InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huidaandoeningen gezicht, wangen, kin, neus en voorhoofd

Huidaandoeningen gezicht, wangen, kin, neus en voorhoofd

Huidaandoeningen gezicht, wangen, kin, neus en voorhoofd Heb je last van je gezichtshuid, voelt het raar aan of zijn er rare plekjes zichtbaar die je niet kunt thuisbrengen? En weet je niet wat de mogelijke oorzaak is van deze problemen? In dit artikel bespreken we (in alfabetische volgorde) de belangrijkste soorten huidaandoeningen en de klachten die ze geven: acné comedonica, acné conglobata, acné cystica, acne Vulgaris (jeugdpuistjes), allergisch contacteczeem, angioma senilis, angio-oedeem, atopisch eczeem, basaalcelcarcinoom, erysipelas (wondroos), dermatosis papulosa nigra, het Favre-Racouchot syndroom, herpes simplex, herpes zoster, impetigo (krentenbaard), keratosis pilaris, lentigo maligna, melanoom, melasma (zwangerschapsmaker), mollusca contagiosa (waterwratten), rosacea, seborroïsch eczeem, spitz naevus, tinea barbea (trichomycose), tinea faciei (dermatomycose), netelroos (galbulten, urticaria) en verruca plana (platte wrat).

Huidaandoeningen gezicht

Acné comedonica

Acné comedonica is graad I acne, waarbij gesloten en open comedonen op de voorgrond staan met in het midden een zwarte plug. Het voorhoofd is vettig en glanzend en ter plaatse bevinden zich talrijke huidkleurige tot witgele pukkeltjes. Acné begint meestal in de puberteit en berust op een ontsteking van talgklierfollikels. De keuze voor behandeling hangt af van de ernst van de klachten, evenals leeftijd en geslacht; er is sprake van therapeutisch maatwerk. Men begint de behandeling vanzelfsprekend met topische (plaatselijke) middelen, zoals benzoylperoxide, salicylzuur of lokale vitamine A preparaten, zo nodig gevolgd door systemische middelen.

Acné conglobata

Acné conglobata betreft acné graad III met op de wangen, kin en voorhoofd sterk ontstoken papulopustels (rode ontstoken bulten) die deels samenvloeien tot uitgebreide rode plekken die pijn doen, zogenaamde infiltraten. Voorts zijn gesloten (witte) en open (zwarte) comedonen of mee-eters zichtbaar. Restfase met littekenvorming. Vanwege toegenomen talgproductie glanst de huid. Behandeling vindt plaats door middel van systemische therapie, hetzij met antibiotica, hetzij met isotretinoïne, een geneesmiddel dat wordt voorgeschreven tegen ernstige, therapieresistente vormen van acne.

Acné cystica

Acné cystica is een ernstige vorm van acne met grote papulopustels, confluerend tot ontstoken cysten, met infiltraten en littekenvorming, waarbij een actieve systemische aanpak nodig is. De cyste zal in een rustig, niet-ontstoken stadium operatief verwijderd worden.

Acné Vulgaris (jeugdpuistjes)

Acné vulgaris kunnen onder meer optreden op het gezicht. De behandeling van jeugdpuistjes is afhankelijk de ernst van de acne, het type acne, maar ook van het huidtype,de leeftijd en het geslacht van de persoon met acne. Veelal zal een plaatselijke, uitwendige behandeling volstaan.

Allergisch contacteczeem

Contacteczeem is een ontsteking van de huid, die ontstaat wanneer de huid in aanraking komt met bepaalde stoffen. Het komt vooral voor op handen, voeten of in het gezicht. In het gezicht kan het worden veroorzaakt na gebruik van zonnecrème of nachtcrème. Hierbij kunnen (in de acute variant) sterk jeukende en branderig aanvoelende met vocht gevulde blaasjes ontstaan, samen met een diffuse, rode en vurige zwelling. Behandeling bestaat uit het mijden van de verantwoordelijke stof en het lokaal aanbrengen van corticosteroïden. Bij een uitgebreide reactie of een ernstig beloop vindt systemische behandeling plaats.

