InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Geïrriteerde ogen: wat te doen

Geïrriteerde ogen: wat te doen

Geïrriteerde ogen: wat te doen Als je ogen geïrriteerd zijn, komt dat omdat hele kleine bloedvaatjes in het oogwit uitzetten. Vaak voel je het ook jeuken en doet het wat pijn. Het kan zijn dat je oogwit ontstoken is door een virusinfectie, door een vuiltje dat in je oog is blijven zitten of een allergische reactie. Een lichtere irritatie kan ontstaan door bijvoorbeeld rook of een irriterende stof dat in je ogen komt zoals cosmetica. Wat kun je zelf doen aan geïrriteerde ogen en welke middelen kun je hiervoor gebruiken?

Wat geïrriteerde ogen inhoudt

Geïrriteerde ogen zijn rood doordat de kleine bloedvaatjes in het oogwit uitzetten. Dit zorgt ervoor dat het oogwit een rode kleur krijgt. Als je het goed van dichtbij bekijkt, zie je de bloedvaatjes lopen. Het kan jeuken, droog aanvoelen, het gevoel geven alsof er iets in het oog zit of zelfs pijn doen. Je krijgt de neiging om in je ogen te wrijven, maar daarmee maak je de irritatie alleen maar erger. Een lichte irritatie komt vaak door een klein vuiltje in het oog, door (sigarettenrook), cosmetica of zonlicht. Een irritatie gaat meestal vanzelf weer over, maar het kan ook zijn dat er een oogwitontsteking ontstaat.

Oogwitonteking

Een oogwitontsteking wordt ook wel een conjunctivitis genoemd. Deze aandoening kan verschillende oorzaken hebben. Het kan ontstaan als gevolg van een vuiltje, bacterie, virus of een allergische reactie. De verschijnselen van deze ontstekingen kunnen wat verschillen. Bij een conjunctivitis door virussen traant het oog vaak behoorlijk en komt er een beetje, vrij helder pus vrij. Dit ontstaat vaak als gevolg van en verkoudheid. Als er sprake is van een bacteriële infectie, ontstaat er meestal meer pus dat geel of groen van kleur is. Vooral ’s nachts wordt dit gevormd waardoor je ’s ochtends moeilijk je ogen kunt openen omdat de ogen dichtgeplakt zijn. Zowel een virale en bacteriële conjunctivitis zijn bij intiem lichamelijk contact erg besmettelijk.

Allergische reactie

Door een allergische reactie kan het oogwit ook ontstoken raken. Meestal traant het oog en jeukt het erg. Als gevolg van de allergische reactie, heeft men ook last van een loopneus. Mensen met astma, hooikoorts of andere allergieën hebben ook vaker een allergische conjunctivitis. Meestal is deze aandoening niet ernstig en de klachten verdwijnen dan ook vaak binnen enkele dagen. Vermijd de stoffen waarvoor je allergisch bent. Mocht je allergisch zijn voor huisstofmijt, houd dan de gladde oppervlakken in huis goed schoon. Houd ramen en deuren gesloten als er buiten veel pollen zijn. Probeer op die tijdstippen ook binnen te blijven.

Wat je zelf kunt doen

Lichte irritatie van het oog kun je voorkomen door de irriterende stoffen zoals sigarettenrook te vermijden. Als je last hebt van droge ogen, kun je bijvoorbeeld kunsttranen gebruiken. Kleine kinderen hebben een grotere kans op een ooginfectie en daarom vindt besmetting vaak plaats op kinderdagverblijven. Was regelmatig je handen en als je zelf een ontsteking hebt, was je handen na elk contact met het oog. Gebruik in zo'n geval ook geen washandjes, handdoeken, oogschaduw en mascara van elkaar. Draag tijdens de ooginfectie geen lenzen en als je maandlenzen heb, doe na de infectie nieuwe lenzen in.

