InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaan

Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaan

Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaan Wat kunnen de oorzaken zijn van mijn duizeligheid en moe zijn? Waarom kan ik duizelig worden bij het opstaan? Duizeligheid kent vele oorzaken en soms is lastig te achterhalen wat de oorzaak is en gaat de duizeligheid gepaard met misselijkheid en/of moeheid. Je kunt de duizelig zijn bij het opstaan of de hele dag door. Hoe dan ook, het is altijd verstandig de oorzaak te achterhalen.

Waardoor ontstaat duizeligheid?

Duizeligheid kan verschillende oorzaken hebben. Het ontstaan van duizeligheid is dus ook van de oorzaak afhankelijk. Het is altijd belangrijk de oorzaak van duizeligheid te achterhalen, het is een symptoom van misschien iets onschuldigs, maar de symptomen kunnen ook het gevolg zijn van iets ernstigs! We kunnen de oorzaken van duizeligheid onderverdelen in de volgende groepen:
  • Duizeligheid ontstaan door een acute aandoening in het evenwichtsorgaan. (oorontsteking, ziekte van ménière, tumor, BPPV/BPPD schades aan het evenwichtsorgaan door bijvoorbeeld ene ongeluk.
  • Duizeligheid ontstaan door een aandoening aan het gezichtsvermogen.
  • Duizeligheid ontstaan door problemen met het de bloeddruk/het hart.
  • Duizeligheid ontstaan door suikerziekte.
  • Duizeligheid ontstaan door het gebruik van alcohol en/of medicijnen.
  • Duizeligheid ontstaan door stress en/of spanning.
  • Duizeligheid ontstaan door een niet goed functionerend zenuwstelsel.

Waardoor ontstaat en wat zijn de oorzaken van duizeligheid bij het opstaan?

Duizeligheid bij het opstaan ontstaat vaak door een te lage bloeddruk bij het opstaan. Er is sprake van orthostatische hypotensie. Normaal gesproken zorgt het systeem dat de bloeddruk reguleert in de hersenen voor een normale bloeddruk. Bij orthostatische hypotensie werkt deze regulatie niet meer goed en ontstaat een lage bloeddruk met als bijverschijnselen een licht gevoel in het hoofd, duizeligheid en/of wazig zien. De oorzaak van het niet goed functioneren van het bloeddrukregulatiesysteem kunnen zijn; suikerziekte of een aandoening aan het zenuwstelsel. Ook medicijnen kunnen van invloed zijn op de bloeddruk en dus een lage bloeddruk veroorzaken. Lees daarom voor gebruik van medicijnen altijd goed de bijsluiter om eventuele bijverschijnselen te herkennen. Ben je vaak duizelig bij het opstaan dan kun je met bepaalde dingen rekening houden om deze duizelingen zo ver mogelijk te beperken.

Wat kun je doen tegen duizeligheid bij het opstaan?

Om duizeligheid bij het opstaan te voorkomen kun je het volgende doen:
  • Ga niet te snel van een liggende positie in een staande positie. Geef het lichaam de tijd de bloeddruk op orde te krijgen. Ga bijvoorbeeld eerst een tijdje op de rand van het bed zitten en kom hierna rustig omhoog.
  • Ga niet te heet douchen. Door het hete water verwijden de bloedvaten zich en ontstaat eveneens een te lage bloeddruk met alle gevolgen van dien.
  • Eet genoeg zout. Door een tekort aan zout verlaagd de bloeddruk waardoor je, je duizelig kunt gaan voelen. Eet ook niet teveel zout, hierdoor kan de bloeddruk erg gaan stijgen en dit heeft ook negatieve effecten op het lichaam. Het advies is om per dag niet meer dan 6 gram zout te eten.

Duizelig en moe; wat kan het zijn?

Het symptoom duizeligheid gaat vaak gepaard met moeheid. Dit is niet verwonderlijk omdat de oorzaken van duizeligheid zo divers zijn. Bij vrijwel alle oorzaken van het symptoom duizeligheid past ook het symptoom moe zijn. Voor misselijkheid geldt vaak hetzelfde. Heb je veel last van duizeligheid, bezoek dan altijd een huisarts. Een huisarts kan de juiste diagnose stellen en een behandelplan opstellen.
© 2012 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doen tegen duizeligheid?Wat doen tegen duizeligheid?Veel mensen hebben wel eens last van duizeligheid. Dit heeft verschillende factoren. Lees hieronder waar het allemaal do…
De oorzaken van duizeligheidDe oorzaken van duizeligheidLees hier alles over de oorzaken van duizeligheid en de symptomen die erbij horen. Duizeligheid is geen ziekte, maar het…
Misselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijk: oorzaak, zwanger, duizelig, moe, hartMisselijkheid: zwanger, duizelig, moe en het hart. Misselijkheid heeft verschillende oorzaken. Wanneer het in combinatie…
Duizeligheid en draaierigheidDuizeligheid en draaierigheidWanneer men last heeft van duizeligheid of draaierigheid krijgt men het gevoel dat alles rondom zich beweegt en licht in…
Draaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelDraaiduizeligheid: een licht en draaierig gevoelConcentratie is heel belangrijk voor de mens. Soms heeft men echter het gevoel er niet helemaal meer mentaal bij te zijn…

Reageer op het artikel "Duizelig, moe, misselijk: oorzaken duizeligheid bij opstaan"

Reacties

Marc Groosman, 17-05-2014 10:38 #4
Ik keek deze ochtend in de spiegel van de badplaats en plots zag ik alles meerdere keren, ook mijzelf. Na enkele minuten ging het beter maar blijf voelen dat het na een uur nog niet helemaal over is.

Zara, 24-08-2013 17:19 #3
Ik heb een vraagje, ik ben vaak moe en duizelig me dokter zei dat ik bloedarmoede heb, maar waar ik bang van ben is dat je van bloedarmoede ook kanker kan krijgen?

Lia, 17-04-2013 11:14 #2
Hoi Irma,

ik herken je klachten, ben ook al een tijdje moe bij het opstaan, duizelig, misselijk, pijn tussen m;n schouders. Volgens m'n huisarts heerst er een griep. Moet het nog 2 weken aanzien.

Irma Bakker, 08-04-2013 09:15 #1
Ik ben al een tijdje niet lekker. 's Morgens ben ik al moe bij het wakker worden, misselijk en pijn tussen m, n schouders. Ik heb mijn bloeddruk verscheidene keren gemeten en zijn 106/67,117/74. Ik ben de laatste tijd vaak angstig, wat kan dit met me zijn?

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 30-10-2012
Gepubliceerd: 29-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!