Angioma senilis

Deze ouderdoms-hemangioom is een goedaardige, felrode, vlakke tot bolronde, roodglanzende, vast-elastische, 1-6 mm grote nodulus. Ze komen vaak voor, vooral na het 40e levensjaar. Meestal ontstaan er tientallen van zulke laesies. Ze kunnen over het hele lichaam voorkomen, uitgezonderd de slijmvliezen, waaronder in het gezicht. De oorzaak is niet bekend. Behandeling is niet nodig, maar indien het als cosmetisch storend wordt ervaren kan men -afhankelijk van grootte en lokalisatie- overgaan tot elektrocoagulatie, vaatlaser of excisie (wegsnijden).

Angio-oedeem

Plotseling optredende forse zwelling, vooral rondom het oog, wat gepaard kan gaan met jeuk. Meestal wordt het veroorzaakt door een allergische reactie op bepaald voedsel, zoals noten of aardbeien. Minder vaak is medicijnenallergie de oorzaak, maar het kan ook optreden na een insectenbeet.

Atopisch eczeem

Atopisch eczeem, ook wel constitutioneel eczeem genoemd, is een vorm van eczeem die voornamelijk optreedt op de kinderleeftijd, met vooral rode, schilferende haarden en kleine bultjes.

Basaalcelcarcinoom (BCC)

Het basaalcelcarcinoom wordt beschouwd als een vorm van huidkanker, maar is in vrijwel alle gevallen goed te genezen. Het basaalcelcarcinoom heeft meestal de vorm van een huidkleurig bultje, met opgeworpen, glanzende rand met vaatverwijdingen (kleine bloedvaatjes). Het centrum kan wat ingezakt zijn en zweren. Het basaalcelcarcinoom kan chirurgisch worden verwijderd.

Chronische discoïde lupus erythematodes

Chronische discoïde lupus erythematosus (CDLE) is een vrij zeldzame huidziekte, welke tot de groep van zogeheten 'bindweefselziekten' behoort. CDLE is een vorm van de auto-immuunziekte lupus erythematodes (LE). Bij een auto-immuunziekte is het eigen afweersysteem ontregelt en keert het afweersysteem zich tegen het eigen lichaam. Bij LE kunnen ziekteverschijnselen optreden in verschillende organen en de huid, maar bij CDLE blijft de ziekte normaal gesproken beperkt tot de huid, waarbij er meestal rode plekken in het gezicht te zien zijn.

Dermatosis papulosa nigra

Dermatosis papulosa nigra is een huidaandoening die meestal wordt gekenmerkt door meerdere, kleine, hypergepigmenteerde, asymptomatische bruine tot zwarte papels op het gezicht en/of nek van volwassen mensen. Het komt vooral voor bij mensen met meer pigment in de huid: mensen van Aziatische en negroïde afkomst. Het is een volkomen onschuldige aandoening, die niet besmettelijk is. Behandeling is niet nodig, maar bij onoverkomelijke cosmetische bezwaren kan electrocoagulatie worden toegepast.

Erysipelas (wond- of belroos)

Wondroos is een ernstige bacteriële infectieziekte van de lederhuid en het onderhuidse vetweefsel. De aangedane huid wordt plotseling rood, warm, gezwollen en pijnlijk. De rand is scherp begrensd en verheven en soms ontstaan er naderhand blaren, die donkerrood kunnen worden van het bloed daarin. Minder ernstige wondroos kan behandeld worden met orale antibiotica.

Favre-Racouchot syndroom

Het Favre-Racouchot syndroom is de benaming voor de combinatie van solaire cysten en comedonen met elastose van de huid (= verandering van de huid door ultraviolet licht). De voorkeurslokalisatie is het gezicht: wangen en neus, rond de ogen, soms in de nek of achter de oren. Het wordt geassocieerd met cumulatieve, chronische, hoge zonexpositie en (bovenal) roken.