Als er sprake is van een oogwitontsteking, moet je er wel aandacht aan besteden en niet er standaard vanuit gaan dat het vanzelf over gaat. Een conjunctivitis kan leiden tot een ernstigere infectie van het oog van bijvoorbeeld het hoornvlies, die het gezichtsvermogen kan bedreigen. Mensen die contactlenzen dragen en mensen met droge ogen hebben sneller een oogontsteking en bovendien geeft een oogontsteking bij hen vaker aanleiding tot een ernstigere aandoening van het oog.

De middelen

Je kunt je ogen verzachten als ze geïrriteerd zijn door te veel zonlicht of een stofje door een oogdruppel met zinksulfaat te gebruiken. Zinksulfaat heeft een licht samentrekkende werking waardoor de bloedvaatjes in het oogwit minder rood worden. Zinksulfaat kan ook de symptomen van een allergische, bacteriële of virale oogontsteking wat verlichten. Het beïnvloedt de genezing niet, maar verzacht alleen. Gebruik het niet langer dan drie dagen omdat je anders symptomen aan het bestrijden bent zonder dat de infectie wordt bestreden.

Tegen allergie
Wanneer je denkt dat er sprake is van een allergische oogontsteking, kun je ook een middel met cromoglicinezuur gebruiken. Cromoglicinezuur heeft een beschermende werking tegen het ontstaan van allergie. Het middel werkt pas als het enige tijd minimaal viermaal daags is gebruikt. Dat is in de praktijk niet erg praktisch. Het voordeel is wel dat het bijna geen bijwerkingen heeft. Als je liever een directie verlichting hebt, gebruik dan antihistaminica, zoals loratadine en cetirizine. Dit wordt vaak gebruikt door hooikoortspatiënten.

Wanneer naar de huisarts?

Als het oog erg pijnlijk is, erg gevoelig is of wanneer je zicht is aangetast, moet je zo snel mogelijk naar de huisarts. Neem ook contact op met de dokter als er sprake is van een oogontsteking die na drie dagen nog niet minder is geworden of wanneer er iets in je oog zit dat er niet uit krijgt. De huisarts zal proberen de oorzaak van het probleem te achterhalen en zorgen voor een juiste behandeling.

Lees verder

© 2013 - 2014 Ymbakker, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – OogontstekingAls een kind rode ogen en opgezette oogleden heeft, en er komt gele of groene pus uit het oog dan heeft het naar alle wa…
Oogontsteking bij kinderenOogontsteking komt vrij vaak voor bij kinderen. Als ouder kun je hiervan schrikken, wat moet je doen als je kind een oog…
Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingBij een bindvliesontsteking (conjunctivitis) aan het oog is het bindvlies om het oogwit en de binnenkant van het ooglid…
Wat kan helpen tegen jeukende ogen?Wat kan helpen tegen jeukende ogen?Heb je vaak last van jeukende ogen? Merk je dat wrijven het alleen maar erger maakt en is het toch moeilijk te stoppen m…
Het ontstoken oogHet ontstoken oogVeel mensen hebben wel eens last gehad van één of twee ontstoken ogen. Deze aandoening wordt conjunctivitis genoemd en i…
Bronnen en referenties
  • Boek: Zelf dokteren: ISBN 9789059511132

Reageer op het artikel "Geïrriteerde ogen: wat te doen"

Reactie

A. de Vries, 21-07-2014 22:11 #1
Een oproepje, mijn ogen zijn geïrriteerd, ontstoken en zijn pijnlijk. Wie kan mij helpen? wat moet ik er op doen? Ben diabeeth dat is dubbel zo erg. Heel graag een oplossing.

Annelies de vires, en alvast bedankt Reactie infoteur, 23-07-2014
Als je diabetes hebt, is het risico op oogbeschadiging groter. Het is belangrijk om je na te laten kijken door een specialist. Ontstoken ogen moeten worden behandeld. Ga hiervoor naar de huisarts. Als er een bacteriële infectie is, zal dit door middel van druppels of oogcrème moeten worden behandeld. Blijf er niet mee rondlopen en ga naar de dokter.

Infoteur: Ymbakker
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!