een genetische aanleg maar ook om leeftijd. Oudere mensen hebben meer last van vermoeide, loom aanvoelende benen dan jongere.

Bijkomende oorzaken

De basisoorzaak van zware benen is een probleem met de bloeddoorstroming. Een slechte bloedcirculatie kan voorkomen in veel gevallen die het probleem nog versterken, zoals:
  • overgewicht
  • spataderen
  • zwangerschap
  • warme temperaturen
  • weinig lichaamsbeweging
  • erfelijke aanleg voor spataderen
  • erfelijke aanleg voor te snelle bloedstolling
  • langdurig sporten: benen voelen zwaar doordat afvalstoffen zich hebben opgestapeld in de kuiten

Behandeling zware benen: tips

Oorzaak wegnemen
De behandeling van zware benen bestaat in de eerste plaats in het vinden van de juiste oorzaak en deze weg te nemen. In het voorgaande lijstje kan je kijken naar de mogelijke oorzaak van je zware benen en aan de hand daarvan zorgen voor een juiste behandeling. Ook het nemen van een pijnstiller is zinvol om de pijn in de benen snel tegen te gaan.

Bloedcirculatie
De bedoeling is om de bloeddoorstroming opnieuw te stimuleren waardoor het bloed door de kleppen in de kuitspieren terug naar boven gevoerd kan worden. Dit kan onder meer door middel van het aanbrengen van een gel, crème of balsem die specifiek gericht is op de benen en de kuiten. Daarnaast kan je ook rekening houden met de volgende tips:
  • vermijd warmte
  • vermijd een heet bad
  • beweeg voldoende
  • eet groenten en fruit
  • koude douche: koude maakt je aders sterker
  • masseer je benen zelf met olie
  • draag losse kledij
  • leg je benen omhoog voor een tiental minuten: dit laat het bloed weer terug circuleren
  • drink voldoende water: water bevat zuurstof en zuurstof is nodig voor een vlot bloedtransport

Compressiekous
Een heel erg efficiënte tip om zware benen preventief te behandelen is het dragen van een compressiekous. Een steunkous of compressiekous zorgt voor een goede bloedcirculatie in de benen waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Hierdoor ga je sneller kunnen recupereren en word je bovendien minder snel moe. Deze kousen werken dus preventief en verkleinen de kans op een zwaar en loom gevoel in de benen erg sterk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomenBloedsomloop: concrete tips om een trombosebeen te voorkomenEen trombosebeen kan erg vervelend en zelfs potentieel levensgevaarlijk zijn doordat het de bloedsomloop belemmert. De b…
Spataderen: oorzaak en behandelingSpataderen: oorzaak en behandelingKronkelige, gezwollen aderen vlak onder de huid, worden spataderen genoemd (varices). De aderen of venen voeren het bloe…
Spataderen of varices: oorzaak en behandelingSpataderen of varices: oorzaak en behandelingSpataderen (varices) zijn abnormaal uitgezette en kronkelige aderen. De uitzetting wordt veroorzaakt doordat de druk op…
Vliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigVliegen: tips om je spieren te ontspannen in het vliegtuigAls je met het vliegtuig op reis gaat, word je gedwongen in een oncomfortabele positie die belastend is voor je lichaam.…
Informatie over spataderenInformatie over spataderenSpataderen, in de medische wereld varices genoemd is een verwijding van de aderen die het meest voorkomt in de benen. De…
Bronnen en referenties
  • http://www.professioneleosteopaten.be/ned/webpage.asp?WebpageId=250
  • http://www.e-gezondheid.be/middeltjes-om-zware-benen-te-verlichten/actueel/1033 (bronnen geraadpleegd op 21/05/2016).

Reageer op het artikel "Last van zware benen? Oorzaken en tips tegen zware benen"

Reacties

A. V. Starkenburg, 20-06-2016 20:50 #2
De zenuwen in m'n benen zijn geblokkeerd. Wat kan ik zelf er aan doen?

Wauters, 12-07-2014 23:14 #1
Beste, ik heb soms last van een licht zwaar been (linker) soms tintelingen, ik heb veel gesport, wielrennen, het kan toch niet zijn van teveel te fietsen dat ik spierpijn ervaar, of is er slechte bloeddoorstroming of wat, graag uw informatie Reactie infoteur, 13-07-2014
Beste,

Het voelen van een zwaar been kan met meerdere oorzaken te maken hebben. Mogelijk ligt overbelasting door teveel sporten aan de basis van het probleem. Spierproblemen treden makkelijk op wanneer de spieren te weinig vocht hebben, of bij een tekort aan magnesium. Aangeraden is om na het sporten je benen lichtjes omhoog te leggen om de bloedcirculatie te bevorderen. Hierdoor kunnen je spieren snel recupereren.
Als het specifiek gaat om wielrennen, dan kijk je best ook naar je zithouding. Mogelijk leg je wat meer druk op één been waardoor er daar een probleem opduikt. Vraag voor alle zekerheid advies aan je arts; deze kan door middel van een eenvoudig lichamelijk onderzoek bepalen wat de oorzaak van je zwaar been is.
Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zware benen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!