Gerstekorrels

Gerstekorrels komen relatief vaak voor. Een gerstekorrel (ook 'milium' genoemd) is een 1 tot 2 mm grote holte (cyste), welke is gevuld met hoornmateriaal. Het ziet eruit als een wit korreltje op de huid (zie foto). Meestal komen ze in het gezicht voor, vooral rond de ogen. Een gerstekorrel is volstrekt goedaardig en behoeft vanuit medisch oogpunt bezien geen behandeling. Vaak verdwijnen ze na verloop van tijd spontaan. Vanuit cosmetisch oogpunt kan gekozen worden voor behandeling.

Herpes simplex

Het besmettelijke herpes simplex-virus (HSV) veroorzaakt verschillende aandoeningen die zich kenmerken door roodheid, bultjes en (pijnlijke) blaasjes op de huid en slijmvliezen, later korstjes, meestal op of rond de lippen roodheid (koortslip) maar kan ook op de wang, of rond de mond voorkomen.

Herpes zoster (gordelroos)

Gordelroos is een zeer pijnlijke, acuut optredende huidreactie, die gepaard gaat met kleine blaasjes, en voorafgegaan wordt door presisterende pijn in het betreffende gebied. Het wordt veroorzaakt door een reactivatie van het waterpokkenvirus die voor een ontsteking van de zenuw in het betreffende gebied zorgt.

Impetigo (krentenbaard)

Krentenbaard is een frequent voorkomende en zere besmettelijke bacteriële huidinfectie. Dit gaat gepaard met rode vlekken of bultjes, met geelbruine korstjes. Krentenbaard wordt behandeld met antibiotica. Voor milde gevallen kan een antibioticazalf of crème volstaan.

Keratoacanthoom

Een keratoacanthoom is een relatief veelvoorkomend en snelgroeiend (dagen tot weken) goedaardig huidtumortje. Behandeling bestaat vaak uit excisie (wegsnijden).

Keratosis pilaris

Keratosis pilaris is een huidaandoening waarbij er een stoornis in de rijping van de hoorncellen bij de haarzakjes optreedt. Op de plekken waar de haren uit de huid komen, ontstaan kleine rode, ruwe laesies, in kleur variërend van huidkleurig tot rood of bruin.

Lentigo maligna

Lentigo maligna is een vroeg stadium van het melanoom en manifesteert zich als een lichtbruine tot zwarte, onregelmatige maar scherp begrensde macula. Het centrum wordt geleidelijk donkerder. Het is asymptomatisch. Behandeling bestaat uit het wegsnijden van de laesie.

Melanoom

Uit een bestaande lentigo maligna (zie boven) kan zich een melanoom ontwikkelen, dat is een vorm van huidkanker, die ontstaat uit de melanocyten (pigmentcellen van de huid). Er bestaan verschillende soorten melanomen. Behandeling bestaat uit excisie (eerst diagnostisch, daarna een therapeutische excisie).

Melasma (zwangerschapsmaker)

Een zwangerschapsmasker is een bruine tot donkerbruine verkleuring van het gezicht (voorhoofd, wangen, neus en rondom de mond) en soms ook de nek. Het betreft een maculeuze (vlekkerige) hyperpigmentatie met scherpe begrenzing, vaak symmetrisch. Het komt vooral veel voor bij zwangere vrouwen.

Mollusca contagiosa (waterwratten)

Waterwratjes worden veroorzaakt door een virus en bestaan uit huidkleurige, halfbolvormige papels met in het midden een deuk.

Periorale dermatitis

Periorale dermatitis wordt ook wel 'clownseczeem' genoemd, omdat het een dermatose betreft waarbij rode kleine bultjes optreden en dan vooral rond de mond en op de kin. Periorale dermatitis kan ook op andere plekken in het gezicht gezien worden: rond de neus, op het voorhoofd en rond de ogen. De huid kan daarbij ook rood worden. De lippen zijn echter niet aangedaan. De oorzaak van periorale dermatitis moet vaak gezocht worden in het langdurig gebruik van een hormoonzalf in het gezicht, of cosmetica (make-up) of zonnebrandcrème. De aandoening gaat normaal gesproken vanzelf over na staken van het gebruik van de hormoonzalf en cosmetica die het uitlokken.

Pseudo Folliculitis Barbae

Pseudo Folliculitis Barbae betekent letterlijk 'op folliculitis gelijkende afwijkingen in de baardstreek' en staat bekend als scheerirritatie, scheerbultjes, scheerpuistjes en ingegroeide haartjes. Het betreft hardnekkige irritatie veroorzaakt door scheren/ontharen.

Rosacea (couperose)

Rosacea is een veel voorkomende rode, acne-achtige, goedaardige, chronische huidaandoening die vele mensen van jong tot oud, maar vooral vrouwen van middelbare leeftijd, treft. De etiologie is onbekend. De belangrijkste symptomen van rosacea zijn rode, roze, rozerode of soms paars-rode vlekken in het gezicht en kleine uitgezette bloedvaatjes.

Seborroïsch eczeem

Seborroïsch eczeem manifesteert zich als vettige, gelige schilfers op begrensd roodachtige huid, veelal op de hoofdhuid, het gezicht en dan vooral in de wenkbrauwen, aan de zijkanten van de neus en achter de oren. Seborroïsch eczeem hoeft niet behandeld te worden, maar bij overmatige roodheid en jeuk, kan tijdelijk een corticosteroïd lotion of crème worden aangebracht.

Spitz naevus

Een spitz naevus goedaardige rode, halfbolvormige tumor met glad oppervlak. Behandeling bestaat uit excisie.

Tinea barbea (trichomycose)

Dit is een schimmelziekte van de baardstreek, met begrensde, rood ontstoken huidveranderingen, met pustels, crustae en verdikking van de huid.

Tinea faciei (dermatomycose)

Dit is een oppervlakkige schimmelinfectie van de gezichtshuid (ringvormige haard).

Netelroos (galbulten, urticaria)

Netelroos is een overgevoeligheidsreactie van de huid die ontstaan door het vrijkomen van histamine en andere ontstekingsmediatoren. Het ontwikkelt zich vaak in korte tijd en het kenmerkt zich door (ringvormige) rode of bleekroze, jeukende huiduitslag (bultjes en verhevenheden), in verschillende vormen en maten.

Verruca plana (platte wrat)

De platte wrat is glad, vlak en slechts 1-5 mm groot. Het is een lichtbruin of huidkleurig papeltje, altijd meervoudig, en ze komen vooral voor op gezicht, armen en benen.

Lees verder

© 2012 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Huidaandoeingen symptomen en Huidaandoeningen behandeling.
Gerelateerde artikelen
Het verband tussen longaandoeningen en huidaandoeningenHet verband tussen longaandoeningen en huidaandoeningenAandoeningen zoals bronchitis en eczeem komen beiden vaak voor. Vaak zelfs binnen een en dezelfde familie. De precieze o…
Hond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft of scabiësHond huidaandoeningen, hond huiduitslag: schurft of scabiësHuid- en vachtproblemen bij de hond zijn waarschijnlijk de meest voorkomende aandoeningen waar hondenbezitters mee te ma…
Allergieën: huidallergieënHuidvlekken, bulten, zweren en uitslag zijn veel voorkomende symptomen van allergie. Soms worden deze problemen veroorza…
Gezondheid hond: huid en haarGezondheid hond: huid en haarEen groot deel van de bezoekjes met de hond aan de dierenarts heeft te maken met huidaandoeningen. Dit komt ook omdat hu…
Ureum: Wat doet het voor je huid?Ureum: Wat doet het voor je huid?Voor veel mensen vormt een zeer droge huid een groot ongemak. Ichthyosis, eczeem of een extreem droge huid kan een grote…
Bronnen en referenties
  • www.infonu.nl

Reageer op het artikel "Huidaandoeningen gezicht, wangen, kin, neus en voorhoofd"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!